Új szakasz kezdődik

A pályázati határidők lejártával hamarosan újabb kihívások várnak az alakuló TDM-szervezetekre. Víg Tamás TDM-koordinátort kérdeztük meg a TDM pályázatokkal kapcsolatos tapasztalatokról és a további tervekről.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Hamarosan valamennyi régióban lezárul a TDM-pályázatok határideje, de már most jól körvonalazódnak a tapasztalatok. Az látható, hogy azokon a helyeken, ahol korábban a TDM elméleti hátterét megismerték a szereplők, sikeresebben vették az akadályokat, így például a Balatonnál vagy Észak-Magyarországon. Ugyanakkor ott, ahol az idén ismerkedtek a TDM fogalmával és egyúttal a pályázat amúgy sem túl egyszerű feltételrendszerével, ott ez a folyamat sokkal nehezebben vagy egyáltalán nem ment végbe.

A pályázók sokszor kifogásolták, hogy ötéves fenntartási kötelezettséget kell vállalni, ami azonban olyan általános európai uniós feltétel, amelyet nem lehet megkerülni. Ez azt is jelenti, hogy a TDM-projektek sikeres lebonyolításához további ismereteket és rutint kell szerezni, amit elősegít a december 1-jén megrendezett első országos TDM szakmai nap. Ennek is az a célja, hogy a TDM-szervezetek olyan információkhoz jussanak, amelyek az elkövetkező időszakban aktuálissá válnak, legyen az a projektjük lebonyolításával kapcsolatos ismeretek, vagy a térségi TDM szervezeti szint létrehozatalának módjai, a TDM szervezeti szintek közötti együttműködés.

Kreatív megoldások

A pályázók egyébként sokszor kreatív megoldásokat találtak a pályázati feltételrendszer kielégítése és a helyi folyamatok öszszekapcsolására. Többen ötvözték a nonprofit kft és az egyesületi szervezeti formát. Ez utóbbi tulajdonosként jelenik meg az előbbiben, így a folyamatos taglétszámváltozásra – különösen a kezdeti időszakban – lehetőséget ad az egyesületi forma, míg a gazdasági társaság a vállalkozási típusú tevékenység végzését segíti elő.

El kell azonban azt is mondani, hogy sok helyen a TDM-pályázat kiírásával egy időben kezdtek a szervezetfejlesztéshez, ami – különösen egyesületek esetében – úgy elhúzódott, hogy akár a pályázat beadását is meghiúsította. Ez azzal a tanulsággal szolgál, hogy a mostani beadási határidők lejártával sem szabad ezeket a folyamatokat leállítani.

Az önkormányzati kompetenciák megosztására és átadására vonatkozó követelmények teljesítése szintén komoly fejtörést okozott. Itt a finanszírozási kötelezettség nem áll párhuzamban a döntéshozatali kompetenciával, azaz a többségi finanszírozás mellett kisebbségben maradnak a döntéshozatal során. Az önkormányzati jogszabályi háttér miatt gazdasági társaságban való részvétel ráadásul csak többségi befolyású tulajdonosként lehetséges, ami időközben ugyan pályázati értelmezés szempontjából elfogadott lett, de sok félreértést okozott. A TDM alkalmazott önkormányzati alkalmazásban való maradásának pályázati lehetősége ráadásul a gyakorlatban szinte kivitelezhetetlen, ha egy szervezeti egység kikerül az önkormányzat közvetlen felügyelete alól, akkor az abban lévő státusz sem maradhat meg.

Az elszámolható költségek között a marketingköltségek a pályázók véleménye szerint nagyon alacsony szinten kerületek lekorlátozásra, mindössze az elnyerhető támogatás 25-35%-át lehet erre felhasználni. Ugyanakkor itt a kiíró szándéka kifejezetten az volt, hogy a szorosan vett promóciós tevékenységen túl is gondolkodjanak a TDM-szervezetek és a szolgáltatások piacra vitelével elsősorban a turisták megszólítására, egy-egy desztináció márkaképzésére sokkal jobb eséllyel induló térségi szervezetek foglalkozzanak – bár ez a desztináció méretétől függően változhat.

Az Észak-magyarországi régióban a helyi és térségi TDM-pályázati lehetőség miatt egyedülálló és éppen ezért rendkívül hasznos tapasztalatokat szereztünk, ami különösen a 2010-ben várhatóan országszerte megjelenő térségi TDM-pályázatok előkészítéséhez is ad muníciót. Ennek keretében kiemelném, hogy nem lehet egybeeső beadási határidővel kiírni a két szervezeti szint pályázatát, hiszen a helyi szervezetek érthető módon minden rendelkezésre álló időt kihasználnak a szervezetfejlesztésükre, ugyanakkor – mivel egyúttal ők a térségi szint alkotói is – csak amikor formailag is létrejöttek, tudnak továbblépni a térségi szintre. A másik kulcskérdés a feladatok lehatárolása: a helyi és térségi szintek közötti feladatmegosztás tudatossága mindkét szervezeti szint feladatvégzését hatékonyabbá és sikeresebbé teheti.

A TDM-szoftverbeszerzés kizárása az elszámolható költségek közül a legtöbb pályázót érintette és sok esetben el is kedvetlenítette. Összességében elmondható, hogy egyszerre van jelen a pályázók részéről a túlzott szabályozással és a pályázati feltételrendszerrel szembeni kritika, illetve a további információk és szakmai támogatás iránti igény – amit azért nem is olyan egyszerű megoldani.

Hogyan tovább?

2010-ben helyi és várhatóan térségi TDMszervezetek támogatására is várható pályázati kiírás, hasonló szakmai célok megvalósítására, mint idén. A kiírás szakmai feltételrendszerének kidolgozásához szeretnénk felhasználni mind a pályázó, mind a nem pályázó desztinációk kérdőíves felmérésének eredményét, amivel hamarosan megkeressük a 2008-ban regisztrált desztinációkat.

Terveink között szerepel, hogy az általános TDM-fórumok mellett a potenciális TDMpályázókkal szűkebb körű, operatívabb konzultációkat szervezünk.

A TDM-szervezetek informatikai rendszeréről szóló döntés napirenden van, a rendszernek 2010. tavasz végén működnie kellene.

Szintén tisztázásra váró kérdés, hogy mit is tekinthetünk TDM-szervezetnek? Ennek valamilyen – jogszabályi vagy egyéb – meghatározása, minőségbiztosítása ugyancsak hátravan még. A kérdésre adott válasz sok szempontból egyszerűsíthet egy további TDM pályázati kiírást is, de egy TDM-informatikai rendszerhez való hozzáférési jogosultság megállapításához is nagy segítség lenne.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.