Ferihegy: továbbra sem lesz testszkenner

Az Európai Bizottság november 14-én javaslatot fogadott el a biztonsági szkennerekre - közismertebb nevén testszkenner - vonatkozó európai uniós jogszabályi keretről, amely lehetővé teszi a repülőterek és a tagállamok számára, hogy – szigorú működési és műszaki feltételek mellett – biztonsági szkennereket alkalmazzanak az utasok átvizsgálására. De nem teszi kötelezővé az alkamazást.

A biztonsági szkennerek használatát egészen mostanáig egymástól eltérő, nemzeti szintű operatív eljárások és szabványok szabályozták, és ezek is csak korlátozott mértékben.Az új jogszabály azonban európai uniós szintű közös keretet biztosít, amelynek értelmében a tagállamok és a repülőterek jelenlegi biztonsági rendszereiket biztonsági szkennerekkel válthatják fel.A jogszabály továbbá biztosítja, hogy valamennyi repülőtéren egységes biztonsági szabályok érvényesüljenek, valamint – az alapvető jogok érvényesülése és az egészség védelme érdekében – szigorú és kötelező erejű biztosítékokról rendelkezik.A tagállamok és a repülőterek nem lesznek kötelesek alkalmazni a biztonsági szkennereket, ha azonban így döntenek, európai szinten rögzített üzemeltetési feltételeket és működési előírásokat kell betartaniuk.

Hatékony?

A biztonsági szkennerek hatékony utasellenőrzési módszert jelentenek, hiszen az utasoknál lévő fémből és nem fémből készült tárgyak felderítésére egyaránt alkalmasak.A szkenner technológia gyorsan fejlődik és alkalmazásával várhatóan jelentős mértékben csökken majd az utasok, a repülőgép-személyzet és a repülőtéri személyzet tagjai esetében végzett kézi átvizsgálás („motozás”) aránya - fogalmaz az EU által kiadott sajtóközlemény. Az Európai Bizottság közlekedésért felelős alelnöke, Siim Kallas így nyilatkozott: „Az eddigi tapasztalatok alapján a biztonsági szkennereket mind az utasok, mind a személyzet általában megfelelő átvizsgálási módszernek tekinti.”

Az új európai uniós jogszabály értelmében

a biztonsági szkennereket kizárólag bizonyos minimumfeltételek teljesülése mellett lehet alkalmazni. Ezek többek között a következők: a képeket a biztonsági szkenner nem tárolhatja, nem őrizheti meg, azokat nem szabad lemásolni, kinyomtatni vagy visszakeresni;a képekhez való jogosulatlan hozzáférés és a képek felhasználása tilos, és azt meg kell akadályozni;a kép elemzését végző személynek a berendezéstől elkülönített helyiségben kell dolgoznia, és a képeket tilos összekapcsolni a vizsgált személlyel vagy más személyekkel. Az utasokat tájékoztatni kell azokról a feltételekről, amelyek mellett a biztonsági szkennerrel végzett ellenőrzésre sor kerül. Az utasok számára továbbá lehetőséget kell biztosítani arra, hogy visszautasítsák a biztonsági szkennerrel végzett átvizsgálást, és helyette alternatív módszerrel vizsgálják át őket.

Azáltal, hogy rögzíti a biztonsági szkennerek alkalmazásának üzemeltetési feltételeit, és az utasok számára lehetőséget biztosít arra, hogy más átvizsgálási módszereknek vessék alá magukat, a jogszabály tiszteletben tartja az alapvető jogokat, és különösen az Európai Unió Alapjogi Chartája által elismert elveket.

Az utasok biztonságának

és egészségének védelme érdekében kizárólag azok a biztonsági szkennerek kerülnek fel az EU repülőterein alkalmazható átvizsgálási módszerek közé, amelyek nem röntgensugárzást kibocsátó technológiát alkalmaznak.Minden egyéb technológia, köztük a mobiltelefonok esetében alkalmazottak és mások engedélyezettek, feltéve, hogy megfelelnek az uniós védelmi szabványoknak.

Hardy Mihály, a ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airport vállalati kapcsolatok igazgatója a Turizmus Online-nak elmondta: a Ferihegyen nincs ilyen és nem is tervezik annak beszerzését a közeli jövőben, számos technikai és személyi adatvédelmi megfontolásból.

A tagállamok azóta vizsgálják, illetve tesztelik a biztonsági szkennereket, amióta egy terrorista az alsóruházatában elrejtett plasztik robbanóanyaggal robbantást kísérelt meg a 2009. december 25-i Amszterdam-Detroit járaton.


Szántód, Tihany, Tomaj és Balaton szolgálatba állt

Szántód, Tihany, Tomaj és Balaton szolgálatba állt 

A BAHART négy új hajóval gazdagodott: a két-két kompot és katamaránt március 28-án, Balatonfüreden, a hajózási szezon kezdetén avatták.
Megszólalt a hitelminősítő a Boeing-ügyben

Megszólalt a hitelminősítő a Boeing-ügyben 

A Moody's hitelminősítő közölte, hogy fontolóra veszi a Boeing minősítésének lerontását.
Különleges jármű futott be Szentendrére - érdemes megnézni!

Különleges jármű futott be Szentendrére - érdemes megnézni! 

Az április 1-jén, hétfőn újra megnyitó szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeum legújabb kiállítási darabja egy egykori Margitszigeti Sétajárat.
Útlezárások a reptér felé április 2-től

Útlezárások a reptér felé április 2-től 

A Budapest Airport Zrt. tájékoztatása az április 2-án kezdődő útfelújítások kapcsán.
A Stadler lenyúlná a spanyol vonatgyártót a magyarok elől

A Stadler lenyúlná a spanyol vonatgyártót a magyarok elől 

A háttérben a madridi kormány állhat, amely a magyar konzorciumtól félti a Talgo vonatgyártót.
Személyi változás a Budapest Airportnál

Személyi változás a Budapest Airportnál 

Az általános és fejlesztési vezérigazgató-helyettes 17 év után, március 31-én távozik a vállalattól.
Guiness-rekorder a Flirt H2 motorvonat

Guiness-rekorder a Flirt H2 motorvonat 

A világrekorder vonat részben a Stadler szolnoki kocsiszekrény-üzemében készült.
Távozik posztjáról a Boeing vezérigazgatója

Távozik posztjáról a Boeing vezérigazgatója 

Dave Calhoun 2020 elején vette át a vezérigazgatói tisztséget, miután az elődjét, Dennis Muilenburgot leváltották.
A Lufthansa Technik tovább növekedne

A Lufthansa Technik tovább növekedne 

A Lufthansa Technik Budapest ügyvezető igazgatója áttekintést adott a magyar leánycég tavalyi teljesítményéről és idei terveiről.
Boeing-elkerülő weboldal indult

Boeing-elkerülő weboldal indult 

Pár kattintással kideríthető, hogy egy repülőjáratot pontosan milyen géptípussal teljesít majd a légitársaság.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.