Tévhitek a 103 éve elsüllyedt Titanicról

1912. április 15-én hajnali 2 óra 20 perckor (magyar idő szerint reggel 7 óra 20 perckor) az Atlanti-óceánon, a kanadai Új-Fundland partjaitól 600 km-re elsüllyedt a világ legnagyobb hajója, az RMS Titanic. Összeszedtük a katasztrófával kapcsolatos legizgalmasabb tévhiteket. 

Az 1500 áldozatot követelő katasztrófát a mai napig a leghíresebb hajószerencsétlenségként emlegetik, annak ellenére, hogy mind az áldozatok számát, mind a hajó méretét tekintve történek nagyobb balesetek az elmúlt évszázadban (és előtte is). A hatalmas ismertségnek köszönhetően a balesetről, illetve magáról a Titanicról is rengeteg tévhit, sőt, összeesküvés-elmélet látott napvilágot. Íme a legizgalmasabbak.

A Titanic sebessége

A Titanic sebességével kapcsolatban terjedő népszerű tévhitekből mindjárt két típus is létezik. Az első a klasszikus változat, amely szerint a Titanic azért haladt olyan gyorsan a katasztrófa éjszakáján (mintegy 21,5 csomóval), mert meg akarta dönteni a leggyorsabb Atlanti-átkelés rekordját. Ez természetesen nem igaz, a Titanic egyszerűen nem is lett volna képes erre.

A rekordot 1912-ben már három éve a nagy rivális brit hajótársaság, a Cunard Line négykéményes óceánjárója, a Mauretania tartotta, több mint 26 csomóval. A Titanic elméleti maximális sebessége ennél jóval kevesebb, 24 csomó körüli volt, az utazósebessége pedig még inkább elmaradt a Mauretania egyébként hihetetlennek számító értékétől. A Titanicot jóval nagyobbnak építették, 46 ezer lóerős összteljesítményű gépei (két darab dugattyús gőzgép, illetve egy gőzturbina) pedig mintegy 30 ezer lóerővel kisebb teljesítményt tudtak csak leadni, mint a Mauretania gőzturbinái. Érdekesség, hogy a sebességrekordos tévhitet sokan az 1997-es Cameron-féle Titanic-filmnek tulajdonítják, pedig abban csak az hangzik el, hogy a Titanic testvérhajójának, az Olympicnak a rekordját szerették volna megdönteni.

A másik típus éppen a fenti tévhit cáfolatának az „elharapódzásából” keletkezett; eszerint a Titanic lassú hajó volt, ami viszont szintén nem igaz. A 21-22 csomós utazósebesség a 10-es évek elején kifejezetten jónak számított, sőt, igazából még a 20-as évek közepén-végén, az igazi nagy hajóépítési verseny beindulásakor sem volt rossz teljesítmény.

Nem lett volna akkora a katasztrófa, ha…

Kevesen vannak, akik ne tudnák, hogy a Titanic katasztrófájának a súlyosságában a mentőcsónakok hiánya is szerepet játszott. Az a tény is közismert, hogy a Titanic (és az Olympic) még túl is teljesítette a Brit Kereskedelmi Kamara előírását, amely a 10 ezer tonnás vízkiszorítást meghaladó hajóknak minimum 16 mentőcsónakot írt elő. A Titanicon – amely ennél több mint ötször nehezebb, 52 ezer tonnás volt – 16 csónak és 4 összecsukható tutaj állt rendelkezésre, azaz bőven megfelelt az előírásoknak.

Az Olympic-osztályú óceánjárók első két tagján (ide tartozott a Titanic is) úgynevezett Welin-típusú daruk voltak elhelyezve, amelyek elméletileg több sor csónakot is képesek voltak a vízre tenni (erre azonban itt nem volt szükség, mert a Titanicon csak egy csónak tartozott minden daruhoz). Viszont nem voltak képesek egyszerre több csónakkal elboldogulni, azaz ha a Titanicon több csónak lett volna, akkor sokkal több idő is kellett volna ahhoz, hogy mindet vízre bocsássák. Tekintve, hogy süllyedéskor az utolsó csónakot pár perccel a hajó elmerülése előtt sikerült csak elindítani (a „B” jelű összecsukható tutajt, amelyet ráadásul felfordítva került vízre), egyszerűen nem lett volna idő több csónakra a meglévő darurendszer mellett.

A süllyedéssel kapcsolatos másik sokat vitatott tény a közelben horgonyzó Leyland-gőzhajó, a Californian jelenléte, amely sokak szerint megmenthette volna a Titanic utasait, ha a távírót bekapcsolva hagyják éjszakára. Pedig valószínűleg a Californian se tudott volna mit tenni.

Az első vészjelzést negyed 1-kor adták le (35 perccel a jégheggyel való ütközés után). Ha a Californian azonnal elindult volna, akkor is csak negyed 2-re ért volna a Titanichoz (kb. 10 tengeri mérföldre, azaz 18 km-re volt, és a gépeit leállították éjszakára). Ezzel azonban még nem mentette volna meg az utasokat. Ahhoz előbb oda kellett volna evezni a Californianhoz, kiszállni a csónakokból, a csónakokat újra vízre tenni, majd visszaevezni a Titanichoz, ott újra felhúzni, és újabb utasokat felvenni. Mindezt úgy, hogy sok helyen még az első csoportnyi utast sem szállították be a csónakokba, ráadásul a Titanic dőlése egy idő után lehetetlenné tette volna, hogy újra felhúzzák a csónakokat.

