Desztinációk a magyarok toplistáján

Arra vonatkozóan nincsenek pontos adataink, hogy hová utaznak a magyarok üdülni, csupán a szervezett idegenforgalomról tudunk, az utazási irodák bevallásaiból. A Központi Statisztikai Hivatal által összesített adatokból kibontakozó képet vezető tour-operátorok megkérdezésével árnyaltuk.

A Központi Statisztikai Hivatal a bevallások tartalmát nem vizsgálja, így előfordulhat, hogy egy-egy iroda valótlan adatokat közöl. Kérdésünkre a KSH munkatársa, Kerecsényi Beáta elmondta, hogy a bevételek egy részének eltitkolása miatt ugyan elképzelhető, hogy valamelyik cég a valóságban több személyt utaztatott, mint az a bevallásában szerepel, de a vállalkozások közötti verseny inkább arra ösztökéli őket, hogy minél nagyobb forgalomról adjanak számot, így a legtöbb esetben e két tendencia kioltja egymást.

A táblázatból azonban nem csupán az abszolút számokat, hanem a tendenciákat is érdemes kiolvasni. A hét évvel ezelőtt toronymagasan piacvezető Görögország fokozatos piacvesztése például egyértelmű, ugyancsak vitathatatlan Horvátország előretörése. Azt is láthatjuk, hogy Ausztria egy néhány évig tartó hullámvölgyből kikerülve újra a legnépszerűbb desztinációk közé tornászta fel magát a magyarok körében. Olaszország iránt immár évek óta stabilan magas az érdeklődés, Spanyolország viszont az utóbbi évek során jelentősen veszített vonzerejéből, így 1998 és 2000 közötti rekordteljesítményét, úgy néz ki, nem tudja a közeljövőben megismételni. Az egzotikus Kelet desztinációinak (Tunézia, Egyiptom, Törökország) magyarországi diadalmenete viszont várhatóan folytatódik a jövőben.

Ausztria: erős főszezon

Az időjárás alaposan beleszólt a nyári forgalom alakulásába Ausztriában, hiszen az esős, változékony időt hozó június nem sok turistát csalogatott az osztrák hegyekbe és tavak mellé. Azonban mindezek ellenére – mondta kérdésünkre Kapus György, az Osztrák Nemzeti Idegenforgalmi Képviselet igazgatója – a magyarok idén is messze az átlag felett szerepelnek a szomszédos országban. A rendelkezésre álló első félévi adatok alapján ugyanis 722 920 vendégéjszakával 14,8 százalékos emelkedést produkáltunk a 2003-as évhez képest, ami rekordesztendőnek számított. Ez az adat annak tudatában is magas, hogy közismert, 1999-ben egész évben volt összesen ennyi a magyar vendégéjszakák száma. Bár a június valóban mindenütt gyenge volt az osztrákoknál (8,5 millió vendégéjszakával, vagyis 5,2 százalékkal alacsonyabb eredményt hozott, mint 2003, amikor több helyen árvíz is pusztított). Az osztrák belföldi turizmus is visszaesett 7,7 százalékkal.

Az előrejelzések alapján viszont megállapítható, hogy a gyenge kezdet után erős volt a főszezon. A magyarok elsősorban a stájerországi és karintiai tájakat keresik fel, és sokan látogatnak el Bécsbe, kulturális programokra. Főként a 3, 4, 5*-os szállodák a keresettek, és akad számos honfitársunk, aki csupán egy-egy napra látogat át valamilyen programra. Így, hangsúlyozta Kapus György, nemcsak annyi a magyar vendégéjszakák száma Ausztriában, amennyit hivatalosan regisztrálnak (tavaly ez több mint 1 millió volt, és idén sem lesz kevesebb), hanem ennél úgy 20 százalékkal több.

A Vista utazási irodáiban idén nyáron sikeresen szerepelt Ausztria: 20 százalékos növekedést regisztráltak. Elsősorban a tóparti üdülőhelyek, illetve azok szerepeltek a legjobban, ahol valamilyen extra szolgáltatást kínáltak az utasoknak. Az iroda ausztriai árualapját koordináló Gyerő Krisztina elmondta, meglepően jól mentek a drágább, de színvonalas ajánlatok. Karintia, Stájerország, Tirol és Salzburg volt a sláger.

A különleges szolgáltatások vonzerejét emelte ki Bajna Gábor, a Car- Tour igazgatója is. Idén közel 15-20 százalékkal nőttek az osztrák nyaralások foglalásai az irodánál, különösen az úgynevezett „kinder hotelek” teljesítettek jól. Az igazgató a következő években is hasonló ütemű forgalombővülést vár a desztinációtól.

