A WTTC lobbizik a turizmusért  

Az Európai Unió motorja lehet a turizmus, ha figyelembe vesszük az újonnan csatlakozott tíz országban rejlő lehetőségeket – mutat rá a World Travel &Tourism Council tavaly év végén közzétett tanulmánya.  

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

'

A siker eléréséhez két feltételt jelöl meg a WTTC: az uniónak magasabb szinten kell foglalkoznia a turizmus kérdéseivel, és szorosabban kell együttműködnie a köz- és magánszférának. Az EU 15 régi tagállamában a turizmus összesen 21 millió munkavállalót foglalkoztat, és 1,150 milliárd euróval járul hozzá az államok gazdasági össztermékéhez. Ha ehhez hozzászámítják a más szektorokban generált forgalmat is, akkor a foglalkoztatás 12,9, illetve a GDP 11,5 százalékát a turizmus adja. A turisztikai szektorban keletkező új munkahelyek általában hosszú távra szólnak, ugyanakkor rugalmas időbeosztást kínálnak naponta és szezonálisan, az ágazat felszívja a kevésbé képzett, idősebb vagy kezdő munkaerőket is. A szektor a legújabb kommunikációs technológiák alkalmazójaként képes munkahelyet teremteni a gazdaságilag elmaradottabb területeken is. A turizmusban rengeteg kisvállalkozás működik.

Feladatok az uniónak

A 25 tagországból álló Európai Unió célkitűzése, hogy a turizmus 2010-ig további 3 millió munkavállalónak biztosítson megélhetést az öreg kontinensen. Hogy ez megvalósulhasson, az uniónak fokozottabban támogatnia kell a határon átnyúló befektetéseket. Elsőséget kellene biztosítania a folyamatok felgyorsítására, különösen a 2007–2013 közötti új pénzügyi tervezési időszakban. A WTTC javasolja, hogy az EU alkosson olyan új törvényeket (adó- és versenyszabályok), amelyek érzékenyebben, rugalmasabban és támogatáspolitikájában hatékonyabban szolgálja a turizmus növekedését az új tagállamokban, különösen új vállalkozások létrejöttének támogatásával. Mivel a turizmus szinte mindennel (közlekedés, egészségügy, környezetvédelem) összefügg, szükséges olyan átfogó szemlélet meghonosítása az uniós irányításban és az egyes kormányzatok működésében, mely tekintetbe veszi az ágazat igényeit, és nem akadályozza a turizmus működését, növekedését. A szatellit számlarendszer – ha valamennyi új tagországban bevezetik – meggyőző adatokkal fogja bizonyítani a turizmus jelentőségét.

Turizmus az új uniós tagországokban

 Országok

 Turisztikai bevételek

A gazdaságra gyakorolt többlet  

 Munkahelyek a turizmusban

 Más ágazatokban generált munkahelyek

Ciprus

 288

 744

 12 138

 31 380

Csehország

 1 164

 3 058

 76 076

 199 911

Észtország

 215

 564

 16 769

 44 058

Magyarország

 8 939

 19 036

 551 624

 901 094

Lettország

 286

 752

 27 994

 73 552

Litvánia 

 472

 1 240

 36 668

 96 342

Málta

 443

 604

 19 478

 26 539

Lengyelország

 6 520

 19 414

 500 235

 1 489 575

Szlovákia

 381

 1 002

 37 379

 98 200

Szlovénia

 167

 438

9 287  

 24 403

Összesen

 18 876

 46 853

 1 287

 2 985 054

 Amennyiben az újak fejlettsége megközelíti a régi tagországokét, turizmusuk együttesen további 46,9 milliárd euróval és 3 millió új munkahellyel járulhat hozzá az EU sikeréhez. A legnagyobb fejlődési lehetőség a lengyel és magyar turizmus előtt áll.    

Köz- és magánszféra

A lehetőségekből akkor válhat valóságos fejlődés, ha megvalósul a konstruktív együttműködés a nemzeti kormányok, a regionális, térségi és helyi önkormányzatok, valamint a turisztikai vállalkozások között. A turizmus vitathatatlanul a legjobb munkahelyteremtő ágazat, de fejlődéséhez az is szükséges, hogy az állami, önkormányzati fejlesztések segítsék elő a repülőterek, utak, kikötők, azaz az infrastruktúra kiépítését.

A turisztikai mutatók még különböznek

A tíz új uniós országban a turizmus átlagban a GDP 7,3 százalékát termeli, szemben a régi tagországok 8,3 százalékos átlagával. Ez a részesedés már tartalmazza a turizmus más szolgáltatásokra és ágazatokra gyakorolt kedvező hatását. A külföldi turisták az új tagországokban turisztikai szolgáltatásokra jelenleg átlagosan csak felét költik (452 euró) el annak, amit a régi tagországokban. A lakosságszámra kivetítve az újakban 263 euró, a régiekben 713 euró jut egy főre, vagyis az arány még jobban a régiek javára tolódik el. Az újonnan csatlakozó országokban a lakosság költése utazásra és üdülésre ma jelentősen a régi uniós tagországok átlaga alatt van.

Szakemberek világszövetsége 

WTTC a turisztikai magánvállalkozások vezető szakembereinek világszövetsége. A szervezet kész segíteni az unió turizmusfejlesztési tevékenységét, tagjai készek együttműködni a közszféra intézményeivel. A WTTC ennek jeléül készíttette el a tíz új tagország turisztikai potenciáljával foglalkozó összehasonlító tanulmányt, amelyet az Oxfordi Gazdasági Jövőkutató Intézet állított össze a 2004-es várható adatok alapján. A szakemberek a tizek turizmusa lehetőségének kiszámításánál figyelembe vették azt a várható fejlődést, amely az unióhoz való csatlakozással megindulhat az új tagországokban.

'

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.