15 éve repül hazánkba a Turkish Airlines

Lassan négy éve, hogy elfoglalta pozícióját Magyarországon Levend Arisoy, a Turkish Airlines igazgatója, akinek Ukrajna és Pakisztán után ez a harmadik külföldi kiküldetése. Ez idő alatt heti hatról tizennégyre növelte hazánkba közlekedő járatai számát a légitársaság, és két cargojárat is elindult Budapest és Isztambul között. Az idén magyarországi működésének 15. születésnapját ünneplő légitársaság igazgatóját az eddigi eredményekről és terveiről kérdeztük.

Milyen volt a Turkish Airlines piaci pozíciója négy évvel ezelőtt, amikor megérkezett Budapestre?

2008-ban hetente hat járatunk üzemelt, a piaci részesedésünk kevesebb mint 1%-os, a járatok töltése éves átlagban 56% volt. Gyakorlatilag félig üresen repültek a gépek. Az utasok 85%-a akkor Törökországba repült velünk, és csak 15%-uk volt átszálló.

Mi történt ezután?

2009-ben beindítottuk a hetedik járatot, a töltés 68%- ra, a piaci részesedésünk 1,5%-ra nőtt. De a 2010-es év volt a fordulópont: a hét járattal 2,5%-ra ment fel a piaci részünk, az éves töltés 79%-ra emelkedett. A téli időszakban a kihasználtság elérte a 90%-ot. Pedig ez volt a globális válság tetőpontja, és közben a piac zsugorodott. De mi a krízisből lehetőséget generáltunk, agresszív fellépéssel. Az átszállóforgalom 45%-ra ugrott, a többség a Távol-Keletre utazott velünk. 2011- ben tízre növeltük a járatszámot.

Mennyire volt egyszerű a kapacitásbővítés?

Törökország nem tagja az Európai Uniónak, így kétoldalú egyezmények szabályozzák a nemzetközi légi forgalmat. Nem volt túl könnyű dolgunk a magyar légiközlekedési hatósággal, pedig új járatok indítását megengedte a légiegyezmény. Tavaly év közepén a két légügyi hatóság tárgyalt Ankarában, és végül megszületett az új megállapodás, ennek eredményeként július 16-án elindult a heti tíz járat. Ugyanabban a hónapban forgalomba állt heti egy cargojárat is. Őszintén megmondom, a kinti kollégáim nem bíztak a teherjárat sikerében, de meggyőztem őket. Nekem lett igazam, a harmadik járat óta minden teherszállító tele van. Harminctonnás Airbus 310-ekkel kezdtük, a harmadik járat után 68 tonnás A330- asokra váltottunk.

Az idén milyen változások történtek?

2012-ben dupláztunk, így ma már heti két cargojáratunk van, és szerintem ez is bővíthető még. Fontos, hogy nemcsak Budapestre, hanem az egész régióba, Szlovákiába, Lengyelországba, Szlovéniába, Ausztriába, Horvátországba és Romániába is hoznak árut ezek a gépek. Egyébként egyik régiós városba, még Bécsbe sincs cargojáratunk. Szerintem 2013 végére lehetne akár heti öt cargojáratunk.

Ezt kevesen gondolnák…

Pedig Bu- dapest ideális elosztóközpont. Nem hegyes vidék, hét országgal szomszédos, kiváló autópályái vannak, ráadásul gyakorla- tilag nincsenek határai öt szomszédja felé. Ez óri- ási lehetőség Magyaror- szág és a magyar logisztikai ipar számára. Ha a hatósá- gok támogat- nának minket, sokkal nagyobb forgalmat tudnánk generálni, de csak időszakos az engedély a második járatra. Gyógyszereket, elektronikai cikkeket szállítunk ki, és elsősorban alk atrészek, textiláru jön be.

Hogyan alakult a személyforgalom?

2012-ben már napi kettő, vagyis heti 14 járatunk üzemel, 90% feletti átlagos töltéssel, és 38-37%-uk az átszálló utas. 3,4%-os a piaci részesedésünk. A menetrendet megváltoztattuk a közelmúltban, hamarabb indul a reggeli, később a délutáni járatunk, hogy a Távol-Keletre a legjobb átszállási lehetőségeket kínáljuk. Isztambulba érkezünk este 11.15-kor, onnan 00.20–01.00 között indulnak az ázsiai járatok.

