Több ponton szigorítaná az utazási irodák szabályozását a kormányhivatal

A vagyoni biztosítéktól a nyilvántartásokon át a befizetett összegek kezeléséig számos konkrét ponton módosítaná az utazási vállalkozók szabályozását a terület ellenőrzését végző kormányhivatal kereskedelmi hatóságként eljáró szervezeti egysége. A MUISZ legutóbbi vacsoráján Békési Tamás osztályvezető mutatta be a javaslatokat, amelyek révén álláspontja szerint elkerülhető lenne a Green Holidays csődjéhez hasonló botrány.

Nagy érdeklődés kísérte a rendezvényen Békési Tamás előadását a Green Holidays-ügy tapasztalatairól. Budapest Főváros Kormányhivatala Kereskedelmi, Haditechnikai, Exportellenőrzési és Nemesfémhitelesítési Főosztályának Idegenforgalmi és Közraktározás-Felügyeleti Osztályának vezetője néhány konkrét javaslatot is megosztott a hallgatósággal a szabályozás módosítására vonatkozóan.

Erdei Bálint bevezetőjében emlékeztetett arra, hogy a Green Holidays csődje „meghatározta a nyarunkat”. A MUISZ már tavaly decemberben kongatta a vészharangot, mert aggályosnak tartotta az indulhatunk.hu értékesítési gyakorlatát. Az akkor még MKEH főosztályaként működő szervezet a bejelentésre azt válaszolta, hogy hatáskör hiányában nem tudnak eljárni és továbbítják az ügyet más ellenőrző szerveknek. Erdei szerint a hasonló esetek elkerülésére az lehet a megoldás, hogy a felügyeleti szerv rendelkezzen olyan jogkörökkel, hogy azonnal tudjon lépni.

Békési Tamás emlékeztetett arra, hogy az új csomagtúra-jogszabály csak jövő év júliustól lép életbe, tehát még egy szezon a jelenlegi szabályozás mellett fog lezajlani.

Felhívta a figyelmet, hogy a Green Holidays esetében csődről nem beszélhetünk jogi értelemben, csak arról, hogy az utazási szerződésben vállalt kötelezettségeit nem tudta teljesíteni. A Green Holidays nem volt jogutódja a Green Travelnek, a kormányhivatal azért adta meg nekik a jogosultságot, mert az iroda megfelelt a szükséges feltételeknek – mondta Békési Tamás.

A fizetésképtelenség bejelentése után gyorsan elkezdődött a kárrendezés, amely jelenleg is tart. Az Uniqa Biztosító átláthatóan próbálja meg felhasználni a vagyoni biztosíték 500 millió forintos összeget. Több médiumban elhangzott, hogy a befizetett összegek kb. 50%-át kaphatják vissza a károsultak. Békési Tamás szerint aki valóban utazási csomagra fizetett be, az várhatóan a teljes összeget vissza fogja kapni a törvény által szabott egy éves határidő végéig. Aki viszont az indulhatunk.hu csoport különértékesítése keretében fizetett be egy útra, az nem számíthat kártérítésre, mivel nem utazási csomagot vásárolt. Két külön cég nyújtott két külön szolgáltatást, az egyik csak repülőjegyet, a másik szállásutalványt adott el. Így ráadásul áfamentes volt az értékesítés. Az utalvány nem szolgáltatás, hanem pénzhelyettesítő eszköz. Ezért ez az értékesített termék nem is minősülhet turisztikai szolgáltatásnak – hangsúlyozta Békési Tamás.

Ugyanakkor az MKEH jelezte a hatáskörrel rendelkező szervek felé (GVH, fogyasztóvédelem), hogy a Black Friday akció megtévesztő jellegű és alkalmas a piaci verseny torzítására! Az utalvány ugyanis csupán egyetlen szállodában, egyetlen időpontban volt beváltható. A nemzeti fogyasztóvédelmi hatóság megszűnt év végén, ezért másodszor már csak a GVH-t keresték meg. „Nehezen volt követhető, hová került az utasok pénze. Érvényes szerződések hiányában nem is állapítható meg, hogy a Green-csoport bármelyik tagjának lenne köze a konstrukcióhoz” – hangzott el.

Az is kiderült, hogy más esetekben az indulhatunk.hu-n megrendelt utazások ellenértékét az iroda nem adta tovább az utazásszervezőknek. Ezért az utazásközvetítőkre vonatkozó szabályozás szigorítását javasolják. „Kockázatként kezeljük, hogy semmilyen szabályozás nem köti a viszonteladókat! Ha nem utalják el a befizetést, a tour-operátornak akkor is el kell utaztatnia az utast.” Megjegyezte, hogy alapvetően kellemes helyzetben van közvetítő, mivel a jelenlegi jogszabályi keretben nem társul különösebb szankciórendszer a közvetítői tevékenységhez.

