Turistabuszok a Várban: „Ez nem csak egy szűk szakma belügye”

A budapesti Kodolányi János Főiskola adott otthont csütörtökön annak az idegenvezetők által kezdeményezett egyeztetésnek, melyen a turizmus hazai érdekképviseleteivel tervezték megvitatni a Várba induló turistabuszok lapzártánk idején még mindig május 15-től bevezetendő forgalomkorlátozása során előálló helyzet kezelését.

Bár az egyeztetésen a szaksajtó mellett meghívottak egész sorát várták - MUISZ, MISZ, MABEUSZ, BFTK, NiT, MSZÉSZ, MAHOSZ illetve a Mátyás-templom idegenforgalmi képviselőit, turizmust is oktató felsőoktatási intézmények munkatársait valamint Szatmáryné Jähl Angélát a BKIK Kereskedelmi tagozat elnökét - nem mindenki jelent meg. Akik viszont igen, aktívan kivették részüket az egyeztetésből, így egyebek mellett Jakus József, a NiT Hungary képviseletében, vagy Varga Zsolt a Személyhajósok Szövetségének elnöke. A MISZ részéről többen is megjelentek és fejtették ki álláspontjukat a helyzetről. Bán Teodórát, a BFTK ügyvezető igazgatóját egy munkatársa helyettesítette - megfigyelőként.

Mindeközben a MUISZ-MABEUSZ-MSZÉSZ hármas az apparátussal próbálja megértetni az április 27-én hozott döntésük ellentmondásait. Ha előbbiek szövetségként nem is képviseltették magukat, utazási irodás kollégák szintén jelen voltak, egyben igyekeztek konstruktív hozzászólásaikkal segíteni a végül öreg estébe nyúló egyeztetést. Ennek eredményeképpen egy konkrét cselekvési terv kerül kidolgozásra különböző forgatókönyvekkel - nem kizárva egy figyelemfelkeltő demonstráció lehetőségét sem - attól függően, hogy milyen eredményt hoznak a három meghatározó szövetség Miniszterelnökséggel folytatott tárgyalásai.

A tárgyalásokat illetően egy nagyon visszafogott, pár soros közlemény érkezett a MUISZ részéről szerkesztőségünkbe. E szerint a szövetség „intenzív lobbitevékenységet folytat a Várba történő autóbuszos behajtás korlátozásával kapcsolatban”. Majd ekképp folytatják: „Az egyeztetéseken tájékoztattuk az illetékeseket azokról a problémákról és várható veszteségekről, amelyeket a Vár autóbuszok előtti lezárása okozhat az utazásszervezőknek és az egész magyarországi turizmusnak. A tárgyalásokon felvetéseinket  nyitottan és kompromisszum készen fogadták. Az egyeztetések folytatódnak és természetesen mindent megteszünk annak érdekében, hogy a lehetőségekhez képest minél előbb a legjobb megoldás szülessen meg.”

A legjobb megoldásra törekednek az "élő" turistával és a főváros illetve a kormányzat által a turistabuszok mozgása elé gördített akadályokkal egyaránt meglehetős gyakorisággal találkozó idegenvezetők is. Döntéshozóknak szánt állásfoglalásukat kérésükre változtatás nélkül közöljük:

Állásfoglalás a Budapesten praktizáló idegenvezetők által összehívott 2016. május 5-i szakmai egyeztetésről

Április utolsó napjaiban a turizmusban dolgozók tudomására jutott, hogy a turistabuszok behajtását a budai Várba május 15-től betiltanák. Ennek állítólagos oka az, hogy a várban megkezdett építkezésekhez szükséges tehergépjárművek és munkagépek, valamint a turistabuszok együttes súlya veszélyezteti a Vár alatti barlangrendszert.

A Budapesten nap mint nap dolgozó idegenvezetők megdöbbenéssel hallották, hogy a szakmai szervezetek nagy része kimaradt az előzetes tájékoztatásból is. Az idegenvezetők ezért szakmai egyeztetésre hívták a beutazásban érdekelt utazási irodák és a turizmusban érdekelt személyszállítók (autóbusz, hajó) érdekvédelmi szervezeteit.

Ezt a döntést a legteljesebb mértékben elfogadhatatlannak tartják, hiszen kész tények elé állítja a turizmus összes szereplőjét (ideértve az utasokat is), ráadásul minden előzetes egyeztetés, vizsgálat és hatástanulmány nélkül, a szezon közepén.
Ez nem csak egy szűk szakma belügye.
  
 •    A hazai GDP 10,3 %-át a turizmus adja (ez körülbelül 14 milliárd dollár).  

 •    Rövidtávon elsősorban káosz várható a vár környékén, hiszen a döntéshozók által említett 66 fős      helyettesítő buszok száma (5 db) elégtelen a feladathoz. Az elmúlt évek statisztikái szerint szezonban naponta átlagosan 35 000 turista fordult meg a Várban (Budavári Önkormányzat számlálása alapján), ebből legalább 15 000 szervezett csoporttal érkezik. Ha ezt a számot elosztjuk a 12 nappali órára (9-21 óráig), akkor is 1 250 utast jelentene óránként, ami 19 buszt, azaz 3 perces járatsűrűséget igényelne.
    
•    Logisztikailag megoldatlannak, sőt megoldhatatlannak tűnik egyelőre az is, hogy hol zajlana a turistabuszokról a BKK által üzemeltetendő járatokra való átszállás (lévén, hogy a csoportot együtt kell mozgatni, enélkül elvesznek emberek), majd ugyanez fordítva, az elégséges ütemben, valamint hol parkolnának addig az utasaikra váró turistabuszok.  Ez szemben áll az 1560/215 (2015.08.07.) kormányhatározattal.
  