Egyiptom: beérett desztináció


„Három éve még komoly küzdelmet folytattunk azért, hogy a magyar piacról összejöjjön hetente egy charterjárat Egyiptomba, idén pedig már 7 indult. Az észak-afrikai ország hoszszú távú sikerét a komplex turisztikai kínálat és az egész évben kellemes klíma garantálja” – vélekedik Zám Tibor, a Best Reisen ügyvezető igazgatója. Cégük tavaly 8000, idén pedig már 12-15 000 utast küldött Egyiptomba. Hurghada és Sharm el Sheik mellett a jövő években fel szeretnék futtatni a búvárok számára ideális Marsa Alamot, ahol az elmúlt másfél évben 10-12 luxusszálloda és egy nemzetközi repülőtér épült.

A Kartago Tours ügyvezető igazgatója, Adelinda Ben Selma arról tájékoztatott, hogy idén nagyobb érdeklődést tapasztaltak Egyiptom, mint Tunézia iránt. Tavaly ugyananynyi utast küldtek mindkét országba, idén azonban elhúzott a fáraók földje. „Négy éve programozzuk Egyiptomot, és úgy tűnik, most érett be a desztináció. A jobb árak szélesebb körben elérhetővé tették az ottani üdülést. Járataink átlagban 90-95 százalékos kapacitáskihasználtsággal üzemeltek a nyári szezonban.”

Molnár Judit, az OTP Travel igazgatónője kérdésünkre elmondta, hogy nehéz szezon volt az idei elsősorban az olcsó jordániai és tunéziai üdülések dömpingje miatt. Az utazásszervezőnél az idén nyáron az immár negyedik éve programozott egyiptomi Sharm el Sheik azonban kifejezetten sikeresnek bizonyult.

Itália: vegyes tapasztalatok


Olaszországban a turizmus ágazatnak már a második éve kell szembenéznie visszaeséssel. A hanyatló tendenciát a németek elmaradása indította el – véli az olaszországi turisztikai vállalkozásokat tömörítő szövetség, a Fipe Confcommercio elnöke, Edi Sommariva. A szervezet adatai alapján az idei szezonban 2,04 százalékkal, 7 millióra esett vissza a turistaérkezések száma, a bevételek pedig 1600 millió euróval csökkentek a tavalyi évhez képest.

Horváth Éva, az Itália Tour igazgatója már az év elején tudta, hogy az idén kevesebb utasra számíthatnak, mint tavaly. A foci Eb és az olimpia ugyanis hagyományosan tévé elé ültet sok potenciális turistát egész Európában. Az európai gazdasági recesszió mellett ez volt az a tényező, ami miatt csökkent az Olaszországba utazók száma. A forgalomcsökkenés miatt egyes olasz szolgáltatók – tőlük szokatlan módon – augusztusra last minute árakat hirdettek meg. Az idén 1200 megrendelésre (az utasszám ennél magasabb) számítanak a tavalyi 1500 után. Horváth Éva úgy véli, hogy 2-3 éves fellendülés után mindenhol bekövetkezik egy kisebb viszszaesés, ezért jövőre újra a forgalom bővülésére számítanak.

A forgalom enyhe növekedéséről számolt be Kalanovics Attila, az Itália- specialista Mauri Travel igazgatója. A tavalyi 3-4000 utas után idén 4000 körüli utasszámot várnak, elsősorban az egyéni utasoknak köszönhetően, akik főleg az észak-olasz tengerpart üdülőhelyeit keresték náluk. Liguria, Terracina és Calabria iránt is mutatkozott érdeklődés. A cataniai charteren az idén a túlkínálattól tartva jóval kevesebb helyet foglaltak.

Az OTP Travel ügyvezetője, Molnár Judit elmondta, hogy meg kellett küzdeni minden egyes hely értékesítéséért Szardínia esetében, mivel a mediterrán sziget árai nem versenyezhetnek a szezon közepén 29 000 forintért árusított félpanziós jordániai üdülésekkel. Az igazgatónő hangsúlyozta, hogy a direkt állami támogatás révén önköltségi ár alatt értékesített közel-keleti utak nemcsak a magyar kiutaztatók, hanem a magyarországi szállodások életét is megnehezítették, hiszen a szakmához nem értő laikus a reklámokban látott árakat fogadja el reálisnak.

