Tematikus utak Magyarországon

A „Kárpát-medence kincsei” átfogó egri rendezvény egyik alappilléreként a Kereskedelmi Kamara gazdasági-kereskedelmi konferenciákat és találkozókat szervezett. A Turizmus szekció egyik fő témája a régiót érintő tematikus utak bemutatása volt. Mint kiderült, a siker és a fenntarthatóság záloga az erős közösség, valamint az eredményes pályázatok.

Puczkó László, a Xellum tanácsadó cég igazgatója előadásában meghatározta, és több szempont – földrajzi kiterjedés, tematika, közlekedési eszköz – alapján rendszerezte a tematikus utakat. Véleménye szerint vannak közöttük sikeresek, közismertek, időlegesen felkapottak és alig látogatottak. A tematikus utak létesítésének mind az adott terület szolgáltatói, mind a turisták számára vannak előnyei. A tematikus út javítja az együttműködést a szolgáltatók között, ugyanakkor területek, népcsoportok vagy vallások identitását építi. A diffúz, szétszórtan meglévő vonzerőket összefűzve és újracsomagolva új piacok megszerzésére teremt lehetőséget. A turisták számára is vonzó, mert újszerű, divatos termék, amely lehetőséget kínál az egyéni felfedezésre is, és a témapontok többnyire szabad megtekintésére. A tematikus utak létrehozása azonban önmagában nem csodaszer. A divat változhat, nehéz biztosítani a működtetés pénzügyi és személyi feltételeit, hiszen a közvetlen eredmények és a bevételek nehezen mérhetőek.

Kitörési pont a vidék számára

Dr. Hanusz Árpád, a Nyíregyházi Főiskola Turizmus- és Földrajztudományi Intézetének igazgatója a tematikus utak sokoldalú előnyére mutatott rá: az ipari fejlesztésből kimaradt, hátrányos helyzetű vidéki területeken a kitörés egyik lehetséges útja a helyi mezőgazdasági termékekre, az ezekből készülő ételekre, italokra és a folklórra alapozó turizmus. Mivel a vonzerők szétszórtan helyezkednek el, a tematikus utak jó módszernek bizonyultak az ilyen térségben. Hozzájárulnak a vidékfejlesztéshez, a térségek közötti különbségek kiegyenlítődéséhez, hiszen a helyben értékesített „export” növeli, illetve kiegészíti a lakosság árbevételét. További előny, hogy nagy léptékű beruházások helyett kis, környezetkímélő fejlesztések segítségével valósítható meg. Szabolcs- Szatmár-Bereg megyében földrajzi oltalom alatt van néhány gyümölcs – a szabolcsi alma, a szatmári szilva, az újfehértói fürtös meggy –, amelyekre alapozva olyan szeszfőzdéket alapítottak, amelyek minőségi pálinkákkal öregbítik a keleti országrész hírnevét. A Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Pálinkaút alapító tagjaihoz (Zsindelyes Pálinkafőzde, Panyolai Szilvórium Kft., Tarpa Manufaktúra Kft.) csatlakoztak a térség szállásadói. A tematikus út pontjait végigjárva nemcsak a pálinka, hanem a szilvalekvár készítését is megismerhetjük. A turisták akár meg is főzhetik saját szilvalekvárjukat, de megismerhető a szilvaaszalás folyamata is. A Szilva utat évről évre egyre többen járják végig. Az út népszerűségét annak is köszönheti, hogy a települések helyi, falusi ünnepeik felélesztésével, rendezvénysorozattal gazdagítják a programkínálatot. A Pálinka-út szolgáltatásai minősítettek, és garantáltan megfelelnek a nemzetközi elvárásoknak. A pálinka magyar hungarikumként történő elismertetése rásegített az országos és nemzetközi hírverésre. Budapesten, a Vajdahunyad várban 2006-ban elsőként került a pálinkásvitrinbe a Zsindelyes szederpálinkája. Azóta minden évben elhelyezik a győztes butéliákat: idén, a II. Szent Miklós Pálinka Ünnepén a Prekop gönci barack pálinkát érte ez a kitüntetés.