 •    Az átlagban 49 fős turistabuszok súlya  nem nagyobb, mint a tervezett helyettesítő buszoké, és harmadannyi, mint a felújításban részt vevő munkagépeké.
    
•    Minden mozgásában korlátozott személy (seniorok, kisgyerekesek, kerekesszékesek) számára ez a lépés különösen diszkriminatív – ez szemben áll az EU-s elvárásokkal és előírásokkal.
  
 •    A szervezett, csoportos túrára érkezők, az incentive, kongresszusi és konferenciaturizmus VIP résztvevőitől sem várható el, hogy buszt cseréljenek. Megjegyzendő, hogy a 2015-ös év 1020 kongresszusának/konferenciájának 77 %-át Budapesten rendezték, ezek résztvevői minimum egy alkalommal meglátogatták a budai Várat.
    
•    Mindez ellehetetleníti a minőségi turizmust. Az idegenvezetők nem tudnak ezekkel a feltételekkel 40-60 fős csoportokat egyben mozgatni. Sem a turisták, sem a magyar vagy külföldi utazási irodák nem tudják vállalni annak a veszélyét, illetve felelősségét, hogy szétszakadjon a csoport egy általuk ismeretlen városban, amelynek a nyelvét sem beszélik!
  
 •    Mindezek alapján fennáll a veszély, hogy a tervezett intézkedés miatt kialakuló kaotikus állapotok komoly kártérítési igényekre adhatnak jogalapot. (Ezt ki fogja finanszírozni?)
    
•    Ezen felül egyéb, számszerűsíthető anyagi hátrányok is keletkezhetnek, kieső bevételek formájában. A szervezett turizmusban csak a buszparkolás ( 1.920,- Ft beszorozva napi 320 busszal, mert az új, 10 percre csökkentett ingyenes áthaladást nemigen fogják tudni teljesíteni), a Mátyás-templom (a kedvezményekkel együtt is átlag 1.000,- Ft) és a Halászbástya (700,- Ft) 15 000 szervezett turistát érintő kieső bevételei meghaladják a napi 33 milliót (33,614,000,-). Fél évre felszorozva több, mint 6 milliárd forint elmaradt bevétel (6.151,362M). Ebben az összegben természetesen nincs benne a várbeli vendéglátóhelyek és boltok kieső bevétele.
    
•    A Várba így fel nem jutó turistabuszok egész Budapest forgalmára komoly kihatással lesznek, kezelhetetlen dugókat okozva.

Épp ezért az idegenvezetők égetően fontosnak tartják, hogy minden érdekelt egységesen lépjen fel a tervezett döntés ellen, a május 15-éig hátralévő időszakban.
Bíznak abban, hogy a döntéshozók a fent leírtak ismeretében felülvizsgálják a tervezett határidőt, és a szakmai szervezetekkel egyeztetve új alternatívákban gondolkodnak.
Tapasztalataik alapján készen állnak más, minden érdekelt által elfogadható és kivitelezhető megoldás-variációk felajánlására, amellyel elkerülhető a nemzetközi negatív visszhang.”


Kerékpáros kishajókat adtak át a Tisza-tavon

Kerékpáros kishajókat adtak át a Tisza-tavon 

Kerékpáros kishajók teszik még vonzóbbá a Tisza-tavi aktív turizmust.
Speciális módszerrel restaurálják Magyarország legidősebb nagyharangját

Speciális módszerrel restaurálják Magyarország legidősebb nagyharangját 

A veszprémi Szent Mihály Főszékesegyház Szentháromság harangját 300 év után először mozdítják el a helyéről.
15 milliárd forintra pályázhatnak a hazai turisztikai ágazat szereplői

15 milliárd forintra pályázhatnak a hazai turisztikai ágazat szereplői 

Új programot indít a kormány a turisztikai szolgáltatók megsegítése érdekében.
Hamarosan Nevelőszülők Napja a budapesti Állatkertben

Hamarosan Nevelőszülők Napja a budapesti Állatkertben 

Május 12-én, vasárnap rendezi az "Alapítvány a Budapesti Állatkertért" a tavaszi Nevelőszülők Találkozóját, ahová mindenkit sok szeretettel várnak.
Famászó bajnokságot rendeznek Tatán

Famászó bajnokságot rendeznek Tatán 

Igen, ilyen is van: a Magyar Faápolók Egyesülete nemzetközi előírásoknak megfelelő famászó bajnokságot rendez Tatán, az Öreg-tó partján.
Erre kell számítania annak, aki munkát keres

Erre kell számítania annak, aki munkát keres 

Szinte minden vármegyében lelassult a munkaerő-felvétel.
A 25 éven aluliak szja-mentessége felrázta a munkaerőpiacot

A 25 éven aluliak szja-mentessége felrázta a munkaerőpiacot 

Egyre nehezebb helyzetben a munkáltatók.
Dívák és királyok, régi slágerek és holdfényes koncertek:  idén még sokszínűbb a Paloznaki Jazzpiknik

Dívák és királyok, régi slágerek és holdfényes koncertek: idén még sokszínűbb a Paloznaki Jazzpiknik 

Igazi világsztárok, hazai előadók legjava, kedvezményes belépők.
Vissza a múltba jövő hétvégén, Hévízen!

Vissza a múltba jövő hétvégén, Hévízen! 

A következő hétvégén visszatérhetnek a múltba a látogatók egy eseménysorozat keretében Hévízen.
Jöhetnek az ötletek, hogy mivel dobjuk fel Budapestet!

Jöhetnek az ötletek, hogy mivel dobjuk fel Budapestet! 

Jó hír a vállalkozó kedvű, városukat szerető budapestieknek: 2024-ben ismét lesz Budapest Tuning ötletpályázat!

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?