Utazás 2011

Az idén új megközelítésben folytatja a hazai fürdők értékelését célzó mystery shopping rovatát: 2011-ben havonta a fürdőüzemeltetés más-más szakterületét vizsgáljuk meg, szakemberek bevonásával. Érdemes lesz tehát idén is olvasni cikkeinket, hiszen nemcsak az értékelésben érintett fürdők, de mások számára is érdekes és hasznos információkat osztunk meg.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Rovatunk áprilisi számában, az idei Utazás Kiállításon három vidéki, egymástól méretében, kínálatában, elhelyezkedésében és adottságaiban is jelentősen eltérő, de a maga nemében ismert és kedvelt gyógyfürdőnek számító létesítmény megjelenését vizsgáltuk: a Miskolctapolcai Barlangfürdőjét, a Zalakarosi Gránit Gyógyfürdőjét, valamint a Szt. Erzsébet Mórahalmi Gyógyfürdőjét.

Próbavásárlónk, Kiss Róbert – a Kodolányi János Főiskola Turizmus Tanszékének adjunktusa - arra koncentrált, hogy a vásári megjelenés, a standok hangulata, arculata, vonzereje, az ott található információs csomagok, kiadványok színvonala, egységessége, az esetleges akciók, valamint a munkatársak megjelenése és hozzáállása mennyiben segítette és befolyásolta az érdeklődőket az utazási döntés meghozatalában. Az eladásösztönzés meglétének és hatékonyságának vizsgálatára szándékosan a szakmai napot követően került sor, hiszen így nem üzleti partnerként, hanem valódi vásárlóként, érdeklődőként kezelték próbavásárlónkat.

Az egyedi természeti adottságáról is nevezetes Miskolctapolcai Barlangfürdő, mint önkormányzati kezelésben lévő gyógyturisztikai attrakció a város önálló standján jelent meg. Maga a település igen egyszerű Syma-elemeket használt a strandhoz, ahol a háttérben megjelenő poszterek egyike a fürdő legismertebb arcát, a messziről is felismerhető, nyáron nyitott medence képét mutatta. A sarokstand kialakítása a kis terület miatt sem lehetett túl sokszínű. Ugyanakkor, a főoldal fölé belógó roppant ötletes MiskolcOn szlogen – új arculati elemként – üde foltja volt a kiállításnak.

Különösen úgy, hogy a városi kiadványok is követték az újítást, próbálták az egységes arculati elemeket használni. A prospektusok sokasága a város turisztikai attrakciókban és erőforrásokban való gazdagságát is visszatükrözte, igaz, ezek már kevéssé követték az egységes arculatot, sokkal inkább a partnerekét. Folyamatos érdeklődést generált, ezáltal a látogatottságot emelte az akciók közül a bükki füvesember termékbemutatója. Ugyancsak ezt a célt szolgálta a diósgyőri vár panoptikumából hozott lovagi páncél, mint állandó installáció, illetve a hozzá korabeli ruhába öltöztetett „királykisasszony”, akik együtt sok érdeklődőt és fényképezni szándékozót csalogattak a standhoz, megállásra, nézelődésre késztetve őket. A vizsgálat tárgyát képező fürdőkről szóló szakmai kérdésekre – mit kell tudni a fürdőről, nyitva tartás, szolgáltatáskör, kinek ajánlott, milyen problémákra javallott, stb. – itt adták a legátfogóbb válaszokat.

A Tourinformos szakember a fürdésen kívüli lehetőségeket is maximálisan ecsetelte, mind a fürdő területén belül, mind azon kívül. Sőt! A vendég igényeihez igazodva javaslatot is tett az utazás optimális időpontját illetően, ajánlatokat kapcsolva ahhoz. Ismeretei messze túlterjedtek a fürdő szolgáltatásain, ami a meggyőzés klasszikus mélységét jelentette.

A vizsgált fürdők közül a legnagyobb – bár a tavalyinál így is egyharmadával kisebb – területen megjelenő Zalakaros városi standdal büszkélkedhetett. Ennek egyik kis szegletében állított ki – számos partnerrel együtt – az önkormányzathoz tartozó, újabb bővítésen és fejlesztésen átesett Zalakarosi Gránit Gyógyfürdő Zrt. Zavaró volt, hogy a nagy standfelületen kezdetben keresni kellett a fürdőt a sok szolgáltató között. Maga a stand három oldalra nyílt – ez az érdeklődők egyidejű kiszolgálásának nagyságrendjét növelte és a stand messziről észrevehető látványértékét is emelte –, ennek középső részén, egy egyszemélyes pult mögött várta a fürdő képviselője az érdeklődőket. Installációként itt is a klasszikus Syma-elemeket alkalmazták, amelyeken már a színösszetételében is ízléses, új arculattal jelentek meg. Hiányolható volt viszont a gyógyfürdő hangsúlyosabb, interaktívabb megjelenése, egy bemutató, ami a meggyőzést, a döntéshozást segítette volna. A standnak a gyógyfürdőhöz közeli sarkában a klasszikus borkóstoltatással, mint vendégcsalogató attrakcióval próbálták megállítani a látogatókat.

