Felfedezésre váró afrikai tájak

Afrikába érkezni mindig nagy élmény, különösen igaz ez olyan országok esetében, amelyeket évekig messzire elkerültek a turisták. Úti célunk jelen esetben a turizmusban rejlő lehetőségeket újra felfedező Burundi, illetve a szomszédos Ruanda volt. Burundi kicsiny kelet-afrikai ország, amely az 1994-es ruandai polgárháború után a rajta átvonuló menekültek és szabadcsapatok miatt tíz évre lekerült az utazási irodák térképeiről. A Kenyától és Tanzániától nyugatra fekvő országot északról Ruanda, délről a hatalmas Tanganyika-tó határolja. A helyzet az utóbbi évek során rengeteget változott: a nemzetközi fejlesztéseknek és beruházásoknak köszönhetően egyre több, elsősorban üzleti célú utazó keresi fel a térséget, jelentős részben a Brussels Airlines közvetlen brüsszeli járatainak köszönhetően.

Utunkat Ruandában kezdjük. Már sötétben landolunk Kigali repülőterén, így a dombok közé zárt fővárost csak a híres „Hotel Ruanda” (pontosabban a Hotel des Mille Collines), az egykoron ENSZ-főhadiszállásként és menekülttáborként is funkcionáló négycsillagos szálloda teraszáról pillantjuk meg. Az esős éjszaka miatt szivárványnyal keretezett város Európában is megállná a helyét, tiszta, rendezett, az utak kiválóak. Egyvalamiben még meg is előzi az EU-t: az egész ország „plastic free”, azaz műanyag csomagolóanyagtól mentes, ezért már a repülőtéren elkobozzák a magunkkal hozott zacskókat, és ezekkel – Afrika többi országától eltérően – később sem találkozunk, sem a piacokon, sem az utak mentén. Eredeti terveink szerint a Rwandair Express dél-afrikai járatával repültünk volna a hangzatos nevű Bujumburába, a déli szomszéd Burundi fővárosába, hogy onnan induljunk az ország felfedezésére, végül inkább a kalandosabb és látnivalókban bővelkedő autózást választjuk. A távolság nem nagy, az utak kiváló állapotúak, a táj szép, és a határátkelés procedúrája egyszerűbb, mint bárhol a Balkánon.

Fatörzscsónakkal a falusi piacra

 Burundi bejárását Kirundótól északra, a Rwihinda-tónál kezdjük. A hajnal csendjét csak fatörzscsónakjaink evezősei verik fel, a Mutwenzi Természetvédelmi Területhez tartozó tavon ludak és hófehér gémek szálldosnak, a víz fölé pálmafák lógnak, így evezünk a vízililiomok között. Idilli a kép, már csak néhány víziló hiányzik, de az errefelé nem él. Viszont Ruandával ellentétben errefelé egyre több a mosolygós kisgyerek, akik még őszinte érdeklődéssel és nem kunyerálva közelítenek a barátságos idegenek felé. Utunkat folytatva örömmel nyugtázzuk, hogy a hajnali párából előtűnő dombok között megbúvó falvakban látványos piacnapokat tartanak. Az Afrikára oly jellemző bádogtetős házak helyett cserepes téglaépületek között folyik a kereskedés. Az élénk színű ruhákba öltözött nők látványát csak az ország első számú kulturális attrakciója, a Les Tambourinaires du Burundi dobegyüttes bemutatója múlja felül. A Gitega kisvároshoz közeli falu zenészei a falufőnök vezetésével a fél világot bejárták már. Most kis csapatunknak és a körénk sereglett falusiaknak tartanak élénk, akrobatikus elemekkel is fűszerezett koncertet. Egykoron udvari zenészekként működtek, a házak között megbúvó királyi palota (amely nem más, mint egy mesterien megalkotott, fonott kunyhó) jelenleg skanzenként várja az érdeklődőket. Akárcsak a városban berendezett múzeum, ahol népművészeti és használati tárgyakat és végre egy vízilókoponyát is láthatunk. A falakon elhelyezett, félmeztelen afrikai szépségeket ábrázoló korabeli fotóktól pedig még a lélegzetünk is eláll.

