Mobilalkalmazások a turizmusmarketingben

Hányan használnak ma Magyarországon okostelefont? Androidra fejlesszünk vagy iPhone-ra? Mekkora forgalmú turisztikai cégeknek érdemes mobilalkalmazásokban gondolkodniuk? Egyebek mellett ezekre a kérdésekre is választ kaphattak a Turizmus Trend szaklap által szervezett konferencia résztvevői május elején Budapesten.

A Turizmus Trend immár a negyedik konferenciát szervezte az új technológiák és a turizmusmarketing összefüggéseiről. Ez alkalommal a mobileszközök alkalmazása állt az egész napos program fókuszában.

Elsőként Pintér Róbert, az Ipsos online ügyfélkapcsolati igazgatója mutatta be a hazai okostelefon-felhasználási trendeket. Adatai szerint jelenleg 8–900 000 okostelefonhasználó van Magyarországon, de sokan nem használják ki a készülék kínálta lehetőségeket.

Akiknek nincs ilyen készülékük, azok közül is minden második szeretne okostelefont, ugyanakkor a többség 30 ezer forintnál kevesebbet adna érte. Véleménye szerint akkor várható igazi áttörés, amint a szolgáltatók ilyen ajánlattal jönnek ki. A lakosság keveset tud még a mobileszközökről, az okostelefontulajdonosok 36%-a azt sem tudja, milyen operációs rendszer működik a készülékén.

Pintér szerint a jövőben az Android nemzetközi előretörése várható, és megjegyezte, hogy az Európai Uniónak van még tennivalója a roamingdíjak csökkentése terén.

Fegyver is lehet

Mocsai Norbert, a Trendency ügyvezető igazgatója megemlítette, hogy a Kreativ.hu olvasóinak 10%-a naponta okostelefonra tölti le az oldal aktualitásait. Arra is felhívta a figyelmet, hogy sokak kezében fegyver lehet az „okos” mobil: egy rossz élmény az étteremben vagy a szállodában – már megy is a poszt a közösségi oldalakra. A használók 21%-a tölt le utazással kapcsolatos alkalmazást, különösen az éttermi aktualitásokra nyitottak sokan. Mocsai szerint egyébként a legtöbb turisztikai szolgáltatónak elég mobiltelefonra optimalizált weboldalt készítenie, a külön mobilapplikáció kifejlesztésében csak a nagyoknak érdemes gondolkodniuk. Persze egy saját alkalmazás sokkal többet tud adni a felhasználóknak, óriási haszna, hogy azonnali visszacsatolást tud adni, és tranzakciót is lehet vele kezdeményezni (például bejelentkezni a szaunába, masszázsra). A használókat szerinte elsősorban kedvezményekkel lehet magunkhoz csábítani. Megemlítette, hogy egy nagyobb szállodában egy ügyes alkalmazásba integrálhatják a vállalatirányítási rendszert, így a házat vezető igazgató a konyhában rögtön ellenőrizheti, mekkorák a készleteket a valóságban és a nyilvántartásban. Mocsai Norbert felhívta a figyelmet az „augmented reality” adta lehetőségekre is, ezek a képernyőn a térképen megjelenő jópofa szövegek élményszerűvé tehetik egy város felfedezését.

Nemzetközi példák

Nemzetközi példákat mutatott be a mobilmarketing világából Gereczi Tamás.

Okostelefonunkkal a megfelelő alkalmazás letöltése után otthon érezhetjük magunkat bárhol a világon, becsekkolhatunk következő repülőjáratunkra, sőt még a nekünk tetsző ülést is kiválaszthatjuk, azt is megnézhetjük, a csatlakozó járat hol jár épp az óceán felett. A Travel Toolkit program nyújtja talán a legteljesebb kínálatot, 1200 légitársaság és 4250 repülőtér adataival.

A vendéglátóipar számára a geolokáció lehet a leghasznosabb eszköz, a nagyvárosokban a 3D Cities applikáció, globálisan pedig a Google Places program tanulmányozása javasolható számukra. Van Wifi-finder program is, és kiderült, a Lonely Planet hat dollárért ad bőséges útikönyvtartalmat okostelefonunkra.

Négy sarok?

Vihartempóban fejlődő mobilos közösség a foursquare-applikációt használóké. Busák István, az Ogilvy & Mather digitálismarketingspecialistája szerint ez egy játék, amelyet a turisztikai szolgáltatók ügyesen ki tudnak használni, ha akarnak. Több budapesti szórakozóhely élt már a lehetőséggel, hogy némi kedvezményt biztosítva tegye magát népszerűvé a forsquare-felhasználók körében.

Ma Magyarországon 700 aktív használó van, de 1900-an figyelik az eseményeket a Facebookon. Világszerte tavaly 2 millióan voltak, idén számuk megduplázódott.

A turisztikai szolgáltatók számára óriási lehetőség, hogy saját szállodájukat, éttermüket ingyenesen regisztrálhatják, és ha a jogosultságukat jóváhagyják, máris használhatják az alkalmazást szolgáltatásaik népszerűsítésére. Egy utazásiiroda- vagy szállodalánc ellenben jobban teszi, ha márkaként regisztrálja magát, amire szintén lehetőség van.

Sikeres hazai fejlesztések

A délután folyamán két sikeres magyar fejlesztéssel, a ma már Európa 11 városában működő Pocket Guide-dal (Kalocsai Kornél és Várkonyi Máté), majd az AFF Group által a Magyar Turizmus Zrt. számára készített, angol és magyar nyelvű, díjnyertes alkalmazással ismerkedhettünk meg Tóth Krisztián jóvoltából. Kékesi Zsuzsa, a HVG digitális programirodájának vezetője arra hívta fel a figyelmet, hogy aki a témával akar foglalkozni, annak meg kell tanulnia a technológiai alapokat, mert ezek nélkül nem lehet eldönteni alapvető kérdéseket.

500 millió forintos piac


Szabó Ákos, az Adaptive Media fejlesztési vezetője szerint hamarosan profi tartalomszolgáltatók veszik át a terepet az okostelefonok képernyőjén is, a hálózatszolgáltatók háttérbe vonulnak. A mobil hirdetési piac tavaly 500 millió forintos volt, főleg SMS-alapú promóciókkal. Meghatározása szerint az okostelefon ma még prémiumeszköz itthon, de nagyjából 2013-ra jelentősen demokratizálódni fog. A legfontosabb, hogy megfelelő mobilreklámmal az ügyfelet el tudjuk vezetni akár a vásárlásig, illetve felhasználói élményt generálunk, vagyis márkaélményt adhatunk.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.