A vártnál nagyobb sikert hozott viszont az IBUSZ-nak a Szardínia érintésével közlekedő cataniai charter. Szardínia az idén került a desztinációik közé, és némileg tartottak attól, hogy drágának találják, és nem ismerik eléggé a magyarok a desztinációt, ennek ellenére jól alakult az értékesítés, hetente 70 fő repült velük a szigetre. A CarTournál is erős szezont zárt Olaszország. Bajna Gábor igazgató elmondása szerint 25 százalékkal többen utaztak az irodával Itáliába, mint tavaly. Ez a szám várhatóan jövőre is emelkedni fog.

A Menthol idén 15 százalékkal több utast küldött Szicíliába, mint tavaly. Szécsényi István ügyvezető nem tulajdonít különösebb jelentőséget a növekedésnek. „Mivel Szicília nem tartozik a klasszikus üdülőparadicsomok közé, tömeges kiutaztatást sosem lehet rá építeni. A kereslet ingadozása – így az átmeneti népszerűség – az irodák árpolitikájának függvénye” – magyarázza az igazgató.

Törökország: sikerszéria


A Magyarországról induló charterjáratok számát tekintve a török Riviéra a dobogós úti célok között szerepel az idei nyáron, folytatva mintegy 3 éve megkezdett diadalmenetét. Idén már Debrecenből is két charterlánc közlekedett sikerrel.

A Tensi Holiday indított először repülős charterjáratokat a török Riviérára 1993-ban. Akkor 1000 utasuk volt, idén már mintegy 6000. A törökországi ajánlataik iránti kereslet az utóbbi esztendőkben évről évre egyre nagyobb arányban bővül.

A török riviériai ajánlatok a repülős utak közül a legkeresettebbek között szerepelt ezen a nyáron a Neckermann-nál. Főként Antalyát keresték az utasok, a legnagyobb sláger a klubszállodás elhelyezés volt.

Merész, de sikeres húzásnak bizonyult a Quaestor Travel és az IBUSZ közös debreceni chartere a török Rivérára. Minden gép 100 százalékos töltéssel indult útnak, pedig menet közben a gépeket nagyobb kapacitásúra cserélték.

A Menthol Travel ügyvezető igazgatója, Szécsényi István elmondta, idén a tervezett profitnak csak a felét realizálták a török Riviéra vonatkozásában. „Túl sok gépet indítottak idén a kiutaztatók, ami last minute és egyéb akciós dömpinget hozott. Így bár utasaink száma megegyezik a tavalyiéval, ajánlatainkat csak olcsóbban tudtuk értékesíteni.”

A Best Reisen a nagy sikerre való tekintettel meghosszabbítja törökországi charterláncát szeptember elejéről a hónap végére. Tavaly 2600 főt utaztattak a török tengerpartra, idén pedig 4600-5000 utassal számolnak. „A vártnál jóval nagyobb kereslet mutatkozik a legfelsőbb kategóriájú all inclusive szállodákra. Az utasok 15–16 százaléka a szuperluxus szállodákban kért szobát” – tudtuk meg Zám Tibor ügyvezető igazgatótól. A négycsillagos all inclusive szállodákra is nagy az érdeklődés. Az ügyvezető szerint az idei török sikerhez hozzájárult Görögország drágulása. Jövőre is növekedést remélnek, bár az élénk orosz érdeklődés felnyomja az árakat. „Már idén is 15-20 százalékkal emelkedtek a szállodai szobaárak, és jövőre is ez várható, hiszen az idei 10 millió orosz vendég után jövőre már 15 millióra számítanak a török beutaztatók. Mérsékelte az áremelkedést a dollár árfolyamának esése. Jövőre több utast viszünk Marmarisra, megvizsgáljuk a Bodrumban rejlő lehetőségeket, és igyekszünk behozni a köztudatba a kevéssé ismert égei- és fekete- tengeri török üdülőhelyeket” – tette hozzá a szakember.

A TUI Dalaman esetében csak a tervezett kapacitás felét tudta értékesíteni augusztus végéig. Aszódi Eszter kiutazási vezető elmondta, nem mondtak le arról, hogy megkedveltessék az utasokkal Dalamant. Antalyába és Bodrumba annyi utasuk volt, mint tavaly, amit a kapacitásokat figyelembe véve siker. A Kartagónál döcögősen indult a szezon a török Riviérán, amit Adelinda Ben Selma ügyvezető igazgató a nemzetközi helyzetnek tulajdonít. A töltés bodrumi járataikon 80% körül alakult.

