Akit a kémény füstje megcsapott…

A magyar utazók lassan kezdik megismerni és megszeretni a luxushajóutakat. Míg néhány évvel ezelőtt alig néhány száz honfitársunk választott magának tengeri hajóúttal egybekötött vakációt, addig az idén várhatóan már háromezernél is többen kelhetnek útra a földközi-tengeri, karibi, esetleg észak-európai, dél-amerikai vagy ázsiai körutazásokra. A hazai piac sajátossága, a nyelvtudásbeli hiányosságok miatt több iroda is magyar idegenvezetővel kínálja üdüléseit egy-egy időpontra.

'

Külföldi iparági szakértők szerint néhány év múlva a tízezret is elérheti a luxushajóutakon részt vevő magyar utasok száma, így a piac dinamikus bővülése várható még évekig. A hazai piacon tudomásunk szerint öt turisztikai vállalkozás foglalkozik jelenleg specialistaként luxushajóutakkal, az utazási irodák túlnyomórészt ezektől a hajóstársaságokkal szerződéses kapcsolatban álló irodáktól kérik le a hajós üdüléseket. Bár a hajóstársaságok piacán komoly koncentrálódás történt az utóbbi évek során, az egyes márkák megtartották önállóságukat, így lehetséges, hogy az egy vállalatcsoporthoz tarozó márkákat más-más irodák képviselik Magyarországon.

A kereslet élénkülése külföldön is szembetűnő, ezért a hajóstársaságok egymással versenyezve rendelik meg az újabb és újabb hajókat, amelyek fedélzetén egyre több különleges szolgáltatás várja az utasokat.

A verseny azonban néha furcsa helyzeteket teremt. Emlékezetes, hogy alig másfél évvel ezelőtt néhány hónap alatt eltűnt az egyik legerősebb, jól működő, jó árakat kínáló európai hajóstársaság, a Festival Cruises. Krucsai Zsolt, a társaság egykori hazai „preferred sales agent”-je, a Mahart Tours irodavezetője úgy emlékszik, hogy teljesen szürreális körülmények között, egy rossz döntést követően tűnt el a süllyesztőben a színvonalas szolgáltatásokat nyújtó olasz vállalkozás. A problémát az okozta, hogy a társaság szerződést kötött egy a csőd szélén álló franciaországi hajógyárral, hogy kilenchavonta átvesz tőlük egy új hajót. Az 50 milliárd forint értékű óceánjárók meg is érkeztek menetrend szerint, a Festival a szerződés szerint részletekben törlesztett. A hajógyár azonban keresetet nyújtott be a francia bírósághoz, amelyben egy összegben kérte a hajók árát. A bíróság megítélte a követelést, az egyösszegű fizetésre nem volt képes a Festival, így a hajókat lefoglalták, a cég csődbe jutott.

A Festival eltűnése komoly nehézséget okozott a hazai partnerirodának is, a Mahart Tours így rövid idő alatt kénytelen volt új partnerek után nézni. Így kerültek kapcsolatba azzal a céggel, amely megvásárolta a Festival egykori hajóinak többségét. Az MSC nevű társaság a világ egyik legnagyobb hajóscége, amelynek 200 teherhajója járja a világtengereket. Emellett ma már 7 luxus-óceánjárójuk is van, és három további hajót építtetnek még. Három éven belül piacvezető szerepre pályázik a társaság Európában. Idén nyártól jelentősen csökkentették a hajókon az italok árát. Az idén körülbelül 600 utast közvetít a Mahart Tours az MSC hajóira.

Krucsai azonban a Festival esetén okulva nem akart kizárólag egy társasággal foglalkozni, hanem az MSC kínálatát kiegészítő más szolgáltatókat is megkeresett. Szorosabbra vonta cége korábbi kapcsolatát a ciprusi Louis nevű céggel, amely a luxushajók mellett szállodákat üzemeltet és catering szolgáltatást is nyújt. Az idei év elején velük megkötött szerződés alapján a társaság hajóin idén várhatóan több mint 400 magyar utas fordulhat meg a Mahart Tours, valamint annak viszonteladói révén.

