A nagy párizsi átváltozás

Nem kisebb célt tűzött ki maga elé az Air France és a Charles de Gaulle repülőtér, mint hogy a világ legjobb és leghatékonyabb reptéri kiszolgálását nyújtsa, aminek fontos mérföldköve a 2012 júliusában megnyíló, új szatelitterminál. Az S4 névre keresztelt szatelit az Air France közép- és hosszú távú schengeni zónán kívüli forgalmát bonyolító 2E termináljának kinyújtott karja.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kulcsfontosságú évnek nevezte a Charles de Gaulle (CDG) repülőtér új szatelittermináljának megnyitó évét, 2012-t Pierre Graff, a repülőteret üzemeltető Aéroports de Paris (ADP) elnök-vezérigazgatója. A Hub 2012 program keretében megvalósult beruházás révén Pierre Graff szerint javul a Charles de Gaulle-ról alkotott kép, szelídülnek az átszállás körülményei. „Az átszálló utasokért folytatott verseny nagyon kemény” – állapította meg Graff. Ebben a versenyben kíván helytállni Párizs az ADP és az Air France által közösen jegyzett, hub2012 nevű fejlesztési programjával.

Vegyesek a Párizs Charles de Gaulle reptérrel kapcsolatos érzelmek. Van, aki számára az első találkozás során befogadhatatlannak és áttekinthetetlennek tűnő repülőtér az is marad. Mások úgy gondolják, bár hatalmas, van logika a felépítésében. Az Air France és az ADP pénteken a nemzetközi sajtó nyilvánossága előtt vázolt közös fejlesztési terveivel azon van, hogy előbbi csoport tagjai egyre inkább az utóbbihoz tartozzanak, Charles de Gaulle váljon annyira utasbaráttá, hogy a légikikötő tartsa, de akár javítsa helyezését az átszálló repülőterek nemzetközi versenyében. „Az utazás, repülés a földön kezdődik, amit számos versenytársunk megértett” – mondta Alexander de Juniac, az Air France elnök-vezérigazgatója.

hub2012

Hogy pozícióját megtartsa, vagy esetleg a legnagyobb vetélytárs és jelenleg első helyezett A CDG a tavalyi rekordév alapján, amikor is 61 millió utassal zárta az évet, a Föld 7., Európa 2. legforgalmasabb repülőtere. Ebből 60%-ot a SkyTeam-tag légitársaságok reptettek, míg csak az Air France 32 milliót vitt el. Az Air Fr ance-utasok 52%-a átszálló utas, míg a Charles de Gaulle teljes forgalmának több mint 30%-a száll át. Ráadásul a reptér az átszállások számában veri a német és brit vetélytársakat. Bár az összehasonlítás a két órán belül elérhető csatlakozó járatokat nézi. Ezek szerint a CDG 25 024, Frankfurt 12 250, míg a London-Heathrow 6471 ilyen csatlakozást ajánl közép- és hosszú távú járatok közt az ADP által közölt adatok szerint.

Hogy a London-Heathrow-t maga mögé utasítsa, az ADP az Air France-szal közösen még 2006- ban nagy ívű fejlesztési programba fogott. A 2011–2015 közötti időszakban 2,4 milliárd eurót költenek. A fejlesztési program egyik meghatározó állomása az 580 millió eurós beruházással épült, 2012 júliuásában nyíló S4, amelyet az Air France és SkyTeam partnerei használnak. A 2008-ban elkezdett S4 a meglévő S3 szatelit mögött épült. Kapacitása évi 7,8 millió utas, de akár 10 millió utasnyi többletet jelenthet hosszabb távon, mivel a 2F terminálon egyidejűleg kapacitások szabadulnak fel; az eddigi 14 milliós forgalom 16-ra nőhet. Graff tájékoztatása szerint úgy kívánják javítani a repülőtér szolgáltatásainak színvonalát, ahogy azt az utasok szeretnék. Az S4 esetében több felmérés is készült – derült ki.