Tunézia: kilencvenezer utas a cél

Badreddine Rouissi, a Tunéziai Nemzeti Idegenforgalmi Hivatal magyarországi képviseletének vezetője biztos a hazai piaci potenciál további növekedésében. „Célunk, hogy legkésőbb 2008-ra évi 90 000 magyar vendég érkezzen Tunéziába. Tekintve, hogy a magyarhoz hasonló méretű cseh és osztrák piacon a Tunéziába utazók éves száma már túllépte a 90, illetve 120 000-et, a várakozás reális – nyilatkozta a szakember.

A Best Reisen a Medina Toursszal közösen a tervek szerint idén 30 000 ezer utast visz Tunéziába. Ez 50 százalékos növekedést jelent a tavalyi 20 000-es utasszámhoz képest. „Tunéziában a jelek szerint még mindig van „szufla”, idén 55-60 000 ezer utas várható a teljes magyar piacról. Ha a tunéziai termék továbbra is a jelenlegi színvonalú és értékarányos marad, további növekedésre számítunk. Igyekszünk új úti célokat is bevezetni, például Tabarkát, a búvárparadicsomot ” – mondta Zám Tibor, a Best Reisen ügyvezető igazgatója.

A Kartago tunéziai charterjáratai 85-90 százalékos töltéssel mentek. Utasaik száma 5 százalékkal emelkedett a tavalyi szezonhoz képest.

Görögország: olimpia idején

A görög turisztikai vállalkozók szerint az olimpia ellenére 2004-ben, immár második éve csökkenő tendenciát mutat a külföldi vendégszám. Az augusztusban és szeptemberben az olimpiára érkező több százezer turista mindössze arra lesz elegendő, hogy a visszaesés éves szinten ne haladja meg a 8 százalékot. Tavaly 14 millióra csökkent a külföldi turisták száma a mediterrán országban. Kréta és Rodosz 6, Korfu 10 százalékkal kevesebb repülős utast vonzott az idei esztendő első 6 hónapjában a tavalyi év azonos időszakához képest. Az őszi foglalások száma viszont 10 százalékkal magasabb, mint tavaly.

A játékokra a Magyar Olimpiai Bizottság hivatalos utazási irodája, a Pegazus Tours utaztatta a magyar csapatot, kísérőit és az érdeklődőket. Varga Marianna kiutaztató referens elmondta, az első csoportban mintegy 1500-an indultak Athénba, a másodikban 3000 körül volt a létszám, bár 4 ezer főt reméltek előzetesen. A 24 ezer jegynek mintegy 60 százaléka fogyott el, a többit a helyszínen próbálták értékesíteni.

99%-os töltéssel üzemelt az IBUSZ Burgasz érintésével Szalonikibe közlekedő charterjárata. A görög szigetek viszont a vártnál gyengébben szerepeltek, akciózni kellett, csak így lehetett eladni az utakat. Komora Zoltán kiutaztatási igazgató szerint az utasok megszokták, hogy jóformán bármikor találnak kedvükre való üdülést, így kivárnak a végsőkig.

A rodoszi charter idén nagyon sikeres volt a specialista 5 Kontinens Utazási Irodánál. Joóné Breznay Beatrix irodavezető elmondta, tavalyhoz képest 25-30 százalékkal többen indultak velük a görög sziget felé. Volt olyan hotel, ahová hetente 100 vendéget is küldtek. Krétán és Korfun ma már az igényesebb, három-, illetve négycsillagos szállásokat keresik a magyar turisták. Jóval kevesebb gyerekes család indult idén útnak, mint tavaly, és csökkent a két hétre szóló ajánlatokat keresők száma is.

Görögországban főként Krétára és Rodoszra utaztak a Neckermannutasok, Malév-charterekkel. Ezek az úti célok a korábbi évekhez hasonlóan az idén is sikeresek voltak.

Döcögve indultak a görög desztinációk a Quaestor Travelnél, azonban végül Korfu és Rodosz is sikeres lett. A krétai helyek eladása volt a legnehezebb.

A szezon alakulása igazolta a várakozásokat az Apollón Travelnél, tudtuk meg Kiss Péter értékesítési vezetőtől. A vártnál jobban fogytak az észak-görögországi buszos utak és néhány sziget, például Santorini. Kiss Péter szerint a magyar közönség egyre inkább igényli a minőségi szálláshelyeket, választanak teljes ellátást. Utasainak száma 10-15 százalékkal emelkedett a tavalyhoz képest, az egy főre jutó részvételi díj is 15 százalékkal növekedett.

Bajna Gábor, a CarTour igazgatója szerint Görögország valószínűleg a terrorfenyegetettség miatt 10 százalékkal múlta alul a tavalyi évet. Az OTP Travelnek ellenben nem okozott gondot a Görögország északi részén lekötött kapacitások értékesítése.

