Wizz Air: még folytatódik az orosz és a török légi csata

Amilyen gyorsan nyíltak a Wizz Air járatai 2012-ben, olyan kemény diónak tűnik két hőn óhajtott útvonal, Moszkva és Isztambul megszerzése.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

2012. október 25-én jelölte ki a Polgári Légiközlekedési Hatóság (PLH) magyar oldalról a Wizz Airt fuvarozóként a Budapest-Moszkva útvonalra. Még szeptemberben, a tel-avivi és kijevi járatok bejelentésekor még azzal biztatott Váradi József, a Wizz Air első embere: az orosz és a török fél jóváhagyása egy-két hónapot vehet igénybe. Moszkvát illetően Szíjjártó Péter tavaly karácsony előtti moszkvai látogatásán már óvatosabb volt; a TV2 kérdésére azt felelte: néhány hónap múlva repülhet a fapados légitársaság a két főváros között.



Az MTI múlt pénteki tájékoztatása szerint február 6-án látott napvilágot az orosz gazeta.ru internetes hírportálon, hogy az oroszok légügyi hatósága és közlekedési tárcájuk közötti huzavona miatt a Wizznek első moszkvai járatára még várnia kell. A portál értesülései szerint a moszkvai közlekedési minisztériumnál még tavaly év végén a magyar hatóságoktól némi plusz információt szerettek volna megtudni a Wizz Air-ről.

Az orosz fél állítólag a légitársaság tulajdonosi szerkezetén talált kifogást.

Kemény mérkőzés lehet áprilistól a Budapest-Tel Aviv útvonalon. Az El Al Boeing 747-est állít forgalomba a nyári menetrendben. Mint azt múlt héten, február 5-én bejelentették, a keddi járatokon közlekedő Jumbo mellett a szintén széles törzsű Boeing 767-300-as is repül majd hetente kétszer Budapestre, heti több száz üléssel megnövelve az útvonal kapacitását. A kapacitásbővítésről még tavaly októberben döntöttek, egy hónappal azt követően, hogy a Wizz Air bejelentette kijevi és tel-avivi járatainak jóváhagyásá

A kétoldalú légügyi egyezmény nemzeti légitársaság kijelölését teszi lehetővé. A Wizz Air bár budapesti székhelyű, a tulajdonosok közt az oroszok szerint az amerikai Indigo Partners is szerepel. Ez nem fér bele a kétoldalú légügyi egyezmény értelmében kijelölhető nemzeti légitársaság fogalmának. A magyar üzemelési engedéllyel, de amerikai tulajdoni háttérrel, genfi székhellyel bíró és a Nagy-Britanniához tartozó Guernsey szigetén jegyezték be - tudatta alig egy éve Michael Ryanair O'Leary, amikor a Malév romjain a magyar turizmus megmentőjeként tűnt fel.

A megkeresést a PLH cáfolta. A Wizz Air pedig közleményben utasította vissza a magyar sajtó által is átvett hírben szereplő állításokat. „Az alapító részvényeseinkre vonatkozó állítások tényszerűen hibásak és a továbbiakban nem kívánunk pletykákat kommentálni, főleg akkor, ha azok nyilvánvalóan alaptalanok és ismeretlen forrásból származnak. A Wizz Air továbbra is azon dolgozik együtt a hatóságokkal, hogy az utasok diszkont árakon utazhassanak ezeken az új útvonalakon” - fogalmazott Daniel de Carvalho, a Wizz Air kommunikációs igazgatója.

Részben a tulajdonosi szerkezeten hasalt el a Wizz Air tavalyelőtt, amikor Isztambul-Sabiha Gökcen repülőterére indítottak járatot. A két ország között 1968-ban aláírt kétoldalú légügyi egyezmény értelmében a kijelölt légitársaságoknak vagy az állam, vagy a kijelölő állam polgárainak a tulajdonát kell képezni. A törökök másik kifogása, hogy a charterként ugyan engedélyezett járatra a légitársaság saját honlapján árult jegyeket, holott ezt charter lévén nem tehette volna meg, csak ha tulajdonában van egy utazási iroda is, mivel charterre jegyeket csak a chartergazda utazásszervező és partnerei árusíthatnak. Akkor a török légügyi hatóság levélben is felszólította a légitársaságot, hogy függessze fel a jegyek értékesítését a járatra. A Wizz Air végül a 2010 decemberi indulást követően alig fél évvel felfüggesztette menedrendszerinti vagy állandó charterként repülő isztambuli járatát.

Értesüléseink szerint a török fél a precedenst nem felejtve vonakodik megadni hozzájárulását a járatnyitáshoz. Daniel de Carvalho megkeresésünkre írásban azt válaszolta: nem kívánják kommentálni az értesüléseket. Hozzátette: a  Wizz Air továbbra is együttműködik az érintett hatóságokkal az útvonalak engedélyeztetése érdekében.


Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről

Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről 

Bővül az osztrák légiátrsaság kínálata.
Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál

Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál 

A nagyszabású fejlesztés megvalósítása érdekében 64 francia autópálya-pihenőben most 320 Siemens gyorstöltőt telepítettek.
A WIZZ első isztambuli járata elindult Debrecenből

A WIZZ első isztambuli járata elindult Debrecenből 

Isztambul a második törökországi város, amely már Debrecenből is közvetlenül elérhető Antalya után.
Nyitva az izraeli légtér a súlyos iráni légitámadást követően

Nyitva az izraeli légtér a súlyos iráni légitámadást követően 

Izrael vasárnap reggel megnyitotta légterét a szombat éjszakai, sikeresen kivédett légitámadás után, jelentették be hivatalosan Izraelben.
Melyik lesz az év ötödik kerékpárútja?

Melyik lesz az év ötödik kerékpárútja? 

A pályázat célja, hogy minél több vonzó bringás helyszínt tegyen ismertté.
Újabb fenntarthatósági lépés ennél a légitársaságnál

Újabb fenntarthatósági lépés ennél a légitársaságnál 

Hamarosan a Wizz Air járatainak tíz százaléka repülhet zöld üzemanyaggal.
Közvetlen járat indítása Budapest és Kanton között

Közvetlen járat indítása Budapest és Kanton között  

Elsősorban üzleti utasokra számítanak.
Figyelem! Útfelújítás a reptér felé vezető úton

Figyelem! Útfelújítás a reptér felé vezető úton 

A 3. ütem várhatóan április 15-én kezdődik és április 20-ig tart.
Egyre többen repülnek Svájcba

Egyre többen repülnek Svájcba 

Élen a Budapest-Bázel útvonal a Kiwi.com svájci foglalási listáján.
A világ legnépszerűbb repülős útvonalai

A világ legnépszerűbb repülős útvonalai 

2024-ben az előrejelzések szerint rekordszámú, 4,7 milliárd ember utazik légi úton.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.