Jó bornak is kell cégér!

A 2011 júniusában megalakult Magyar Sommelier Szövetség elnökének Káli Ildikó sommeliert, szaktolmácsot és szakírót választotta. Az öt nyelven beszélo, Budapest legexkluzívabb éttermeiben sommelier-ként megfordult elnök asszony egyike volt azon szakembereknek, akik a magyar borturizmus születésénél bábáskodtak.

Francia tolmácsként ön már akkor bortúrákat vezetett, amikor a borturizmus kifejezés még nem is létezett.

A kilencvenes évek elején rendszeresen tolmácsoltam francia üzletembereknek, akik szabadidejükben szerettek volna magyar pincéket látogatni és borokat kóstolni, azonban ennek itthon még nem volt kultúrája. Szeremley Huba badacsonyi, Báthori Tibor etyeki és a Disznóko tokaj-hegyaljai pincészete volt az elso, ahová vendégeket vittem, és a borok mellé falatkákat is kínáltak, tehát megvolt már az a professzionális körítés, amely egy mai borkóstoltatást jellemez. Amikor elokerült a bor, a francia üzletemberek kiléptek térbol és idobol, mint a kisgyerek az áhított játékkal, s átadták magukat a bor élvezetének. Ekkor érlelodött meg bennem, hogy sommelier leszek.

A külföldiek közül kik érdeklodnek a magyar borok iránt?

A nyolcéves Gundel éttermi tapasztalatomból is merítve az angolokat és az amerikaiakat emelném ki, ugyanakkor örvendetes az egyre növekvo számú spanyol borszereto turista is. Gyakran viszek francia mezogazdasági szakembereket többek között Tokaj-hegyaljára és Egerbe. A franciák ugyanis nem hisznek a modern csapatépíto tréningekben, ahol az emberek kivetkozve önmagukból számukra idegen szerepekben tetszelegnek. Egy borkóstolás viszont a természetes közeg, ahol a csoport tagjai nyitottabbá válnak, és közelebb kerülnek egymáshoz.

Milyennek találja a magyar bor hírnevét a világban?

A magyar bor sajnos csak itthonról világhíru. A tokaji az egyetlen, amely a legjobb éttermekben is megtalálható. Ez azért is fájó, mert a magyar szolofajták unikumnak számítanak Európában. Tapasztalt külföldi sommelier kollégák számára is meghökkento az az egzotikus ízvilág, amely egy furmintot vagy egy hárslevelut jellemez. Jól felépített marketinggel lenne keresnivalónk a világban. Sokszor úgy érzem, hogy lelkes külföldi borszakértok többet tesznek a magyar borok jó hírének terjesztéséért, mint mi magunk. Sajnos még mindig nem tudunk élni a lehetoségeinkkel, ölbe tett kézzel várjuk, hogy felfedezzenek bennünket.

Milyen konkrét marketinglépésekre gondol?

Külföldi szakembereket – sommelier-ket, étteremvezetoket, szakújságírókat – kellene Magyarországra hívni, legalább évi három-négy alkalommal. A nagyközönséghez ugyanis a szakembereken keresztül vezet az út. Ezenkívül Magyarország külföldi nagykövetségei is ideális helyszínei lehetnének a rendszeres borbemutatóknak. Ebben a magyar sommelier-k mint a magyar borok nagykövetei fontos szerepet kaphatnának. Magyarországon gyakran tartok borkóstolókat nagykövetségek vagy multinacionális cégek számára, de a külföldön történo bemutatkozás és jelenlét lenne az igazán hatékony.

Mi hiányzik a jól prosperáló hazai borturizmushoz?

Eloször is meglepoen hangzik, de Magyarország a borturizmus területén nincs lemaradásban. Franciaországban például a borturizmus egészen új keletu. A francia értelmezo szótár 2007-ben még nem is tartalmazta ezt a kifejezést. A legtöbb pincészetnél egyáltalán nem fogadják tárt karokkal az embert. Nagyon jó ismeretségekkel kell ahhoz rendelkezni, hogy az érdeklodo boramator bebocsátást nyerjen Champagne vagy Burgundia pincéibe. A magyar vidéket járva francia vendégeim leggyakrabban a kiegészíto programokat hiányolják, foleg az esti órákban. Sok helyen este hat után megáll az élet. Nehezen tudok alternatív programot ajánlani a családosoknak is, elsosorban a noknek és a gyermekeknek. A szelíd sportok, mint a kerékpározás, de a tenisz és a golf is kellemes kikapcsolódást jelenthetne. Pozitívum viszont, hogy a pincészetekhez kapcsolódóan sok helyen üzemelnek éttermek és épültek nívós szálláshelyek, gyakran wellnesslehetoséggel: ilyen a Crocus Gere Borhotel Wine Spa vagy a Bock Pince Panzió Villányban, a tokaji borvidéken a tarcali Andrássy Kúria Wine & Spa, de sorolhatnék egyéb példákat is. A wellness jó irány, de fontos eltalálni a színvonal és a fizetoképes kereslet egyensúlyát. Szintén örvendetes a helyi fesztiválok gyarapodása, ami a hazai és a külföldi látogatók számára egyaránt vonzó. A borturizmus fejlesztése a borászatok jól felfogott érdeke, mert a hozzájuk odaérkezo vendégeknek hangsúlyosan helyben tudnak bort eladni, tehát nem kell a bort utaztatni.

Mely nemzetek nyitottak a magyar borkultúra iránt?

Néhány évvel ezelott az orosz turistákra fogadtam volna, és saját finanszírozásban Szentpéterváron el is sajátítottam a boros szaknyelvet. Sajnos tévedtem, sem az orosz, sem a mostanában feltörekvo piacnak tartott indiai turisták nem érdeklodnek különösebben a magyar borok iránt. Én óvatosan a japánok felé nyitnék, de mivel nincsenek hozzászokva a borhoz, a szakember asszisztenciája különösen fontos. A japánok a magyar komolyzene nagy kedveloi is, így a kultúra és a borkóstolás esetükben jól ötvözheto. Hasonlóan jók a tapasztalataim az amerikai, a francia és a belga vendégekkel kapcsolatosan is.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?