hirdetés

Ázsiában keresnek munkaerőt a romániai szállodások

A tapasztalatok szerint a jó nevű romániai szállodák egyre gyakrabban kerülnek megoldhatatlan munkaerő-problémák elé, miközben talpon kell maradniuk, őrizve a színvonalat. Két brassói szálloda azonban a jelek szerint kényszerből elvágta a gordiuszi csomót, és most a Fülöp-szigetekről, Nepálból, Kínából, Pakisztánból hoz felszolgálót, szobalányt és szakácsot.

hirdetés

„A 140 alkalmazottból 22 Fülöp-szigeteki, és szándékunk, hogy hatvanra emeljük a számukat, mert arra a következtetésre jutottunk, hogy a románok már nem akarnak dolgozni, mivel beleszagoltak a Nyugat ízébe és távoznak innen” – nyilatkozta a zf.ro-nak Radu Fluture, a brassópojánai Teleferic Grand Hotel elszállásolási igazgatója. Az igazgató nyíltan elismerte, hogy a Fülöp-szigetekiek a munka terén odaadóbbak, sokan Szaúd-Arábiában „szocializálódtak”, ahol megszokott a 18-19 órás munkanap, így számukra a romániai viszonyok ebből a szempontból felüdülésnek számítanak.

Ugyanakkor tény, hogy Romániában a szállodaipari átlagbér a háromszorosa a Fülöp-szigetekinek, így megéri nekik ide jönni dolgozni. Más kérdés, hogy a romániai vendéglátóiparban az átlagbér bruttó 380 euró, ami mindössze 70 százaléka az országos átlagnak. Nem véletlen tehát, hogy a szállodások munkaerőgondokkal küszködnek, s miután kitanítanak embereket, azok első dolga Nyugat-Európában keresni új állást.

A négycsillagos, 140 szobás, 400 személyes vendéglővel, konferenciateremmel, spával rendelkező Teleferic szálló igazgatójának toborzási gondja, hogy Romániának nincs külképviselete a Fülöp-szigeteken, így egyetlen munkaerő aktáinak elintézése 3-6 hónapot vesz igénybe.

A másik, munkaerőszempontból úttörő szálloda a szintén Brassópojánán működő Aurelius, amelyik Nepálból toborzott személyzetet. A BDO audit és pénzügyi tanácsadó cég egyik vezetője szerint azonban a két szálloda esete nem egyedülálló: más hotelek is keresgélnek Ázsiában, és Kínából, Pakisztánból hoznak munkaerőt. A tapasztalatok szerint a romániai szállodaipari munkavállalóknál a fő gond, hogy inkább csak a téli vagy nyári főszezonban dolgoznának, amikor sok borravalóra számíthatnak. A jelentős munkaerő-fluktuáció másik oka pedig, hogy az alkalmazottak, ismerve a gondokat, az első főnöki kritikai szóra képesek felmondani.

Irházi János
a szerző cikkei

hirdetés

Címkék

Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Ön szerint jó ötlet az utazási irodák részéről a kínálatuk teljes áras megjelenítése?

Kiadónk társoldalai