A Green Holidays-ügy tanulságait figyelembe véve több konkrét javaslatot is felvázolt az osztályvezető. Hangsúlyozta, hogy ezek csupán javaslatok, mivel a jogalkotásban nem vesz részt a kormányhivatal. A vagyoni biztosíték rendszer újragondolását javasolják. A jelenlegi rendszer szerint forgalma növekedésével párhuzamosan kell vagyoni biztosítékot emelnie a tour-operátornak, ami a szezon végén esedékes általában. Ekkorra azonban az utasok többségét már elutaztatták. A hivatal szerint ezért akkor kellene kauciót növelni, ha az előlegek összege 10%-kal meghaladja a folyó évi biztosíték alapjául szolgáló összeget, hiszen ilyenkor nő az iroda kockázata is.

Azt is szeretnék elérni, hogy az utazásszervezőknek legyen azonnal elérhető, kereshető nyilvántartás-vezetési kötelezettsége, hogy ellenőrzés vagy nem várt esemény esetén azonnal tudjon információt adni a tour-operátor, hány utasa van és éppen hol. Ez plusz adminisztratív terhet jelent, de segíti a kárrendezést és ellenőrzést. Azt is felvetik, hogy egységes tájékoztatást kellene az irodáknak átadniuk az utasnak, amelyben szerepel az utazási csomag kritériumainak leírása. A cél annak tudatosítása, hogy a megvásárolt utazásnak ki a szervezője, vonatkozik rá a vagyoni biztosíték nyújtotta fedezet, mire nyújt pontosan fedezetet. Mindezt egységes alaki és formai megjelenéssel, egységes, konkrét és lényegi tartalommal képzelik el megvalósítani.

Az utazásközvetítők számára is szigorítanának a szabályokon. Azt javasolják, hogy vagy az utazásszervezőnek fizessen be direktben az utas, vagy a közvetítő 24 órán belül legyen köteles továbbutalni a befolyt összegeket. A tour-operátor jelezze a kormányhivatalnak, ha ez nem történik meg, és a hivatal azonnal intézkedhet. Így nem halmozódhat fel nagyobb összeg, és elkerülhető a botrány, emelte ki Békési Tamás. Egy másik megoldás lehet a problémára a közvetítői biztosíték. Bárhogy is változik a szabályozás, megfelelő kontroll és eszközrendszer kell – emelte ki Békési Tamás.

Szigorítást javasolnak a vagyoni biztosítékkal kapcsolatos jogsértésnél: mindenképp eltiltás legyen a büntetés, bármi legyen a jogsértés. Ugyanakkor enyhítenék a szabályozást a vagyoni biztosítékkal kapcsolatos adatszolgáltatás (május és október) késedelmes teljesítése esetén: azt javasolják, hogy ez felhívásra teljesíthető legyen, az eltiltást mellőznék. Bírságot szabnának ki, ha 2 éven belül ismételten előfordulna.

A szakember végezetül elmondta, hogy álláspontja szerint a viszonteladóknak jár a jutalék a Green Holidays csődje által érintett utasok esetében is, azonban ha egy út például a létszámhiány miatt hiúsul meg, akkor nem jár a jutalék.


Szántód, Tihany, Tomaj és Balaton szolgálatba állt

Szántód, Tihany, Tomaj és Balaton szolgálatba állt 

A BAHART négy új hajóval gazdagodott: a két-két kompot és katamaránt március 28-án, Balatonfüreden, a hajózási szezon kezdetén avatták.
Megszólalt a hitelminősítő a Boeing-ügyben

Megszólalt a hitelminősítő a Boeing-ügyben 

A Moody's hitelminősítő közölte, hogy fontolóra veszi a Boeing minősítésének lerontását.
Különleges jármű futott be Szentendrére - érdemes megnézni!

Különleges jármű futott be Szentendrére - érdemes megnézni! 

Az április 1-jén, hétfőn újra megnyitó szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeum legújabb kiállítási darabja egy egykori Margitszigeti Sétajárat.
Útlezárások a reptér felé április 2-től

Útlezárások a reptér felé április 2-től 

A Budapest Airport Zrt. tájékoztatása az április 2-án kezdődő útfelújítások kapcsán.
A Stadler lenyúlná a spanyol vonatgyártót a magyarok elől

A Stadler lenyúlná a spanyol vonatgyártót a magyarok elől 

A háttérben a madridi kormány állhat, amely a magyar konzorciumtól félti a Talgo vonatgyártót.
Személyi változás a Budapest Airportnál

Személyi változás a Budapest Airportnál 

Az általános és fejlesztési vezérigazgató-helyettes 17 év után, március 31-én távozik a vállalattól.
Guiness-rekorder a Flirt H2 motorvonat

Guiness-rekorder a Flirt H2 motorvonat 

A világrekorder vonat részben a Stadler szolnoki kocsiszekrény-üzemében készült.
Távozik posztjáról a Boeing vezérigazgatója

Távozik posztjáról a Boeing vezérigazgatója 

Dave Calhoun 2020 elején vette át a vezérigazgatói tisztséget, miután az elődjét, Dennis Muilenburgot leváltották.
A Lufthansa Technik tovább növekedne

A Lufthansa Technik tovább növekedne 

A Lufthansa Technik Budapest ügyvezető igazgatója áttekintést adott a magyar leánycég tavalyi teljesítményéről és idei terveiről.
Boeing-elkerülő weboldal indult

Boeing-elkerülő weboldal indult 

Pár kattintással kideríthető, hogy egy repülőjáratot pontosan milyen géptípussal teljesít majd a légitársaság.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.