Szállodáink forgalma nő, de bevételben van hova fejlődni

2014 januárjában 2013-hoz hasonlóan tovább folytatódott a forgalom emelkedése a magyarországi szállodákban, azonban a szobaárak még mindig alacsonyak - derült ki a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének legutóbbi trendriportjából.

2014 januárjában a magyarországi szállodai kapacitás, a szobák száma 50.716, ami országos szinten 2,7%-kal volt nagyobb a múlt évhez képest. Budapesten 1,7%-kal csökkent, Balatonon minimális mértékben, 0,6%-kal nőtt a szállodai kapacitás.

Az akciók kedveztek a növekedésnek

A KSH adatai szerint Magyarországon az év első hónapjában úgy a belföldi, mint a külföldi kereslet, a szállodai vendégéjszakák száma nagyon kedvezően alakult. Az előbbi 12,9%-kal, az utóbbi 11,7%-kal nőtt a bázishoz képest. A kereslet kiemelkedő erősödésében szerepe volt a nagyon kedvező időjárásnak, a téli időszakban a szolgáltatók, szállodák által kezdeményezet sokféle kedvezményes akciónak, a SZÉP kártya további terjedésének, az erősödő belföldi fogyasztásnak.

Az erős kereslet eredményeként 2014 első hónapjában a hazai szállodák átlagos kihasználtsága 35,7%, ami a bázisnál 2,8%-kal magasabb. A bruttó átlag szobaár 15.176 Ft, ami 105,5%-ra dobta a mutatót. A KSH gyorsjelentése szerint a bruttó REVPAR mutatója 5.420 Ft volt, ami bázis időszakhoz viszonyítva 14,4%-os növekedést jelent.

Nőtt a szállodák forgalma, de REVPAR-ban még fejlődhetnénk

2014 januárjában a magyarországi szállodák bruttó szoba árbevétele 8.425 millió Ft, ami a bázis időszakhoz képest 16,1%-os növekedést jelent, összes bruttó forgalma 16.320 millió Ft, ami a bázis időszakhoz viszonyítva 14,7%-ot ugrott. Az előbbi 45,6%-kal, az utóbbi 36,7%-kal nagyobb a 2008-as évinél. A magyarországi szállodák idén januárban a Közép-Kelet európai régióban vizsgált öt ország – Ausztria, Csehország, Lengyelország, Magyarország, Szlovákia – között a REVPAR mutatót (egy kiadható szobára jutó szoba árbevétel) tekintve 23,4 euróval az 5. helyen végeztek. Ennek oka elsősorban a nagyon alacsony – 55,2 euró átlag szobaár.

Budapesten is javult a helyzet

A budapesti szállodák átlagos kihasználtsága 42,2%, ami a bázisnál 3,9%-kal magasabb, bruttó átlag szobaára pedig 16.753 Ft, ami a bázis időszakhoz képest 4%-os növekedést mutat. Bruttó REVPAR mutatója 6.997 Ft, a bázis időszakhoz képest 15,4%-kal magasabb volt, azaz a fővárosi hotelek teljesítményének javulása - elsősorban a foglaltság emelkedésének köszönhetően - kissé meghaladta az országos átlagot.

Budapesten 2014 januárjában a szállodák bruttó szoba árbevétele 3.960 millió Ft, ami a bázis időszaknál 11,7%-kal, összes bruttó forgalma 6.922 millió Ft, ami pedig 14,8%-kal magasabb volt.

Megelőzzük Pozsonyt

Fel kell hívni a figyelmet arra, hogy a magyarországi szállodákban jelentkező összes vendégéjszaka 41,2%-a, a belföldi vendégéjszakák 11,8%-a, a külföldi vendégéjszakák 65%-a, s az összes szállodai árbevétel 42,4%-a budapesti hotelekben realizálódott. 2014 januárjában Budapest az STR riportban szereplő 30 város között szobafoglaltságban 41,6%-kal a 29. (Pozsonyt megelőzve), nettó átlag szobaárban 58,2 euróval a 29. (Vilniust megelőzve), nettó REVPAR-ban 24,2 euróval Vilnius-szal holtversenyben a 29. (Pozsonyt megelőzve) helyet érte el.

