TUTSZ: együttgondolkodás a Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégiáról

A TUTSZ október 1-én kerekasztal-beszélgetést szervezett a Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia 2030 felülvizsgált kiadásáról, amely Turizmus 2.0-ként vált ismertté.

Az ülésen a szövetség részvevőin kívül a Stratégia körüli csöndet először megtörő Dunakavics Podcast sorozat szerkesztői (Nagy-Szász István és Kovács Balázs) további szakmabeli szakértőként Kovács László (MVI) és Boross Kitti a Corvinus tanársegédje vettek részt.

A heves, konstruktív vitákban részt vett a Szövetség elnöke Holczer Ágnes , alelnökei Kraft Péter és Próbáld Ákos és Karsai Árpád, és mellettükmég sokan a szövetségből. Mint az közismert , a 2021 júniusában elfogadott Turizmus 2.0. dokumentum az ágazati szereplők és turisztikai fejlesztés számára zsinórmértékül szolgáló Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia (NTS) felülvizsgálatát tette szükségessé a járványválság és az elmúlt három évben gyűjtött további tapasztalatok okán.

A 49 szakmai szervezet által elfogadott dokumentum a szektor meghatározó tervezési anyagának tekinthető, amely beavatkozási pontokat, versenyképességét növelő eszközöket, sőt teljesen átalakuló turizmus-szervezeti rendszert határozott meg.

A turizmus szektor általi közös „birtokba vétel” szükségessé teszi, hogy a stakeholderek beszéljenek róla, megvitassák, lefordítsák a mindennapok teendőire, és konszenzus legyen a Stratégiáról.

Szakértők, szakmai szervezetek eszmecseréje segítheti a víziókat, célkitűzéseket és nekirugaszkodásokat felvonultató művet.

A TUTSZ kerekasztalbeszélgetése arra is választ keresett, hogyan szolgálja a Stratégia az új turizmus építését, amelyek fő értékei és adósságai, hogyan tudják a szakma szereplői aprópénzre váltanii a stratégiát.

Az ülés három kérdéssel foglalkozott:

1. Melyek a Turizmus 2.0 hozzáadott értékei, mint a következő tíz év turizmusfejlesztését jól szolgáló részei, elemei?

2. Hogyan fejleszthető tovább a digitális adatvezérelt turizmus képe?

3. Mi az, ami kimaradt a dokumentumból? Milyen további stratégiai elemek építhetnék tovább a koncepciót? Hogyan tudja a szakma használni a dokumentumot?

Részletek a részvevők véleményeiből:

Ø Statégiának tekinthető-e egyáltalán a 450 oldalas dokumentum? Jól szolgálja-e a turizmus szektor fejlődését?

Ø Miért csak a MICE, vendéglátás, a vallási turizmus és az egészségturizmus szakstratégiái jelentek meg az anyagban? Mi az üzenete az aktív-öko és a kulturális ( valamint további örökség) stratégia hiányának?

Ø Miért maradt benne a járványválság dekonjunktúrája ellenére az NTS2030 azon célszáma, mely 2030-ra a Turizmus szektor 16%-os GDP-hozzájárulását tűzi ki célként?

Ø Hogyan érhetjük utol Prágát és zárkózhatunk fel Bécshez a MICE teljesítményben, ha nincs továbbra sem 2 ezer fős-nél nagyobb befogadóképességű kongresszusi központunk ?

Ø Ha létrejön egy korszerű, friss adatgyűjtést és tájékoztatást biztosító rendszer (NTAK), az miért csak az adatvezérelt irányítási döntéseket és a rendszer miért nem a piaci szereplők közvetlen tájékozódását is szolgálja?