A Bella Tours irodavezetőjétől, Hélai Ildikótól megtudtuk, hogy cégük jól teljesített az idei szezonban. Szálláskapacitásaikat minden desztinációban 20-25 százalékkal emelték, ezzel arányosan az utasaik száma is nőtt. A buszos és repülős utak között egyaránt Korfu örvendett a legnagyobb népszerűségnek. A szakember szerint a sziget még évekig az érdeklődés középpontjában marad. Sarti iránt is nagy volt a kereslet. Görögország örökzöld a piacon, az átmenetileg Tunéziához elpártolt utasok viszszatérnek.

A Zeus Dias illetékese arról számolt be, hogy a szigetekre és a szárazföldre a tavalyival megegyező számú utast küldenek az idén. A World of TUI utasai számára 2004 nyári slágere Kréta és Korfu volt, ahol augusztus utolsó hetéig 50, illetve 45 százalékos utasszám-növekedést realizáltak a tavalyi év hasonló időszakához képest. A társaság kiutazási vezetője, Aszódi Eszter a növekedést a kínálati bővülésnek, az árszínvonal megtartásának, akcióiknak, illetve versenyképes last minute ajánlataiknak tulajdonítja. Rodosz és Kos esetében a viszszaesés azonban 10 százalékos volt. A Kartago Tours nehezen töltötte meg krétai helyeit. A társaság ügyvezetője úgy véli, az utasok már túl jól ismerik a szigetet és új úti célokra vágynak, Marokkót és Jordániát pedig hasonló árért fedezhetik fel.

Spanyolország: merénylet után

Elemzők szerint a konkurens mediterrán országokhoz képest magas árak és a tengerpart túlzott kiépítése a legfőbb okai annak, hogy esett a spanyol tengerparti üdülőhelyek ázsiója. A visszaesés mértéke az év első felében 4,7 (Baleári-szigetek) és 30 (Costa Brava egyes részei) százalék között mozog.

A legfrissebb statisztikák azonban azt jelzik, hogy nincs minden veszve. Júniusban ugyan 3,2 százalékos vendégszám-visszaeséssel kellett szembenéznie a spanyol idegenforgalomnak, júliusban viszont már inkább stagnálásról (+0,6 százalék) lehet beszélni. Míg az árérzékeny hollandok, akiket az olcsó török ajánlatok csábítottak el, 10 százalékkal kevesebben érkeztek júliusban, addig a britek 6, a németek 8, az olaszok 17 százalékkal jöttek többen.

Szolnok Péter, a spanyol idegenforgalmi hivatal, a Tourespana magyarországi külső munkatársa szerint idén stagnálás jellemzi a spanyolországi magyar beutazást. Így 2004- ben összesen körülbelül 80-85 000 magyar utazó keresheti fel a mediterrán turisztikai nagyhatalmat, ami elmarad a rekordévnek számító 2001- es közel 100 000 főtől. Visszaszorul a buszos utazás, és egyre többen vágnak neki az útnak személyautóval. Azonban a legtöbb utas (kb. 60%) repülőgéppel jut el spanyolországi úti céljához. Míg a Costa Brava és a Baleári-szigetek továbbra is népszerű, addig Malaga veszített vonzerejéből.

Alicantéba és La Mangára repült idén a Malévval a Quaestor Travel, és az utóbbi célpont várakozáson felül sikerült, mondta Bátori Andrea üzletág- igazgató. Szezon közben nagyobb kapacitásúra cserélték a járatot.

Az IBUSZ-nál egyedül Mallorca bizonyult sikeresnek. Malagát és környékét, a Costa del Solt nehezen lehetett eladni, kénytelen voltak akciósan értékesíteni az utakat. A forgalom visszaesésébe a fapados járatok beindulása is közrejátszhatott. Komora Zoltán kiutaztatási igazgató szerint a tavaszi madridi merényletek után sokan döntöttek úgy, hogy idén nem utaznak Spanyolországba, és még a tavalyinál alacsonyabb árakkal sem tudták elcsábítani őket.

Balázs Zseljko, a Kompas kiutaztatási igazgatója szerint a madridi merénylet nagyon visszavetette a spanyol üdülések iránti érdeklődést, ráadásul az árérzékeny magyar utazók egyre nagyobb számban keresik az olcsó tunéziai, jordániai utazásokat. Utóbbi tényezőkben látja Bajna Gábor, a CarTour igazgatója is az érdeklődés drasztikus visszaesését. Az irodával ugyanis 50 százalékkal kevesebben utaztak Spanyolországba idén nyáron, mint tavaly.

