Felelőtlenség vagy vakmerőség? Repülőjáratok Észak-Irak felett

Július végén egymás után jelentették ki a világ különböző légitársaságai, hogy "tanultak" a malajziai repülőgép Kelet-Ukrajna felett történő lelövéséből, s ezentúl kikerülik azokat az országokat, ahol komoly harcok dúlnak vagy polgárháborús állapotok uralkodnak. Azonban nem mindegyik légitarsaság döntött így: először a British Airways, majd pedig a Lufthansa jelentette ki, hogy a gépei továbbra is repülnek Észak-Irak felett.

Az Egyesült Államokban még most is tart az a kutatás, amely során megpróbálják kideríteni, vajon az Iszlám Állam nevű kalifátus szerezhetett-e komolyabb légvédelmi fegyvereket, amelyekkel képesek lennének a 9 ezer méter magasan repülő utasszállítókat is lelőni - írja a KeletPort. A terroristák egymás után tettek szert komolyabbnál komolyabb fegyverekre: Moszul eleste után amerikai terepjárók, kézifegyverek, helikopterek kerültek a kezükbe, majd pedig a bagdadi kormány szerint vegyifegyver alkatrészekhez, sőt 40 kilónyi uránhoz is hozzájuthattak a kalifátus harcosai.

Az Emirates elkerüli a területet

Emiatt korántsem volt alaptalan az feltételezés, hogy az Iszlám Állam akár fejlettebb légvédelmi eszközökhöz is juthatott. Elsősorban nem az amerikai hadseregtől: a Szíriai Arab Hadsereg is rendelkezik a BUK nevű, a malajziai gépet feltételezhetően lelövő légvédelmi rendszerrel, de az annál jóval fejlettebb, 15.000 kilométer hatótávolságú Pantsir-S1 is a birtokukba juthatott. Többek közt ezek miatt döntött úgy a dubaji székhelyű Emirates, hogy nem repül Irak és Szíria felett.



Azonban a többi légitársaság már nem ennyire aggodalmaskodó. A British Airways többek között az Egyesült Királyság és Dubaj, illetve Doha között közlekedő járatai Irak légterét használják, és a vállalat nem hajlandó változtatni az útirányon. Willie Walsh, a BA vezetője a Financial Times-nak nyilatkozva megnyugtatta az utasokat: nem repülnének Irak légterében, ha azt nem tartanák biztonságosnak. Elmondása szerint a döntésüket mindenesetre naponta felülvizsgálják.

A járat megváltoztatása ugyanis drágább lenne, mivel hosszabb utat kellene a repülőgépnek megtennie, és így több üzemanyagot használna fel. Ezenfelül a pilótáknak is meg kellene szokniuk az új útvonalakat. Arra is hivatkoztak, hogy az iraki légügyi hatóságok és Bagdad szerint a dzsihadisták nem rendelkeznek komolyabb légvédelmi fegyverekkel, habár azt javasolták, hogy a biztonság kedvéért repüljenek magasabban.

Ehhez csatlakozott később a Lufthansa is. Habár a német légitársaság utasszállítói péntekig nem repültek Irakba, de tegnap bejelentették, hogy felújítják az északi-iraki Erbíl városába irányuló járatait. Ugyanakkor a vállalat vezetői hozzátették: a gépeik továbbra is elkerülik az Iszlám Állam (IÁ) által elfoglalt iraki területek légterét, s az Ázsiába és a Közel-Kelet más országaiba közlekedő járatok Irakot elkerülő útvonalon közlekednek majd. A Lufthansa csoport más tagjaira is, például a Lufthansa Cargónak, az Austrian Airlines-nak és a Swissnek a járataira is vonatkoznak ezek az intézkedések.

A hétvégén a Royal Jordanian, a jordániai légitársaság is bejelentette, hogy biztonsági okokból legalább 24 órára felfüggeszti Bagdadba irányuló járatait. Hetente 11 járatot indítottak az iraki fővárosba, s emellett a déli Bászrába, valamint az északi, kurdisztáni országrészben fekvő Erbílbe és Szulejmaníjába is. Döntésüket azonban nem magyarázták meg, s ma reggel ugyanúgy folytatódott a légiforgalom.

Forrás: KeletPort


Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között

Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között 

Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, így idén júniustól immár egy hetedik kínai nagyváros, Sencsen is közvetlenül elérhető lesz Budapestről.
A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé

A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé 

2023-ban több mint 1 millió tonna szén-dioxidot kibocsátását előzték meg az utazók azzal, ha buszos utazást választottak más közlekedési módok, például autó vagy repülő helyett.
Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt

Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt 

Sir Tim Clark a következő levelet fogalmazta meg, és juttatta el - többek közt rajtunk keresztül - ügyfeleiknek.
Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.
Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről

Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről 

Bővül az osztrák légiátrsaság kínálata.
Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál

Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál 

A nagyszabású fejlesztés megvalósítása érdekében 64 francia autópálya-pihenőben most 320 Siemens gyorstöltőt telepítettek.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?