A költséghatékonyság a siker titka

Az idén az év végéig több mint 3 millió utast tervez szállítani a Wizz Air légitársaság. A régió vezető diszkontszállítójának vezérigazgatója, Váradi József az eddig elért eredményekről és a társaság jövőbeli terveiről nyilatkozott lapunknak.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

'
Hogyan alakult a légitársaság forgalma az elmúlt évek során? Mennyire voltak sikeresek a nyári üdülődesztinációkba indított járatok?

– 2004 óta minden évben dupláztunk, 2007-ben pedig 50 százalékkal fogunk növekedni. Lengyelországban rögön az első évben átvettük a vezető szerepet, és ma már hat repülőgéppel három bázisról üzemelünk harminchét útvonalon. Magyarországon is hamar az élmezőnybe kerültünk, és mára piacvezetők vagyunk itt is a diszkontszektorban. Ez a vezető szerep 2007-ben tovább erősödik, annak ellenére, hogy a magyar piacon lesz a legkisebb mértékű, mindössze 15 százalékos a cég növekedése. A nyári desztinációk sikeresek voltak, ezért jövőre újra repülünk majd Korfura, Héraklionba, Burgaszba, Splitbe, Barcelona Girona repterére, Rodoszra és Palma de Mallorcára. 2007 nagy piacra lépése pedig Románia lesz, ahol január 15-én nyolc új járatot indítunk.

Mekkora piaci részesedéssel rendelkezik a Wizz Air legfontosabb piacain?

– Lengyelországban a diszkontpiac 33 százalékát, Magyarországon a 28 százalékát, Bulgáriában pedig az 52 százalékát mondhatja magáénak a Wizz Air. Ezekkel az arányokkal mindhárom országban piacvezetőnek számít a Wizz Air a diszkont-légitársaságok között. Forgalmának 80 százalékát ugyanakkor nem Magyarországról bonyolítja társaságunk. Érdekes eltérések jellemzik az egyes piacokat: míg Magyarországon 25–30 százalékos a diszkont-légitársaságok aránya a teljes légi forgalomból, addig Lengyelországban már minden második utazó diszkont légi járattal éri el úti célját.

Hogyan volt képes a Wizz Air a rendkívül erős piaci versenyben vezető szerepet kivívni magának?

– A Wizz Air legfőbb erőssége a költséghatékony működés: 30–40 százalékkal olcsóbban működünk, mint versenytársaink. Míg versenytársaink általában 150– 160 üléses gépekkel repülnek, addig a mi flottánkban 180 férőhelyes A320-as Airbusok szerepelnek. Ráadásul a mi gépeink naponta 13–14 órát töltenek a levegőben, míg a Malévnél ez az idő átlagosan naponta nyolc óra, és a fapadosoknál sem több, mint 9–10 óra. Az élőmunka minimalizálásának és a legújabb technológiai megoldások alkalmazásának köszönhetően a repülőtéri költségeink csupán a felét-harmadát teszik ki a versenytársaink hasonló jellegű költségeinek. Az sem elhanyagolható szempont, hogy a járatok átlagos töltése 80 százalékos, és nálunk 7500 utas jut egy dolgozóra.

A flottára vonatkozóan mik a terveik?

– A Wizz Air flottája a következő hat évben 44 repülőgéppel bővül, ugyanis 32 új A320-as repülőgépre szóló fix, illetve tizenkét opcióra szóló megrendelést adtunk le a közelmúltban. Így amennyiben az összes opciót lehívjuk, a Wizz Air jelenleg kilenc gépből álló flottája 2012-re 53 darabosra bővülhet.

Hogy látja, van-e még fejlődési tartalék a diszkontlégipiacon Magyarországon?

– Véleményem szerint a régióban a diszkontlégipiac további jelentős fejlődés előtt áll, Magyarországon azonban Ferihegy monopolszerepe miatt stagnálás tapasztalható. Nem véletlen, hogy az easyJet és az Air Berlin is drasztikusan csökkentette télre a Magyarországról kínált kapacitásait. Ez a stagnálás pedig a repülőtéri költségek miatt tapasztalható. Az egy utasra jutó repülőtéri díjak (a leszállási illetéktől az utasilletéken át a biztonsági díjakig terjedő összes költség) utasonként 23,6 euróra rúgnak Ferihegyen, míg a Wizz Air által használt repülőterek átlaga csupán tíz euró. Elgondolkodtató, hogy Gdanskból már most annyi utast szállít a Wizz Air, mint Ferihegyről.

A külső szemlélő számára a különböző diszkontlégitársaságok nem sokban különböznek egymástól, vagy mégis?

– Pedig elhiheti, nagy különbség van. A legalapvetőbb a költségstruktúrában rejlik, és ez meghatározza a légitársaság piaci helyzetét és hosszú távú versenyképességét. A különböző légitársaságok, amelyek eddig egy kalap alatt voltak kezelve, immár több kategóriába esnek. Sok légitársaság mondja magáról, hogy diszkontlégitársaság, de gyakran az csak annyit jelent, hogy valamivel olcsóbbak a hagyományos légitársaságoknál. A piacon működő társaságok közül jelenleg csupán csak a Ryanair és a Wizz Air tartozik az ún. ultra low-cost légitársaságok közé, akik szigorúan betartják a low-cost modell szabályait, és maximális költségkontrollal a legalacsonyabb árakat tudják biztosítani hosszútávon.

Lát-e lehetőséget új járatok indításában a magyarországi vidéki repülőterekről?

– Egyelőre nehéz erről konkrétumokat mondani. Vizsgáljuk a lehetőségeket, és több repülőtérrel is tárgyalunk. Eddig Debrecennel, Győr-Pér repülőterével, illetve Börgönd illetékeseivel egyeztettünk. Meglátjuk, mit hoz a jövő, azonban annyi biztosnak tűnik, hogy a magyar vidéki repterekben középtávon tudunk csak gondolkozni.

Pályakép

A Wizz Air légitársaság létrehozását megelőzően a Malév vezérigazgatója volt Váradi József. Légiközlekedési karrierje megkezdése előtt a Procter & Gamble regionális értékesítési igazgatójaként dolgozott. Váradi a Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetemen végzett, három gyermeke van. Öt barátjával, illetve légiforgalmi szakemberrel közösen 2003 szeptemberében alapította meg a Wizz Airt, amelynek első járata 2004 májusában indult el. A Wizz Air indulásától 2006. november 16-ig összesen 5 millió utast szállított öt bázisrepülőtérről: Budapestről, Katowicéből, Varsóból, Gdanskból és Szófiából.

Útvonalhálózat

• Magyarország–Budapest
• Lengyelország–Katowice, Varsó, Gdansk, Poznan, Wroclaw
• Bulgária–Szófia, Burgasz
• Horvátország–Zágráb, Split
• Szlovénia–Ljubljana
• Románia–Marosvásárhely; Bukarest, Arad (2007 januárjától)
A térkép csak a budapesti indulású járatokat mutatja.
'

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.