Ázsiában keresnek munkaerőt a romániai szállodások

A tapasztalatok szerint a jó nevű romániai szállodák egyre gyakrabban kerülnek megoldhatatlan munkaerő-problémák elé, miközben talpon kell maradniuk, őrizve a színvonalat. Két brassói szálloda azonban a jelek szerint kényszerből elvágta a gordiuszi csomót, és most a Fülöp-szigetekről, Nepálból, Kínából, Pakisztánból hoz felszolgálót, szobalányt és szakácsot.

„A 140 alkalmazottból 22 Fülöp-szigeteki, és szándékunk, hogy hatvanra emeljük a számukat, mert arra a következtetésre jutottunk, hogy a románok már nem akarnak dolgozni, mivel beleszagoltak a Nyugat ízébe és távoznak innen” – nyilatkozta a zf.ro-nak Radu Fluture, a brassópojánai Teleferic Grand Hotel elszállásolási igazgatója. Az igazgató nyíltan elismerte, hogy a Fülöp-szigetekiek a munka terén odaadóbbak, sokan Szaúd-Arábiában „szocializálódtak”, ahol megszokott a 18-19 órás munkanap, így számukra a romániai viszonyok ebből a szempontból felüdülésnek számítanak.

Ugyanakkor tény, hogy Romániában a szállodaipari átlagbér a háromszorosa a Fülöp-szigetekinek, így megéri nekik ide jönni dolgozni. Más kérdés, hogy a romániai vendéglátóiparban az átlagbér bruttó 380 euró, ami mindössze 70 százaléka az országos átlagnak. Nem véletlen tehát, hogy a szállodások munkaerőgondokkal küszködnek, s miután kitanítanak embereket, azok első dolga Nyugat-Európában keresni új állást.

A négycsillagos, 140 szobás, 400 személyes vendéglővel, konferenciateremmel, spával rendelkező Teleferic szálló igazgatójának toborzási gondja, hogy Romániának nincs külképviselete a Fülöp-szigeteken, így egyetlen munkaerő aktáinak elintézése 3-6 hónapot vesz igénybe.

A másik, munkaerőszempontból úttörő szálloda a szintén Brassópojánán működő Aurelius, amelyik Nepálból toborzott személyzetet. A BDO audit és pénzügyi tanácsadó cég egyik vezetője szerint azonban a két szálloda esete nem egyedülálló: más hotelek is keresgélnek Ázsiában, és Kínából, Pakisztánból hoznak munkaerőt. A tapasztalatok szerint a romániai szállodaipari munkavállalóknál a fő gond, hogy inkább csak a téli vagy nyári főszezonban dolgoznának, amikor sok borravalóra számíthatnak. A jelentős munkaerő-fluktuáció másik oka pedig, hogy az alkalmazottak, ismerve a gondokat, az első főnöki kritikai szóra képesek felmondani.


KSH: a vendégéjszakák száma 19, a vendégeké 23 százalékkal nőtt 2023 februárjához képest

KSH: a vendégéjszakák száma 19, a vendégeké 23 százalékkal nőtt 2023 februárjához képest 

A belföldi vendégek által eltöltött éjszakák száma 14, a külföldi vendégéjszakáké 24 százalékkal emelkedett.
Sajátos akciót hirdetett a leégett hotel - saját vendégei építhetik újjá

Sajátos akciót hirdetett a leégett hotel - saját vendégei építhetik újjá 

Adománygyűjtő akciót hirdetett a visegrádi hotel vezetősége.
A hotel, amely csak vonattal érkező vendégeket fogad

A hotel, amely csak vonattal érkező vendégeket fogad 

Norvégia legnagyobb fjordja közelében, gyönyörű környezetben fekszik a Vatnahalsen Hotel.
Luxusszálloda egy XVII. századi kastélyból

Luxusszálloda egy XVII. századi kastélyból 

A Château Neercanne egykor bárók otthona volt, ma Michelin-csillagos étterme miatt Hollandia kedvelt luxusszállodájává vált.
Szallas.hu: húsvéti locsolkodás helyett wellnesshotelben lazulás

Szallas.hu: húsvéti locsolkodás helyett wellnesshotelben lazulás 

A négynapos húsvéti hosszú hétvége és a tavaszi szünet sok magyarnak üdüléssel telik a szállásfoglaló portál adatai szerint.
Méhlegelő és gólyafészek: az ötcsillagos tokaji ház zöld szintet lépett

Méhlegelő és gólyafészek: az ötcsillagos tokaji ház zöld szintet lépett 

A Minaro Hotel Tokaj MGallery Magyarországon másodikként megszerezte a Green Key minősítést.
MTÜ: arattak Budapest és a fürdővárosok szálláshelyei az idei első hosszú hétvégén

MTÜ: arattak Budapest és a fürdővárosok szálláshelyei az idei első hosszú hétvégén 

Erős forgalom jellemezte a turisztikai szezonnyitónak is tekinthető március 15-i hosszú hétvégét, írták friss közleményükben.
Miért fontos, hogy őszinte legyen a recepciós mosolya?

Miért fontos, hogy őszinte legyen a recepciós mosolya? 

Utazni, új helyeket megtapasztalni élmény, de vajon élmény lehet-e egy ilyen helyen dolgozni? 
Az Év Alvásbarát Szállodája ez a belvárosi hotel lett

Az Év Alvásbarát Szállodája ez a belvárosi hotel lett 

Átadták az Alvásbarát Szálloda idei minősítési díjait az Alvás Világnapja alkalmából a Magyar Tudományos Akadémián.
Újabb hétvége, újabb tűz  egy hotelben

Újabb hétvége, újabb tűz egy hotelben 

Ezúttal egy etyeki szálláshelyen égett a berendezés.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.