A hazai fürdőkultúra nagy múltú ikonjai

Az EconoConsult mystery shopping rovata a hazai fürdőket vizsgálja, vendégszempontú megközelítésben: havonta három, különböző tematika szerint kiválasztott fürdőbe látogatnak el átlagos belföldi turistaként jellemezhető próbavásárlóink. Tapasztalataikról – amely kiterjed az utazás előtti információgyűjtéstől, a tartózkodás alatti élményeken át a fürdőhelyi környezet megítéléséig – strukturált kérdőívet töltenek ki. Rovatunk célja, hogy pillanatképet rögzítsen adott látogatás során szerzett egyéni benyomásokról, kizárólag a vendégek szemével.

Rovatunk e havi számában három közkedvelt budapesti műemlék gyógyfürdőt kerestek fel és teszteltek próbavásárlóink: a Gellért Gyógyfürdőt, a Széchenyi Gyógyfürdőt és a Lukács Gyógyfürdőt. A harmincöt év körüli pár tapasztalatai, élményei ahhoz nyújthatnak hasznos észrevételeket, hogy a vendégek szempontjából miként szolgálják ezek a létesítmények a rekreációt, a gyógyulást, mennyire hűek a róluk kialakult képhez. Nincs az a magyar ember, vagy Budapestre látogató külföldi vendég, aki ne találkozott volna Budapest emblematikus műemlék gyógyfürdőinek – a Gellértnek, a Széchenyinek, vagy a Lukácsnak – legalább a nevével. A budapesti fürdőkultúra ikonjai ezek a fürdők. Aki még csak képen látta ezeket, csodálatos mesevilág él a fantáziájában, impozáns, díszített épületek, hangulatos fürdőterek, múlt század elejei miliő. Valami extra, minden képzeletet felülmúló szolgáltatás-együttest vár a vendég, mely egy modern szolgáltatásokkal és technikákkal segített időutazás formájában testesül meg. Megkértük próbavásárlóinkat látogassák meg ezeket a fürdőket, és minden apró részletre kiterjedően értékeljék az ott eltöltött időt, az ott látottakat, tapasztaltakat.

Azt gondolhatnánk, hogy az egyedi adottságokkal rendelkező, Zsolnay kerámiával gazdagon díszített, lélegzetelállító szépségű Gellért Gyógyfürdőben nem találhatunk kifogásolnivalót: sajnos, próbavásárlóink mégis csalódottan távoztak innen. Érkezéskor őket is lenyűgözte az épület külső és belső látványa. A fürdő megkapó egyedisége, az úszómedencetér oszlopsorának csodálatos ornamentikája, a gyógymedencetér belsőséges hangulata mind különleges élményt ígért, ám mintha kissé elkényeztetné a fürdővezetést a hírnév. Sok olyan apró problémával találkoztak vendégeink, amelyek összességében elégedetlenséggé nőtték ki magukat. A problémahalmaz a telefonos érdeklődésnél kezdődött, mely során – az egyébként kedves és szolgálatkész személyzettől – nem kaptak előzetes bejelentkezési lehetőséget a kezelésekre; a helyszínen, személyesen pedig már időpont hiányában nem volt mód a masszás igénybevételére. Csalódottságukat fokozta a medencék száma, élményjellege, az egyéb vizes- és száraz programlehetőség, a pihenőhelyek hiánya. Úgy érezték, ebből a rendkívül jó adottságokkal rendelkező fürdőből sokkal többet ki lehetne hozni. Az összességében jó közepesre értékelt fürdőre bizony sok szempontból ráfér a szolgáltatásfejlesztés. A vizsgált fürdők közül itt tapasztalták vendégeink a legtöbb hiányosság mellett a legmagasabb árakat. Fejlesztendő, átgondolandó: az esti nyitva tartás – legalább esetenkénti – meghosszabbítása; megfelelő parkolási lehetőségek kialakítása; a kezelések rugalmasabb és gördülékenyebb igénybevétele; a karórás fizetési rendszer kiterjesztése (büfé is); a higiénia biztosítása (tusfürdő, toalett papír folyamatos feltöltése, penészfoltok eltávolítása, balesetveszélyes víztócsák folyamatos feltörlése, elvezetése); a mellékhelyiségek felújítása; a víz- és levegőhőfok állandó ellenőrzése; a medencék élményjellegének növelése; egy szaunapark létrehozása (szemben a jelenlegi egy gőzkabin - egy finn szauna felállással); további pihenőhelyek kialakítása; animáció, és egyéb programlehetőségek megvalósítása; a büfékínálat megreformálása; megfelelő ár-érték arány kialakítása.