Közben egy harmadik társaság, a spanyol Pullmanntur Cruises is bekerült a Mahart Tours portfóliójába. A márka viszonylag még kevésbé ismert a hazai piacon, pedig régóta működő cégről van szó. Az ismeretlenség oka, hogy a spanyol cég nemrégiben még csak saját, spanyol utasai kiszolgálásával foglalkozott, és csak két éve kezdett külföldről is fogadni vendégeket hajóin. A társaság hajós termékei azonban érdekesek lehetnek a magyar piacon, mivel a spanyol árszinthez és keresetekhez viszonyított árak kedvezőbbek lehetnek honfitársaink számára, mint a legtöbb hajóstársaság nyugati európai vagy észak-amerikai átlagfizetéshez, -nyugdíjhoz viszonyított árai. A spanyol társaság hajói elsősorban a karib térségben közlekednek, a havannai vagy mexikói indulású járatokhoz Madridból saját repülős charterjáratot indítanak, ami a csomagárat versenyképessé teszi. Az is előnyös, hogy az utasnak nincs szüksége USA-vízumra. Ősztől all inclusive jellegű ellátást nyújtanak majd a fedélzeten az eddig megszokott, csak az étkezéseket, illetve általában az asztalokra kihelyezett jeges vizet, kávét és teát magában foglaló ellátással szemben. Idén 120-130 magyar utast közvetít a Pullmanntur Cruises járataira a cég.

A fenti három cég mellett specialistaként a Mahart Tours a Costa társaság útjait is értékesíti, az idén 100-nál is több utasuk lesz. A Princess, a Carnival Cruises, a Cunard, a Hapag-Lloyd, sőt még az ázsiai Star Cruises járataira is foglalhat náluk 120-150 viszonteladójuk. Így összesen várhatóan 1200 magyar utasuk lesz idén 16 hajóstársaság útjaira.

Mivel sok utasuk nem beszél idegen nyelven, ezért csoportokat is szerveznek a hajókra magyar idegenvezetővel. A jövőt mégsem pusztán a hajóutakban látja Krucsai Zsolt: a hajóúttal vagy az általuk szintén árusított nemzetközi kompjegyekkel kombinált üdülések kerülnek előtérbe kínálatukban, elsősorban Cipruson, Korzikán, Szardínián és Észak-Európában.

Fontos a szaktudás és a tapasztalat

Falb Ildikó, a Tensi Aviation hajóutak referatúra vezetője szerint is erősödött a kereslet a hajóutak iránt az utóbbi években. A Costa magyarországi vezérképviselőjeként, illetve Royal Caribbean és a Princess kiemelt ügynökeként működő iroda munkatársa szerint azonban a hajós üdülés olyan termék, amit nagyon jól kell ismerni, nem véletlen, hogy az ezeregyszáz hazai utazási iroda közül jó, ha 50-60 foglalkozik komolyabban ezzel.

E különleges utazási formát azonban megfelelő módon kell megismertetni a magyar piacon. Ehhez sok esetben le kell győzni a luxushajók világáról a szappanoperák alapján kialakult torz képet, az utasok előítéleteit. Sokan tartanak a bezártságtól, vagy félnek, hogy unalmas egy ilyen út, mások azt gondolják, ez a fajta nyaralás számukra megfizethetetlen. A legtöbb mediterrán út során naponta új kikötőbe hajóznak, és a hétéjszakás karibi utaknál is legalább 5-6 szigetet járhatnak be az utasok.

A Tensi ugyan 1999 óta értékesíti a Royal Caribbeant Magyarországon, a hajós forgalmuk felfutása mégis 2003-hoz köthető, ekkor kezdődött kapcsolatuk a Costával. Abban az évben az olasz cég a magyar piac számára is nagyon kedvező árakat kínált, ennek meg is lett a gyümölcse 500 utas formájában. Ezért az év felfedezettje elismerést kapta a Tensi a Costától. Már az indulás évében – a kedvezményes ágazati árak révén – számos utazási irodai dolgozó is ki tudta próbálni a Costa hajóinak szolgáltatásait. A tapasztalat pedig azt mutatja, hogy azok az ügynökök adják el a legtöbb utat, akik maguk már részt vettek ilyenen.

A Costa-utak magyarországi sikerének másik kulcsa a családoknak biztosított jelentős kedvezmény: a két szülővel együtt lakó egy vagy két gyerek ingyen utazik.

