Kevesebb vendégéjszaka, több forgalom

Partnerünk, a Magyar Szállodák- és Éttermek Szövetségének (MSZÉSZ) közleménye a legfrissebb KSH adatok alapján emeli ki a legfontosabb pontokat a hazai szállodaipar májusi teljesítményéről. Az eredményekre hatással volt, hogy idén május elseje nem volt hosszú hétvége, illetve Pünkösd is júniusra esett.

2019. májusban a vendégéjszakák száma országos szinten kismértékben elmaradt a tavalyihoz képest, melynek oka, hogy idén május 1. nem volt hosszú hétvége, illetve Pünkösd is júniusra esett. Ennek ellenére, a bruttó átlag szobaárak növekedésének köszönhetően tovább nőtt szállodáink forgalma. Ehhez nagymértékben hozzájárult a budapesti hotelek kiemelkedő teljesítménye.

A KSH által közölt adatok szerint az év ötödik hónapjában országos szinten a szállodák szobafoglaltsága 64,3%, bruttó átlag szobaára 23.151 Ft (+8,7%), bruttó Revpar mutatója (egy kiadható szobára jutó szobaárbevétel) 14.881 Ft (+10,7%) lett.

Budapesten a szállodák májusi forgalmát a bruttó átlag szobaárak 10,1%-os emelkedése határozta meg. Az átlagos szobafoglaltság 84,3% (+2,1%pont), a bruttó átlag szobaár 32.433 Ft lett, a 27.339 Ft bruttó Revpar mutató pedig 12,9%-kal múlta felül a tavalyit. A 4* hotelek teljesítménye növekedett a leginkább, melyek esetében a bruttó átlagár 12,4%-kal (29.340 Ft), a bruttó Revpar 16,8%-kal (26.460 Ft) nőtt.

A Balatoni régióban a szállodai vendégéjszakák száma 4,2%-kal elmaradt 2018. májushoz képest, s emiatt a szobafoglaltság 0,5%ponttal csökkenve 52,6% lett. A régiós szállodák bruttó átlag szobaára 15.234 Ft (+5,9%), bruttó Revpar mutatója 8.008 Ft (+5%) lett.

A szállodákban beváltott SZÉP kártya értéke 2019. májusban 5,8%-kal múlta felül a bázist, s így a szállodákban realizálódó belföldi szállásdíjbevétel közel 23%-át tette ki.

Fentiek eredményeként a szállodák összes árbevétele az év ötödik hónapjában országos szinten 9,5%-kal, Budapesten 11,3%-kal, Balatonon 3,5%-kal, a fővároson kívüli hotelekben 7,6%-kal haladta meg a bázist.

2019 májusában meghatározó beutazó piacaink közül növekedés mutatkozott Oroszországból (+13,6%), az USA-ból (+13%), Franciaországból (+7%), az Egyesült Királyságból (+6,9%), illetve feltörekvő piacaink közül a Koreai Köztársaságból (+23%). Legfőbb küldőpiacunkról, Németországból tavaly májushoz képest 10,7%-kal kevesebb vendégéjszaka realizálódott a hazai szállodákban. Ez a szám Budapesten -7,8%, a Balatonon -19,8%.

Az ország kilenc idegenforgalmi régiója közül a szállodai vendégéjszakák számát tekintve a legnagyobb mértékű növekedés az Észak-Magyarországi régióban volt (+6,2%), s leginkább a Balatoni régióban maradt el a vendégéjszakák száma (-4,2%) tavaly májushoz képest.

Nemzetközi összehasonlításban a magyarországi szállodák 2019. májusi teljesítménye kedvező volt a Közép-kelet-európai régióban (Ausztria, Csehország, Magyarország, Szlovákia, Lengyelország) az STR riport szerint.  A hazai szállodák Revpar mutatója (€ 84,9) harmadik helyen volt Szlovákia (96,1 €) és Ausztria (€ 89,5) után, Csehország (€ 79) és Lengyelország (€ 59,5) előtt. Szlovákia közel 90%-os Revpar növekedése tavaly májushoz képest, az ott megrendezésre kerülő Jégkorong Világbajnokságnak köszönhető.


Változás a Mellow Mood Csoport egyik vezetői pozíciójában

Változás a Mellow Mood Csoport egyik vezetői pozíciójában 

Bayer Bence másfél év kihagyás után visszatért a Mellow Mood Hotels-hez.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Páratlan művészeti élmény ebben a pesti szállodában

Páratlan művészeti élmény ebben a pesti szállodában 

Mától látogatható Fischer Judit Mundane Romance c. egyéni kiállítása a Hilton legújabb budapesti szállodájában.
A Marriott-nál  indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként

A Marriott-nál indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként 

A Marriott cégcsoport megelégelte azt a problémát, ami gyakran előtérbe kerül üzemelésük során: ez pedig a vendéglátóipari területen mindenki számára ismerős szakemberhiány.
Jelentős segítség érkezik állami szintről a bajba jutott visegrádi hotelnek

Jelentős segítség érkezik állami szintről a bajba jutott visegrádi hotelnek 

A súlyos mértékű tűzkárt szenvedett, több mint 100 főt foglalkoztató, 4 csillagos szálloda Hotel Silvanus helyreállításához az MTÜ 60 millió forinttal járul hozzá.
Tarcalon találkoztak a magyar kastélyszállodások, hamarosan Olaszországba indulnak

Tarcalon találkoztak a magyar kastélyszállodások, hamarosan Olaszországba indulnak 

A kastélyszállodások Tarcalon, az Andrássy Kúriában tartották éves közgyűlésüket április 15-én, hétfőn.
Bemutatkozott a BOTANIQ Collection prémium turisztikai brand

Bemutatkozott a BOTANIQ Collection prémium turisztikai brand 

Igencsak látványos rendezvény keretében, április 11-én, a Pesti Vigadóban debütált az új brand. Ahol az is kiderült, mit rejtenek a "titkos kertek"?
Díjeső a TRIBE budapesti tagjának

Díjeső a TRIBE budapesti tagjának  

Három kategóriában is díjazták a WING által fejlesztett TRIBE Hotel Budapest Stadiumot a LIV Hospitality Design Awards-on.
Világszerte szárnyal a hotelipar topszegmens területe

Világszerte szárnyal a hotelipar topszegmens területe 

A nemzetközi tanácsadó cég elemzése szerint kiemelkedő évet zárt a globális hotelpiac.
Indul a Marriott saját képzési programja

Indul a Marriott saját képzési programja 

LevelUp! elnevezéssel innovatív képzés indul a vendéglátóipari szakemberhiány pótlására a Marriott cégcsoport kezdeményezésére.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?