Borturisztikai újdonságok

Jelenleg 198 borút közül választhat az Európában utazgató turista, ezek közül harminc található hazánkban. A borkedvelő modern vándor nemcsak a pincészeteket járhatja sorra, de útját szállodák és szépségfarmok szegélyezik, amelyek újabban speciális regeneráló borterápiával várják a vendégeket.

Kellő marketinggel a gyógyturizmus mellett vagy azt kiegészítve a borturizmus lehet a másik kitörési pont a magyar idegenforgalom számára. A konkurencia ugyan hatalmas, mégis a hazai szőlő- és borgazdálkodásnak, sőt a vidék fennmaradásának kulcskérdése a magyar bor és a hozzákapcsolódó turizmus fenntartható módon való fejlődése.

Borvidékek, egyesüljetek!

A magyar szőlőültetvények összterülete mintegy 100 ezer hektár, amelyen 22 hivatalos borvidék osztozik, amelyek öt nagyobb borrégióba tömörülnek: az alföldiek a Duna borrégióhoz, az észak-magyarországiak a Felvidékihez tartoznak, a Danubius borrégió az észak-dunántúli, a Pannon a déldunántúli, míg a Balatoni a tó körül található pincészeteket fogja össze. Magyarország és a Kárpátmedence tucatnyi őshonos szőlőfajta hazája: a furmint, a hárslevelű, a kéknyelű, a juhfark, az Irsai Olivér, a cserszegi fűszeres, a királyleányka és a leányka, mind magyar fajták, a belőlük készült borok egyre sikeresebbek a nemzetközi versenyeken. A borturizmus fejlődésére két intézkedés is pozitív befolyással lehet. A közelmúltban alapított Magyar Bormarketing Közhasznú Társaság elkészítette a Nemzeti Bormarketing Programot, amelynek a megvalósításához a borászatok által forgalomba hozott borok után fizetett literenkénti nyolc forintból származó járulékbevétel 60%-a nyújt fedezetet. A szabályozással kapcsolatos hír pedig, hogy 2011- től megváltozhat a besorolási rend; megszűnik például az asztali, a táj-, valamint a minőségi bor megjelölés, ezzel szemben a hangsúly a földrajzi származáson, az eredeten és a szőlőfajtán lesz.

Magyar szempontból is fontos nemzetközi kezdeményezés a hét UNESCO-világörökségi címmel rendelkező borvidéket összefogó Vitour projekt (Franciaország – Loire völgye, Portugália – Alto Douro, Olaszország – 5 Terre Nemzeti Park, Ausztria – Fertő-táj, Franciaország – Saint-Émilion, Magyarország – Tokaj Történelmi Borvidék, Németország – Rajna völgye). Következő pályázatukat 2009 januárjában nyújtják be (Interreg IV C), amelyben a szakember- és idegenvezető-képzésről, a borvidékek helyes interpretációjáról, az elhanyagolt hegyvidékeken a szőlőművelés visszaállításáról és a teraszos művelés védelméről dolgoznak ki javaslatokat.

Jeles napok

Bár a jelentősebb hazai borvidékeken az év nagy részében találunk olyan borospincét, ahol kóstolni is lehet, a borturizmus jelentős mértékben kötődik a kulturális eseményekhez, fesztiválokhoz. A Magyar Szőlő- és Borkultúra Alapítvány szervezi a világ tíz legrangosabb versenye közé számító VinAgora nemzetközi borversenyt és a budapesti nemzetközi bor- és pezsgőfesztivált. Idén már ötödszörre rendezték meg a Felvonulási téren a Borfalut. A pécsi európai bordalfesztivál 1993-ban debütált. Igazi unikum az Országos Borzongás fesztivál és főzőverseny Szigetváron, amely a három éve létező, ugyanilyen nevű magyar gyöngyöző bornak köszönheti létét.