Visszafelé 6.30-kor érkeznek a gépek Ázsiából, 8.30-kor pedig indul a pesti jár at. Ázsia felé az európai légitársaságok járatain a teljes repülési idő mindenképp több, a termékünk pedig a legjobb. A Skytrax szavazásán az utazók a legjobb légitársaságnak választották meg a Turkish Airlinest. Ráadásul az áraink is nagyon versenyképesek.

Egyébként nekem elég lett volna tíz járat hetente, kényelmesen hátradőlhettem volna, magas töltéssel, promóciós árak meghirdetése nélkül is vígan üzemeltünk volna. A Malév csődje miatt azonban tovább nőtt a kereslet, és az ügyfeleket ez negatívan érintette! Az ügyfelek érdekében kértünk pluszkapacitást. Ezt persze meg is kell tölteni, ezzel pluszrizikót vállaltunk. Egy ülésen így kevesebbet keresünk, de jól járnak az ügyf elek, hiszen újra vannak promó áraink.

Milyen az idei kilátások?

A júliusi előrefoglalásaink tavalyhoz képest megduplázódtak, vannak olyan járatok, amelyekre egyáltalán nem tudunk már helyet adni, illetve az ügyfelek kénytelenek nagyon drágán megvenni a helyeket. Mindez azért van, mert csak június végéig szól az engedélyünk a heti 14 járatra, így néhány héten belül kérelmeznünk kell az engedély meghoszszabbítását. A Hainan Airlines kiesése miatt erősíteni kívánjuk a kínai forgalmunkat. Végiglátogatjuk a kínai tulajdonú magyarországi utazási irodákat, óriási a potenciál, évente húszezer utas. Vannak kínai belföldi légitársaságokkal egyezményeink és speciális áraink.

Milyen új desztinációkba repülnek az idén?

Novoszibirszk, Edinburgh, Mogadishu, Ulan Bator, Osh – Kirgizisztán, Taif (Szaúd-Arábia), Yanbu, Kigali, Kinshasa, Abidjan, Harkov, Dammam (Szaúd- Arábia), Alborg, Billund, La Coruna, Bilbao. A Sao Pauló-i járat tovább fog menni Buenos Airesbe.

Hogyan motiválják az utazási irodákat?

2011-ben 11 utazásiiroda-láncnak kifizettünk a terv teljesítésének köszönhetően összesen 300 000 eurót. Aki velünk tart, azt év végén jutalmazzuk. Évente 60-70 ingyenjegyet is adunk azoknak az utazási irodáknak, amelyek támogatnak minket.

Különböző játékokat, értékesítési versenyeket is meghirdetünk, amelyeken értékes ajándékokat, például két személyre szóló repülőjegyet és Manchester United-meccsre szóló belépőket lehetett nyerni. Az ügynökök szeretnek minket, mert soha nem mondunk neme t! Azt mondjuk, megnézzük, hátha meg tudjuk oldani! Igyekszünk mindent megtenni értük.

Három lábon álló vállalati
program


A turkish airlines olyan modellt dolgozott ki a céges utaztatásra, amely a cégek és az utazási irodák számára egyaránt kedvező. a dolog lényege, hogy a légitársaság veszi fel a kapcsolatot a céggel, amely ezután kiválasztja az
utazási irodát, amely majd végzi a jegykiállítást. A thY-stratégia lényege, hogy a légitársaság nem versenyez az utazási irodákkal, hanem a legfontosabb
ügyfelének tekintik őket. „Vigyázunk rájuk, mert nincsenek könnyű helyzetben. nekik is meg kell élniük” – hangsúlyozza levend arisoy. „Speciális árakat, kedvezményeket adunk a cégeknek, de ami a legfontosabb, tíz kilogramm
extra csomagot kapnak, és ingyenes újrafoglalási, újratervezési és lemondási lehetőséget. a szerződés mellé jár még öt dar ab névre szóló
thY vállalati kártya, ezzel az utazó hozzáfér a business class lounge-hoz a kiinduló r epülőtéren, még amikor turistajeggyel utazik, akkor is. Ezenfelül a cég kap egy olyan vállalati kártyát is, amellyel a török reptereken is használhatja a várókat.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.