A szatelitet azzal a masiniszta nélküli vonattal érjük el, mely már közlekedik a 2E–2F terminálok és az S3 között. A meghosszabbított vonalon négy kocsi közlekedik majd az eddigi kettő helyett. A hosszú távú járatok kiszolgálását valóban komolyan gondolhatják az S4-en; egyidejűleg 16 széles törzsű gép fér el a forgalmi előtéren, ebből hét darab Airbus A380-as állóhely. Jóllehet, az S4 be- és kiszállásra szolgál, de a várakozást izgalmasabbá teendő a közel 800 méter hosszú épület indulási szintjének szinte teljes hosszában lesznek üzletek és vendéglátó-ipari egységek. A legnagyobb, mintegy 3000 négyzetméteres Air France-lounge is itt nyílik. Párizsban járunk, aki kultúrára szomjazna, mielőtt továbbrepül mondjuk Indokínába, az S4-n nyíló múzeumban jeles francia alkotók munkáit elemezheti, amelyeket például a Louvre-tól kölcsönöznek majd.

4500 négyzetméternyi szolgáltatási területtel bővül az S3 szateliten már meglévő Galerie Parisienne második szintje. Kereskedelmi és vendéglátóegységek mellett egy 100 szobás, a terminálon belüli szálloda is várja majd a reptéren a szokásos várakozásnál hosszabb időt eltöltő utasokat. Az új szatelit alaposan átformálja a CDG központját alkotó 2E, 2F terminál utasforgalmi szerkezetét. 2012 végétől a 2F terminál kizárólag schengeni terminálként üzemel a jelenlegi vegyes üzemet követően. 2012 végétől a schengeni országok utasainak nem kell átesniük újabb biztonsági ellenőrzésen akkor sem, ha Schengenen kívüli országba repülnek tovább. Ez tíz perccel rövidíti az átszállási időt az előzetes becslések szerint. Ezzel kapcsolatban merült fel az az újságírói kérdés, hogy mi lesz, ha – ahogy azt Sarkozy elnök nemrég megpedzette – Franciaország kilép a schengeni övezetből. Erre reagálva Graff megnyugtatott, a politikai ötleteléstől függetlenül létezik B terv, amennyiben a jelenlegi határ-ellenőrzési rendszer csak átemenetileg is felborulna. Szintén a gyorsaságot fokozza az önkiszolgáló útlevél-ellenőrzés, melyet kétévnyi előkészítést követően néhány hónapja indítottak. A középponttól legtávolabb eső 2G terminál pedig 2008-as megnyitása óta viszi a regionális és rövid távú forgalmat. Így tulajdonképpen az Air France Charles de Gaulle-i tevékenysége a hub2012 keretében három terminálra – 2E, 2F, 2G – koncentrálódik.

Verseny Európán túl

Felmerült, mit kezd a CDG az egyre nagyobb teret hódító, öböl menti hubokkal. Nagyon kemény versenyként írta le az öböl mentiekkel vívott légi csatát Alexandre de Juniac. „Jóllehet hatalmas pénzügyi forrásaik vannak, de fel lehet venni velük a versenyt” – tette hozzá. Párizs előnye földrajzi helyzete és a legmagasabb szintű minőségi fejlesztés. Illetve az, hogy míg Párizsnak 15 milliós vonzáskörzete van, addig az öböl menti repterek körül sivatag – szemléltette Graff a földrajzi adottságokból származó utasforgalmi előnyt. Juniac elismerte: bizonyos útvonalakon azonban – így Délkelet-Ázsiában – komoly versenyelőnyük lehet.

Ki viszi be az utast Párizsba?

A termékfejlesztés tehát nagy erőkkel zajlik, de egy repülőtér szerves egységet alkot környezetével, például azzal a várossal, amelyik mellett fekszik. Ahova be kell jutni – hatékonyan. A Charles de Gaulleexpressz megépítését firtató újságírói kérdésre reagálva mind Graff, mind pedig Juniac nyugtatott, a közvetlen gyorsvasút meg fog épülni. Ez az Air France szerint is remek lenne – tette hozzá Juniac. Az egyébként a város közepéig közlekedő helyi érdekű vasút ugyanakkor számos – más reptéren nehéz reptéri ki- és bejutáshoz szokott – utas számára irigylésre méltóan hatékony kapcsolatot biztosít Párizzsal, különösen annak tudatában, hogy a francia fővárosban gyakoriak a dugók.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.