Mit hoz az európai szállodáknak 2012?

Ennek igyekezett utánajárni közös elemzésében a világ első szállodaipari egyeteme, a The Ecole hôteliere de Lausanne (EHL) és a Horwath HTL, amely nemzetközi irodahálózatának segítségével 11 európai piacon térképezte fel a szállodaipar pillanatnyi helyzetét, a befektetői környezetet és a várható kilátásokat.

A brit hotelek 2011 első 9 hónapjában 5,9 százalékos növekedést értek el az egy kiadható szobára jutó bruttó árbevétel terén (RevPar). Ez elsősorban a napi átlagárak emelkedésének köszönhető, de szerepet játszik benne a főváros húzóereje is, valamint az új erőre kapott üzleti beutazás. London tavaly már elérte a válság előtti szintet, ami a RevPar-t illeti, idén pedig még jobb eredményekre számíthat, hiszen az olimpia miatt a világ figyelme rá szegeződik majd.

Szakértők különböző véleménnyel vannak arról, hogy mit hoz majd a városnak a 2012-es Nyári Játékok, a Horwath HTL elemzői mindenesetre biztosak abban, hogy egyetlen szoba sem marad üresen az olimpia idején. Idén 4000-rel, a teljes londoni kínálat 3,8 százalékával gyarapodik a szobaszám a fővárosban főként a budget, valamit a négy- ötcsillagos kategóriában.

A vidéki hotelek is némileg profitálhatnak a világraszóló sporteseményből, azonban az ő sorsuk sokkal inkább a brit GDP függvénye. A vidéki házak legtöbbje nagyban függ a helyi corporate kereslettől, amely a közszféra dolgozóira szánt kiadások folyamatos kurtításával tovább esik majd. Ezenkívül a brit családok életszínvonala 30 éves mélypontra süllyedt, ami nem kedvez a belföldi turizmusnak.

London továbbra is számíthat befektetői aktivitásra, a vidék azonban sokkal kevésbé. Az ottani hotelek kilátásait ráadásul tovább rontja, hogy a bankok mérlegük javítása érdekében sokszor nyomott árakon igyekeznek megválni a bedőlt hiteles szállodai ingatlanoktól, melyek főleg vidéken találhatók.

A brit banki környezet általánosan 50-60 százalék közötti hitelfedezeti rátát, magas hitelelbírálási és szolgáltatási díjakat követel meg a beruházóktól, így leginkább a magas nettó értékű egyéni szállodáknak és a tengerentúli dúsgazdag készpénzes vevőknek áll a zászló. A gyenge font is az utóbbiaknak kedvez, de előnyhöz juttatja a bedőlt hotelekre vadászó helyi vállalatokat is.

Franciaországban tovább nőnek az átlagárak

A francia szállodások a 2010-es jó foglaltsági mutatókra alapozva tavaly megemelték az átlagárakat a felső kategóriás házakban, így éppen annyival nőtt a RevPar mint az azt megelőző évben, még úgy is, hogy az alacsonyabb kategóriájú szállodák nem muzsikáltak túl jól. 2012-re országos szinten 3-4 százalékos növekedést prognosztizálnak a RevParban az átlagárak további emelkedésére és a Párizs iránti kereslet növekedésére alapozva.

A francia főváros kevésbé szenvedi meg a válságot, emelkedik tengerentúli utasainak száma, azon belül is az egyre jobban költő kínaiaké. A banki környezet azonban itt sem túl kedvező a szállodaipari befektetők számára, ami a 6 százalékos, 12-15 éves futamidejű kamatokat és a 40-50 százalék között elvárt tőkeellátottsági mutatót illeti. Ezenkívül a francia kormány azt tervezi, hogy az élelmiszerek és italok áfáját 5,5-ről 7-re emeli.