Boros József, a Tensi Holiday igazgatója egészen augusztus elejéig elégedett volt a malagai charter helyeinek értékesítésével, az Eurotours csődje után azonban olyan hatalmas kapacitások szabadultak fel, hogy néhány esetben kénytelenek voltak jelentős engedményt adni.

Szécsényi István, a Menthol Travel ügyvezető igazgatója elmondta, náluk Spanyolország iránt csaknem 70 százalékkal esett vissza a kereslet. „A Costa Bravát szinte lehetetlen eladni” – hangsúlyozta. A drasztikus visszaesés okaként a magas árakat és a bővülő mediterrán kínálatot említette. A TUI-nál jó eredményként értékelik, hogy Tenerife és Mallorca az előző évekhez hasonlóan idén is 15 százalékos növekedést produkált. Ibizán azonban mintegy 21 százalékos visszaeséssel kellett szembenézniük. A sziget továbbra sem nyerte vissza a magyar utazóközönség bizalmát. A Kartago Tours ügyvezető igazgatója elégedett mallorcai járataik 92 százalékos kapacitáskihasználtságával. A Neckerman-nak nagyon jól mentek a nyári spanyol charterek. A legkedveltebb desztináció Mallorca és Teneriffa volt.

Bulgária: nosztalgiaturizmus

Bulgária egyre népszerűbb a magyarok körében. Jakócs Áron, a Robinson Tours ügyvezetője elégedett is az eredményekkel meg nem is, hiszen a tavalyihoz képest több magyar utazott Bulgáriába, de kevesebben voltak, mint amire számított.

A tavalyi közel 3000 utas után idénre 6000-et céloztak meg, ezzel szemben a szezon végét várhatóan 4-5000 utassal zárják. A forgalom bővülése elsősorban a rendszerváltás után elsőként végigvitt várnai charternek köszönhető, amely végig 80-90%-os töltéssel üzemelt. A forgalom Jakócs szerint azért is maradt el a várakozásoktól, mert a magyar utasok rászoktak a fillérekért megvásárolható last minute-ajánlatokra, amelyekből az idén sem volt hiány a piacon. Jövőre burgaszi járatot is indítanának.

99%-os töltéssel üzemelt az IBUSZ Burgasz érintésével Szalonikibe közlekedő charterjárata. Minden gépen 50 helyet töltöttek meg a Bulgáriába tartó utasok, amit megfelelő eredménynek tart Komora Zoltán. Jövőre 30%-os utasszám növekedést vár az újjáéledő „nosztalgiaturizmustól”.

A CarTournál is felülmúlta a várakozásokat Bulgária. Az iroda idén kezdett el foglalkozni az országgal, amely meglepően sikeressé vált a magyar közönség körében. A Menthol Travel 25-30 százalékkal több utast vitt idén Bulgáriába.

Románia: több millió magyar

Az idén minden korábbinál több magyar turista kereste fel Romániát. A határátkelőhelyek nyilvántartása szerint 2004 első negyedében 970 492 magyar turistaérkezést regisztráltak, ami több mint 50%-os növekedést jelent 2003 azonos időszakához képest – tájékoztatta lapunkat Knott Enikő, a Román Turisztikai Hivatal magyarországi képviselője.

Portugália: felemás eredmény

Portugália az elszabadult árak és az épületekkel túlzsúfolt, tengerparti üdülőhelyek miatt elesett félmillió turistától az elmúlt 3 évben. Az idei az ország egyik legrosszabb évének ígérkezik. A szállodai szobaárak jelentős csökkentése sem segített. A júliusi, átlagban 64 százalékos kapacitáskihasználtság után, augusztusra sem vártak jobb eredményt.

Földi Katalin Chemol Travel kereskedelmi vezetője szerint hektikus, kiszámíthatatlan volt a nyáron az utasok érdeklődése, kapacitásaik töltése 75–80% között alakult, pedig nem terveztek túl hosszú chartereket. Egy hónappal a zárás előtt még vannak helyeik, tavaly ilyenkor már mindent eladtak az utószezonra.

A piacon abszolút volt a Közel- Kelet és Észak-Afrika túlsúlya, ezekkel nem tudnak versenyezni árban. Ezekben a desztinációkban a repülőjegy nettó bekerülési áráért már üdülni lehet. Nehéz fenntartani így a mediterrán Európa varázsát. Az utazóközönség elvárásai irreálissá váltak. A portugál fly and drive programok után volt élénkebb érdeklődés, de a direkt járat beindulása elvont némi forgalmat a charterektől. Az OTP Travel nehezen bár, de el tudta adni a portugáliai üdülőprogramokat, a körutazások jól mentek.