Ha a Californian odaér, akkor az „első sorból” nézhette volna végig a Titanic pusztulását. Akik ugyanis a vízbe estek, így sem jutottak volna el a mentőhajóig, ugyanis a becslések szerint -1 fokos vízben néhány perc alatt kihűltek. A Californian valószínűleg csak annyit tudott volna segíteni, hogy hamarabb tudta volna felvenni a csónakokban ülő túlélőket. A Titanic belsejében rekedt több száz utassal és a gépházban dolgozókkal (akik közül sokan valószínűleg már a katasztrófa első órájában halottak voltak) végképp nem tudott volna mit kezdeni az odaérő segítség sem.

William Murdoch halála

A hajó első tisztjét, a katasztrófa idején 39 éves William McMaster Murdochot több filmben (az 1997-es Cameron-változatban, és az egy évvel korábban elkészült kétrészes tévéfilmben) is úgy ábrázolják, hogy pisztollyal fenyegeti a csónakok körül tolakodó harmadosztályú utasokat és fűtőket, hogy nehogy beszálljanak. Majd véletlenül lelövi az egyiküket, utána pedig bűntudata miatt önmagával is végez. Ez a momentum az egyik harmadosztályú utas beszámolója alapján került be mindkét filmbe. Ő úgy emlékezett vissza: az egyik tiszt valóban revolverrel fenyegette a férfiakat, hogy aki megpróbál beszállni a csónakba, azt ott helyben lelövi; az utas szerint nem sokkal később két lövést lehetett hallani, majd rövid szünet után egy harmadikat. Több helyről is hallotta, hogy azt beszélik, az első tiszt lőtte agyon magát, miután végzett két utassal.

A gyilkos első tiszt története valószínűleg nem igaz. Több túlélő – köztük Charles Lightoller másodtiszt, a legmagasabb rangú túlélő – is egybehangzóan állította: Murdoch az utolsó pillanatig küzdött, hogy az egyik csónakot (az „A” jelű tutajt) vízre lehessen bocsátani. Amikor azonban a parancsnoki híd víz alá került, a fedélzeten keresztülcsapó hullámok elkaszálták az ott tartózkodókat, köztük Murdochot is, akit ezután senki nem látott többé.

A Cameron-film egy másik vitatott jelenete, amelyikben az egyik szereplő lefizeti Murdochot, hogy beszállhasson egy csónakba – ez szintén egy ismert Titanicos legenda. Az egyik első osztályú utast, Sir Cosmo Duff-Gordont vádolták meg többen azzal, hogy lefizette a csónakban ülő személyzetet, ne forduljanak vissza újabb utasokat felvenni (ő ült a hírhedt „12 személyes” csónakban). Egyesek szerint Duff-Gordon Murdochot is lefizette, hogy férfi létére beszállhasson a csónakba a feleségéhez; a bíróság azonban nem találta bűnösnek.

Természetesen rengeteg tévhit és összeesküvés-elmélet létezik még a Titanic-katasztrófával kapcsolatban. Ezek is mutatják, hogy a 103 éve történt katasztrófa emléke semmit sem halványult az emberek emlékezetében.

Forrás: GyártásTrend


Amszterdam betiltja az új szállodák építését a tömegturizmus visszaszorítása érdekében

Amszterdam betiltja az új szállodák építését a tömegturizmus visszaszorítása érdekében 

A holland város a turisták által eltöltött éjszakák számát is korlátozza.
Horvátországot idén is elözönlik honfitársaink a főszezonban

Horvátországot idén is elözönlik honfitársaink a főszezonban 

Az előzetes foglalások alapján biztosra vehető: idén is sok magyar vakációzik az Adrián.
Friss számok a németországi beutazó turizmus alakulásáról

Friss számok a németországi beutazó turizmus alakulásáról 

DZT: év kezdetétől február végéig az előző év ugyanezen időszakához képest 7,8 százalékos a növekedés.
Aquapark nyitás Šibenikben

Aquapark nyitás Šibenikben 

Június elején új, egész évben nyitva tartó attrakcióval gazdagodik a horvátországi Šibenik.
Biztos, hogy jó ötlet elefánton utazgatni az egzotikus úti célokon?

Biztos, hogy jó ötlet elefánton utazgatni az egzotikus úti célokon? 

Él egy Suju Kali nevű 50 éves elefánt Nepálban, aki több mint 30 éve szállít turistákat, és sok elefánthoz hasonlóan ő is szorong, sőt, néha agresszív az idegenekkel. A következőkből kiderül, miért.
A Heineken is beszállt a világ első unalmas telefonjának létrehozásába

A Heineken is beszállt a világ első unalmas telefonjának létrehozásába 

A The Boring Phone elnevezésű, valóban nem sokat tudó készülék e héten, a Milano Design Weeken debütált.
Új kiállítások Ausztriában, amelyeket látni kell

Új kiállítások Ausztriában, amelyeket látni kell 

Három új kiállítás, ahol átélhetjük az osztrák életérzést.
Nem áprilisi tréfa: a gyerekek idén nyáron tényleg ingyen szállnak meg a dubaji szállodákban

Nem áprilisi tréfa: a gyerekek idén nyáron tényleg ingyen szállnak meg a dubaji szállodákban 

A tavaly meghirdetett és szuper sikeres Kids Go Free promóció idén is elindult és már 56 dubaji szálloda ad lehetőséget a 12 éves kor alatti gyerekkel utazóknak, hogy kedvezményes áron nyaraljanak idén.
Luxusóra, kerékpár és szemüveg - kávézaccból

Luxusóra, kerékpár és szemüveg - kávézaccból 

Topdesigner termékek készülnek újrahasznosított kávézaccból.
Ingyen bort kínál egy étterem a telefonjukat nem használó vendégeknek

Ingyen bort kínál egy étterem a telefonjukat nem használó vendégeknek 

A veronai Al Condominio étterem tulajdonosa azt mondja, hogy a kezdeményezés pozitív fogadtatásra talált.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.