A Royal Olympic és a Festival Cruises piacról való eltűnésének következtében 2004-ben a mediterrán térségben a hajóutak piaca jelentősen átrendeződött, a Costánál szinte már májusban elfogytak a helyek egész nyárra, de a hajóstársaság erre az időszakra időzítette két új hajójának az elkészültét. Idén stabilabb lett a piac, jövőre pedig a növekvő európai kereslet miatt a Royal Caribbean is áthozza a nyári szezonra Európába egyik 3500 fős hajóját.

Tavaly 650 utasuk volt a Costára, az idén 900-1000 utasra számítanak. A Royal Caribbean esetében évente 4-500 között alakul az utasok száma évente.

2005 őszétől változik az árstruktúra a Costánál, követik a fapados modellt, minden szezonra, minden útvonalra és dátumra meghatároznak egy speciális – legalacsonyabb – húzóárat speciális feltételekkel, valamint az adott hajóútra érvényes sztenderd tarifát. Aki jó előre hajlandó lefoglalni hajóútját, akár fél áron is hozzájuthat az üdüléshez.

A hajóstársaságok azon igyekeznek, hogy hajóik minél újabbak legyenek. Az utóbbi években trend az is, hogy növelik a társaságok a balkonos kabinok számát, ma már nem ritka, hogy a kabinok 60-65 százaléka saját kis erkéllyel rendelkezik. A Tensi hajós törzsutasainak kabinválasztási szokásai alapján elmondható, hogy elsősorban az idősebb, kényelmesebb párok értékelik a balkon adta előnyöket, míg a kabint elsősorban alvás céljára használó fiataloknak bőven elég a belső kabin.

Falb Ildikó egyetért azzal a felvetéssel, hogy Nyugat-Európában a tengeri hajóutak az átlagos nyaraló számára elérhető tömegtermékek, amit az is jelez, hogy Németországból, Nagy-Britanniából vagy Spanyolországból charter repülőjáratokon visznek évente több tízezer utast a karibi térségbe, az onnan induló hajóutakra.

Nászutasok Hawaiin

Öt-hat éve árusít hajóutakat a Vista, az ő forgalmuk is lendületesen nő. A terület felelőse, Recska Andrea kérdésünkre elmondta, hogy míg két évvel ezelőtt száznál is kevesebb, tavaly pedig 120 hajós utasuk volt, idén év végéig várhatóan 250 fő utazik az általuk értékesített társaságok útjaira. Korábban a Royal Olympic görög cég útjait árulták, majd miután a céget felvásárolta a Louis Cruises, azóta velük dolgoznak. Különösen a négy nap, hároméjszakás, illetve öt nap, négyéjszakás görög szigeteket bejáró túrák kedveltek. Három éve árusítják a spanyol Pullmantur Cruises útjait, amelyek náluk is nagy népszerűségnek örvendenek a versenyképes csomagárak és a tágas kabinok, belső terek miatt. A Vistánál sokan, különösen a nászutasok érdeklődnek a Norwegian Cruise Line egyik ajánlata, a Hawaii szigetéről induló túra iránt.

Egyedi útvonalak

2000 óta képviseli Magyarországon a Princess hajóstársaságot a Baobab Travel, amely az idén további három céggel, a Carnival Cruisesszel, az MSC-vel és a Golden Star nevű görög társasággal kötött kiemelt ügynöki szerződést. A cégnek az üzletág melletti elkötelezettségét jelzi, hogy www.luxushajo.hu néven honlapot is regisztrált, amely várhatóan novembertől indul.

A Princess és a Carnival útjaira online tud foglalni az iroda, de mivel a Princess rendszerében benne van a Cunard is, így ez is bővíti portfóliójukat – hangsúlyozta Tornallyay Éva, az iroda ügyvezető igazgatója. Szerinte nem meglepő az, hogy a hajóstársaságok több ügynökkel is kötnek kiemelt partneri szerződést, mivel a termék értékesítéséhez szükséges a szaktudás, a fél tucat specialista pedig jól megfér egymás mellett a piacon. A cégnek az idén körülbelül 500 utasa lesz hajóutakra, ez a szám lassan emelkedik. A gyorsabb növekedés egyik akadályát az USA-vízum megszerzésével járó bonyodalmak jelentik, bár eddig nem volt olyan utasuk, aki azért nem tudott elutazni, mert nem kapott vízumot. Általánosságban is csökkent náluk a karibi térség iránti érdeklődés, nőtt viszont a csendes-óceáni, alaszkai utak vonzereje. Utasaik többsége visszatérő vendég, sokan vannak, akik egy hajóút után már csak ilyen üdülés iránt érdeklődnek. Miattuk is szükséges a választék állandó bővítése. A hajóstársaságok is igyekeznek törzsutasaik kedvében járni, a Princessnél például kifejezetten odafigyelnek, hogy mindig új és újabb, különleges útvonalakat kínáljanak.

