Elegendő-e a gyógyvíz a sikerhez?

Az EconoConsult Mystery shopping rovata a hazai fürdőket vizsgálja, vendégszempontú megközelítésben: havonta három, különböző tematika szerint kiválasztott fürdőbe látogatnak el átlagos belföldi turistaként jellemezhető próbavásárlóink. Tapasztalataikról – amely kiterjed az utazás előtti információgyűjtéstől a tartózkodás alatti élményeken át a fürdőhelyi környezet megítéléséig – strukturált kérdőívet töltenek ki. Rovatunk célja, hogy pillanatképet rögzítsen az adott látogatás során szerzett egyéni benyomásokról, kizárólag a vendégek szemével.

'

Rovatunk második számában három nagy, tradicionális gyógyfürdőt kerestek fel és teszteltek próbavásárlóink: a Hévízi Tófürdőt, a hajdúszoboszlói Hungarospa Gyógyfürdőt, valamint a Büki Gyógyfürdőt. A középkorú házaspár tapasztalatai, élményei ahhoz nyújthatnak hasznos észrevételeket, hogy a vendégek szempontjából miként szolgálják ezek a létesítmények a rekreációt, a gyógyulást.

Az ördög a részletekben rejlik, tartja a mondás, és ez igaznak bizonyult a gyógyfürdők értékelésében is: a rekreációt, a gyógyulást természetesen nagyban szolgálja a vízösszetétel, a nyújtott szolgáltatáskör, a kezeléskínálat, de ami még ennél is fontosabbnak tűnik a gyógyfürdők fő célcsoportja, azaz a középkorú és idősebb korosztály számára, az a kényelem, a tisztaság és – nem utolsósorban – a személyzet hozzáállása. Rendelkezhet egy gyógyfürdő országos ismertséggel és több évtizedes tradícióval vagy éppen modern belső kialakítással és különleges kezelésekkel, az összesített értékelést, ezáltal a visszatérési hajlandóságot ennél hangsúlyosabban befolyásolják a „szoft” elemek, amelyek a kapott élményben, azaz a vendégközpontúságban, az apró figyelmességekben, a kényelmi kérdésekben érhetők tetten.


Bár összességében közepesen jó értékelést kapott, ezekben a részletkérdésekben alulmaradt tesztünkben a Büki Gyógyfürdő is. Próbavásárlóink mind az utazás előtti tájékozódás, mind pedig a látogatás során barátságtalannak találták a személyzet hozzáállását: a gépies telefonos válaszadás, a kezelőszemélyzet közönyös magatartása (kiváltképp, ha figyelembe vesszük a 15 perces masszázs meglehetősen borsos – 2700 forintos – árát is) rá is nyomta a bélyegét a látogatás élményére. Emellett vendégeink kivetnivalót találtak az elavult fogasos öltözőben, a tisztaságban (illetve annak hiányosságaiban), a vendéglátó-kínálatban, továbbá a levegő- és vízhőmérséklet is néhány fokkal elmaradt a nekik kellemestől. Bár a fürdőépületet látványos megjelenésűnek és igényes kialakításúnak értékelték, a belső tereket kevésbé érezték hangulatosnak, barátságosnak. A medencékben az élményelemekhez csak nagy szerencse, esetenként közelharc árán fértek hozzá, és a pihenőágyak felszabadulására is várniuk kellett. Pozitívum ugyanakkor a jó parkolási lehetőség, az animált programok megléte (aquafitnesz) és az, hogy a három fürdő közül összességében itt költötték a legkevesebbet. A fürdő meglehetősen kedvezőtlen megközelíthetősége, a környékbeli programkínálat szűkössége és az „odafigyelés hiánya” miatt azonban a visszatérési hajlandóság ennél a létesítménynél a legalacsonyabb. A vendégelégedettség javítása érdekében fejlesztendő: személyzet hozzáállása; fürdőhely kitáblázottsága a bevezető útvonalakon; készpénzkímélő beléptető rendszer; több öltözőfülke és kabinos rendszer; nagyobb tisztaság; hangulatosabb belső kialakítások; magasabb víz- és levegőhőmérséklet; több pihenőágy; bejelentkezési lehetőség a kezelésre a belépés után is; színvonalasabb vendéglátó kínálat (egészséges, diétás elemekkel); összességében barátságosabb, vendégközpontúbb szolgáltatás.


Azt várhatnánk, hogy hazánk kiemelt egészségturisztikai központja, a hajdúszoboszlói Hungarospa Gyógyfürdő (kizárólag a termálfürdőegységet értékelve) maximális vendégközpontúsággal és a közelmúltban megvalósított – igaz, nem a termálfürdőt érintő – megaberuházásokhoz illeszkedő színvonallal kimagasló teljesítményt produkál a gyógyvendégek vonatkozásában is. Ennek ellenére az első benyomások – így a fürdő kitáblázottsága, a parkolási lehetőség, az épületkomplexum megjelenése – nem voltak a legkedvezőbbek, a fogadószemélyzet hozzáállása is elmaradt az ideálistól.