A pünkösdi Nyitott Pince Napokat a Nyitott Pincék Szövetség a Magyar Turizmus Zrt. támogatásával immáron harmadik alkalommal hirdette meg. Az eredetileg belföldi vendégeket megcélzó akció híre már a külföldiek között is szájról szájra terjed. Az MT Zrt. megbízásából készült kérdőíves felmérés szerint az idén a pincék több mint fele (52,6%) az akció keretében külföldi vendégeket is fogadott, akik közül a legtöbben Németországból érkeztek, de voltak köztük osztrákok, amerikaiak, csehek, szlovákok, olaszok, svédek, franciák, hollandok és angolok is. Az akcióban részt vevő pincék 92,1%-ában beszélnek valamilyen idegen nyelven (71,1% angolul, 65,8% németül). A látogatók száma idén elérte a 23 ezret, ami nyolcezerrel több, mint egy évvel ezelőtt.

Alföldi összefogás a vendégekért

Az alföldi borvidékek közös kiállításon mutatkoztak be szeptember végén Budapesten. A Nemzetközi Kerámia Stúdió bemutatótermében a három alföldi borvidéket, a Csongrádit, a Kunságit és a Hajós-bajait tömörítő Dunai borrégió válogatott boraival ismerkedhettek meg az érdeklődők. A kiállítás megnyitóján Erdős Mária, a Duna borrégió bormarketing-bizottságának elnöke az összefogás egyik legfőbb céljaként említette, hogy minél több látogató jusson el a borrégióba. Ezt a célt szolgálja a térség adottságait és szolgáltatásait bemutató, szeptember 30-án induló www.dbborut.hu oldal is, amelyen a hasznos információk mellett virtuális térkép segíti az érdeklődőket. Idén először fordíthatták a borászok által befizetett literenkénti nyolcforintos termékdíjat marketingcélokra, ebből négy hónapig tartó kampányt finanszíroztak. Erdő Mária elmondta, hogy Magyarországon 30 borútegyesület működik, ezek közül a legnépesebb a Dunai borrégió, amelynek 18 borászat a tagja. A pincészetek összefogását támogatja a Bács-Kiskun Megyei közgyűlés, valamint a térség három városa, Kecel, Soltvadkert és Kiskőrös is. A régióba látogató turistáknak hat borútvonalat javasolnak, ezeken Csongrádtól Szigetcsépig, Hajóstól Izsákig kapnak tippeket a kóstoláshoz és a turisztikai látnivalókhoz a potenciális borturisták. Frittman János, a 2007- es év borásza kiemelte, hogy kiváló borok készülnek az Alföldön, és különösen a gyümölcsös ízek kedvelőinek szolgálhat kellemes meglepetésekkel egy jó alföldi bor. Sümegi József bajai borász szerint fontos feladat lenne a szálláshelyek fejlesztése a régióban, ahogy ez már Villányban vagy Szekszárdon megvalósult.

Bor és wellness a föld körül

A borutak nem új keletűek a világban. A német rajnai borutat 1932-ben alapították, de Dél-Afrikának is 1971 óta van kijelölt borútja. Dél-Európában pedig se szeri, se száma a tematikus utaknak. Hogy a vendégeket magukhoz csábítsák, a borturizmusban részt vevők egyre kreatívabb ötletekkel állnak elő: gomba módra szaporodnak a wellnesshotelek a szőlőtőkék árnyékában, ahol a szobaárban már benne foglaltatik egy kiadós boroshordós lubickolás vagy éppen egy regeneráló szőlőpépes masszázs. A bor és a wellness már 15 éve kéz a kézben jár Olaszországban és Franciaországban. A szőlőtermelés és borászat mellett először szálláshely kialakításával próbálkoztak, majd a szőlőszem magjában és héjában felfedezett jelentős mennyiségű antioxidáns polifenolnak köszönhetően kezdődtek el az első borterápiás kezelések. A polifenol ugyanis bizonyítottan segít a bőr öregedéséért 80%-ban felelős szabad gyökök leküzdésében.

A borterápia hazája természetesen Franciaország, ahol 1993-ban a bordeaux-i Mathilde Thomas és férje, Bertrand összeállt Joseph Vercauteren gyógyszerésszel. Ez utóbbi fedezte fel a szőlőmagokban nagy mennyiségben megtalálható polifenolt. A borászok 1999-ben nyitották meg a világ legelső borterápiás szállodáját, a „Les Sources de Caudalie” (A Caudalie forrásai) szállodát, ahol az általuk kifejlesztett vinoterápiás kezelést alkalmazzák. Ma már a szépségipar is kínál ilyen kezeléseket, New Yorktól Itáliáig. Az olasz Trevisóban található Vecchio Mulino szépségfarm borász tulajdonosai saját szőlőjüket használják a kezelések alapanyagaként.