Szolnok Péter, a TAP Air Portugal képviselője elégedett a nyár elején beindult menetrend szerinti járat 70- 72%-os kihasználtságával. A Budapest– Prága–Lisszabon útvonalon közlekedő heti három járatot 50%- ban portugál, 30%-ban magyar és 20%-ban cseh utasok töltik meg. 

Montenegró: rózsa, tövissel

A Montenegró-specialista Adria Toursnál az idei szezon a múlt évinél gyengébben alakult. Utasaik az olcsóbb középkategóriát keresték – tájékoztatta lapunkat O. Uzon Ágnes ügyvezető. Lényegesen megnőtt a partnereladásuk, az idén már 100 iroda értékesítette árualapjukat. Montenegróban keresettek voltak az apartmanok és a szállodák 10 éjszakás turnusban. Jól működött a fekvőhelyes vonat is Budapest és Bar között. Az érintett vasúttársaságok nyári megállapodása alapján 2005 nyarán 7 és 10 napos turnusokban direkt montenegrói fekvőhelyes kocsi közlekedik Budapest és Bar között, amelynek az Adria Tours lesz a házigazdája. Sikeres volt Air Market által Tivatba üzemeltetett kisrepülőgépnek is. A 15 férőhelyes gép 6 rotációt meg tudott tenni.

Ciprus: rekordszezon

Ács Viktória, a Ciprusi Idegenforgalmi Hivatal képviselője arról tájékoztatta lapunkat, hogy ragyogóan alakult az idei szezon a szerelem szigetén. 4,5%-kal több turista utazott hozzájuk idén augusztusig, mint tavaly, ami elsősorban az európai uniós csatlakozás által gerjesztett érdeklődésnek köszönhető. Magyarországról idén júliusban 30%- kal több turista látogatott Ciprusra, mint tavaly ilyenkor, az I-VII. hónap során még jelentősebb, 59%-os a forgalombővülés. Az érdeklődés növekedésében közrejátszott a szezon előtt lefolytatott 50 millió forintos reklámkampány is, de jó volt a szolgáltatások ár/érték aránya, mert a görög szigetek megdrágultak. Hazánkból tavaly 12-15%-kal nőtt a forgalom.

A Budavár Tours vezetője, Skáfár Balázs szerint Ciprus idén sikeresnek mondható, ahhoz képest, hogy alapvetően nem voltak derűlátóak e desztinációt illetően. Visszaesés helyett náluk idén nyáron stagnált az utasok száma, igaz, változott az utasok összetétele és igényeik is. Ma már inkább a három-, négycsillagos szállásokat keresik. Átlagban heti 40 utasuk volt a nyáron Ciprusra.

Boros József, a Tensi Holiday ügyvezető igazgatója nagyon elégedett idei ciprusi forgalmukkal, ugyanis 100%-osan tölteni tudták kapacitásaikat. Véleménye szerint az utazásszervezőknek végre sikerült egyensúlyban tartaniuk a piaci keresletet és a kínálatot. Az IBUSZ 100%-ban töltötte nyári ciprusi kapacitásait, a jelentős kereslet miatt az árakat is megfelelő szinten tudták tartani.

Horvátország: az élvonalban

Marin Skenderovic, a Horvát Idegenforgalmi Közösség magyarországi képviselet-vezetője szerint idén tovább folytatódik a magyar forgalom erősödése a szomszédos országban. A szálláshelyek jelentései alapján 2004. első hét hónapjában 206 ezer magyar turista fordult meg náluk, ami 9%-os növekedés 2003 azonos időszakához képest. Júliusban viszont egyetlen hónap alatt 137 ezer magyar turistát regisztráltak, ami 21%-os növekedést jelent tavaly júliushoz képest. 1998-ban egész év alatt volt ennyi magyar turista náluk. A képviselet-vezető több tízezerre teszi a be nem jelentett magyar nyaralók számát. Hazánk így is a hatodik helyet foglalja el a küldő országok rangsorában. Az összforgalomnak azonban alig egynegyede bonyolódik utazási irodákon keresztül.