Több turisztikai dolgozó Németországban

Németországban tavaly a vendégéjszakák számával együtt nőtt az árbevétel, és az átlagáraikat is emelték a hotelek. A szállodások a növekvő bevételeiket nemcsak eszközökre, hanem munkaerőre is költötték, így az ágazatban tavaly 7000-en dolgoztak, többen mint az azt megelőző évben.

Ez az elemzők szerint részben az új idegenforgalmi adónak köszönhető, amelyet Münchenben tavaly, Aachenben, Hamburgban, Lübeckben és Brémában idén, Berlinben pedig jövőre vezetnek be.

A német szállodapiacon működő nagyvállalatok 70 százaléka kapott, a vonzó befektetési partnereknek járó Blue Chip besorolást. Ezek a cégek 15-20 százalékos növekedést értek el a RevPar-ban. Németországban a szobáknak mindössze 26 százaléka tartozik nemzetközi láncokhoz. A multik részesedése a jövőben biztosan nőni fog, mivel egyre több márkafüggetlen ház igyekszik csatlakozni valamelyik lánchoz pozíciójának megerősítése és piaci részesedésének növelése érdekében.

A legújabb trendek azt mutatják, hogy három szegmens fejlődik töretlenül a német turizmusban: a (központi fekvésű, tiszta, modern, de kevés járulékos szolgáltatást kínáló) budget szállodák szegmense, a medical wellness, valamint a tengeri és folyami hajózás. A legutóbbi növekedését némiképp visszavetheti, hogy 2012 január 1-jétől 7 helyett 19 százalékos áfa terheli.

A német szállodapiacon 2013 végén új koncepcióval jelenik meg a Lindner Hotels, amely 4 csillagos házakat kínál majd üzleti és városlátogató turistáknak. A szobák a legújabb kommunikációs technológiákkal lesznek felszerelve, hiányzik azonban majd belőlük a recepció, a lobby és az étterem.

Spanyolország: sikerév volt 2011

Más országokhoz hasonlóan Spanyolország is ébredezik Csipkerózsika-álmából. A 2009-es mélypont után 2011-ben történtelmének 3. legjobb eredményét aratta a 20,9 millió látogatóval. A turizmus egyébként szó szerint húzóágazat az ország kilábalásában a válságból. A szállodaiparban tavaly újra megélénkültek a beruházási ügyletek: az első hónapban 15 hotelprojekt fejlesztéséről született döntés 400 millió euró értékben, ez az előző évi nagyságrend 75 százaléka. 2012-re javuló mutatókat várnak a szakemberek, amelyben nagy szerep jut állítólag a condominium szegmens fejlődésének.

Bizakodó olasz szállodaipar

Annak ellenére, hogy Olaszország gazdasága különösen megszenvedi a globális recesszió hatásait, az ország szállodaipara 2011-ben az összes mutatót tekintve javulást könyvelhetett el. Ez köszönhető volt többek között a nagy tömegeket vonzó eseményeknek, mint például a köztársaság fennállásának 150 éves évfordulója vagy II. János Pál pápa boldoggá avatása, amely önmagában több mint egymillió külföldi vendéget vonzott. A 2011-ben több olasz városban bevezetett idegenforgalmi adó nem vetette vissza a külföldiek utazási kedvét és az ország olyan kulcsfontosságú úti céljai mint Róma, Velence, Milánó és Firenze nagyléptékű gyarapodást értek el nemcsak a foglaltság, hanem a napi átlagárak tekintetében is.

Az ágazat az idei évvel kapcsolatban is bizakodó: a kormányváltástól a belföldi utazási kedv élénkülését remélik, a beutazási kedv növekedését pedig már tapasztalják. Az olasz gazdaság szorult helyzetében tárt karokkal várja a külföldi beruházókat és ez a szállodaiparra is igaz, ahol a nemzetközi láncok 6 százalékos részesedése az ország legnagyobb versenytársaiéhoz viszonyítva (Franciaország 31 százalék, Spanyolország 22 százalék) elenyésző. A vegyes képet mutató férőhelykínálat bőven hordoz még lehetőségeket mind a beruházók mind az üzemeltetők számára – állíptják meg az elemzők, akik a műemléképületek szállodákká való átalakításában is látnak fejlődési potenciált.

