Tíz év múlva vákuumvonattal közlekedünk

A közelmúltban csaknem száz amerikai mérnök vállalatot alapított a repülőnél is gyorsabb csőpostavonat kifejlesztésére. A tervezők azt állítják, hogy tíz év múlva már evvel a közlekedési eszközzel fogunk utazni.

Elon Musk amerikai milliárdos és feltaláló – akinek vagyona az elektromos autókat gyártó Tesla gyár forgalmából, illetve az SpaceX nevű űrkutatási cég nyereségéből származik –, tavaly egy általunk is megírt zseniális, a tömegközlekedés jövőjét jelentősen befolyásoló közlekedési eszköz látványképét vázolta fel. Az ekkor bemutatott vákuumvonat lényegében egy zárt, egymás mellett párhuzamosan futó alagútrendszerben közlekedő speciálisan kialakított kapszula ideaképét vetítette elénk, amelyet a levegő nyomáskülönbségét kihasználva kívánnak megmozgatni.

A leginkább csőpostára hasonlító Hyperloopra keresztelt új típusú, föld alatt és felett is vezethető közlekedési jármű nyomvonalát első körben Los Angeles és San Francisco között akarják kiépíteni. Számításaik szerint ezt a 600 kilométeres távot a vákuumvonat 30 perc alatt tenné meg a „lineáris motorjának” köszönhetően. Ez óránként 1220-6500 kilométeres sebességet jelent. A 2013-ben publikált 57 oldalas tervről akkor rengeteg technikai és műszaki értekezés született, de már-már a feledés homályába merült az ötlet, mígnem 98 ambiciózus fejlesztőmérnök meg nem alapította a Hyperloop Transportation Technologiest (HTT) vállalatot, hogy Musk terveit megvalósítsa

A cégalapítás mellett a mérnökök kiadtak egy 68 oldalas jegyzőkönyvet is, amelyben az áll, hogy az eredeti ötletet időközben kissé átalakították, hiszen Musk tervében egy felfelé nyíló ajtókkal felszerelt kapszula volt, amely vákuumcsőben haladt volna. A cég mérnökei viszont egy belső kabint álmodtak meg, amelyet egy külső héj borítana, ez érintkezne a cső falával. Utóbbiban kapnának helyet az akkumulátorok, a kompresszorok, továbbá olyan technológiai felszerelések, amelyek a hangsebesség eléréséhez szükségesek.

A fejlesztőcsoport a lehetséges utakat is analizálta, ugyanis Los Angeles és San Francisco összekötésén kívül felmerült még egy Los Angeles- Las Vegas cső is, de a későbbi tervek között egy, az egész Egyesült Államokon átívelő rendszer kiépítése is megtalálható. (Az Oroszország elleni gazdasági szankciók miatt Moszkva egyelőre jegelte a New York-Moszkva közötti transzkontinentális csőrendszer kiépítését.)

Nem csak álom lesz

A Hyperloop Transportation Technologies vezérigazgatójának nyilatkozata szerint cégüknek 2015-ben egy működőképes prototípus megépítése lesz a legfontosabb feladata, amelyre a HTT állítólag már össze is kalapozta a pénzt egy tucatnyi dollármilliárdostól. A biztató technikai sikerek ráadásul annyira meggyőzőek a mérnökök szerint, hogy vállalatukat egy úgynevezett JumpStartFund megoldásban kezdték el működtetni, amely annyit tesz, hogy a dolgozók csak akkor kapnak fizetést, ha a cég elkezd nyereséget termelni. Dirk Ahlborn cégvezető ezen túlmenően azt is állította, hogy 2014-ben sikerült megoldaniuk az „elméleti tesztelés” során felmerülő külső és belső rezgési problémákat is, így elmondása szerint a korábban a föld alatt vezetni kívánt nyomvonal helyett a „csőpostát” inkább oszlopokra helyezik majd.

