hirdetés
hirdetés

Mi az a Go-Around? És miért nő a száma?

Évről évre növekszik az átstartolások száma a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtéren.

hirdetés

Idén, június 25-ig kereken száz, a Budapest Liszt Ferenc nemzetközi repülőtérre érkező gép szakította meg leszállását irányítói utasításra vagy a pilóta egyéni döntésére. Ezzel az év végéig minden valószínűséggel megdől az úgynevezett átstartolások 2018-as rekordja.

hu.123rf.com
hu.123rf.com

Nem vészhelyzet, de oda kell rá figyelni

Az átstartolás önmagában nem jelent vészhelyzetet, de különös figyelmet igényel a HungaroControl légiforgalmi irányítóitól. Ahogy világszerte mindenhol, úgy Magyarországon is megnövekedett a forgalom az elmúlt években. Ez és a zivataros időjárás átlagon felüli teljesítményt, valamint extra figyelmet igényel a égiforgalmi irányítóktól, illetve az irányítást közvetlenül támogató munkatársaitól egyaránt.

A cég adatai szerint az év első hat hónapjában jelentősen megnőtt az átstartolások – más néven missed approachok, vagy ahogy az irányítók maguk között az utasítás fóniájára utalva hívják, a Go-Around manőverek – száma. Ezt a manővert a leszálló repülőgépek olyankor hajtják végre, ha a légiforgalmi irányító repülésbiztonsági okból erre utasítja a személyzetet, vagy ugyancsak a biztonságos leszállás érdekében a pilóták döntenek úgy, hogy egy újabb megközelítésre van szükségük ahhoz, hogy a landolást az előírások szerint el tudják végezni. Ilyenkor a pilóta jelzi, hogy a birtokában lévő leszállási engedély ellenére mégsem teszi le a gépet.

Magyarán átstartolás

Tavaly több mint százötven alkalommal fordult elő, hogy a pilóta átstartolt, azaz a leszállást megszakítva, a hajtóműteljesítmény növelésével a futópálya fölött átrepülve ismét felemelkedett. Idén eddig kereken száz átstartolást hajtottak végre, és csak az elmúlt négy napban 5 gép személyzete alkalmazta ezt a manővert.

A Go-Around manővert követően a légiforgalmi irányítók a gépet vagy egy várakozási pontra irányították, vagy engedélyezték, hogy az aktuális forgalmi viszonyoknak megfelelően, egy újabb forgalmi kört lerepülve új megközelítést hajtson végre. Az okok között többek között a zivataros időjárás szerepel, amely olykor igen erős széllökésekkel is jár, ez pedig megnehezíti a leszállást. A tavaszi-nyári időszakban szinte minden nap előfordul, hogy egy gép madárral ütközik – az ilyen esetekben pedig mindig ellenőrizni kell a futópálya állapotát, így a leszállás bizonyos ideig nem lehetséges.

A nyári csúcsidőszakban arra is volt példa, hogy egy-egy repülőgépnek a szokásosnál több időre volt szüksége a felszállás megkezdéséhez, emiatt irányítók utasították átstartolásra az érkező járatot annak érdekében, hogy a légijárművek közötti előírt minimális biztonságos távolság meglegyen.

Nem szuperhősök, de közel állnak hozzá

Az átstartolás önmagában nem jelent vészhelyzetet, de mindig különös figyelmet igényel mind a pilótáktól, mind a légiforgalmi irányítóktól. A HungaroControl elkötelezett abban, hogy legfontosabb feladatát, a biztonságos repülés és földet érés garantálását a legkorszerűbb megoldásokkal, fejlesztésekkel és Európa-szinten is kiemelkedő szaktudású munkatársakkal lássa el. A magyar légiforgalmi irányítók nem szuperhősök, de szuperképességekkel rendelkeznek – bármilyen helyzetben képesek garantálni a magyar légtérben közlekedő repülőgépek utasainak biztonságát.

(forrás: HungaroControl)
hirdetés

Címkék

Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Kiadónk társoldalai