Dübörgő Skandinávia

Európa legvidámabb barakkja továbbra is Skandinávia, ahol tavaly a térség legnagyobb (Bella Sky Comwell, Koppenhága) és a legmagasabb (Scandic Victoria Tower, Stockholm) két szállodáját adták át. A RevPAR Norvégiában, Svédországban és Dániában valamint azok fővárosaiban egyaránt növekedett, akárcsak – legalábbis az előzetes adatok szerint – a napi átlagárak és a foglaltság. A RevPar Stockholmban két számjeggyel nőtt.

Skandinávia legnagyobb szállodavállalata, a Nordic Choice Hotels kivonul a dán piacról, házait a térségben ismert First Hotels veszi át. Az eurozóna válsága elkerüli ugyan a kiugróan muzsikáló térséget, de a helyi valuták árfolyamának erősödése miatt lehet némileg tartani a beutazás visszaesésétől és a kiutazás erősödésétől a belföldi turizmus rovására. Mindezek ellenére a repterek és a kikötők a kereslet növekedésével számolnak, a szállodások pedig a foglalkoztatottság emelésére és további beruházásokra készülnek.

A nemzetközi láncok tovább növelnék piaci részesedésüket a térségben. A helyi hoteltulajdonosok és bankok azonban vonakodnak az üzemeltetési szerződések kötésétől legalábbis a fővárosokon kívül.

Folyamatos beruházások Hollandiában

Hollandiában is folytatódott a 2008-as hullámvölgyből való kilábalás, az év második felében azonban már az eurókrízis felhői árnyékolták be a holland gazdaság egét. Idén, ahogy már tavaly év végén is várhatóan a GDP növekedéséhez igazodik majd a RevPar-é, az előbbi pedig a vártnál (1,7 %) alacsonyabb lesz az elemzők szerint: 1 százalékos, ha nem üt be újabb válság. Ezzel egyidőben a szállodai férőhelyek száma folyamatosan nő: a tulipánok országában szinte minden napra jut egy bejelentés valamilyen szállodai beruházásról, amelynek elsősorban Amszterdam a helyszíne, ahol már tavaly is 1000 új szállodai szobát adtak át, és az ötcsillagos szegmensben számos felújítás történt.

Folytatódik a negatív árverseny Írországban

Az ír ágazat az utóbbi években számos problémával küzdött: 2006 és 2009 között jelentős túlkínálat alakult ki a piacon, a helyzetet pedig súlyosbította a tengerentúli látogatók számának hirtelen visszaesése. Ezt a belföldi utazók megnyerésével igyekeztek ellensúlyozni a szállodák, azonban úgy egymás alá ígértek az árérzékeny írekért, hogy a lefelé húzó árspirálból azóta sem győznek kikecmeregni. A nyomott átlagárak miatt jelentősen romlott az ír szállodaipar jövedelmezősége, olyannyira, hogy mára számos ház vált fizetésképtelenné, és az ingatlanok 11 százaléka a hitelezők kezébe vándorolt. Ez a mérték az idén várhatóan tovább nő.

Sok ír szállodaüzemeltető kapva kap az alkalmon és átveszi a bedőlt hotelek üzemeltetését, míg a nagy nemzetközi márkák (pl. Marriott, Hilton, Starwood) mérsékelték jelenlétüket az ír piacon. Ezzel együtt a tavalyi évben minden hónapban emelkedést tapasztaltak az átlagárakban és a foglatságban a dublini és cork-i házak, jóllehet, a többi vidéki városban tovább fog tartani a kilábalás. A vendéglátás és a szálláshelyszolgáltatások áfájának csökkentése (13,5 helyett 9 százalék) a vízumkönnyítés több tengerentúli piac (pl. India, Szaud-Arábia, Oroszország) számára, a brit turisták megcélzása, valamint a londoni olimpia mind olyan tényezők, amelyek növekedéssel kecsegtetnek az ír szállodások számára 2012-ben.