Velünk élő hagyományok

Kiss János, a Heves Megyei Önkormányzati Hivatal irodavezetője a Palóc út bemutatásakor kiemelte, hogy a Palócföldet behálózó utak sok-sok programlehetőséget kapcsolnak össze. „Palócország” a legnagyobb magyar katolikus népcsoport hazája, és a palócság egyedi, különleges értékei turisztikailag is komoly vonzerőt jelentenek. Hollókő is ezen értékek révén került fel az UNESCO világörökségi listájára. Az itt élő emberek őszinte vendégszeretettel fogadják az utazókat, a látnivalók és a programok java része a falvak lakóinak összefogásából jött létre azért, hogy hírül adják, hogyan éltek, dolgoztak, ünnepeltek valamikor. A markáns helyi identitástudat mellett sikeres pályázatok tették lehetővé a tematikus út fejlődését és népszerűsítését. A Palóc Út Egyesületet 2005-ben Parádon 38 alapító tag hozta létre. Határon átívelő kulturális turisztikai fejlesztésekre is többször pályáztak, sikerrel. A Palóc út komplex látogatóbarát fejlesztése egy 2008-as ROP-pályázat, valamint a Magyarország– Szlovákia határon átnyúló együttműködési program (2007–2013) keretében valósul meg. Megszületett az internetes honlap (www.palocut. hu), a táblarendszer (tájjellegű, fából faragott díszítésekkel), létrejött a Népművészeti Ház és a Palóc Út Információs Központ Mátraderecskén. Parádon, a volt Tűzoltószertárban Asztalos Johák fafaragó művész kiállítása lelt otthonra. Turistavonzó létesítmények sora született: Parádon Palóc Ház és Tájház; Recsken képzési központ és palócföldi főkötők kiállítóháza létesült. Palóc Grafi kai Műhely és Múzeum nyílt Pásztón, Hunnia Csipkemúzeum és Csipkeközpont Terényben; Palóc látványkonyha és téli-nyári foglalkoztató Szarvaskőn; megújult a Radics Kúria Hevesen. Kidolgozták a falusi vendégfogadók oktatási programját. Az egyesület Salgótarjánban saját irodát, titkárságot tart fenn, kiadványokat, szórólapokat ad ki. Szlovákiai palóc területekkel együtt bemutatkoztak az Utazás Kiállításokon, a Palóc Út katalógusban. További megvalósult vagy tervezett fejlesztések: Kalondai Palóc Múzeum és „csináld magad” alkotóműhely Rimócon, hagyományőrző galériák és kézművesházak Kozárdon, Recsken, Sirokon és Kazáron jelzik a tematikus út életképességét. A tervek szerint a Palóc Út Kulturális Hagyományőrző Turisztikai Klaszterré alakul, amelynek céljai között például „palóc webáruház” (hagyományos kézműves termékek online értékesítése), a TDM IT-rendszerekhez csatlakozás, turisztikai programcsomagok létrehozása és értékesítése szerepel.

Vallási reneszánsz

Dr. Szabó Tamás, a Mária-út Egyesület elnöke előadásából kiderült, hogy a vallási turizmus reneszánszát éli a világon, évente 15 százalékkal növekszik, a nagy zarándokhelyek 5-7 millió vendégéjszakát realizálnak. Magyarországon az erős Mária-kultuszra és számos hazai meg a szomszédos országokban a határainkhoz közeli Mária-kegyhelyre alapozva jött létre a tematikus út. A zarándok számára az egészséges testben kiegyensúlyozott lélek megvalósulását jelenti egy ilyen úton való részvétel. A térség számára új célcsoportok megnyerésével növeli a turisztikai szolgáltatások kihasználtságát. A Mária-út Egyesület célja egy közép-európai, önkéntes alapon szerveződő közösség megteremtése, amely létrehozza és működteti a Mária-utat, a keresztény értékek szimbólumát. A teljes tervezett Mária-út 1400 kilométer hosszúságú, spirituális és kulturális Kárpát-medencei gyalogos-, kerékpárosút, amely elsősorban természeti környezetben vezet. A Mária-út mentén közel 60 kisebb-nagyobb zarándokhely található. Az út kelet–nyugati tengelye az ausztriai Máriacelltől az erdélyi Csiksomlyóig vezet Budapesten és Máriapócson át. Tervezik az észak–déli útvonalat is Czestochowából Esztergomon, Budapesten, Máriagyűdön keresztül egészen a boszniai Medugorjéig. Ezeket további elágazások egészítik ki. Az egyesület az értékek közvetítését e lelki tartalommal is megtöltött úthálózat révén kívánja megvalósítani. Az út egy részét már kitáblázták, ajánlott szálláshelyek várják a vándorokat, térképes zarándokkalauz készül. Létrehozták a Máriaút internetes információs és közösségi portált (www.mariaut.hu) és a Zarándokút-katasztert. Kidolgozták az arculatot, a jelzésrendszert, és helyi csoportokból építik fel a szervezeti keretet. Az útvonalbejárás és jelzések felfestése, valamint a turistatérképekre felhelyezése folyamatos. A partnerségépítés az érintett egyházmegyékkel, erdőgazdaságokkal, részben önkormányzatokkal és nemzetipark-igazgatóságokkal jól halad. Ausztriában és Erdélyben a kapcsolatok építésén, a határon átnyúló pályázatok előkészítésén dolgoznak. A fi nanszírozás alapvetően tagdíjakból és adományokból valósult meg, valamint a közhasznú céljaikkal összhangban könyv-, emléktárgy-értékesítésből. Fő szponzoruk a Magyar Fejlesztési Bank és Erdő Péter bíboros, de számíthatnak az önkéntes segítőkre, akik száma elérte a kétszázat.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.