A Közép-Kelet európai régióban a vizsgált 5 főváros – Bécs, Budapest, Prága Pozsony, Varsó – között Budapest a REVPAR mutató tekintetében 24,2 euróval a 4. helyet érte el Pozsony előtt az STR riport szerint.

A balatoni régió szárnyal

A balatoni régióban 2014 első hónapjában a szállodák bruttó szoba árbevétele 976 millió Ft, ami a bázis időszakhoz képes 21,4%-os pluszt, összes árbevétele 2.314 millió Ft, ami a bázis időszakhoz képest 21,9%-os pluszt jelent, ami messze meghaladta a szállodák forgalmának országos emelkedését. A forgalom kiemelkedő alakulása a belföldi vendégéjszakák számának 20,8%-os növekedésének köszönhető.

Meg kell jegyezni, hogy a szobaárak, a REVPAR és a forgalom növekedésében jelentős szerepe volt annak, hogy a 2014. januári 302,37 Ft HUF/EUR átlag árfolyam 2,9%-kal volt gyengébb a 2013. januárinál. Az idei év első hónapjában – ellentétben a 2012-13-ban mutatkozó tendenciákkal – országos szinten az 5*-os hotelek teljesítménye javult a legnagyobb mértékben. Az ebben a kategóriában elért 47,4 %-os átlagos foglaltság 5,2%-kal, a 31.956 Ft bruttó átlag szobaár 8,5%-kal, a 15.144 Ft bruttó REVPAR 21,8%-kal magasabb a 2013. januárinál.

Fontos lett a SZÉP kártya

A KSH gyorsjelentése szerint a belföldi kereslet szempontjából nagyon fontos SZÉP kártya forgalom a hazai szállodákban 2014 első hónapjában 724 millió Ft volt, ami a 2013 évi 673 millió Ft-nál 7,6%-kal nagyobb. Ugyanebben az időszakban a hazai szállodákban lakó magyar vendégek összesen 3.211 millió Ft-ot fordítottak szállásdíjra. Ennek 22,5%-át egyenlítették ki SZÉP kártyával.

Az orosz beutazás növekedett a legnagyobb százalékban

A beutazás szempontjából meghatározó 10 legfontosabb piacunk közül növekedés mutatkozott Oroszország, Németország, Ausztria, Olaszország, Franciaország, Csehország és Spanyolország esetében, stagnált az Egyesült Államokból érkező vendégéjszakák száma. Visszaesés a brit és román vendégéjszakák számában volt tapasztalható.

Legnagyobb piacaink esetében kiemelkedő, két számjegyű volt a növekedés - az orosz (+ 33,6%) és a cseh (+ 29,2%) piacról -, de nagy mértékű javulás mutatkozott néhány kisebb beutazó piacunk esetében is. Például Izraelt (+ 53,2%), Ukrajnát (+ 23,4%), Szlovákiát tekintve (+ 22,2%).

Fel kell hívni a figyelmet arra, hogy legnagyobb külföldi piacainkról érkező szállodai vendégéjszakákból Budapest részesedése ellentmondásos képet mutat. Míg az Ausztriából érkező vendégéjszakákból csupán 20,5%-a Csehországból érkezők 33,3%-a , Németország érkezők 42,4%-a addig az orosz vendégéjszakák 66,6%-a, az olaszok 86,8%-a, a franciák 90,5%-a, a britek 92,3%-a, az amerikaiak 92,8%-a, a feltörekvő piacok esetében a kínai vendégéjszakák 80%-a, a brazil és indiai vendégéjszakák 100%-a a fővárosi hotelekben realizálódik.