Oroszország: fontos a helyi viszonyok ismerete

A számos európai versenytársánál biztosabb lábakon álló, energiahordozókban bővelkedő Oroszországban az átmeneti megtorpanás után tavaly ismét felvirágzott a szállodai beruházások piaca. Moszkvában és a főbb nagyvárosokban nagy ütemben bővült a luxus kategória, akárcsak a középkategóriás szegmens, olyan nemzetközi márkákkal mint a Park Inn, a Courtyard by Marriott, az Ibis és a Novotel. A 800 000 fő fölötti városokban, mint Jekatyerinburg, Kazan és Samara a középszegmens már túlkínálattal fenyeget. A 150 000-es kisvárosokban azonban még mindig bizonyítottan nagy a kereslet az orosz üzleti utazók részéről. Jóllehet a nemzetközi láncok szívesen bővítenék az országban portfóliójukat, a főbb szerep továbbra is a helyi befektetőknek jut. Ez nem véletlen, hiszen számos beruházás vérzett már el a helyismeret hiánya miatt. A Horwath HTL azt javasolja a külföldi, de még az orosz befektetők számára is, hogy feltétlenül keressenek egy helyben lévő, megbízható orosz partnert, aki az ottani szabályozások és üzleti viszonyok útvesztőiben biztos kézzel kormányozza majd projektjük hajóját. A szállodai befektetői kedv legnagyobb kerékkötője, hogy kevés helyi és nemzetközi bank hitelez oroszországi befektetések számára, vagy ha igen, csak nagyon magas kamatra. A Horwath HTL elemzői szerint vonzóbbá tenné a turisztikai befektetők számára az országot a vízumkönnyítés valamint a piacnyitás további diszkont légitársaságok számára. Az előbbire egyébként már tett ígéretet az orosz kormány a Szocsiban megrendezésre kerülő 2014-es Téli Olimpiára, valamint a 2018-as Futball Világbajnokságra készülődve.

Rekordév közeli lengyel eredmény

A lengyel gazdaság stabilitásának, a fizetőképes belföldi kereslet növekedésének, valamint az ország uniós elnökségének köszönheti többek között a lengyel szállodaipar, hogy 2011-ben a házak foglaltsága, a napi átlagárak és a RevPar egyaránt elérték, de legalábbis megközelítették a minden idők legsikeresebb évének számító 2008-as év eredményeit. Idén a helyzet várhatóan tovább javul, lévén, hogy Lengyelország Ukrajnával együtt a 2012-es Futball Európabajnokság házigazdája. Erre az évre 6000 új szoba kerül piacra 70 létesítményben, ami 8 százalékos növekedést jelent a szobák összkínálatában.

Az új szobák fele a nagyvárosokban nyílik, jelentős részük nemzetközi szállodaláncok irányítása alatt. Sok már működő lengyel tulajdonú szálloda előszeretettel csatlakozna nagy láncokhoz. A HC elemzői szerint a Hilton, a Best Western, az LHG, az Accor és az Intercontinental márkák jelennek majd meg a franchise üzemeltetésű hotelek piacán elsősorban alacsonyabb árkategóriájú terrmékeikkel, és piacra készül lépni a német Motel One futurisztikus low budget szállodáival. A vidéki kapacitás hasonló mértékben fejlődik mint korábban, a házak profilja azonban más jellegű: a konferencia, valamint condo hotelekre van igény.