A fórum néhány következtetése:

o a Stratégia ellentmondásos részek mellett számos értéket képvisel, érdemes őrizni, tovább gondolni, megismertetni, felvállalni, ami közös, konszenzusos benne, fontos együtt, illetve az üzleti területenként kitalálni: mit, hogy kamatoztathatunk belőle

o ha már megszületésében nem is volt sok egyeztetés a szakmával, fontos lenne, hogy a szerzők a megvalósítása érdekében együtt gondolkodjanak a szakma szereplőivel

o a elmúlt másfél évtized stratégiái azzal a tanulsággal is szolgálhatnának, hogy ami innováció létrejött azt meg kell őrizni, hisz később ugyanazok a megoldások visszatérnek (életminőség alapú megközelítés, külképviseletek hasznossága, TDM-ek kulcsszerepe a desztináció sikerében) azonban az állandó átszervezések, paradigmaváltások nem szolgálják a versenyképességet

o a „számszerűsített stratégiai” célok között a szektornak a GDP-hez való közvetlen és közvetett hozzájárulásának 16%-os számszerűsítése, inkább az ágazatba vetett bizalom, rokonszenves „nagyot álmodás”, mint reális becslés. (A célszámot a KSH legutolsó e tárgyú szatellit számlái többek között azért sem igazolják, mert a prosperáló időszakban, 2010-2018 között 1,3 szoros hozzájárulás növekedést mutatott, a célszám ugyanakkor 2021-2030 között 4,5-szeres gyarapodást feltételez.)

o a desztinációk lehatárolását, a „nem nevesített”-ként nevesített Budapest megközelítést, a 11 térség térképén kívül rekedt „fehér foltjai” megkülönböztetését a fórum résztvevői nem érzik összhangban a Stratégia nagy szabású stratégiai céljaival

o a szakmai szereplők jobb bevonása a irányítói döntésekbe, érdek érvényesítésének jobb szolgálata, Turizmus Törvény, Vendéglátási törvény témái, mérföldkövei lehetnek az ágazat sikerének

o Az ágazat egészének jobb működését szolgálná, ha „adat-vezérelt ágazatirányítás” mellett a formálódó NTAK „társadalmasítása”, a vállalkozások, az akadémiai szféra (kutatók, oktatási intézmények), bankok, civil szervezetek hozzáférésének biztosítása a létrejött adatbázisokhoz megvalósulhatna.

o A MICE szakstratégát illetően a fórum nyugtázta, hogy a Hungexpo megújulása után a MICE főleg az association ülések lassú újraindulása és a corporate piacon a multi cégek vonakodása és a résztvevők kovid aggodalma miatt a nagy befogadóképességű kongresszusi központ építése kérdéses, így azonban a fejezet célkitűzései: Bécshez felzárkózás ( a 28.000 résztvevő/év budapesti és a 78.000 résztvevő/év bécsi mutatók fényében) irreálisnak tűnnek további infrastruktúrafejlesztés hiányában. Fontos figyelni újabb benchmarkokra, a régióban nagy fogadóképességű versenytársak vannak.

o A 450 oldalas kiadvány több mint felét a 4 szakstratégia teszi ki,(230 oldal). Az Aktív-Öko és az Örökség (kulturális stb.) alágazati stratégia hiánya szembeötlő, de nyilván csak szerkesztési mozzanat, hisz a stratégiai gondolkodás , tervezés (AÖFK stb.) folyik, a hiány csak formailag jelentkezik. A Műhely vezetése és a Dunakavicsok Podcast szerkesztői külön -külön méltatták az Egészségturizmus fejezetet, a Műhely vezetője (Karsai Árpád) a 2014 évi Nemzeti Turizmus Koncepció reinkarnációját láttatta benne, hisz az akkori „stratégia” az Erőt adó Magyarország, gyógyító Magyarország szlogenekkel is párosítva az Egészségturizmust a hazai turizmus fő prioritásának, kitörési pontjának tekintette , és Kovács Balázs is ígéretesnek tartja, hogy a posztkovid időszak turizmusa a lakosság revitalizációja, a betegségek megelőzése megnövekedett igényére építi a turizmus-szolgáltatóipar fejlődését.

