Külföldieknek köszönhetően javult a szeptemberi forgalom

Szeptemberben a külföldi vendégek és a vendégéjszakák jelentős növekedési ütemének köszönhetően emelkedett a vendégforgalom a hazai kereskedelmi szálláshelyeken. A szállodai vendégforgalom 8,5%-kal élénkült, melyben változatlanul a négycsillagos házak szerepe volt jelentős. A kereskedelmi szálláshelyek árbevétele folyó áron 4,9%-kal nőtt, áll a Központi Statisztikai Hivatal most kiadott gyorsjelentésében.

A belföldi vendégek 799 ezer vendégéjszakát töltöttek a kereskedelmi szálláshelyeken szeptemberben, ami a teljes vendégforgalom 40%-a. A hazai vendégek száma 1,2%-kal csökkent, míg az éjszakáké 2,6%-kal emelkedett az egy évvel ezelőttihez képest. A  belföldi vendégforgalom növekedése kilenc turisztikai régióból hatot érintett. A forgalom több mint kétharmadát fogadó szállodákban a vendégéjszakák száma 4,3%-kal emelkedett.

A külföldi vendégek 1205 ezer vendégéjszakát töltöttek a kereskedelmi szálláshelyeken a hónapban, számuk 7,4, az éjszakáké pedig 9,3%-kal nőtt 2011 szeptemberéhez képest. A vendégéjszakákban mért vendégforgalom 60%-a, a szállásdíjbevétel 71%-a származott külföldiektől.

A legjelentősebb küldő országok közül Romániából s az Egyesült Államokból csökkent a vendégszám, míg Németország, Ausztria, az Egyesült Királyság, Oroszország, Olaszország, Csehország, Spanyolország, Hollandia és Lengyelország esetében nőtt a forgalom.

A külföldivendég-forgalom jelentős részét fogadó szállodákon belül a kétcsillagos egységek kivételével növekedést regisztráltak. A külföldi vendégek száma a turisztikai régiók többségében emelkedett.

Javult a kihasználtság is

A szállodák szobakihasználtsága átlagosan 55,3%-os volt, 4,8%-kal magasabb, mint egy évvel korábban. Ezen belül az ötcsillagosok 78,1, a négycsillagosok 64,3%-os foglaltságot értek el. 

Az időszakban a kiadott szállodai szobák bruttó átlagára (15 076 forint) stagnált, az egy kiadható szállodai szobára jutó árbevétel (bruttó REVPAR) (8335 forint) 4,5%-kal emelkedett az előző év azonos időszakához képest. Az egyes kategóriák között jelentős az eltérés, a legmagasabb értéket az ötcsillagos (35 661 forint), míg a legalacsonyabbat a kétcsillagos egységek regisztrálták (6830 forint). 

A kereskedelmi szálláshelyek összes bruttó árbevétele folyó áron 4,9%-kal emelkedett a vizsgált időszakban. A szálláshely-szolgáltatás és vendéglátás fogyasztóiár-indexe szeptemberben 4,4% volt. A szálláshelyek 26,6 milliárd forint bruttó árbevételt értek el, ezen belül a szállásdíjbevétel 15,3 milliárd forintot tett ki.

A forint/euró árfolyam 284 forint volt szeptemberben, mindössze 1 forinttal gyengébb, mint egy évvel korábban.

Több vendég a wellness szállodákban

Szeptemberben 30 gyógyszálloda és 163 wellness-szálló működött. Míg a gyógyszállodák esetében az összes vendégéjszakák száma (leginkább a belföldiek hatására) 5%-kal mérséklődött, a wellness-szállókban viszont közel 20%-kal növekedett. A szobák kapacitáskihasználtsága szeptemberben a gyógyszállók esetében kedvezőbben alakult (71%), miközben a wellness-szállodák átlag alatti foglaltságot értek el (52%). A kiadott szállodai szobák bruttó átlagára a gyógyszállók esetében 13 800 forint, a wellness-szállók esetében 15 100 forint volt.

Kevesebb belföldi vendég Budapesten, több a Balatonon

Budapesten a vendégforgalom összességében 9,8%-kal nőtt – a külföldivendég-forgalom dinamikus növekedésének eredményeképpen – miközben a belföldivendég-éjszakák száma jelentősen (12%-kal) visszaesett. A vendégforgalom jelentős részét fogadó három–öt csillagos kategóriákban a szobák átlagára szeptemberben 9900 és 37 700, az egy kiadható szobára jutó árbevétel 6300 és 31 000 forint között alakult, ami 35–133, illetve 22–109 eurónak felelt meg. A Balatoni üdülőkörzetben a belföldivendég-éjszakák száma ismét erőteljesebben emelkedett, mint a külföldivendég-éjszakák száma. 

Így kártyáztak

A működő kereskedelmi szálláshelyek közül 2012 szeptemberében még 2033 egység fogadott el fizetőeszközként üdülési csekket és 1737 egység Széchenyi Pihenőkártyát. A belföldi vendégek 790 millió forint értékben fizettek SZÉP-kártyával a szálláshely- és kapcsolódó szolgáltatásokért. 

A szálláshely-szolgáltatást nyújtó – több, különböző ágazatban működő – vállalkozások a szálláshelyeken szeptemberben közvetlenül 30 ezer főt foglalkoztattak, ez 1,5%-kal kevesebb, mint 2011 azonos időszakában. A részmunkaidős foglalkoztatás aránya a szállodákban kategóriánként változó, kölcsönzött munkaerőt lényegében csak a négy-, illetve az ötcsillagos egységek foglalkoztattak, minimális arányban.

Az összes árbevétel és a szállodák vendégforgalma tekintetében szeptember július és augusztus után az év harmadik legerősebb hónapja volt. 

2012. szeptember 30-án a hazánkban működő kereskedelmi szálláshelyek száma 2819 volt, ezen belül 952 szálloda 56 ezer szobával, 1009 panzió 11 ezer szobával működött. A szállodákban szeptemberben 428 szobával több állt rendelkezésre, mint az előző év azonos időszakában. Budapesten a vizsgált időszakban 184 szálloda működött, ezek kapacitása közel azonos volt, mint 2011-ben. Az egyéb szálláshelyek (üdülőház, kemping és közösségi szálláshelyek) száma országosan 858 volt.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.