Javulásnak indult teljesítmények a Balkánon

Horvátország 2013-ban csatlakozik az Európai Unióhoz, így a 2011-es sikerév után idén további növekedést jósolnak szállodaipara számára. Déli szomszédunk igyekszik megteremteni a kedvező feltételeket az ágazat gyarapodásához, ennek köszönhetően idén számos hotelt nyitnak nagy nemzetközi márkák főként Zágrábban és a tengerparton (az Isztrián, Splitben és Dubrovnikban). A Hilton számára tűnik a legvonzóbbnak a friss uniós terjeszkedés.

Romániában a túlkínálat miatt nagy harcot vívnak egymással a szállodák a jövedelmezőségért. A városi házak foglaltsága észrevehetően javult, elérte az 52 százalékot, míg a napi átlagárak a 2010-es szinten rekedtek. Idén elsősorban szintén a foglaltság terén várható növekedés. Új beruházásokban nem bővelkedik szomszédunk, néhány fejlesztés várható például Kolozsváron és Brassóban.

A bolgár szállodaiparba két évvel ezelőtt gyűrűzött be a válság és jóllehet, azóta a foglaltság némiképp nőtt, a napi átlagárakban még mindig nem mutatkozik jelentős javulás, így a márkafüggetlen szállodák nagy részénél jelentősen romlott a jövedelmezőség. A városi szállodákban 2011-ben 30 százalékkal kevesebb vendégéjszakát töltöttek el, mint az azt megelőző évben. Az adózási morál javítása és a szürkegazdaság kifehérítése továbbra is megoldásra váró problémák az országban. Számos nagyvállalat – köztük a Hilton, a Meliá és az Accor készül házakat nyitni Bulgáriában a közeli jövőben.

Montenegróban is folytatódik a kilábalás. 2011-ben az előzetes adatok alapján 10 százalékkal nőtt a vendégéjszakák száma. 2012-ben több nagyléptékű, évekig tartó, turisztikaifejlesztés is indul Tivatban, Lusticában és Sveti Marko szigetén.

Szerbiában javultak tavaly a mutatók mind a foglaltság mind az árak terén. Az ország turizmusfejlesztése elsősorban Belgrád és néhány nagyobb város üzleti turizmusára fókuszál, a közeljövőben azonban számos spa szolgáltatásokat és hegyvidéki üdülőszálloda fejlesztése fejeződik be (pl. Stara Planina, Kopaonik) illetve kezdődik. Ezenkívül a fővárosban számítanak még nagy nemzetközi márkák terjeszkedésére.

A fővárosban Kisinyovban töltik el a moldáv vendégéjszakák 80 százalékát, és a legfontosabb kereslet a MICE piacról mutatkozik. A válság legmélyebb éveiben (2008-2009) a napi átlagáralk 15, a foglaltság 10 százalékkal zuhant. Idén tovább folytatódik a konszolidáció, a szállodások a magasabb árak érvényesítésében reménykednek.

