Az idő nem nekünk dolgozik

Dinamikusan fejlődő üzletág a világpiacon az orvosi szolgáltatásokra épülő egészségturizmus, hazánk azonban szemléletváltás nélkül a jövőben sem lesz képes jó adottságait megfelelően kihasználni. Cselekedni gyorsan kell, mert a térségben feltörekvő konkurens országok erőteljesen növelik piaci részesedésüket. Így foglalható össze az üzenete a Turizmus Kft. által szervezett konferenciának, amelyet az Utazás kiállítás keretében tartottak. Állami támogatás is szükséges lenne az iparág nemzetközi versenyképességének megteremtéséhez, illetve megtartásához.

Az állami szerepvállalás jelentőségét hangsúlyozta dr. Kámán Attila, a Vezető Magyar Fogászati Rendelők Egyesületének elnöke. Az általa képviselt fogászati turizmust, amely a vállalkozók magánerejéből vált az ágazat sikertörténetévé, a válság sem rendítette meg. Ugyanakkor felhívta a figyelmet arra is: az egyre erősödő lengyel, török és bolgár piaccal szemben csakis szakmai összefogással védhetjük meg magunkat. Egyelőre piaci előnyünk származik abból, hogy a magyar fogorvosok már a ’80-as, ’90-es évektől kezdve kezelnek külföldi pácienseket, ám a konkurencia is egyre hatékonyabban él az online marketing eszközeivel. A vendégek hetven százaléka az interneten talál rá a kezelési lehetőségekre, a személyes ajánlás ma már csak egyötödüknél játszik szerepet. Ugyanakkor a betegek nyolcvan százaléka közvetítőkön keresztül érkezik, és mivel a kapcsolat ezeké a cégeké, bármikor úgy dönthetnek, hogy a pácienseket Magyarország helyett másik országba küldik.

Kámán Attila szerint a vendégnek addig éri meg külföldre utazni egy-egy beavatkozásért, amíg az kevesebbe kerül, mint az otthoni ár fele. Dr. Kincses Gyula, az Egészségügyi Stratégiai Kutatóintézet (ESKI) főigazgatója kiemelte: igaz, hogy elsősorban árelőnytípusú ország vagyunk, de a tartós cél csak az lehet, ha a minőségelőny irányába mozdulunk. Ehhez véleménye szerint az is szükséges, hogy a jelenleginél komplexebb kínálatot nyújtsunk. Mivel az egészségturizmus bizalmi szolgáltatásokra épül, fontos a minőségtanúsítás, emelte ki Kincses Gyula, hozzátéve: intézete már foglalkozik egy ilyen védjegyrendszer kidolgozásával. Mezősi Csilla egészségturisztikai szakértő óva intett attól, hogy túlszabályozzuk a területet. Úgy nyerhetjük el legkönnyebben a páciensek bizalmát, ha azt a minőségbiztosítási rendszert vezetjük be, amely náluk a legelfogadottabb.

Kincses Gyula úgy látja, ezzel a szemlélettel tökéletesen összeegyeztethető az ESKI és más szakmai szolgáltatók közös törekvése a fent említett védjegy megalkotására. Véleménye szerint az ismert minőségirányítási rendszerek, például az ISO-tanúsítás valóban garantál egyfajta minőséget, és rangot ad, de nem tájékoztat részletesen az ellátással kapcsolatos tudnivalókról. A potenciális pácienst érdekelheti, hogy van-e lehetőség telefonos bejelentkezésre, hogy milyen nyelveken beszélnek a recepción, van-e parkoló, és így tovább.

Míg azonban egy akkreditációs rendszer nem informál egy egészségügyi szolgáltató tényleges szakmai profiljáról vagy mondjuk az évi műtétes esetszámról, a védjegyalapú minőségtanúsítás alkalmas erre. Kincses Gyula szerint két egymást kiegészítő, nem pedig konkurens rendszerről van szó.

Mezősi Csilla úgy látja: Nyugat-Európa helyett érdemesebb lenne a keleti küldőpiacok felé fordulnunk. Véleménye szerint kevés, de jól kiválasztott szolgáltatással, gondosan megválasztott piacokon kellene Magyarországnak érvényesülnie. Gyógyvizekre épülő turizmusunkat orvosilag magasabb szintre emelve lenne esélyünk a piaci térnyerésre – feltéve, hogy az állam is konzekvensen, hosszú távon támogatja a hazai egészségturizmust. A Magyarországot megjárt fiatal szakemberek jó hírét vihetnék orvosi szolgáltatásokra épülő turisztikai kínálatunknak. Dr. Ruszinkó Ádám, a Magyar Egészségturizmus Marketing Egyesület elnöke szerint a fogászaton és a plasztikai sebészeten kívül sikeres lehetne a szemészetre, antiaging terápiára, meddőségi kezelésre, bőrgyógyászatra, szív- vagy ortopéd sebészetre épülő vendégfogadás is.

Védjegyalapú minőségtanúsítás

Kincses Gyulát, az Egészségügyi Stratégiai Kutatóintézet (ESKI) főigazgatóját az egészségügyi turizmusban használatos minőségirányítási rendszerekről kérdeztük.

Mi a különbség az akkreditáció és a tanúsítás között?
Akkreditációs rendszereknek valamilyen nemzetközi/nemzeti akkreditációs tanács, testület (például NAT) által akkreditált tanúsítást hívunk, míg a tanúsítás a bármilyen szervezet által meghatározott kritériumoknak való megfelelést tanúsítja.

Melyiket célszerű alkalmazni az egészségturizmusban?
Mindkettőnek van létjogosultsága. A turizmusban alapvetően a tanúsítás az elterjedtebb, ilyen alapú az éttermek Michelin-csillagja, a fogyasztói vélekedéssel kombinált tripadvisor rendszer vagy a szállodák csillagba sorolása is. Az egészségügyben mindkét forma ismert.

Önök milyen rendszer kidolgozásán fáradoznak?
Védjegyalapú minőségtanúsítási rendszert építünk fel, már folyik a szakmai munka. Ez megfelelő kritériumok teljesítését lesz hivatott igazolni, ezáltal strukturált, összehasonlítható, ellenőrzött információval látja el a fogyasztókat.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?