A korrektség a legfontosabb

„Nem érdemes a turistáknak jobbat ígérni annál, mint amire számíthatnak. A korrektség mindig kifizetődő” – foglalja össze szakmai hitvallását Kardos Endre, aki időnként a reptéri buszra szállva faggatja a külföldieket tapasztalataikról.

Mi a reptéri túra tanulsága? Milyennek tartják Budapestet az idelátogatók?

– Azt mondják, a város gyönyörű, a hangulata rendkívül jó, a programkínálat gazdag. Sokat panaszkodnak viszont azért, mert alig vannak idegen nyelvű útbaigazító táblák.

Én még tudnék problémás területeket említeni: útfelújítások, közbiztonság, köztisztaság...

– Érdekes módon ezek nem zavarják őket; azt mondják, ilyesmivel minden nagyvárosban számolni kell.

Az elég nyilvánvaló, hogy ezeket a gondokat nem egy regionális marketingigazgatóságnak kell megoldani, mint ahogy az is, hogy önöknek együtt kell dolgozniuk a fővárossal. Előfordul, hogy ebből feszültség keletkezik?

– Mi a főváros turisztikai promóciójáért felelős Budapesti Turisztikai Hivatallal állunk napi kapcsolatban. Semmiféle súrlódás nincs közöttünk, így aztán erősíteni tudjuk egymás üzeneteinek hatását és hatékonyan tudjuk elkölteni a rendelkezésünkre álló büdzsét.

Mit üzen a régió a vendégeinek?

– Arra akarjuk felhívni az emberek figyelmét, hogy van még látnivaló a környéken; például Gödöllő-Domonyvölgy, Visegrád, Szentendre, Százhalombatta. 

A jövő évi UTAZÁS kiállításon a Budapest–Közép-Duna vidék régió lesz a belföldi díszvendég. Készülnek-e erre speciális üzenettel?

– Egyfajta keresztmetszetét szeretnénk bemutatni annak, milyen színes az itt élő nemzetiségek kultúrája.

Őszintén szólva én inkább aránytalannak látom a régiót; Budapest annyira domináns, hogy még azt is megkockáztatnám, talán érdemes lenne külön régióként kezelni.

– Szerintem nem, mert a régió települései „turizmustechnológiailag” szorosan öszszekapcsolódnak a fővárossal. Akik megfordulnak a fővárosban, elmennek Esztergomba vagy Vácra is. Ha Budapest fejlődik, vonzza magával a többi települést is. 

A régióban is érezhető volt például a fapadosok hatása?

– Igen. Ami még hozzájárult ahhoz, hogy nőjön a számuk, az a szállodai kínálat bővülése; Budapest ma már fel tudja venni a versenyt Béccsel és Prágával. Érdemes megemlíteni azt is, hogy sok olyan két-három csillagos családias hangulatú panzió nyílt, ahol belföldiek megszállhatnak egyegy budapesti program után. A harmadik legfontosabb elem pedig szerintem a színes kulturális programajánlat.

Milyen volt a régió első féléve?

– Nagyon sikeres. A régióban eltöltött vendégéjszakák száma 11,5 százalékkal volt magasabb az egy évvel korábbinál. A növekedés kétharmadát a külföldieknek köszönhetjük. Ahhoz egyébként, hogy tisztában legyünk a régió valódi súlyával, tudni kell, hogy itt realizálódik a külföldiek által Magyarországon eltöltött vendégéjszakák 59,4 százaléka és itt képződik a turisztikai bevételek 63 százaléka.

Önnek vannak vidéki gyökerei?

– Igen, 18 éves koromig Debrecenben éltem, és ma is sokszor utazom a városba.

Családi indíttatású volt a vonzalma a turizmushoz?

– Mondhatjuk, bár pontosabb úgy, hogy gyerekkori. Egyrészt édesapám a Magyar Autóklub kelet-magyarországi területi elnöke volt, másrészt pedig nyaranta a debreceni kempingben dolgoztam kisegítőként és érettségi után egy évig az Arany Bikában voltam boy.

És utána?

 – A főiskola elvégzése után az IBUSZ-hoz kerültem és több mint húsz évet töltöttem el ott. 1993-ban létrehoztam saját tanácsadó cégemet, amely egyben utazási iroda is volt. 2000 óta vagyok a Budapest– Közép-Duna vidéki RMI vezetője.

Ibuszos pályafutásának melyik volt az a szakasza, amelyre a legszívesebben emlékszik vissza?

– Az az öt év, amikor 1983-tól az IBUSZ stockholmi képviseletét vezettem. Kamaszkoromtól kezdve érdekelt a svéd kultúra, beszélem a nyelvet is. Szívesen gondolok vissza arra a hihetetlen korrektségre, amivel a svédek intézték az ügyeket; nem is értették, mire való a pecsét, hiszen szóban már megállapodtunk...

Az üzleti kultúra különbözősége miatt nem lett nagyon sikeres az utazási irodája? Végül is a szakmai tapasztalata bőven megvolt...

– Az iroda végül is megállt a lábán. A kilencvenes évek elejeközepe nem volt egyébként könnyű időszak: a kiutazó forgalom, amivel mi is foglalkoztunk, stagnált, óriási volt az infláció, állandóan leértékelték a forintot. És nem állt mögöttünk olyan tőkeerős cég, amely átsegített volna az átmeneti nehézségeken.

Mi a hobbija?

– A kertészkedés, a vívás és az autóversenyzés – fiatalabb koromban raliztam is.

Ön szerint milyen az ideális autó? 

Belülről minden extrával fel van szerelve, erős motor van benne, de kívülről ez nem látszik.

■ Született
1950. november 14-én
■ Család
Feleségével Budapesten él kertvárosi családi házukban. Gyermeke a Citibank londoni központjában kockázatelemző.
■ Iskolák
• Kereskedelmi és Vendéglátóipari Főiskola
■ Munkahelyek
• IBUSZ Rt. referens, kiutazási osztályvezető, vezérigazgatói titkárságvezető, skandináv iroda igazgatója, chicagoi iroda vezetője, IBUSZ Irodák Kft. marketingigazgatója
• Mirage Utazási iroda tulajdonos ügyvezető
• Blaguss Utazási iroda
• Budapest–Közép-Duna vidék Regionális Idegenforgalmi Bizottság, főtitkár
• Magyar Turizmus Rt. Budapest–Közép- Duna vidék, regionális marketingigazgató
■ Nyelvismeret
Angol, svéd
■ Egyéb
Felsőfokú intézményekben angol nyelven turizmust oktat

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.