Fõbb szállodaberuházások a vizsgált európai piacokon
Ország/város Szálloda neve Cég Év Új építésû/felújított Kategória Szobák száma
Nagy-Britannia
London W London Leicester Square W Hotels Worldwide (Starwood) 2010 új ötcsilagos 192
London Corinthia London Corinthia Hotels 2011 új ötcsilagos 294
London Renaissance St. Pancras Hotel Marriott International 2011 új ötcsilagos 244
Franciaország
Párizs The Peninsula Paris The Hongkong & Shanghai Hotels (HSH) 2013 új ötcsilagos 200
Párizs Ritz Paris Leading Hotels of the World 2015 felújítás alatt (jelenleg zárva) ötcsillagos 160
Oroszország
Moszkva InterContinental Moscow Tverskaya Intercontinental Hotels Group 2012 új ötcsillagos  203
Szentpétervár W St.Petersburg W Hotels Worldwide (Starwood) 2011 új ötcsilagos 137
Dánia
Koppenhága Bella Sky Comwell Comwell Hotels 2011 új ötcsillagos 812
Koppenhága Hotel d’Angleterre független 2012 felújított ötcsillagos 80
Svédország
Stockholm Scandic Victoria Tower Scandic Hotels 2011 új ötcsillagos 299
Göteborg Clarion Hotel Post Clarion Hotel 2012 új négycsillagos 500
Hollandia
Amszterdam Double Tree by Hilton Amsterdam Central Station Hilton Worldwide 2011 új négycsillagos 550
Amszterdam Conservatorium Hotel Amsterdam független 2011 új ötcsillagos 128
Amszterdam Sofitel de Grand Accor Hotels and Resorts 2011 felújított ötcsillagos 52
Amszterdam Hotel de l'Europe Leading Hotels of the World 2011 felújított ötcsilagos 88
Amszterdam Hotel Okura Amsterdam Okura Hotels and Resorts 2011 felújított ötcsilagos 301
Amszterdam Waldorf Astoria Hilton Worldwide 2013 új ötcsilagos 94
Lengyelország
  9 hotel országszerte Best Western 2012 új három-négycsillagos  
  7 hotel országszerte (2 DoubleTree by Hilton, 4 Hampton by Hilton, 1 Hilton Garden Inn) Hilton Worldwide 2013 új három-ötcsillagos  
  6 hotel a déli és nyugati országrész nagyvárosaiban (4 Campanile and 2 Premiere Classe) Louvre Hotel Group-Warimpex 2012 új háromcsillagos  

Változás a Mellow Mood Csoport egyik vezetői pozíciójában

Változás a Mellow Mood Csoport egyik vezetői pozíciójában 

Bayer Bence másfél év kihagyás után visszatért a Mellow Mood Hotels-hez.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Páratlan művészeti élmény ebben a pesti szállodában

Páratlan művészeti élmény ebben a pesti szállodában 

Mától látogatható Fischer Judit Mundane Romance c. egyéni kiállítása a Hilton legújabb budapesti szállodájában.
A Marriott-nál  indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként

A Marriott-nál indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként 

A Marriott cégcsoport megelégelte azt a problémát, ami gyakran előtérbe kerül üzemelésük során: ez pedig a vendéglátóipari területen mindenki számára ismerős szakemberhiány.
Jelentős segítség érkezik állami szintről a bajba jutott visegrádi hotelnek

Jelentős segítség érkezik állami szintről a bajba jutott visegrádi hotelnek 

A súlyos mértékű tűzkárt szenvedett, több mint 100 főt foglalkoztató, 4 csillagos szálloda Hotel Silvanus helyreállításához az MTÜ 60 millió forinttal járul hozzá.
Tarcalon találkoztak a magyar kastélyszállodások, hamarosan Olaszországba indulnak

Tarcalon találkoztak a magyar kastélyszállodások, hamarosan Olaszországba indulnak 

A kastélyszállodások Tarcalon, az Andrássy Kúriában tartották éves közgyűlésüket április 15-én, hétfőn.
Bemutatkozott a BOTANIQ Collection prémium turisztikai brand

Bemutatkozott a BOTANIQ Collection prémium turisztikai brand 

Igencsak látványos rendezvény keretében, április 11-én, a Pesti Vigadóban debütált az új brand. Ahol az is kiderült, mit rejtenek a "titkos kertek"?
Díjeső a TRIBE budapesti tagjának

Díjeső a TRIBE budapesti tagjának  

Három kategóriában is díjazták a WING által fejlesztett TRIBE Hotel Budapest Stadiumot a LIV Hospitality Design Awards-on.
Világszerte szárnyal a hotelipar topszegmens területe

Világszerte szárnyal a hotelipar topszegmens területe 

A nemzetközi tanácsadó cég elemzése szerint kiemelkedő évet zárt a globális hotelpiac.
Indul a Marriott saját képzési programja

Indul a Marriott saját képzési programja 

LevelUp! elnevezéssel innovatív képzés indul a vendéglátóipari szakemberhiány pótlására a Marriott cégcsoport kezdeményezésére.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?