Még tovább húzódhat a 737 MAX repülési tilalma

Öt fontos feltételt támasztott az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) a Boeing 737 MAX típus repülési tilalmának feloldásával kapcsolatban, ezek között olyan új pontok is szerepelnek amelyek miatt még tovább húzódhat az engedélyezési folyamat - írja az Airportal.hu

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az EASA a napokban juttatta el követelményeit a Boeing és az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) részére, amelyeket a gyártónak orvosolnia kell ahhoz, hogy az összesen 346 ember életét követelő két Boeing 737 MAX-katasztrófa után az európai hatóság is engedélyezze a típus visszatérését a kereskedelmi forgalomba. Minderről a Bloomberg számolt be az ügyre rálátással rendelkező, de magát megnevezni nem kívánó forrástól. A gazdasági hírügynökség egy másik forrása szerint az EASA által felhozott problémák összhangban vannak az FAA kérdéseivel, de az amerikai hatóság és a gyártó nem kívánta kommentálni az értesüléseket.

Az EASA egy független vizsgálatnak vetette alá a 737 MAX teljes repülésirányító rendszerét, amelynek során különös hangsúlyt fektettek a MAX és az előző NG-széria közötti eltérésekre. Az EASA listáján a Bloomberg szerint az alábbi tételek szerepelnek:

  • a vízszintes vezérsík manuális (vissza)állításánál a pilóták potenciális nehézségekbe ütközhetnek a trim-kerék elfordításakor (mint ismert, nagy sebesség és állásszög mellett, az etióp 737 MAX pilótái fizikailag nem tudták elfordítani a kereket úgy hogy közben a magassági kormánnyal próbálták a gép orrát felhúzni)
  • a MAX-ek állásszögmérő szenzorainak megbízhatatlansága
  • elégtelen kiképzési folyamatok az FAA által június végén felfedezett szoftverprobléma, amely a repülőgép mikroprocesszorának lelassulását okozza (ezzel kapcsolatban egyelőre nem tudni, hogy elegendő-e a szoftver módosítása, vagy cserélni kell-e az érintett hardver egységet is)
  • egyes vészhelyzetekben a robotpilóta nem kapcsol ki az elvárt módon, amely az átesés-közeli helyzetekben hátráltathatja, késleltetheti a pilóták reakcióit.

    Utóbbi egy olyan probléma, amely eddig nem került a gyártó és az amerikai hatóság látókörébe, vagy legalábbis nyilvánosan nem volt szó róla. A komplex rendszer módosítása rendkívül bonyolult és hosszadalmas munka lenne. Az EASA listájában szereplő bármelyik probléma jelentős mértékben elnyújthatja a típus repülési tilalmának feloldását, azonban az nem ismert, hogy a felsoroltakat csak megvitatják-e a felek és azok kezelhetők-e megnyugtatóan, vagy végül azokból konkrét módosítási követelmények fogalmazódnak meg – nyilatkozta a Bloombergnek John Cox korábbi 737-es pilóta, aki jelenleg egy repülésbiztonsággal is foglalkozó tanácsadócég elnöke.

    Az EASA egyelőre nem írta elő a Boeing számára, hogy a felsorolt problémákat hogyan oldja meg, csak kérte a gyártót, hogy dolgozzon ki javaslatokat ezek kezelésére. Amennyiben az EASA követelései komolyabb szoftvermódosítást, bármilyen hardvercserét igényelnének, vagy a pilóták számára szimulátoros továbbképzést tennének szükségessé, az jelentősen késleltetheti a típus visszatérését a kereskedelmi forgalomba, valamint óriási plusz költségekkel járna a gyártó és az üzemeltetők számára. Az FAA és az EASA a kanadai és brazil hatóságokkal karöltve feltételes megállapodást kötöttek arról, hogy a típus repülési tilalmának feloldásakor együttműködnek annak érdekében, hogy az iparág és az utasok globális repülésbiztonsági rendszerbe vetett hitét mihamarabb sikerüljön visszaállítani.

Forrás: Airportal.hu


Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét jelentős fennakadások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét jelentős fennakadások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.
Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről

Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről 

Bővül az osztrák légiátrsaság kínálata.
Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál

Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál 

A nagyszabású fejlesztés megvalósítása érdekében 64 francia autópálya-pihenőben most 320 Siemens gyorstöltőt telepítettek.
A WIZZ első isztambuli járata elindult Debrecenből

A WIZZ első isztambuli járata elindult Debrecenből 

Isztambul a második törökországi város, amely már Debrecenből is közvetlenül elérhető Antalya után.
Nyitva az izraeli légtér a súlyos iráni légitámadást követően

Nyitva az izraeli légtér a súlyos iráni légitámadást követően 

Izrael vasárnap reggel megnyitotta légterét a szombat éjszakai, sikeresen kivédett légitámadás után, jelentették be hivatalosan Izraelben.
Melyik lesz az év ötödik kerékpárútja?

Melyik lesz az év ötödik kerékpárútja? 

A pályázat célja, hogy minél több vonzó bringás helyszínt tegyen ismertté.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.