A zágrábi székhelyű Atlas Airtours utazásszervező hazai képviseletének vezetője, Andelka Bradaric azt hangsúlyozza, hogy az augusztus végi, szeptemberi foglalások aránya minden várakozást felülmúl. Ennek ellenére nem valószínű, hogy az idén több utasuk lenne, mint tavaly, amikor 10 000 magyar nyaralt velük Horvátországban. Az iroda pénzügyileg eredményesebb szezont zárhat, mivel a kereslet eltolódott a 3-4 csillagos szállodák iránt. 100 aktív, főleg vidéki viszonteladó partnerüknél Zadar és Makarska környéke, valamint Losinj, Hvar és Vis szigete bizonyult sikeresnek az idei nyáron. Az IBUSZ-nál a nyár slágere Horvátország volt - tudtuk meg Komora Zoltán kiutaztatási igazgatótól. 15%-kal növelték forgalmukat a tavalyihoz képest, és erős utószezonra számítanak.

Balázs Zseljko, a Kompas kiutaztatási igazgatója elmondta, hogy várakozásaiknak megfelelően alakul idei forgalmuk, és Horvátország vonatkozásában év végére elérik a tavalyi, 10 000 fő körüli utasszámot. A Szlovén Idegenforgalmi Hivatal magyarországi képviseletét is ellátó iroda munkatársa azt is elmondta, hogy Szlovénia iránt évek óta nő a magyarok érdeklődése, a tavalyi 6%- os bővülés után idén 7-8% emelkedés várható, így 40 000 magyar látogathat el hozzájuk 2004-ben.

Antun Vidic, a tavaly körülbelül 25 ezer főt Horvátországba utaztató Horvát Utazási Iroda vezetője az idei évben nagyobb forgalomra számított, mint tavaly. Az eddigi adatok szerint a legjobb esetben is csak elérhetik a 2003-as forgalmat, részben a kedvezőtlen júniusi időjárás miatt. Az olcsó közép-keleti és török utak dömpingje is kedvezőtlenül hatott csakúgy, mint az Adriánál illegálisan szobát kiadó magyar üdülőtulajdonosok megjelenése. Széles horvát kínálattal jelentkezett idén a Quaestor Travel. A féléves adatok alapján elérték a tavalyi egész éves bevételt. Bátori Andrea üzletágigazgató szerint idén szezonzárásra 60 százalékkal túlszárnyalják tavalyi horvát forgalmukat.

Komáromi László, a mezőkövesdi székhelyű Utas Tours igazgatója elégedett az iroda forgalmával, bár az csak kismértékben haladja meg a tavalyit. Úgy véli, a jelenlegi magyarországi gazdasági helyzetben már ez is eredmény. 500 viszonteladójuknál idén is az Isztria, valamint a Krk és a Rab sziget volt a legnépszerűbb. Utasaik főleg az egy-, kétcsillagos szálláshelyeket keresték.

A Cartournál Horvátország iránt az érdeklődés a tavalyi évhez képest 25 százalékkal nőtt. Az OTP Travelnél idén is főleg az Isztria és Zadar környéke iránt volt nagyobb az érdeklődés, Dubrovnikig még viszonylag kevés utasuk merészkedett el – tudtuk meg az iroda igazgatójától, Molnár Judittól.

Málta: stabil pozíció

Hangya Edina, a Máltai Idegenforgalmi Hivatal képviseletvezetője szerint idén legalább annyi magyar utazik Máltára, mint tavaly, különösen július második felében és augusztusban indult be a forgalom. A szezon végének alakulása bizonytalan, mivel augusztus közepén még kevés foglalást regisztráltak. Új utazásszervezőként belépett a piacra a Blue Travel.

A Málta-specialista Budavár Toursnál idén nyáron egyértelműen Málta volt a legsikeresebb desztináció. Az iroda vezetője, Skáfár Balázs arról számolt be, hogy az utasszám az előzetes becslések szerint 35 százalékkal nőtt a tavalyihoz képest, így a tavalyi 2400-2500 utas után idén várhatóan már 3000-en választják az irodánál Máltát.


Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt

Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt 

Sir Tim Clark a következő levelet fogalmazta meg, és juttatta el - többek közt rajtunk keresztül - ügyfeleiknek.
Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.
Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről

Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről 

Bővül az osztrák légiátrsaság kínálata.
Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál

Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál 

A nagyszabású fejlesztés megvalósítása érdekében 64 francia autópálya-pihenőben most 320 Siemens gyorstöltőt telepítettek.
A WIZZ első isztambuli járata elindult Debrecenből

A WIZZ első isztambuli járata elindult Debrecenből 

Isztambul a második törökországi város, amely már Debrecenből is közvetlenül elérhető Antalya után.
Nyitva az izraeli légtér a súlyos iráni légitámadást követően

Nyitva az izraeli légtér a súlyos iráni légitámadást követően 

Izrael vasárnap reggel megnyitotta légterét a szombat éjszakai, sikeresen kivédett légitámadás után, jelentették be hivatalosan Izraelben.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.