Fehér Könyv készült a Malévról

Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter sajtótájékoztatón mutatta be a Malév jelenlegi helyzetéhez vezető okokat összegző Fehér Könyvet 2011. december 5-én, Budapesten. A tárcavezető kiemelt kormányzati célként említette, hogy Magyarországon Budapest központú nemzeti légitársaság működjön, amely biztosítja a nemzetgazdasági érdekek hatékony érvényesülését is. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium azzal a céllal állította össze a Fehér Könyvet, hogy részletesen bemutassa, miként jutott el a Malév a jelenlegi súlyos helyzetébe, megnevezze a felelősöket, és e tények feltárásával jusson közelebb a megoldáshoz - közölte honlapján a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium hétfőn. (A Fehér Könyv színesben olvasható a Turizmus Online oldalán is.)

A Malév cégcsoport 2600 munkavállalót foglalkoztat, 500 hazai vállalkozással áll rendszeres szerződéses kapcsolatban. A légitársaság a központi költségvetés bevételeihez közvetlen és közvetett módon évi mintegy 70 milliárd forinttal járul hozzá. Döntő részben külföldről származó árbevételei miatt az ország egyik legjelentősebb exportőre, a Budapest Airport forgalmának 40 százalékát biztosítja. A Malév közel 3 millió utast szállít évente 23 ezer járatpáron és 45 desztinációba repül közvetlenül. Létezése a külföldről érkező beruházási, befektetési döntések egyik alaptényezője, hozzájárul az ország regionális szerepének erősítéséhez. A vállalat működése tehát makrogazdaságilag egyértelműen indokolt, ezért a kormány úgy ítéli meg, hogy szükség van nemzeti légitársaságra – hangsúlyozta Fellegi Tamás.

A Fehér Könyv az elmúlt tíz év mulasztásai közé sorolja, hogy nem létezett hosszú távú megoldási terv a vállalat fenntartható finanszírozására és működtetésére. Az értékes vagyonelemeket (pl. üzemanyag kiszolgálási üzletág, Heathrow slot, Hyatt Regency tulajdonrész) kiárusították, így 2007-re nem maradt számottevő vagyona a légitársaságnak. A vállalat felélte saját tőkéjét, a cég értéke jelentős mértékben csökkent.

Az elhibázott privatizáció és reprivatizáció

eredményeképpen előnytelen, visszás szerződések és hitelek terhelik a Malévot. A privatizáció gyakorlatilag úgy zajlott, hogy a vevő nem tett bele és nem kockáztatott saját pénzt, ugyanakkor minden visszafizetéssel kapcsolatos kötelezettséget végeredményben visszaterhelt a Malévre. Lényegében az történt tehát, hogy a Malév megvásárolta saját magát orosz ernyő alatt, ráadásul az irányítási lehetőségeit és pénzét elveszítve teljesen kiszolgáltatottá vált. A magántulajdonban töltött időszakban a légitársaság a végletekig eladósodott, önálló működésre gyakorlatilag képtelenné vált. A visszaállamosítással annak költségvetési hatásain túl a korábbi kormány a helyzet kezelésének gazdasági és politikai felelősségét áttolta a jelenlegire.

Az Európai Bizottság versenyjogi vizsgálatot indított a 2007-2010 közötti időszakban nyújtott hitelekkel, tőkeemeléssel kapcsolatban. Elmarasztaló határozat esetén a cégnek kamatos kamattal kell visszafizetnie a tulajdonosi juttatást, közel 100 milliárd forint értékben. A kormányváltást követően azonnal megindult a kárfelmérés, a légitársaság átvilágítása, a lehetséges partnerek keresése. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kezelte a tiltott támogatás ügyében indított uniós eljárást, gondoskodott a vállalat életben tartásáról - így a közlemény. A Malév a megörökölt problémák miatt azonban folyamatos pénzügyi infúzióra szorul, működése a jelenlegi struktúrában hosszútávon nem fenntartható.

Fellegi Tamás elmondta: a minisztérium előrehaladott tárgyalásokat folytat több pénzügyileg stabil, európai szakmai befektetővel egy versenyképes nemzeti légitársaság létrehozása céljából. A kormány azonban nem értékesíti a Malévot az Európai Bizottság versenyjogi vizsgálatának lezárása előtt, így a majdani tranzakciót nem áll szándékában az idei évben lebonyolítani. A szaktárca a továbbiakban is mindent megtesz a légitársaság életben tartása és minél hatékonyabb működtetése érdekében.

A közlemény szerint az eddigi intézkedések kedvező hatásai máris megmutatkoztak a közelmúltban a romló körülmények ellenére is figyelemre méltóan javuló kereskedelmi eredményekben. A Malév utolsó negyedéve mintegy hétmilliárd forint többletbevételt hozott az előző év azonos időszakához képest, a járatok kihasználtsága pedig 75% felett volt, ami meghaladja az európai átlagot is – tette hozzá a nemzeti fejlesztési miniszter.

Budai és a tettesek

A tárcavezető bejelentette, hogy a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium által feltárt tények alapján Budai Gyula elszámoltatási kormánybiztos ismeretlen tettesek ellen feljelentést tesz a Fehér Könyvben bemutatott egyes ügyekben.


A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé

A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé 

2023-ban több mint 1 millió tonna szén-dioxidot kibocsátását előzték meg az utazók azzal, ha buszos utazást választottak más közlekedési módok, például autó vagy repülő helyett.
Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt

Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt 

Sir Tim Clark a következő levelet fogalmazta meg, és juttatta el - többek közt rajtunk keresztül - ügyfeleiknek.
Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.
Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről

Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről 

Bővül az osztrák légiátrsaság kínálata.
Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál

Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál 

A nagyszabású fejlesztés megvalósítása érdekében 64 francia autópálya-pihenőben most 320 Siemens gyorstöltőt telepítettek.
A WIZZ első isztambuli járata elindult Debrecenből

A WIZZ első isztambuli járata elindult Debrecenből 

Isztambul a második törökországi város, amely már Debrecenből is közvetlenül elérhető Antalya után.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?