Továbbra is az üzemeltetők fókuszában a budapesti hotelpiac

A Cushman & Wakefield szállodaipari üzletága elkészítette 2021-es összefoglalóját a magyar hotel piacról az üzemeltetők szemszögéből regionális kitekintésekkel kiegészítve - tudtuk meg a társaságtól.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az OperatorBeat felmérés az elmút hetekben készült és 31 nemzetközi és regionális üzemeltető válaszait dolgozza fel, akik aktívan érdeklődnek a régió iránt.

A budapesti hotel tranzakciós piac 2021-es főbb üzenetei:

Két sikeres év után, amikor 2019-ben a befektetési volume 235 millió euro volt és 2020-ban 249 millió euro, 2021-ben a tranzakciók lelassultak és csupán 71 millió eurót tettek ki. Ez a visszaesés nem csak a befektetők likviditási problémái miatt, vagy a piac iránti alacsony érdeklődés miatt történt, hanem az jó lokációval rendelkező, nagyobb méretű (akár portfólió) ingatlanok hiánya váltotta ki.

· A tranzakciók mértékének visszaesése ellenére Budapest a lista élén maradt, az egyik legmagasabb tranzakciós volumennel. A Cushman & Wakefield, az ealdói oldalon megtartotta 83 százalékos piaci részesedését, mely kiemelkedő a CEE (Közép-Kelet-Európa) régióban.

· A 2021-es pozitív piaci teljesítmény és az üzemeltetők kiemelkedő érdeklődése miatt, a befektetők továbbra is bíznak Budapest hosszú távú sikereiben és fenntartható profitabilitásában.

Az OperatorBeat 2021 főbb regionális üzenetei:

· A legaktívabb piacok: a CEE régió 5 legvonzóbb piaca Prága, Varsó, Budapest, Krakkó és Bukarest. A 2020-as évvel összehasonlítva, az üzemeltetők egyre inkább az elsődleges piacok felé fordultak, azon belül is leginkább azok irányába, melyek nem másodlagos vagy harmadlagos piacok.

· Környezeti megfontolás: míg sok üzemeltető egyre kedvezőbb gazdasági feltételeket kínált, addig továbbra is sokan egyáltalán nem kínálnak ösztönzőket, amikor a fenntartható épületeikről van szó.

· Bérleti szerződés trendek: több, mint a megkérdezett üzemeltetők fele a CEE régióban elkötelezte magát és csak 3-7 százalék hagyott fel teljesen a pandémia miatt az ilyen jellegű szerződésekkel. Mindemellett úgy tűnik, az üzemeltetők óvatosabbak és 27 százalékkal kevesebb fix szerződést kínálnak. Ezt úgy néz ki kompenzálták a hybrid vagy változó bérleti feltételek (23 és 17 százalék kínált többet).

· A COVID-19 járvány hatása a függőben lévő projektekre és csúszásokra: míg sok projekt folytatódik, a megkérdezett üzemeltetők 63 százaléka említette, hogy sok tervben lévő projektjük csúszik, és 47 százalék azt nyilatkozta, hogy néhány projektjüket fel is függesztették. Ez várhatóan lelassítja a kínálat növekedését. Azt is meg kell említeni, hogy a hotelfejlesztéseknek csupán egy nagyon kis része állt le teljesen, és a legtöbb válaszadónál ez csak a tervben lévő projektek 20 százaléka.

Az OperatorBeat 2021 főbb regionális üzenetei magyarországi vonatkozásban:

· Budapest a 3. legkeresettebb célpont az üzemeltetők szemszögéből a CEE régióban, 77 százalékuk kifejezetten érdeklődik a magyar főváros iránt.

· Prágához hasonlóan, az üzemeltetők nagyon kis százaléka mutatott alacsony érdeklődést a magyar főváros iránt, azok is leginkább azok, akik már megvetették a lábukat a magyar piacon.

· Debrecen, mely a második legnagyobb magyar város, 2,1 értékelést kapott. Bár ez az értékelés egy visszafogott aktivitást mutat, az üzemeltetők 16 százaléka kiemelkedően érdeklődik a városban történő terjeszkedés iránt.

A budapesti hotelpiac teljesítményének összegzése:

· A piaci teljesítmény tekintetében Budapest volt az egyik leginkább érintett hotelpiac Európában 2020-ban, ahol az egy kiadható szobára jutó árbevétel (RevPAR) 81 százalékkal csökkent (főként a foglaltság csökkenése miatt). Bár Budapest 2021 második felében 66,8 százalékot javított a RevPAR mutatón, 43 százalékot a foglaltsági indexen és 16,6 százalékot az átlag napi árak tekintetében, mely főként az utazási korlátozások enyhülésének köszönhető, mely lehetővé tette például a nemzetközi /sport/ rendezvények megrendezését.

· Ilyen jeletős RevPAR mutatóval Budapest a második legjobb volt a régió fővárosai között a visszatérés tekintetében 2021-ben (Bukarest nyomában, ahol 67,3 százalékos RevPAR adatot mértek), valamint az európai átlagot is meghaladja, mely 61,1 százalékos növekedést mutat. Ezenfelül, 22,83 euróval Budapest volt a legerősebb az abszolút RevPAR adatok tekintetében a régió többi fővárosához képest, megközelítve Bécset, ahol ez a mutató 22,93 eurón állt.

· A visszatérés ütemének tekintetében a megkérdezett üzemeltetők nagyrésze arra számít, hogy a régió összes piaca teljesen helyreáll 2024-re, és a kiemelt leisure desztinációk és regionális városok várhatóan előbb elérik a 2019-es szinteket, mint a fővárosok. Ez a leisure és a belföldi üzleti utazások fellendülésének hatására történik majd.



Felix Nees, a Cushman & Wakefield kelet- és dél-európai regionális tanácsadója elmondta: "A magyar határok újranyitása óta, mely 2021. májusában történt, a budapesti hotelpiac folyamatos javulást mutat és elért egy 48,1 százalékos csúcsot mind a napi átlagár és a foglaltság tekintetében, és 90,22 eurón állt novemberben az STR szerint. A nemzetközi turizmust befolyásoló korlátozások enyhítésének hatására Budapest előnybe került a többi közép-kelet európai fővárossal szemben. Ennek eredményeképpen azt gondoljuk, hogy a piaci teljesítmény az első negyedéves “mellékszezon” után tovább javul majd 2022- ben. Ennek ellenére azt várjuk, hogy a 2022 első negyedéves adatai túlszárnyalják majd a 2021-es adatokat".

David Nath, Cushman & Wakefield kelet- és dél-európai regionális vezetője hozzátette: "Bár a visszatérésre akár két évet is várni kell, Budapest nagyon stabil piaci alapokkal rendelkezett már a COVID-19 előtt is. A város hotelpiaca stabil volt az elmúlt hónapokban és az üzemeltetők töretlen érdeklődést mutattak a budapesti terjeszkedés iránt. A piac folyamatosan fejleszti magát és egyre inkább elnyeri a nemzetközi befektetők és a turisták bizalmát."

A kérdőívről:

A kérdőív 2021 negyedik negyedévében készült. A kutatásban több, mint 30 senior üzemeltető vett részt, akik már jelen vannak a közép-keleti-európai régióban, vagy tervezik, hogy megvetik a lábukat. A megkérdezett üzemeltetők több, mint 730 hotelt képviselnek 121,000 szobával a régióban és további 590 hotel fejlesztését tervezk 50,000 szobával.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.