hirdetés
hirdetés

Eltűntek a magyar márkák a legerősebbek közül

A Young and Rubicam globális márkakutatása, a BrandAsset Valuator (BAV) eredményei alapján nyilvánosságra hozta, hogy melyek voltak 2014 legerősebb márkái Magyarországon.

hirdetés

A toplista szerint az FMCG márkák kiszorulnak a csúcsmárkák közül, a technológiai vállalatok egyre erősödnek, miközben a tradicionális hazai brandek már szinte egyáltalán nem jelennek meg a magyarországi lista élén.

A BAV idén ünnepli 15. születésnapját Magyarországon. A kutatás történelmi áttekintésében markáns trendek is kirajzolódnak. 2000-ben, az első magyarországi felmérés idején még a fogyasztás fénykorát éltük: a TOP20-ban 12 FMCG márka, köztük 12 élelmiszer és 11 tradicionális brand helyezkedett el. Technológiai márkát akkoriban még nem láttunk az élmezőnyben.

 

 

2014

 

2000

1.

Google

 

Pick

2.

Coca-Cola

 

RTL Klub

3.

Adidas

 

Coca-Cola

4.

Milka

 

Herendi

5.

BMW

 

Hungary

6.

Nokia

 

Tokaji

7.

Nike

 

Trappista

8.

Pick

 

Adidas

9.

RTL Klub

 

Zsolnay

10.

Samsung

 

Milka

11.

Pöttyös

 

Rama

12.

YouTube

 

Egri Bikavér

13.

Mercedes-Benz

 

Hollóházi

14.

National Geographic

 

Piros Mogyorós

15.

Nivea

 

Pickwick

16.

Ferrari

 

Lipton

17.

Facebook

 

Gyulai

18.

Gyermelyi

 

Béres Csepp

19.

Sony

 

Vienetta

20.

T-Mobile

 

HBO

 

Az azóta eltelt 15 évben a márkatérkép jelentősen átrajzolódott: az FMCG-cégek kiszorultak a toplista éléről, míg a technológiai márkák fokozatosan előretörtek. A 2014-es felmérés eredményei szerint a TOP20-ban már mindössze 6 FMCG (ebből 5 élelmiszer), 3 tradicionálisan magyar márka található, míg a technológiai márkák száma 7-re ugrott.

Mit jelent mindez?

A Y&R magyarázata szerint egyrészt azt, hogy a márkák versenye erősödik. A részletes eredmények megmutatják, hogy a Differenciáltság az egyik legmarkánsabban jelentkező tényező, amely a márkák közötti sorrendet eldöntheti. Az élmezőnyben található márkák BrandAsset-mutatója bizonyos esetekben csak néhány század-százalékpontos eltérést mutat.

Másrészt azt, hogy a márkák versenye át is alakult. Napjaink digitalizált világában technológiai márkák uralják az életünket. Bármennyire is szerves része a mindennapoknak az FMCG-termékek jelenléte, a technológiai márkák egy kategóriafüggetlen percepciókutatásban erőteljesebben szerepelnek a fogyasztók észlelésében.

Harmadrészt pedig azt, bármennyire is divat a hazai, a magyar márkáknak globális háttér nélkül kell helytállniuk ebben az erős versenyben. Ez azt is jelenti, hogy a márkáknak a láthatóbb piaci jelenlét érdekében minél nagyobb gondot kell fordítaniuk önmaguk megkülönböztetésére, és egyediségük megteremtésére.

A kutatásról

A Young & Rubicam 1993 óta készíti a világ legnagyobb kategóriafüggetlen márkapercepció-kutatását (BrandAsset Valuator, BAV), 50 országban, 43000 márkát, 72 dimenzió mentén vizsgálva. A kétévente megismételt kutatás magyarországi felmérése idén ünnepli 15. évfordulóját. A felmérés 1600 fős országos reprezentatív mintán, több mint 700 márka megítélését vizsgálja hazánkban. Az adatfelvételt a GfK végezte.

Az interaktív BrandAsset™ Valuator (BAV) alkalmazás ide kattintva található

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Kiadónk társoldalai