hirdetés
hirdetés

Kétmillió kilométert tett meg a tiszafüredi mozdonymatuzsálem

Helyi kezdeményezésre, közadakozásból újult meg a tiszafüredi vasútállomáson immár több mint három évtizede szoborként álló mozdonymatuzsálem. Az Tisza-tavi városban az idei nyáron az egyik kiemelkedő turisztikai látványosság volt a megszépült, fényes feketén csillogó gőzös.

hirdetés

Az egykori járművet a tiszafüredi Hámori András Szakközép-és Szakiskola szakoktatóinak irányításával, a szerkezetlakatos és hegesztő tanulók szorgalmas munkájával sikerült felújítani. A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum tulajdonában levő, kiállítási tárgyként nyilvántartott gőzös szerkezetét ugyanis az elmúlt évtizedekben az időjárás és ismeretlen emberek jelentősen megrongáltak. A mozdony fémlemezei elrozsdásodtak, néhány darabját letörték és el is vitték.

Fényes feketén csillog a felújított mozdony Tiszafüreden (Fotó: Mentusz Károly)
Fényes feketén csillog a felújított mozdony Tiszafüreden (Fotó: Mentusz Károly)


A mozdonymatuzsálem eleje (Fotó: Mentusz Károly)
A mozdonymatuzsálem eleje (Fotó: Mentusz Károly)

Így időszerűvé vált tehát a felújítása, amely a szakközépiskola fiataljainak derekas munkájával meg is valósult. Az egykori gőzgépen kicserélték a korrodált fémlemezeket, a hiányzó részeket pedig pótolták. Mint érdekességet megtudtuk, a gőzgép lámpáinak egyikét például egy gyűjtő adományozta. A mozdonymatuzsálem megfelelő festéssel visszakapta az eredeti fényes fekete színét, a kerekei pedig fehér és piros színt kaptak. Emellett a kiállított szobor környékét is rendbe tették.

A tiszafüredi állomáson látható, Nyalókának becézett gőzmozdony ma már ipartörténeti különlegességnek számít. A fennmaradt dokumentumok szerint Budapesten, a MÁVAG telephelyén 1938-ban gyártották és a 275-ös sorozatjellel, valamint a 120-as sorszámmal látták el. A 28 és fél tonna súlyú erőgép óránként 70 kilométeres sebességgel haladt és 37 évig szállította az utasokat. A XX. század második felében, 1975-ig volt forgalomban, és ez idő alatt több mint kétmillió kilométert tett meg. A II. világháború után két évig a régi Osztrák Államvasutak keleti vonalain futott. Később, 1948 őszén érkezett vissza Magyarországra, ahol ismét a MÁV tulajdona lett.

Akkoriban főleg a Dunántúlon vontatott, míg 1976. október végén döntöttek az illetékesek a leselejtezéséről. Az öreg járművet a hazai vasúttársaság püspökladányi műhelyében újították fel, és 1984 őszétől kiállítási tárgyként helyezték el Tiszafüreden. Azóta hozzánőtt a városhoz és sok érdeklődő látogatót vonzott. Most, hogy ismét felújították, a Tisza-tavi város egyik érdekes attrakciója lett.

Fehérre és pirosra  festették a jármű kerekeit (Fotó: Mentusz Károly)
Fehérre és pirosra festették a jármű kerekeit (Fotó: Mentusz Károly)


A felújított gőzgép hátulja (Fotó: Mentusz Károly)
A felújított gőzgép hátulja (Fotó: Mentusz Károly)

Mentusz Károly
a szerző cikkei

hirdetés
Olvasói vélemény: 0.0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés

Megjelent a Pont itt Magazin!

Minden, ami Klasszis TopDesign 2022 versenyünkről tudható: pályázati kiírás, kategóriák, a hazai és nemzetközi zsűri tagjai, a verseny menete, díjátadó gála, valamint a győztesek bemutatása.

Találkozzunk a Facebookon!

Partnerünk