A települési szállásadók és a gyógyfürdő együttműködését bizonyítja, hogy számos kedvezményes ajánlattal, vásári akciókkal várták az érdeklődőket. A kedves személy zet felkészültsége annyiban volt ellentmondásos, hogy a fürdővel kapcsolatos általános információkat ismerte ugyan, de a fürdő egyes szolgáltatásaira vonatkozó kérdéseknél az új prospektusokra, illetve egyéb, a fürdőn kívüli kérdéseknél az internetre hivatkozott, mint információszerzési lehetőségre.

A személyes eladásösztönzés így közel sem volt olyan hatékony, ahogy az elvárható. A fürdőről számos – igaz nem egységes arculatú – kiadvány készült. Ennek oka, hogy a fürdőnél éppen arculat és honlap váltás történt (megjegyeznénk, hogy rossz időzítés a legnagyobb hazai vásár időpontjában változtatni, ezt illett volna a kiállítás idejére befejezni). A várost bemutató információs kiadványok tartalmi szempontból maximálisan megfeleltek az igényeknek, sőt, a három helyszín közül egyedül itt adtak – már az új arculati elemeket alkalmazó – dossziét, információs csomagot.

Az ugyancsak önkormányzati tulajdonú Szt. Erzsébet Mórahalom Gyógyfürdő az önálló városi stand kiemelt attrakciója volt.

Már messziről látszott az egyedi, a gyógyfürdő bejáratát imitáló installáció, a régióra oly jellemző sok napsütésre utaló narancsos színével. Magának az installációnak az egyetlen hátránya, hogy a felépítmény vastag oszlopokon állt, amelyek – bizonyos szögből – kicsit beláthatatlanná tették a belső területet. Nehéz volt megtalálni a személyzetet, ez több munkatárssal talán ellensúlyozható lett volna. Ennek ellenére a sarkokra kihelyezett prospektusok, és maguk az építészeti formák, azok színei melegséget, barátságos fogadóteret nyújtottak, ahol a nézelődő kicsit felmelegedhetett, elidőzhetett. A fürdő a közvetlen közelében épült, áprilisban nyíló gyógyhotellel együtt állított ki, amely az installáció tekintetében hasonló színösszetételt követett, szolgáltatásait bevezető áron kínálta. A stand ezen részén helyezték el a nagy képernyős LCD tévét, amely bepillantást engedett a fürdő életébe. Napjainkban egy kiállítótól elvárt az interaktivitás és a különböző technikai berendezések alkalmazása, ebben a tekintetben a három fürdő közül ez volt a legsikeresebb.

A kiadványok egységes arculata csupán a fürdőre vonatkozóan volt felismerhető. Az egyéb, akár önkormányzati prospektusok, illetve más kiadványok az egyes szolgáltatók önálló ízlésvilágát követték. A személyzet a fürdőre vonatkozó kérdésekre részletesen válaszolt, ugyanakkor a meggyőzéssel és az eladásösztönzéssel itt sem éltek. Az informátor kicsit elbizonytalanodott a kérdések sokaságát illetően, de készségesen utalt a fürdő családbarát jellegére, emellett a fürdőn kívüli, a település környékéhez kapcsolódó lehetőségeket is bemutatta, az ezekről szóló prospektusokat mellékelte, az abban található szolgáltatókat, csomagokat jól propagálta.

Összességében megállapíthatjuk, hogy napjaink nehéz gazdasági helyzete ellenére mindegyik fürdő a lehetőségeihez mérten igyekezett a szakmai kiállításon megjelenni. Ez vizuális megjelenésében leginkább a Szt. Erzsébet fürdőnek sikerült, miközben az attrakciók és a kiadványok egységes arculatának tekintetében Miskolctapolca (Miskolc) végzett értékelésünkben az első helyen. A jövőre nézve érdemes megfontolni a standokon a figyelemfelkeltő attrakciók (masszázs, egészséges életmódot népszerűsítő egyéb látványos aktivitások) és különböző technikai megoldások alkalmazását (touch info, kivetítő stb.), amelyek az eladást ösztönözhetik. A továbbra is jellemző hazai „prospektusfogyasztó- gyűjtögető” kereslet ellenére mindhárom gyógyfürdő kitett magáért, hogy jó minőségű és tartalmas prospektusokkal lássa el az érdeklődőket, saját célpiaci szegmenseit.

Azonban a beazonosíthatóság érdekében törekedni kell a fürdők és a térségi szolgáltatók kiadványainak összehangolására, ami legalább a logók kölcsönös használatában nyilvánuljon meg, de a legszerencsésebb az egységes, közös arculat lenne. A személyzet megjelenését tekintve formaruhával ugyan sehol sem találkoztunk, de az ilyenkor elvárt öltözet mindenhol megfelelő volt. Célszerű volna átgondolni a fürdők későbbi megjelenítésekor – különösen önálló standon történő kiállítás esetében – a látványos egyenruha készítését, ami egyedi arculati elemeivel bizonyosan nagy érdeklődést váltana ki.

Örömteli, hogy mindhárom standon kedves, segítőkész, mosolygós szakemberek várták az érdeklődőket. Így az itthoni gyakorlatból korábbról ismert, mogorva, a mosolygást nélkülöző, a kapcsolatteremtést és az értékesítést olyannyira negatívan befolyásoló attitűd, szerencsére eltűnt. Ez mindenképpen előrelépésnek tekinthető.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.