Bármilyen meglepő, állítólag sikeres a világ első tematikus borparkja. Georges Duboeuf, a Beaujolais régió királyának tematikus borparkja messze földön híres. A 7 millió dollárból felépített, 30 000 nm2-es „Le Hameau du Vin” már az első évben 80 000 látogatót vonzott, akik szezontól függően 13–16 eurót fizettek az élményért. Azóta milliók keresték fel az attrakciót, amely Lyontól csupán néhány kilométerre fekszik.

Vinoterápia itthon

Néhány éve Magyarországon is megjelentek az első vinoterápiával foglalkozók. A Danubius Hotels Group több szállodájában kínálnak már vinoterápiás kezelést, a borkrémes relaxáló maszszázshoz kizárólag magyar borokat használnak.

A hőgyészi Gróf Apponyi Kastélyszálló wellnessajánlatai között már évek óta megtalálható a nőknek és férfiaknak egyaránt ajánlott, bőrfiatalító Deluxe vörösszőlő- pakolás. Vörösborfürdős kezelésük is népszerű, amely az öregedésgátlás mellett a stressz feloldására is kiváló. Férfiaknak thai masszázzsal kombinált csomagokat is kínálnak.

A tarcali Andrássy Kúria szintén széles körű borterápiás kezelést nyújt vendégeinek; minden kozmetikai és testápolási termékük tartalmaz szőlőolajat, magot vagy ezek kivonatait. A VinoSense Spa vinoterápiás wellnesscentrumában a tokajibor-kivonattal és eszszenciális olajokkal dúsított fürdőzéssel induló kezelést általában bőrtápláló és ásványi anyagokat pótló pakolás követ. Egyik specialitásuk a szőlőmagolajba áztatott gyógyfüves párnácskákkal kényeztető hagyományos thai maszszázs. Lassan elkészül az exkluzív VinoSense Tokaji termékcsalád, amely az Andrássy Pincészet szőlőültetvényeiről származó speciális, tokaji szőlőfajták kivonatait tartalmazza.

Villányban eddig színvonalas panziókban húzódhattak meg a borturisták, de októberben átadják a település első négycsillagos szállodáját, a Crocus Gere Borhotelt. Az eredetileg 11 szobás panzió teljesen megújult, és 25 szobássá bővült. A hotel egyik unikuma itt is a borterápiás wellnessszolgáltatás. Hajcsár Adrienn, a wellnessközpont vezetője érdeklődésünkre elmondta, hogy háromféle kezelésük lesz: kozmetikai kezelések, különféle aromafürdők és masszázsok. A szolgáltatások csak a szálloda vendégei számára lesznek elérhetők, nekik viszont speciális csomagárakat dolgoznak ki, sőt már a szobaárak is tartalmaznak bizonyos kezeléseket. Jelenleg a saját krém és pakolás receptúrájának kifejlesztésén dolgoznak.

Mise és bor

A Pannonhalmi Bencés Apátság sikeres vállalkozásairól már többször is elismerően irtunk. Szent Márton emlékéhez hűen boraikkal is az egyedit és a csúcsminőséget képviselik. Nem csoda, hiszen annak idején nem kisebb tekintélyt, Gál Tibort kérték fel, hogy az éghajlati adatokat és a talajmintát megvizsgálva mondjon véleményt egy komoly pincészet létrehozásának lehetőségéről – mesél a kezdetekről Cirill atya. A beruházás 2001-ben indult, amikor is a 45 százalékos kisebbségi tulajdonos, a Magyar Külkereskedelmi Bank tőkéjét sikerült állami és uniós támogatásokkal kiegészíteni. Az évi forgalom azóta elérte a 300–350 ezer palackot. Cirill atya elégedett a forgalommal, hiszen termékeik és a turizmus évi 200 milliós bevételt hoznak, amelyet az iskolák és a plébániák fenntartására költenek.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?