Reklámpiaci tendenciák 2008

A gazdasági válság kirobbanásáig úgy tűnt, 2008-ban egész jó évet zár a magyar reklámpiac. A hirdetők az első kilenc hónapban listaáron számolva 10 százalékkal többet költöttek a médiában, mint egy évvel korábban. A negyedik negyedévben azonban a növekedés üteme a felére – sőt decemberben egészen nullára – csökkent, ám a teljes évet tekintve még így is 8,6 százalékos bővülést, összesen mintegy 599 milliárd forintos listaáras reklámköltést mért a TNS Media Intelligence.

A legnagyobb piaci szektorok egy része 2008- ban is átlag fölötti mértékben növelte reklámköltését (élelmiszer; pénzintézet, biztosítótársaság; gyógyászat, gyógyhatású készítmény), mások csak néhány százalékkal növelték ilyen jellegű ráfordításaikat (távközlés, szépségápolás, kereskedelem), míg a közlekedési eszközök gyártói éppen csak szinten tartották, az ital- és a háztartásicikk-szektor pedig kifejezetten visszafogta költését. A válság hatására az év utolsó három hónapjában az italgyártók 22 százalékkal visszavágták médiabüdzséjüket, de a szépségápolás és a közlekedési eszköz szegmens is öt, illetve hat százalékkal kevesebbet reklámozott, és az éves szinten egyébként 17 százalékos növekedést produkáló szolgáltatás piacon is több mint hatszázalékos volt a költéscsökkenés. Ez utóbbiban komoly szerepet játszott, hogy a minisztériumok és állami intézmények 2007 utolsó hónapjaihoz képest több százmillióval kevesebbet költöttek a tavalyi negyedik negyedévben, és a munkaerő-piaci hirdetések is 35 százalékkal visszaestek.

Változatos képet mutat a legnagyobb hirdetők tavalyi reklámköltésének alakulása is. Míg az elmúlt években a tophirdetők szinte kivétel nélkül minden évben növelték reklámkiadásaikat, 2008-ban többük is büdzsécsökkentést hajtott végre (a Henkel 5, a Pannon GSM 4, a Vodafone 3, a L'Oréal közel 7, a Reckitt Benckiser pedig 15 százalékkal fogta vissza költését). A top 10 hirdetőből mindössze háromnál – Unilever, Bayer Hungaria, Magyar Danone – látunk két számjegyű, egynél (TMobile) inflációkövető növekedést, a Procter & Gamble pedig csak szinten tartotta reklámköltését 2007-hez képest.

Legtöbbet hirdető piaci szektorok listaáras reklámköltése
  Szektor

Költés 2008
(ezer Ft)

Változás 2008/2007
teljes év

Változás 2008/2007
IV. negyedév

1 Élelmiszer 79 404 817 13% 19%
2 Pénzintézet, biztosítótársaság 67 688 430 15% 11%
3 Távközlés 54 320 190 4% 8%
4 Szépségápolás 53 975 566 6% –5%
5 Közlekedési eszközök 49 011 216 1% –6%
6 Gyógyászat, gyógyhatású készítmény 48 901 874 15% 12%
7 Kultúra, szabadidő, szórakozás 42 635 947 18% 19%
8 Szolgáltatás 35 313 320 17% –6%
9 Könyvkiadás, tömegtájékoztatás 28 016 542 5% 2%
10 Ital 25 694 635 –2% –22%
11 Háztartási cikk 23 331 586 –10% -4%
12 Kereskedelem 22 982 572 8% 9%
13 Utazás, turizmus 15 278 502 18% 25%
14 Lakberendezés és lakásfelszerelés 12 594 034 8% 0%
15 Öltözködés és kiegészítők 6 651 467 34% 14%
  TELJES PIAC 598 858 493 9% 5%
Forrás: TNS Media Intelligence

A bankok 15 százalékkal költöttek többet reklámra az elmúlt évben, és nem fogták vissza látványosan költéseiket az október–decemberi időszakban. A 2008 első félévében még a második legtöbbet reklámozott banki termék, a szabad felhasználású jelzáloghitel médiatámogatása szeptemberről novemberre a tizedére zsugorodott, és hasonlóan csökkent a lakáshitelek reklámköltése is. A banki imagehirdetésekre fordított összeg szeptemberről októberre csaknem harmadára esett vissza.

A megtakarítási termékek népszerűsítésére fordított összeg viszont az előző negyedévhez képest október–decemberben több mint triplájára, 6,5 milliárd forintra nőtt, és végül éves szinten is a legtöbbet reklámozott banki termékké vált, 11 milliárdot meghaladó költéssel. A bank kategória legaktívabb hirdetője a Raiffeisen, az OTP, a CIB, az UniCredit és a K&H volt tavaly, egyenként 5 és 6 milliárd forint közötti listaáras reklámköltéssel.

