A válságnak vége van

A berlini ITB a legek idegenforgalmi szakvására: a turisztikai miniszterektől a nagy szállodák képviselőin át a tour operátorokig mindenki szeretne rajta részt venni. Idén 188 ország képviselői tárgyaltak, ismerkedtek 2013 trendjeivel: százmillió német indul külföldre, az eddig csak részpiacnak gondolt ágakból (ilyen például az ökoturizmus, a meleg- és leszbikus utazók, stb.) húzóágazatok lesznek. A magyar kiállítók, vásárlátogatók is megjelentek a berlini vásárvárosban szép számmal.

Nem csak a budapesti Szigeten, hanem itt is van nulladik nap, és ebben mi, magyarok jók vagyunk: rögtön a Berlini Nemzetközi Turisztikai Börze (ez a hivatalos neve magyarul az ITB-nek) nyitó sajtótájékoztatója utána került sor Magyarország bemutatkozójára, így mi voltunk az első ország, amely ismertethette kínálatát…

Biztató beutazó adatok

A nagyszámú újságírócsapatnak csak át kellett sétálni az egyik teremből a szomszédos másikba, nem csoda, hogy telt ház volt. Jó híreket mondtak a Magyar Turizmus Zrt. (MT Zrt) szakemberei: a válság előtti értéket is meghaladóra nőtt a nálunk töltött német vendégéjszakák száma. Ez pontosan 2 millió 115 ezer megvalósult foglalást jelent, és rajtuk kívül mintegy hetven ezer német turista hajóval jött még Budapestre, így csak költött a fővárosban, de nem vette igénybe a magyar szállodák szolgálatait. Nőtt a hozzánk érkező német vendégek száma is:13 százalékkal a tavalyelőtti adatokhoz képest, elérve az 570 ezer főt.

Növekvő német nyugdíjas piac

Ez azért jó hír, mert a német szakemberek szerint idén minden idők legnagyobb turista-kiáramlása várható idén országukból: százmillió külföldi kiutazást várnak, és a németek jól fizető turisták: tavaly 1051 eurót költöttek utazásonként. Okkal reménykedhetünk a még több német turistában, mert ahogy azt Mezősi Csilla, az MT Zrt egészségturisztikai szakértője lapunknak elmondta, a határnyitás óta nem volt ilyen intenzíven jelen az országunk a német médiában, mint most. Az érdeklődés elsősorban a német nyugdíjasokra szakosodott idősotthonoknak köszönhető – a legtöbb médium Magyarországot jó példaként hozza fel a thaiföldi és a többi kelet-európai alternatívával szemben, hiszen nálunk nem ritka a németül beszélő személyzet ezekben az intézményekben.

Bor, kalács, porcelán

Az Angela Merkel német kancellár és az indonéz elnök által megnyitott szakvásáron (a dél-ázsiai ország idén kiemelt vendégként szerepelt) egyébként 308 négyzetméteres standdal veszünk részt, ennek központi eleme a víz. A tizenhat pulton huszonhat társkiállító képviseli Magyarországot, ahol a látogatók megkóstolhatják a magyar borokat és a kürtőskalácsot, megnézhetik a herendi porcelánt és a Londonban már sikerrel debütált Ipad játékot is kipróbálhatják. Jelen vannak a Budapest Airport szakemberei is, hogy újabb légijáratokért, valamint a jelenlegi kapacitások bővítéséért lobbizzanak, hiszen a vásáron az összes jelentősebb légitársaság képviseli magát.

A Malév űrje betöltve

Volt magyar vonatkozása is a Lufthansa légitársaság sajtókonferenciájának. Jens Bichof igazgatósági tag elmondta, a légitársaság megerősítette vezető pozícióját Budapesten, a Malév csődje után a Lufthansa a legnagyobb hagyományos légitársaság a Liszt Ferenc repülőtéren. Tavaly tizenöt százalékos növekedést elérve 870 ezer utast szállítottak, és a közvetlen járatok megszűnésével a legnagyobb szállítók lettek országunk és Észak-Amerika között is. A német légicég jelenleg heti 86 járatot közlekedtet Magyarországra.

Halal, imaszoba, böjt és külön női-férfi szárny

A figyelmes szemlélő az idei ITB után is levonhatja a tanulságokat a közeljövő trendjeiről: Latin-Amerika és az arab világ turizmusa fejlődik a leglátványosabban. A muzulmán utazási piac mérete elképesztő: kétszerese a kínainak és nagyobb az amerikainál is. Az iszlámhívők évente 126 milliárd dollárt költenek évente turisztikai célokra, és ez az összeg egyfolytában növekszik. Reem El Shafaki szakértő azt nyilatkozta az ITB napilapjának, hogy amikor muszlim turistákat utaztatnak külföldre, három kritériumot vesznek figyelembe a hotelválasztásnál: a kötelező, a jó, ha van és az előny, ha van feltételeket.

A halal ételek hiánya (ez a kóser iszlám megfelelője) kizáró feltétel lehet, és ugyanúgy szükséges az imaszoba is. Jó, ha figyelnek a vendégvárás során a böjtölő vendégekre Ramadánkor (például reggeli napfelkelte előtt), és a muzulmán turisták szeretnek alkoholmentes, családbarát szállodát választani, ahol külön welnessrészleg van a nőknek. A szakember érdekes példát is mondott: amikor az ausztráliai Queenslandban bevezették a muszlim-barát szolgáltatásokat, a beutazó iszlámhívő turisták aránya 38 százalékkal nőtt. Ezek a muszlim látogatók átlagban három hetet maradtak, és a helyszínen fejenként hétezer dollárt költöttek el.

Meleg, öko, extrém a trend

Másik tanulság, hogy a korábban csak részpiacoknak gondolt szegmensek ma már a fővonalhoz tartoznak: Európa és Észak-Amerika egyes városai (a környezetünkből például Bécs és Prága) külön standokon speciális katalógusokban hirdették szolgáltatásaikat a meleg és leszbikus turistáknak, és hasonlóan trendivé vált az ökoturizmus valamint az extrém kalandkeresés.

Ma már elképzelhetetlen ez az iparág a világháló és az IT-fejlesztések nélkül: külön pavilont kaptak a különböző okostelefonokra és számítógépre készült segédprogramok gyártói, akik azon dolgoznak, hogy minél kevesebb kattintással, adott esetben csak a telefonon segítségével lehessen pár másodperc alatt megszervezni egy teljes utat a repülőjegy vásárlástól a szállodafoglaláson és autóbérlésen át a vacsora kiválasztásáig.

Bye, bye válság!

Az öt napos kiállításon végig az volt az érzésem, hogy a válságnak vége van, minden visszatért a normális kerékvágásba. A számok legalábbis ezt mutatják: az utazás és turizmus szektor világszerte 258 millió munkahelyet teremt és hat trillió dolláros éves forgalmával a világ GDP-jének 9.1 százalékát adja – megelőzve ezzel az autóipart és kicsivel lemaradva a bankszektortól.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?