30 éves a Gundel-verseny

Harmincéves jubileumához érkezett a Gundel Károly Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Szakképző Iskola által szervezett ifjúsági gasztronómiai verseny, amely Gundelverseny néven került be a köztudatba. A hármas – szakács, cukrász, pincér – csapatverseny célja a csapatok felkészültségének összemérése mellett a szakmai újdonságok megismerése, valamint a nemzetközi kapcsolatok ápolása.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kóbor Zoltán igazgató elmondta, hogy a meghívásos versenyen általában 15 csapat vesz részt. Lehetne több is, de a helyszín nem képes több induló befogadására, mivel a csapatok mindent helyben készítenek el. „A versenyen a hazai szakiskolákon kívül még hat ország diákjai képviseltetik magukat. Az idei évben Németországból, Finnországból, Dániából, Szlovákiából, Ausztriából és Lengyelországból érkeztek hozzánk versenyzők.” Az igazgató elmondása szerint az itt versenyző diákok remekül megállják a helyüket az életben. Az iskola 52 éve alatt Kovács Lázártól kezdve rengeteg tanítvány szerzett hazai és nemzetközi hírnevet. Az egyik legutóbbi sikertörténet egy korábbi győztes, Mészáros Ádám nevéhez fűződik, aki ma az első magyar Michelin-csillagos étteremben dolgozik, s azóta már túl van egy három hónapos spanyol ösztöndíjas tanulmányi úton, szintén az étterem finanszírozásában. „Az a precizitás, amellyel akkor igyekeztünk a munkánkat végezni, azóta is meghatározó tapasztalat és élmény az életemben” – emlékszik vissza a volt diák és versenyző. A verseny célja nemcsak a receptek reprodukciója, hanem a komplexitásra kell törekedni: a szín, forma, íz, kiszolgálás mind hozzájárul a vendég elégedettségéhez. Ehhez jön még a szakács egyénisége, amely szintén benne kell hogy legyen az ételben.

Élesben, idegen nyelven

Az idei konkrét feladat mindhárom szakmában az országra vagy egy tájegységre jellemző keresztelői vagy névadói szokások, ételek bemutatása volt az európai gasztronómiai irányzatok figyelembevételével. Az előző években volt már esküvői, reneszánszlakoma-, valamint egészségeséletmód-tematika is. „A pincéreknek rendezett élő verseny izgalmas színfoltja az eseménynek” – véli Kovács László, a Gundel Károly TISZK TÁMOP projektvezetője. A kiírás szerint a versenyzőknek két vendéget kell idegen nyelven fogadniuk, majd kommunikálni kell velük, miközben a vendégek két alkoholos és két alkoholmentes koktél közül választanak. Az elkészítés után a koktélokat szervírozni is kell. Kóbor Zoltán elmondta, hogy az idegen nyelv gyakorlati használatára különös hangsúlyt helyeznek, mert ez egy olyan szakma, amelyben számos lehetőség nyílik külföldön dolgozni. Már a diákévek alatt is Olaszországtól Anglián át Németországig a Leonardo programon keresztül sokak tudnak külföldön egy-egy félévet eltölteni.

A jó szakács is holtig tanul

„Ha nyitottak vagyunk, nekünk, gyakorlati oktatóknak is nagyon tanulságos, előremutató ez a verseny, mert rámutat a hiányosságainkra, a munkánk során felbukkanó ellentmondásokra. Sok ilyen magas színvonalú versenyre lenne szükségünk” – ez már az egykori diák, Vomberg Frigyes véleménye, aki most zsűritagként tért vissza. A versenyt mindig elismert magyar szakemberek értékelik, amelynek alapján első, második és harmadik kategóriákba sorolják a csapatokat. Külön-külön értékelik a külföldi és a hazai csapatokat, amit Vomberg azzal magyarázott, hogy a külföldi csapatok technológiai szempontból előrébb járnak magyar társaiknál, ezért többet is várnak el tőlük. Ezen a versenyen a magyar csapatoknál előforduló hibák, mint például a szárazabb hús vagy a túlzott sózás, a lengyel és a szlovák csapatokra is jellemző volt, ami megerősíti azokat a tapasztalatokat, hogy léteznek technológiai különbségek a nyugati és a keleti országok csapatai között. Ugyanakkor a kecskeméti csapaté lett a legjobb leves és a tavaly győztes nyíregyháziaké a legdekoratívabb tálalás. A zsűri kitért az időbeosztás fontosságára, valamint a „kevesebb több” aranyszabályra is. A korszerű tálalás egy fő elemet emel ki a tányéron, a többi részletnek ezt kell segítenie. Vomberg szerint minden szakács átmegy az „egy tányér az élet” fázison, a lényeg a továbblépés. Ehhez a recept a sok tanulás és olvasás.

Merre tovább…

„Büszkén tekintünk a következő 30 éve elé” – mondta Kóbor Zoltán, aki többször megemlíti elődje, Czubor János címzetes igazgató nevét, akinek neve összeforrt a versennyel. A 31 éve az iskolában oktató Oriskó Ferenc, aki az összes eddigi verseny előkészítésében részt vett, úgy véli, hogy a hagyomány és a megújulás kéz a kézben kell, hogy járjon. „Elgondolkodhatnánk technológiai jellegű (sous-vide vagy molekuláris) versenykiíráson is, ugyanakkor érdemes lenne néhány régi tradíciót is feleleveníteni. Valaha a verseny kerti partival ért véget, amely jó alkalmat nyújtott a versenyzők, bírálók és vendégek számára az együttlétre, beszélgetésre.” „Az iskola népszerűségéről sokat elmond, hogy az idei 1800-as létszám jövőre 2000-re emelkedik. Egyre égetőbbé válik a régi iskola felújítása, mivel a jelenlegi, ideiglenesnek szánt épületben a 73 osztály egyre nehezebben elhelyezhető” – zárta gondolatait Kóbor Zoltán igazgató.

Szakmai eszmecsere

A versenyt szervező iskola már második éve Gundel Károly Idegenforgalmi és Vendéglátóipari Térségi Integrációs Szakképző Központként működik. A TISZK és társiskolái szoros kapcsolatot szeretnének kiépíteni és jövőben fenntartani az idegenforgalom és vendéglátás területét érintő szakmai szervezetekkel. Ezzel a céllal szakmai eszmecserét szerveztek a verseny egyik napjára. Kóbor Zoltán, a Gundel Károly Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Szakképző Iskola igazgatója köszöntötte a vendégeket, majd Kovács László Gundel Károly TISZK-projektmenedzser tájékoztatta a meghívottakat a Gundel Károly TISZK létrejöttéről és a TÁMOP-projekt nyújtotta lehetőségekről. Czellahó Sándorné gyakorlatioktatás-vezető a szakmai képzés jelenlegi helyzetéről, problémáiról, valamint a tanulószerződés feltételeiről adott tájékoztatást. Az eszmecserét követően a vendégek közösen megtekintették a szakácsok, cukrászok, pincérek napközben és éjszaka megszületett alkotásait.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.