Jóval nagyobb elégedettséggel töltötte el próbavásárlóinkat a Széchenyi Gyógyfürdőben tett látogatás. A patinás és monumentális fürdőépületben eltöltött néhány óra sokkal inkább beváltotta a hozzá fűzött reményeket. Az egyedi és nagyon különleges hangulatú fürdő néhány körülménytől eltekintve minden elemével a gyógyulást, a rekreációt, a kikapcsolódást szolgálja. Ellentétben a Gellérttel, amit kifejezetten csak az idősebb korosztály számára ajánlottak próbavásárlóink, a Széchenyi felkeresését jó szívvel javasolják minden korosztály számára. Néhány aprósággal azonban még kellemesebbé lehetne varázsolni a hangulatot a fürdőben. Az először idelátogató vendégek érthető igénye, hogy ne csak a pénztárnál lehessen a különböző gyógyszolgáltatásokra bejelentkezni, hanem bent a fürdőben, a lehetőségek feltérképezése után is. Erre a fürdőre is érvényes az a megállapítás, hogy egyes vidéki fürdők sokkal jobban igyekeznek érdekes kiegészítő száraz és vizes szolgáltatásokkal, komoly szaunalandokkal csábítani a vendégeket, mint teszik azt a nagy hagyományokkal rendelkező budapesti gyógyfürdők. A gyógyfürdő jelleget erősíthetné az étkezési kínálat is, de úgy tűnik, ez a legnagyobb fürdők számára is komoly kihívást jelent. Diétás kínálat, reformkonyha egyik vizsgált budapesti gyógyfürdőben sem áll a vendégek rendelkezésére. Az egyébként jó értékelést kapott Széchenyi fürdő is növelheti a vendégelégedettséget, amennyiben ügyel arra, hogy hírnevéhez méltóan minden apró részletében maximális minőségű szolgáltatást nyújtson, az ár-érték arány helyes egyensúlyban tartásával. Fejlesztendő a vendégelégedettség növelése érdekében: az egyébként impozáns külső megjelenést rontja a bejárat előtti bódésor, a magukat parkoló őrnek kiadó hajléktalanok; javasolt a gőz nyitva tartásának meghosszabbítása, főként hétvégén; a karórás fizetési rendszer kiterjesztése (büfé is); fokozott ügyelés a higiéniára, a folyamatos takarításra; a higiéniai eszközök (toalettpapír, kéztörlő, szappan, lábfertőtlenítő) folyamatos feltöltése; a mellékhelyiségek felújítása; a gyógymedencékben az ajánlott tartózkodási idő feltüntetése; megfelelő mennyiségű pihenőhely kialakítása; szauna felújítása.

Bár kevésbé impozáns épületben kapott helyet, mint előbb említett társai, mégis a Lukács Gyógyfürdő nyújtotta a legteljesebb élményt próbavásárlóink részére. Kiegészítő gyógyszolgáltatást ugyan nem állt módjukban igénybe venni – ünnepnap lévén –, mégis úgy érezték, hogy leginkább ez a fürdő szolgálta kikapcsolódásukat, rekreációjukat. Úgy tűnik itt a részletekre is odafigyelnek: mind a higiénia, mind a komfortérzet, mind a medencék nyújtotta élmény, vagy a pihenőhelyek, az új szauna tekintetében első helyen jelölték meg a Lukácsot. Meg kell azért jegyezzük, hogy a fürdő adottságai miatt néha bizony nehezen tájékozódtak a zegzugos szolgáltatóterek között. Sajnos ebben a fürdőben sem állt rendelkezésre semmilyen száraz, vagy vizes kiegészítő program, animáció, illetve a Lukács büféjének kínálata sem felel meg próbavásárlóink (illetve a mai kor) elvárásainak. Próbavásárlóink a három meglátogatott fürdő közül a Lukács Gyógyfürdőt ajánlják legszívesebben bármely korosztály számára. Itt tapasztalták a leggondosabb figyelmet a vendég komfortérzetének biztosítására. Bizonyítva, hogy nem kizárólag a helyszín adta lehetőségek számítanak a jó közérzet kialakításában, hanem a kiszolgálás apró részletei legalább annyira fontosak. Fejlesztendő: az esti nyitva tartás – legalább esetenkénti – meghosszabbítása; az információszolgáltatás javítása (kitáblázottság, idegen nyelven is); (amennyiben lehetséges) a szaunák és a gőzkabin egy térbe, egymás közelébe helyezése; a kabinok számának bővítése a zsúfoltság elkerülése érdekében; az étkezési és a vásárlási lehetőségek javítása.

Összességében megállapíthatjuk, hogy a hírnév és az attraktív műemléki épület önmagában elegendő lehet ugyan a vendégek megnyeréséhez, a látogatásra ösztönzéshez, azonban az elégedettség kialakulását, ezáltal az imázsépítést és a visszatérést csak a minden elemében nívós szolgáltatáskör biztosíthatja. Budapest gyógyfürdői véleményünk szerint nem engedhetnék meg maguknak, hogy a vendégekben minimális csalódottság is kialakulhasson a fürdőlátogatás során. Ez ugyanis nemcsak adott fürdő, de az egész város turisztikai imázsára is hatással lehet, tekintettel arra, hogy ezek a létesítmények a főváros kihagyhatatlan attrakciói közé soroltak, Budapest promóciós aktivitásaiban és márkaépítésében is hangsúlyos szerepet kapnak. Az összességében pozitív élmény kialakításához ezért nagyobb figyelmet kellene fordítaniuk a részletekre is, így például a tisztaságra, a higiéniára, a rugalmasabb vendégkezelésre, a korszerűbb vendéglátó kínálatra. Dicséretet érdemelnek azonban a vizsgált fürdők alkalmazottai, akik minden esetben szolgálatkészen és kedvesen segítették vendégeink tájékozódását.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.