Beismerte Irán az ukrán utasszállító lelövését

Az iráni hadsereg szombaton reggel beismerte felelősségét a PS 752-es számú járatot teljesítő repülőgép katasztrófájáért. Az Ukraine International Airlines (UIA) Boeing 737-800-asát a közlemény szerint tévedésből lőtték le egy föld-levegő rakétával. Az iráni hatóságok azt is közölték, hogy Franciaországban olvassák majd ki a repülőgép fedélzeti adat- és hangrögzítőit - értesült az AIRportal.hu.

A közlemény hangsúlyozza, hogy a repülőgép az iráni Forradalmi Gárdához tartozó “érzékeny katonai központ” közelében repült el, amelyet az ország iszlám berendezkedésének védelmére hoztak létre. Az USA-val kiéleződött konfliktus miatt az iráni hadsereg a legmagasabb készültségi fokon volt az esemény idején – írja a közlemény. Ebben a helyzetben, egy emberi hiba következtében, nem szándékosan lőtték ki a repülőgépet, mert ellenséges célpontnak hitték – teszi hozzá a közlés.

Az iráni hadsereg sajnálkozását fejezte ki a repülőgép lelövéséért, és hangsúlyozta, hogy fejleszteni fogja a rendszereit annak érdekében, hogy az ilyen jellegű “hibákat” megelőzzék a jövőben. A rakéta kilövéséért felelős személyeket bíróság elé állítják, legalábbis a tájékoztatás szerint. Hasszán Róháni iráni elnök tweetjében szörnyű katasztrófának és megbocsáthatatlan hibának nevezte az esetet. Hozzátette, a hadsereg belső vizsgálatot indított, hogy azonosítsák és megbüntessék a 176 ártatlan ember haláláért felelős személyeket. Mint ismert, Irán kedd éjszaka Irakban működő amerikai támaszpontokat lőtt rakétákkal, az iráni légvédelem egy lehetséges amerikai válaszcsapásra készülve volt teljes készültségben. Ilyen helyzetben azonban további kérdéseket vet fel, hogy a polgári légiforgalmat miért nem korlátozták az ország repülőterein kedd éjjel, szerda hajnalban. Irán mindeddig tagadta felelősségét a repülőgép katasztrófájáért.

Röviddel a repülőgép január 8-án, szerda reggel bekövetkezett lezuhanása után iráni közlések egy lehetséges műszaki hibáról, a hajtómű túlmelegedéséről szóltak. Amerikai titkosszolgálatok, majd a kanadai miniszterelnök csütörtökön, az esti órákban műholdak által rögzített adatok alapján közölték, hogy a repülőgépet – vélhetően egy hiba következtében – az iráni légvédelem lőtte le, de az ország még ezt követően is hárította a felelősségét az ügyben.

Az esemény vizsgálatát folytató testület részéről Hassan Rezaeifar az iráni IRNA hírügynökségnek azt mondta, hogy Irán a rendelkezésére álló minden eszközzel megpróbálta kinyerni az adatokat, azonban erre nem volt képes, mert nem rendelkezik a Boeing modern berendezéseinek kiolvasásához szükséges technológiával. Irán a vizsgálatban résztvevő Kanadát, Franciaországot és az USA-t arra kérte fel, hogy szállítsanak az országba olyan technikát, amellyel a feladat végrehajtható, ezt a javaslatot azonban a többi ország nem fogadta el. Az irániak ezt követően javasolták, amit Ukrajna, Svédország, Nagy-Britannia, Kanada és az USA is elfogadott, hogy a francia BEA-val (Bureau d’Enquêtes et d’Analyses pour la Sécurité de l’Aviation civile) állapodnak meg az adatok kiolvasásával.

A döntést állítólag még a szombati beismerés előtt hozták meg. A BEA szombaton délben közölte, hogy egyelőre nem kaptak felkérést a feladatra. A légitársaság szombati sajtótájékoztatóján hangsúlyozta, hogy a katasztrófa előtt nem kaptak semmilyen figyelmeztetést sem az ukrán, sem az iráni hatóságoktól, a teheráni repülőtér sem rendelt el korlátozást vagy adott ki figyelmeztetést a repülőtér környezetében lévő légtérre. Az ukrán repülőgép előtt számos iráni és külföldi utasszállító is felszállt a repülőtérről, ugyanezen az útvonalon. 

A járat fedélzetén 167 utas és 9 fős személyzet utazott, a katasztrófát senki nem élte túl.

Forrás: Airportal.hu


Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt

Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt 

Sir Tim Clark a következő levelet fogalmazta meg, és juttatta el - többek közt rajtunk keresztül - ügyfeleiknek.
Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.
Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről

Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről 

Bővül az osztrák légiátrsaság kínálata.
Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál

Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál 

A nagyszabású fejlesztés megvalósítása érdekében 64 francia autópálya-pihenőben most 320 Siemens gyorstöltőt telepítettek.
A WIZZ első isztambuli járata elindult Debrecenből

A WIZZ első isztambuli járata elindult Debrecenből 

Isztambul a második törökországi város, amely már Debrecenből is közvetlenül elérhető Antalya után.
Nyitva az izraeli légtér a súlyos iráni légitámadást követően

Nyitva az izraeli légtér a súlyos iráni légitámadást követően 

Izrael vasárnap reggel megnyitotta légterét a szombat éjszakai, sikeresen kivédett légitámadás után, jelentették be hivatalosan Izraelben.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.