Eddigi tapasztalataik szerint egy 400 mérföldes, vagyis nagyjából 650 kilométer hosszúságú Hyperloop pálya megépítése 10 milliárd dollárba kerülhet, a tavaly prognosztizált 7,5 milliárd dollár helyett. Ez rengeteg pénz, azt azonban nem szabad elfelejteni, hogy a légi közlekedésnél jelentősen gyorsabb lesz, hiszen a hipervonat félóra alatt teszi majd meg az utat a két nyugati-parti nagyváros között.

Elég itt csak arra gondolni, hogy az amerikai Amtrak nagysebességű járat maximális sebessége bizonyos szakaszokon csupán 240 km/óra, a francia TGV pedig csak 300-360 km/h sebességgel tud közlekedni az arra alkalmas pályákon. (Az ötméteres kapszulákat egyébként 28 fősre tervezték és akár 30 másodpercenként követnék egymást a pályaudvarokról. Elon Musk szerint az utasonként számított útiköltség leszorítható lenne akár 20 dollárig is.)

És a végén jöjjön a lényeg! Dirk Ahlborn cégvezető azt is bejelentette, hogy mérnökei teljesen biztosak abban, hogy a Concord, a léghokiasztal és egy Railgun (elektromágneses fegyver) keverékeként jellemezhető közlekedési rendszerük és eszközük – a 2015-ös éles teszteléseket követően – tíz év múlva már működni fog Los Angeles és San Francisco között.


Szántód, Tihany, Tomaj és Balaton szolgálatba állt

Szántód, Tihany, Tomaj és Balaton szolgálatba állt 

A BAHART négy új hajóval gazdagodott: a két-két kompot és katamaránt március 28-án, Balatonfüreden, a hajózási szezon kezdetén avatták.
Megszólalt a hitelminősítő a Boeing-ügyben

Megszólalt a hitelminősítő a Boeing-ügyben 

A Moody's hitelminősítő közölte, hogy fontolóra veszi a Boeing minősítésének lerontását.
Különleges jármű futott be Szentendrére - érdemes megnézni!

Különleges jármű futott be Szentendrére - érdemes megnézni! 

Az április 1-jén, hétfőn újra megnyitó szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeum legújabb kiállítási darabja egy egykori Margitszigeti Sétajárat.
Útlezárások a reptér felé április 2-től

Útlezárások a reptér felé április 2-től 

A Budapest Airport Zrt. tájékoztatása az április 2-án kezdődő útfelújítások kapcsán.
A Stadler lenyúlná a spanyol vonatgyártót a magyarok elől

A Stadler lenyúlná a spanyol vonatgyártót a magyarok elől 

A háttérben a madridi kormány állhat, amely a magyar konzorciumtól félti a Talgo vonatgyártót.
Személyi változás a Budapest Airportnál

Személyi változás a Budapest Airportnál 

Az általános és fejlesztési vezérigazgató-helyettes 17 év után, március 31-én távozik a vállalattól.
Guiness-rekorder a Flirt H2 motorvonat

Guiness-rekorder a Flirt H2 motorvonat 

A világrekorder vonat részben a Stadler szolnoki kocsiszekrény-üzemében készült.
Távozik posztjáról a Boeing vezérigazgatója

Távozik posztjáról a Boeing vezérigazgatója 

Dave Calhoun 2020 elején vette át a vezérigazgatói tisztséget, miután az elődjét, Dennis Muilenburgot leváltották.
A Lufthansa Technik tovább növekedne

A Lufthansa Technik tovább növekedne 

A Lufthansa Technik Budapest ügyvezető igazgatója áttekintést adott a magyar leánycég tavalyi teljesítményéről és idei terveiről.
Boeing-elkerülő weboldal indult

Boeing-elkerülő weboldal indult 

Pár kattintással kideríthető, hogy egy repülőjáratot pontosan milyen géptípussal teljesít majd a légitársaság.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.