o Az ország turizmusának versenyképessége és annak érdemi javítása létkérdés a szakma dolgozói és vállalkozói számára. Ezen a téren egyetértettek a résztvevők azzal a felvetéssel, hogy ez három tényező jövőbeni alakulásától és erősödésétől függ, amelyek a kooperáció, az inkubáció és az adaptáció. A TUSZ mindent el fog követni, hogy katalizátora legyen a maga eszközeivel ennek a három versenyképességi tényezőnek a kedvező alakulásában és nyitott az erről folytatott legszélesebb körű párbeszédre és együttműködésre remélve, hogy elindul a megvalósítás azon a szinten is, ahová a vendég érkezik, ahol a látogatóval valós, vagy virtuális kapcsolat jön létre, azaz a turisztikai szolgáltatók szintjén.

Az ülést a Szövetség Stratégiai Műhelye kezdeményezte, a Műhely vezetője Karsai Árpád moderálta.

Forrás: TUTSZ / Turizmus Online


Kerékpáros kishajókat adtak át a Tisza-tavon

Kerékpáros kishajókat adtak át a Tisza-tavon 

Kerékpáros kishajók teszik még vonzóbbá a Tisza-tavi aktív turizmust.
Speciális módszerrel restaurálják Magyarország legidősebb nagyharangját

Speciális módszerrel restaurálják Magyarország legidősebb nagyharangját 

A veszprémi Szent Mihály Főszékesegyház Szentháromság harangját 300 év után először mozdítják el a helyéről.
15 milliárd forintra pályázhatnak a hazai turisztikai ágazat szereplői

15 milliárd forintra pályázhatnak a hazai turisztikai ágazat szereplői 

Új programot indít a kormány a turisztikai szolgáltatók megsegítése érdekében.
Hamarosan Nevelőszülők Napja a budapesti Állatkertben

Hamarosan Nevelőszülők Napja a budapesti Állatkertben 

Május 12-én, vasárnap rendezi az "Alapítvány a Budapesti Állatkertért" a tavaszi Nevelőszülők Találkozóját, ahová mindenkit sok szeretettel várnak.
Famászó bajnokságot rendeznek Tatán

Famászó bajnokságot rendeznek Tatán 

Igen, ilyen is van: a Magyar Faápolók Egyesülete nemzetközi előírásoknak megfelelő famászó bajnokságot rendez Tatán, az Öreg-tó partján.
Erre kell számítania annak, aki munkát keres

Erre kell számítania annak, aki munkát keres 

Szinte minden vármegyében lelassult a munkaerő-felvétel.
A 25 éven aluliak szja-mentessége felrázta a munkaerőpiacot

A 25 éven aluliak szja-mentessége felrázta a munkaerőpiacot 

Egyre nehezebb helyzetben a munkáltatók.
Dívák és királyok, régi slágerek és holdfényes koncertek:  idén még sokszínűbb a Paloznaki Jazzpiknik

Dívák és királyok, régi slágerek és holdfényes koncertek: idén még sokszínűbb a Paloznaki Jazzpiknik 

Igazi világsztárok, hazai előadók legjava, kedvezményes belépők.
Néhány alapvetés a szervezet energiaigényéről

Néhány alapvetés a szervezet energiaigényéről 

Manapság sokféle étrendi sajátosság merül fel, és talán még több hóbortszerű divatdiétával találkozhatunk, amelyek olykor nagyon minimális kalóriabevitelre ösztönzik az embereket. Mielőtt bármibe belevágnánk, érdemes tisztázni szervezetünk igényeit.
Vissza a múltba jövő hétvégén, Hévízen!

Vissza a múltba jövő hétvégén, Hévízen! 

A következő hétvégén visszatérhetnek a múltba a látogatók egy eseménysorozat keretében Hévízen.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?