Elvérezhetnek az átlagos négy csillagos hotelek itthon

Az alsó és az alsó-közép, valamint a legfelső kategóriás hotelek túlélhetik a válságot, de az átlagos adottságú és nem kiemelkedő szolgáltatásokat nyújtók vannak a legnehezebb helyzetben Magyarországon. A nagy energiaigényű vidéki wellnesshotelek közül több is elvérezhet - állapította meg október végén készült helyzetértékelésében a Newmark VLK Hungary üzleti tanácsadó cég.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A vállalat szerint egyszerre több súly is rázuhant a hotelpiacra és most sem az üzemeltetők, sem a befektetők nincsenek könnyű helyzetben. A legnagyobb fejfájást a durván megugró energiaszámlák jelentik, de a csökkenő kereslet és a dráguló munkaerőköltség is dilemma elé állítja a szereplőket.

Budapestről szólva Takács Péter, a cég befektetési igazgatója azt mondta: „A jó helyen lévő három csillagos hotelek és a luxus kategóriájúak kevésbé aggódhatnak, de nekik sem lesz könnyű a következő 4-6 hónap. Azok vannak bajban, akiket csak vitt a hátán a Covid utáni visszapattanás, s eközben nem tudtak költeni a működés optimalizálására, netán energetikai beruházásra.”

A bizonytalanságra utalva azt fejtegette, hogy például a Grand Hotel Hungaria, a legnagyobb hazai szálloda átmeneti bezárásának híre sem feltétlenül gond, de csak akkor, ha elvégzik ezalatt a szükséges felújítást, ami lehet esztétikai vagy energetikai – most mindenképpen az utóbbi lenne indokolt. Ha ezt választja a tulajdonos és nem a végleges bezárást, akkor ez feltételezi, hogy a tulajdonos szeretné megtartani az ingatlant, hiába van most lejtmenet az iparágban.



A „bezárni vagy nehezen, de túlélni” kérdésével kapcsolatban azt vetette fel: ha csak néhány hónapra is, de bezár valaki, akkor a forgalom egy részét automatikusan áttereli a talpon maradókhoz, így nehéz lesz újranyitáskor visszacsábítani a vendégeket - és az alkalmazottakat is. A bármi áron, de túlélni akarókat egyébként az is segíti, főleg Budapesten, hogy a külföldi vendégek profitálnak a gyenge forintból és a még mindig viszonylag olcsóbb szolgáltatásokból, így ők továbbra is szívesen jönnek hozzánk.

Az üzemeltetők eszköztára egyébként nem annyira szűk, mint gondolnánk. Sok szállodában képesek egész szárnyakat, emeleteket lezárni vagy nem nagyon melegen tartani. A személyzet méretét is hozzáigazíthatják a kisebb forgalomhoz. Elvileg akár a hitelek átstrukturálása is lehetséges, de a bankok manapság is nagyon szigorúak, kerülik a kockázatot. A Covid első hullámaiban tapasztalt konkrét kormányzati segítségről egyelőre nem hallani. Tárgyalnak most viszont olyan céggel, amelyik rövid és hosszú távú szálláslehetőséget kínáló apartman komplexummá alakítana egy hotelt, ha lenne erre megfelelő ingatlan.

A szakember a hotelek tömeges funkcióváltására nem számít Magyarországon, de elképzelhetőnek tartja, hogy a kis konyhával vagy nappalival bíró szobákkal megtűzdelt, de bajba került szállodákból bérlakásokkal teli házakat alakítanak ki. A lakáshiány és a hotelek elhelyezkedése miatt a fővárosban ez indokolt lehet. Ha ez nagyobb arányú lesz, akkor a nyugat-európai nagy befektetők is megjelenhetnek a bérlakáspiacon, ám rájuk inkább az jellemző, hogy 2-3 ezer lakásos kifejezetten lakáscéllal épült ingatlanokat és portfóliókat keresnek, nekik csak ekkora vagy ennél nagyobb méret kifizetődő.

Tapasztalatai és friss információi szerint a hotelbefektetők többsége kivár és olcsóbb vételi alkalomra számít tavasszal, amikor pontosabban látszik majd, hogy melyik szálloda dobja be a törölközőt. Ugyanakkor azt is mondta: a kivárás közben résen kell lennie minden befektetőnek, mert megtörténhet, hogy egyes kiszemelt, de bajba került hotelek mégis valahogy visszakapaszkodnak, s a viszonylag kedvezőbbé vált helyzetükben nem fogják csökkenteni az eladási árukat.

„A nemzetközi pénzpiacokon a kamatemelések nem fognak leállni a közeljövőben, ez további nyomást helyez a hotelpiacra is. A hozamok növekedésére számítok, már most is van olyan külföldi partnerünk, aki tavaly még 6, most már csak 7 százalék feletti hozamot tud elképzelni.” - mondta, érzékeltetve, hogy kevésbé lett vonzó a magyar piac a külföldiek szemében. Ugyanakkor valós hozamokat nem lehet kimutatni, mert egy-két zárt tranzakciót kivéve szinte nincs adásvétel, tehát nincs mihez viszonyítani.



Ezzel összefüggésben felhívta a figyelmet arra, hogy a hazai ingatlanbefektetési piacon az elmúlt egy-két évben túlsúlyba kerültek a magyar befektetők, ám az igazán nagy szereplők inkább a régiós terjeszkedést részesítik előnyben. Közülük is főleg azok, akik annak idején az MNB Kötvényprogramjában forráshoz jutottak és ebből még maradt nekik valamennyi pénzük.

„A potenciális vevők többsége hitelből vásárol hotelt is, de ma erősen megcsappant a befektetési, netán fejlesztési projektekhez kapcsolódó finanszírozás, kevés a készpénzes vagy 100%ban önerőből megvalósított befektetés. Ha valakinek már megvan a hitele, és képes kicsit tolni a fejlesztést, akkor esetleg jól járhat, mert a beruházások általános visszaesése nyomán csökkenhet a kivitelezés költsége” – fűzte hozzá Takács Péter.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.