A Karya-csőd nemzetközi háttere

A Karya Tour múlt heti fizetésképtelenné válása nem csak Magyarországon, hanem Ukrajnában, Lengyelországban és Szlovákiában is gondot okozott az utazási piacon. Török lapértesülések szerint 3640 utast érintett közvetlenül az iroda csődje.

A törökországi Karya Tour egyik tulajdonosa, Özgür Ekinci a következőképp magyarázta a csőd okát a Hürriyet című török napilapnak adott nyilatkozatában: „A nehéz piaci környezet és a növekvő versenyhelyzet vezetett a fizetésképtelenséghez. Nem tudtuk megtölteni a helyeket a chartergépeken, ezért árat csökkentettünk, és végül veszteségesen árultuk a helyeket.”

A török tengerparti szállodákat tömörítő AKTOB szövetség elnöke részletes adatokat közölt a csőd által érintett turisták nemzetiségi megoszlásáról: a 3640 turista közül 1784 érkezett Ukrajnából, 1045 Szlovákiából. Magyarországról 550 fő tartózkodott kint a csőd bejelentésekor. A fennmaradó körülbelül 400 utas Lengyelországból, Belorussziából és Oroszországból érkezett. Az Antalya környéki szállodák vesztesége meghaladja az egymillió dollárt.

Július 9-én ukrán turistákat tettek ki antalyai szállodákból, miután a Karya Tour nem fizette ki a vendégek szállásdíját. Ezt követően nyilvánította fizetésképtelenné a Kijevi Gazdasági Bíróság az ottani Karya Tour utazási irodát a Holos Ukrainy nevű lapban megjelent cikk nyomán. A hoppon maradt ukrán turisták hazahozatalát az ukrán konzulátus segítségével a Tez Tour végzi, a tervek szerint július 22-én érnek haza az utolsó érintett utasok.

Az Interfax hírügynökség értesülései szerint 4000 ukrajnai utas nem tudott elutazni a csőd miatt, ők kártérítésre tarthatnak igényt. Ukrajnából egyébként évente 80-100 ezer főt utaztatott az utóbbi években az ott már közel tíz éve működő Karya Tour.

Hazai iparági szakértők szerint a Karya kiesése Magyarországon jót tesz a túlkínálattal küszködő piacnak, így a megmaradó játékosok pozíciói erősödhetnek. Zám Tibor, a Best Reisen ügyvezetője szerint ez igaz, ugyanakkor három szempontból is negatív hatással lesz a piacra a Karya csődje. Egyrészt a törökországi szállodák keményebb feltételeket fognak jövőre támasztani (magasabb árakat, előrefizetést kérnek), másrészt a magyar utasok körében komoly bizalomvesztést jelent ez az esemény, végül a viszonteladók is jelentős bevételtől estek el. Ennek hatására Zám Tibor szerint akár az is elképzelhető, hogy szeptemberben 80-100 viszonteladó iroda kerül olyan helyzetbe, hogy nem fog tudni fizetni a tour-operátoroknak, esetleg emiatt pedig túraszervezők kerülhetnek nehéz helyzetbe. A megoldás a viszonteladó irodák kötelező inszolvencia biztosítása lehetne.

Egy lapunknak nyilatkozó másik szakember szerint a forintgyengülés mindenkinek, így a Karya Tournak is komoly veszteségeket okozott az elmúlt hónapokban. Volt tour-operátor, amely árat emelt, volt, amely árképzését változtatta meg, több charterjáratot pedig leállítottak a döcögős keresletet látva. Van olyan vélemény, amely szerint az igazi gond nem Magyarországon, hanem Ukrajnában volt: az ukrán nemzeti valuta gyengülése küldte végül padlóra az egész céget. Az utazásszervező csődje miatt egyébként az érintett országokban több mint 300 utazási irodai dolgozó veszítette el az állását, akik számára a nyári szezon közepén nagyon nehéz lesz új munkahelyet találni. A karyatour.net honlap szerint Ukrajnában 70 főt, Magyarországon 15-öt, Szlovákiában pedig 20-at foglalkoztatott a társaság, mielőtt fizetésképtelenné vált volna.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?