A Nílus forrásánál

A korabeli gyarmatosítók és az országon átvonuló menekültek megváltoztatták a tájat, de a mezőgazdasági művelés alá vont dombvidék zöld, és elrejtve olyan látványosságokat rejt, mint a keskeny völgyben megbúvó Nyakuzu- és az erdőbe ágyazott Karera-vízesés. Ez utóbbi három lépcsőben ereszkedik alá, fürdésre csábítva a megfáradt utazót. Sajnos erre most nem jut idő, de kárpótlásul megmártózhatunk a Nílus forrásának tartott erecske által táplált természetes medencében. A víz a vulkáni működésnek köszönhetően kellemesen meleg, az átlagosnál magasabban fekvő ország klímája is ideális, már csak a helyi 7,5 decis sör hiányzik a kezünkből – de ez utóbbit néhány órával később bepótoljuk.

Tanganyika-tó

Előttünk faszenet szállító biciklisek száguldanak lefelé, terepjáróink aláereszkednek a Tanganyikató partján fekvő fővárosba, a háromszázezres lakosú Bujumburába. A Nagy-Hasadékvölgy nyugati ágában elhelyezkedő tó hegyfalakkal határolt völgyben alakult ki. Tőlünk nyugatra a Kongói Demokratikus Köztársaság hegyei húzódnak a horizonton, maga a tó 1470 méteres legnagyobb mélységével és hatalmas méreteivel vívta ki a földrajzi felfedezők elismerését. A turistákat az elegáns Clud du Lac Tanganyika szálloda kényelme és a tengerparti hangulatot árasztó homokos part vonzza. Végre igazi vadvilágot is láthatunk, amely meg sem közelíti a kelet-afrikai szafarik vadbőségét, de a Rusizifolyó deltájában kialakított, hasonló nevű nemzeti parkban gyalogosan megközelíthető vízilócsalád ugyanúgy megemeli az adrenalinszintet, mint egy kenyai elefánt. A szálloda magánállatkertjében megpaskolható háromméteres krokodilról már nem is beszélve. A látottakat összegezve elmondhatjuk, hogy a kis országba érkező üzleti vagy természetjáró turista néhány napos látogatás esetén is kellemes élményekkel távozhat, és akárcsak a híres felfedező, Livingstone és a nyomába eredő Stanley, valódi úttörőnek érezheti magát Burundiban.

Pigmeusok és gyarmatosítók

 A térség legkorábbi lakója a pigmeus twa nép volt, őket a bantu népvándorlás során érkező hutu törzsek váltották fel. Burundi a XVII. századtól független királyság volt, amelynek eredete a mítoszok ködébe vész. Noha a rabszolga-kereskedelem megkímélte a tengerparttal nem rendelkező országot, a gyarmatosítók ide is megérkeztek. Az ország 1885-ben német, majd az I. világháborúban belga irányítás alá került, és maradt egészen a függetlenség eléréséig, 1962-ig. Az Afrikára oly jellemző diktatúrák sora következett, a királyságot 1966-ban számolták fel.

Szerzőnk további felvételei és korábbi cikkei: www.balazsbuzas.com.
A meghívásért köszönet a Brussels Airlines magyarországi irodájának.

Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között

Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között 

Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, így idén júniustól immár egy hetedik kínai nagyváros, Sencsen is közvetlenül elérhető lesz Budapestről.
A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé

A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé 

2023-ban több mint 1 millió tonna szén-dioxidot kibocsátását előzték meg az utazók azzal, ha buszos utazást választottak más közlekedési módok, például autó vagy repülő helyett.
Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt

Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt 

Sir Tim Clark a következő levelet fogalmazta meg, és juttatta el - többek közt rajtunk keresztül - ügyfeleiknek.
Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.
Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről

Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről 

Bővül az osztrák légiátrsaság kínálata.
Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál

Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál 

A nagyszabású fejlesztés megvalósítása érdekében 64 francia autópálya-pihenőben most 320 Siemens gyorstöltőt telepítettek.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?