Feltűnő, hogy az év első hónapjában az ázsiai vendégéjszakák száma 31,4%-kal nőtt szállodáinkban, miközben az EU tagországokból tapasztalható növekedés 4,4% volt. 2014 januárjában a kereskedelmi szálláshelyeken megjelenő vendégéjszakák száma Dél-Dunántúlon 32,8%-kal, a Tisza-tónál 25,3%-kal, Közép-Dunántúlon 21,2%-kal, a Balatonon 19,2%-kal, Dél-Alföldön 17,4%-kal, Észak-Magyarországon 14,7%-kal, Budapesten 12,2%-kal, Észak-Alföldön 109,5%-kal, Nyugat-Dunántúlon 107,5%-kal nőtt a múlt évhez képest.

Kelet-Európában romlott a REVPAR mutató

A vizsgált időszakban Európában a szállodák szobafoglaltsága kissé javult, s így az átlag szobaárak csökkenése ellenére a REVPAR mutató felülmúlta a 2012. évit. Kelet-Európában a szállodák kihasználtságának emelkedésénél nagyobb mértékben csökkentek az átlag szobaárak, így a REVPAR mutató romlott a múlt évhez képest.

Megjegyzés: az STR riport és a KSH magyarországi szállodákra vonatkozó adatai közötti eltérések oka, hogy a KSH adatszolgáltatása az összes hazai szálloda, míg az STR riport a vele szerződésben levő szállodák adatait tartalmazza. Ez országos szinten több mint 60 szállodát kb. 13.000 szobával, míg Budapesten kb. 50 szállodát jelent több mint 10.000 szobával. Az STR partnerei között 1* és 2* hotelek nem szerepelnek.

Forrás: Turizmus Online

Forrás: MSZÉSZ


Változás a Mellow Mood Csoport egyik vezetői pozíciójában

Változás a Mellow Mood Csoport egyik vezetői pozíciójában 

Bayer Bence másfél év kihagyás után visszatért a Mellow Mood Hotels-hez.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Páratlan művészeti élmény ebben a pesti szállodában

Páratlan művészeti élmény ebben a pesti szállodában 

Mától látogatható Fischer Judit Mundane Romance c. egyéni kiállítása a Hilton legújabb budapesti szállodájában.
A Marriott-nál  indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként

A Marriott-nál indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként 

A Marriott cégcsoport megelégelte azt a problémát, ami gyakran előtérbe kerül üzemelésük során: ez pedig a vendéglátóipari területen mindenki számára ismerős szakemberhiány.
Jelentős segítség érkezik állami szintről a bajba jutott visegrádi hotelnek

Jelentős segítség érkezik állami szintről a bajba jutott visegrádi hotelnek 

A súlyos mértékű tűzkárt szenvedett, több mint 100 főt foglalkoztató, 4 csillagos szálloda Hotel Silvanus helyreállításához az MTÜ 60 millió forinttal járul hozzá.
Tarcalon találkoztak a magyar kastélyszállodások, hamarosan Olaszországba indulnak

Tarcalon találkoztak a magyar kastélyszállodások, hamarosan Olaszországba indulnak 

A kastélyszállodások Tarcalon, az Andrássy Kúriában tartották éves közgyűlésüket április 15-én, hétfőn.
Bemutatkozott a BOTANIQ Collection prémium turisztikai brand

Bemutatkozott a BOTANIQ Collection prémium turisztikai brand 

Igencsak látványos rendezvény keretében, április 11-én, a Pesti Vigadóban debütált az új brand. Ahol az is kiderült, mit rejtenek a "titkos kertek"?
Díjeső a TRIBE budapesti tagjának

Díjeső a TRIBE budapesti tagjának  

Három kategóriában is díjazták a WING által fejlesztett TRIBE Hotel Budapest Stadiumot a LIV Hospitality Design Awards-on.
Világszerte szárnyal a hotelipar topszegmens területe

Világszerte szárnyal a hotelipar topszegmens területe 

A nemzetközi tanácsadó cég elemzése szerint kiemelkedő évet zárt a globális hotelpiac.
Indul a Marriott saját képzési programja

Indul a Marriott saját képzési programja 

LevelUp! elnevezéssel innovatív képzés indul a vendéglátóipari szakemberhiány pótlására a Marriott cégcsoport kezdeményezésére.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?