hirdetés
hirdetés

Átszervezés előtt a turizmusirányítás

TIMEA és a kérők

Drasztikusan átalakulhat a turizmusirányítás eddigi rendszere, amennyiben megvalósul az a kiszivárgott tervezet, amely egy állami csúcsszerv létrehozását tűzte ki célul.

hirdetés

A Hvg.hu által megszellőztetett előterjesztés szerint Nemzeti Idegenforgalmi Ügynökség (NIÜ) néven születne gigaszervezet, melynek gerincét a mai Magyar Turizmus Zrt. (MT Zrt.) adná, ugyanakkor feladatköre jelentősen bővülne. Alá tagozódnának be a részfeladatokért felelős intézmények. Az előterjesztés olvasatunk szerint a Miniszterelnökség berkein belül képzeli el a NIÜ-t, bár akadt olyan forrásunk, aki szerint a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium lenne a terület gazdája, ugyanakkor a turizmust jelenleg felügyelő Nemzetgazdasági Minisztérium nem lelkesedik a terület átadásáért.

A kormány által egyszer már tárgyalt tervezet szerint a NIÜ-n belül a MICE-turizmus koordinálásán dolgozna a Nemzeti Kongresszusi Iroda (NKI). A nonprofit NKI költségvetését saját szervezésű rendezvények, az állam, főváros és konkrétan nem meghatározott tagság adná össze. Részben a tervezett NKI feladatait látja el ma egyébként a MT Zrt. égisze alatt működő, nonprofit Magyari Kongresszusi Iroda.

Turisztikai vonzerejű rendezvényeket szervezne, bonyolítana a Nemzeti Rendezvénykoordinációs Központ (NRKK). Feladata kulturális, lakossági, „nagy rendezvénybiztosítást igénylő tömegrendezvények ,, (például tűzijátékok), sportrendezvények szervezése, lebonyolítása. A Sportrendezvények Divízió az idegenforgalom számára is fontos versenyek pályázását, szervezését a sportszövetségekkel együtt látná el. Jelenleg az MKI a Sport Nagyköveti Program keretében az Emmi Sportért és Ifjúságért felelős Államtitkárságával közösen dolgozik együtt minél több nemzetközi sportesemény szervezésének elnyerésén.

A regionális marketingigazgatóságok újragondolásáról szólhat a vidéki régiók idegenforgalmi termékeit piacra vinni, fejlesztési és marketingstratégiáját kidolgozni tervezett Nemzeti Turizmusfejlesztési Iroda (NTFI).

A 2010 óta folyamatos átalakulásban levő fővárosi turisztikai marketingszervezet is betagozódna a tervezet szerint az állami monstrumba. A TDM-ként működő Budapesti Turizmusfejlesztési Szervezetet (BTFSZ) működését az állami és fővárosi apanázs mellett – mint azt a Budapesti Fesztivál és Turisztikai Központ (BFTK) jelenleg is teszi – a Budapest-kártya eladásaiból fedezné, és saját hop on, hop off buszokat üzemeltetne.

A hatékonyabb, sikeresebb turizmusirányítás és -marketing nem ördögtől való ötlet; az ellenben kérdés: miért a sajtó által kiszivárogtatott dokumentumból értesül a szakma erről? Úgy tudjuk, hogy egy tavaly decemberi ötletbörzéből idén januárra készült el a jelenlegi tervezet. Rogán Antal miniszterelnöki kabinetet irányító miniszter azonban csak a kiszivárogtatást követően hívta össze azt az informális gyűlést, ahol a szakma nem is jelent volna meg, ha az egyik meghívott nem szól Erdei Bálint MUISZ-elnöknek és Flesch Tamásnak a Mabeusz részéről. A találkozó kevésbé az egyeztetésről, inkább az elképzelések ismertetéséről szólt. Pár nappal később Ruszinkó Ádám, az NGM turizmusért felelős helyettes államtitkára összetrombitálta a szakmai szövetségeket és biztosította őket: az NGM fontosnak tartja, hogy az átalakítások során a szakmai szervezetek véleményét is megismerjék a döntéshozók. Az egyik szövetség képviseletében megjelent forrásunk szerint a találkozó inkább üzenet volt Rogán Antalnak, aki egyesek szerint a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium berkein belül, mások szerint az általa irányított Miniszterelnökség égisze alatt képzelné el a turizmusirányítás jövőjét. Az NGM ellenben azt közölte, hogy „több résztvevő kiemelte, hogy az ágazat állami irányítása megfelelő helyen van a gazdasági tárcánál ,, . „Nem az a kérdés, hogy az ágazatot ki felügyeli, hanem milyen szerepet kap a turizmus” – véli egy másik megkérdezettünk.

Nem véletlen, hogy éppen most röppent fel a turizmus átszervezésének kérdése: a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program (GINOP) uniós milliárdjaiból idén indul és 2018 végéig működik TIMEA, az MT Zrt. által felügyelt Turisztikai Innovációs Marketing Együttműködési Alapprogram. Az így marketingre elkölthető pénz 8,4 milliárd forint. Szép summa, amelynek elköltéséről sokan döntenének szívesen.

Optimistábbak szerint az átszervezés sosem látott löketet adhat a hazai turizmusnak, mellyel Magyarország akár diktálhatná is az idegenforgalmi trendeket. Több, lapunknak nyilatkozó szakember az előzmények és mai magyar valóság tükrében azonban inkább attól tart, hogy a turizmus hozzá nem értő politikai megbízottak és hozzájuk közel álló vállalkozók játszótere lesz.

TT-információ
a szerző cikkei

hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Kiadónk társoldalai