A válság által leginkább érintett piaci kategória, a gépjármű éves szinten egy százalékkal, az utolsó negyedévben pedig csaknem hét százalékkal költött kevesebbet reklámra az előző év azonos időszakához képest. Legnagyobb hirdetői közül néhányan drasztikusan megvágták médiabüdzséjüket (Porsche Hungária –25%, Ford Hungária –20%, Citroen Hungária –13%), megint mások néhány százalékkal csökkentették reklámkiadásukat (Opel, Peugeot, Chevrolet), míg a Magyar Suzuki és a Renault Hungária 10, illetve 12 százalékkal növelte költését. A visszaesés jelei ezen a piacon azonban már jóval az októberi válság előtt, a tavaszi és nyári hónapokban észrevehetőek voltak: márciusban az egy évvel korábbihoz képest 15, májusban 7, júliusban pedig 17 százalékkal csökkent a személygépkocsik és terepjárók reklámköltése. Sőt, ha a második félévet nézzük, akkor csak novemberben tapasztalhattunk néhány százalékos növekedést, a többi hónapban az autós cégek kevesebbet költöttek reklámra, mint 2007-ben, októberben pedig 18%-os volt a csökkenés.

A legnagyobb hirdetők listaáras reklámköltése
  Szektor Költés 2008
(ezer Ft)
Változás 2008/2007
teljes év
Változás 2008/2007
IV. negyedév
1 Unilever Magyarország Kft. 19 603 153 14% 18%
2 Procter & Gamble Kft. 16 674 845 1% 8%
3 T-Mobile 11 565 450 8% 0%
4 Henkel Magyarország Kft. 11 144 887 –5% –30%
5 Bayer Hungaria 10 791 207 14% 35%
6 Pannon GSM 10 666 506 –4% 13%
7 Vodafone Magyarország Rt. 8 810 629 –3% –13%
8 Magyar Danone Kft. 8 543 635 29% 64%
9 L'Oréal 8 067 734 –7% –1%
10 Reckitt Benckiser Kft. 7 793 548 –15% 17%
11 Ferrero 7 284 411 13% 43%
12 Raiffeisen Bank Rt. 6 491 481 15% 4%
13 OTP Kereskedelmi Bank Rt. 6 283 140 –4% 19%
14 Szerencsejáték Rt. 6 118 941 19% 94%
15 CIB Bank Rt. 6 072 104 26% 46%
        TNS Media Intelligence

A legtöbbet hirdető piaci szektor, az élelmiszer kifejezetten jó évet zárt reklámszempontból 2008-ban (az elmúlt két év stagnálásához képes 13 százalékkal nőtt a költése), és kiemelkedő, 19 százalékos reklámköltés-növekedést produkált az utolsó negyedévben is. Ez főleg az élelmiszerüzlet-, élelmiszermárka-kategória 68%-os költésnövekedésének, az Aldi piacra lépésének tudható be. A diszkontlánc 4,5 milliárd forintot költött reklámra.

A napilapoknál éves szinten hat-, az utolsó negyedévben ötszázalékos listaáras bevételnövekedést látunk, pedig novemberben két százalékkal visszaestek a bevételeik (a magazinpiacon 5 %-os volt a csökkenés). Az évek óta egyik legdinamikusabban növekvő médiatípusnál, a kábeltelevíziónál is hasonló tendenciát figyelhettünk meg: novemberben alig 10 százaléknyi bevételnövekedést ért el 2007 azonos hónapjához képest, holott év közben a havi növekedés 20 és 40 százalék között mozgott. Még az internet is megérezte a visszaesést, a reklámbevételek 40-50 százalék fölötti havi növekedési üteme októberre 33, novemberre pedig 23 százalékra mérséklődött, igaz, decemberben újra megugrott, és éves szinten végül 35% feletti bővülést produkált. Az országos televíziók listaáras reklámbevétele éves szinten két, a kábelcsatornáké és a rádióké 25- 25, a folyóiratoké négy, a napilapoké és a plakátcégeké 6–6 százalékkal bővült.

A TNS Media Intelligence-ről

A TNS a világ 25 országában figyeli a teljes médiát – újságokat, rádió- és televízió-csatornákat, internetet, mozit, outdoor médiumokat, mobil marketinget, blogokat, direkt mailt és taktikai médiát. A hálózat magyarországi tagja, a TNS Media Intelligence Kft. (korábbi nevén Mediagnozis) 1991 óta figyeli a klasszikus médiában megjelenő hirdetéseket. Jelenleg több mint egy tucat televízió-csatorna, közel 300 újság és 11 rádióadó hirdetéseit méri, a legjelentősebb közterületi, moziforgalmazó, indoor és internetcégek adatait önbevallásos alapon rögzíti.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.