A 2100 forintos belépődíj és szaunaár mégis összhangban állt a létesítmény mára már megkopott varázsával, ezért az árért valóban a hagyományos fürdőszolgáltatásokat (gyógyvizes ülőmedencék, OEP-es kezelések) kaphatjuk, a mai „trendi” programelemek, például animált foglalkozások nélkül. A modernizálás a medencetérben is indokolt lenne, hiszen mind a hangulata, mind pedig a medencék élményjellege (élményelemek száma, hozzáférési lehetőség) kívánnivalót hagyott maga után. Ami viszont a mozgásszervi megbetegedésekben szenvedőkre fókuszáló létesítmény esetében kifejezetten problémás, az a medencék közötti vizes járófelületek csúszóssága, amely nem adta meg próbavásárlóinknak az elvárt biztonságérzetet. A kezeléskínálattal, a kiválasztott masszázzsal és a kezelőszemélyzet szakszerűségével, kedvességével viszont elégedettek voltak vendégeink, igaz, itt is elmaradt a probléma kezelésére vonatkozó további tanácsadás. A termálfürdőbe látogatók legyenek mindig nagyon előrelátóak, hiszen a kezelésekre bejelentkezésre csak a pénztárnál van lehetőség. A fürdőkre általánosan jellemző, akut problémát jelentő vendéglátó kínálat itt is meglehetősen szegényes volt, diétás választék nélkül. A medencetérben a pihenőhelyek szűkössége ellenére a fürdő jellegében, hangulatában, kezeléseivel hozta a gyógyfürdőktől elvárt pihentető miliőt, közepes színvonalon. A vendégelégedettség javítására fejlesztendő: fürdő kitáblázottsága; kedvezőbb parkolási lehetőségek; készpénzkímélő beléptető rendszer; külső medencék magasabb vízhőmérséklete; ódon hangulat modernizálása, barátságosabbá tétele; csúszásmentesítés (!); több élményelem; több pihenőágy; bejelentkezési lehetőség a kezelésekre a belépés után is; színvonalasabb vendéglátó-kínálat (egészséges, diétás elemekkel); ingyenes száraz, illetve vizes programelemek, animált programok.


Ha rosszmájúak lennénk, azt mondhatnánk, hogy persze, persze, az osztrák küldőpiac közelsége meglátszik a Hévízi Tófürdő szolgáltatáskörének színvonalán. Igaz, ami igaz, a három vizsgált fürdő közül e létesítmény nyújtotta a legmagasabb minőséget – a legmagasabb áron. Így bár próbavásárlóink kifejezetten elégedettek voltak a fürdő szolgáltatásaival (és a leghosszabb időt is itt töltötték el), egy hosszabb nyaralást már nem biztos, hogy megengedhetnének maguknak a településen. „Bizonyítékként” miszerint a bevezetőben tett megállapításunkra, hogy az ördög a részletekben rejlik, a Hévízi-tó nyilvánvalóan nincs felszerelve extra élményelemekkel, az élmény mégis biztosított volt: ehhez nagyban hozzájárult a személyzet kedvessége és segítőkészsége, a maximális tisztaság, az ingyenesen igénybe vehető gerinctorna, a nyugodt és letisztult környezet, a vízfelületek és a pihenőterek optimális aránya, a kényelmet szolgáló rendszerek megléte (pl. órás beléptető rendszer, bejelentkezési lehetőség a kezelésekre a belépést követően is). Sőt, a vendéglátó-kínálatban néhány egészséges, diétás elem is megjelent. Így összességében az utazás előtti nagy várakozásnak megfelelt a létesítmény, pihentető miliő és vendégbarát hangulat fogadta vendégeinket, az aktívabb középkorú korosztály számára ideális mértékben vegyítve a pihenést a mozgással. A vendégelégedettség javítására fejlesztendő: kedvezőbb parkolási lehetőség; belső medencetér jobb megvilágítása (biztonságérzet érdekében); némileg több pihenőágy; kedvezményesebb árak; változatosabb vendéglátókínálat; vízben ülő pihenési lehetőség.


Összességében megállapíthatjuk, hogy ma már egy gyógyfürdőben nem elegendő csupán a gyógyvíz és a gyógykezelés ahhoz, hogy valóban a gyógyulást, a rekreációt, ezzel együtt az élményszerzést szolgálja. A belső terek kialakításának, a vendégkör számára vonzó, barátságos és hangulatos miliőnek, a pihenési lehetőségeknek és a kiegészítő szolgáltatásoknak is mind ebbe az irányba kell mutatniuk. Szakmai berkekben sokszor hangoztatott alapelv a „komplexitás”, tesztünk eredménye alapján a gyógyfürdők mégsem fordítanak kellő figyelmet olyan – az összesített élmény kialakulásában egyáltalán nem részlet – kérdésekre, mint például a vendéglátó-kínálatban megjelenő diétás, egészséges ételválaszték, az ingyenes vizes és száraz animációs programok vagy éppen a csendes pihenőhelyek rendelkezésre állása, a személyzet kedvessége, segítőkészsége és a kezelésekhez kapcsolódó (például életmód) tanácsadás, az alapigényként megjelenő tisztaság maximális biztosítása. Természetesen az igények eltérőek, ugyanakkor házaspárunk értékelése alapján a középkorú (még aktív) korosztálynak a Hévízi Tófürdő meglátogatása javasolt a három meglátogatott fürdő közül – nem túl vékony pénztárca esetén.

Összesített értékelés Hajdúszoboszló Bükfürdő Hévíz
Eltöltött idő 3 óra 3 óra 5 óra
Látogatás előtti várakozás
Parkolási lehetőségek
Árak
Személyzet kedvessége, hozzáállása
Öltözők, tisztaság, higiénia
Hangulat, belső terek megjelenése, miliője
Levegő- és vízhőmérséklet
Biztonság
Elégedettség az igénybe vett kezeléssel
Medenceprogram
Egyéb időtöltési lehetőségek, programok (vizes, száraz)
Étkezési lehetőség, kínálat
Pihenőterek
Mennyire eredményez a tartózkodás gyógyulást, rekreációt?
Összesített helyezés az élmény alapján (visszatérési hajlandósággal) 2


 
3


 

1

Ajánlás

Hagyományos, kissé megkopott gyógyfürdő –idősebbek számára Modern termálfürdő – különleges igények nélkül érkezőknek Pihenés & mozgás (aktív) középkorúaknak
'

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?