Márkanégyes

Négy hajóstársaság, a Cunard, a Seabourne, a Norwegian Cruise Line és a Holland America képviseletét látja el Magyarországon a GSA World Hungary. A társaság értékesítési vezetője, Csillagné Szitnyai Zsuzsa szerint ugyan folyamatosan nő idehaza az érdeklődés a luxushajóutak iránt, a magyar piacon azonban még mindig nem elég érett ez a termék. Sok potenciális utazónak kell elmesélni, hogy a több százezer forintos részvételi díj arányban van a nyújtott szolgáltatással: a fedélzeti luxussal, a különleges úti célokkal. Aki viszont már részt vett ilyen utazáson, szívesen üdül később is hajón. A GSA World kínálatából a legnagyobb érdeklődés a Cunard két óriáshajója, a Queen Elizabeth 2, illetve a Queen Mary 2 iránt mutatkozik. Az athéni olimpiai idején a görög fővárosban lehorgonyzott, és sokak által akkor legalább képen megismert QM2 ugyan az év nagy részében az Atlanti-óceán habjait szeli Southampton és New York között úgy, hogy közben nem is köt ki sehol, mégis sokan akarják kipróbálni a hajót. Ennek az az oka, hogy a fedélzeten a planetáriumtól a spa klubon át a zenés esztrádműsorokig mindenki válogathat a különféle szórakozási lehetőségek közül. A Holland America társaság karibi és mediterrán hajóútjai iránt a legnagyobb a hazai érdeklődés, bár az USA-vízum megszerzésének nehézsége korlátozza a keresletet az előbbi iránt. Akik nem akarnak az amerikai vízum beszerzésével bajlódni, azoknak az Ocean Village hajóit ajánlják: ezek Karib-tengeri útjuk során nem érintik az USA partvidékét, és Londonból közvetlen charterjárattal lehet megközelíteni a két indulási pontot, St. Marteent, illetve Barbadost. Az Ocean View célcsoportja a 30–55 közötti korosztály, nekik könnyedebb, kötetlenebb üdülést kínálnak, az utasok akkor étkeznek, amikor akarnak, és az öltözködési szabályok is lazábbak.

Teherszállítók a luxushajópiacon

Az évente 10 százalékkal bővülő globális luxushajópiac egyre több, alapvetően teherszállítással foglalkozó vállalkozás figyelmét keltette fel az utóbbi években. A TUI konszern tulajdonosa, a Hapag-Lloyd árbevételének döntő része is a teherszállításból származik, de négy luxushajójuk is szeli a habokat. A legfeltűnőbb példa a Mediterranean Shipping Company, az MSC, amely két év alatt megduplázta luxushajós kapacitásait, és ma már egyszerre 10 ezer utast képes szállítani hét hajóján. 2010-ig minden évben át akarnak venni egy-egy új hajót. Így kapacitásuk 15 ezresre bővül. Hogy miért ilyen bátrak? Míg az USA-ban évente egymillió luxushajóutast regisztrálnak, addig Európában alig 1,3 milliót.

Egzotikus úti célok

Az idén és jövőre tovább bővül a luxushajós társaságok által kínált egzotikus úti célok köre. A prémium- és luxusmárkák útvonalhálózatába jóformán kötelező elemként bekerül Líbia, de egyre több hajó érinti Dubait, Kínát, Dél-Koreát vagy Indonéziát – derül ki a Travel Weekly felméréséből Azok a cégek, amelyek 2003–2005-ben nem programozták a keleti mediterrán kikötőket, újra megállnak Alexandriában, Port Saidban, Isztambulban, Tuniszban. Az Oceania Cruises olyan különlegességekkel rukkol ki, mint a fekete-tengeri körút vagy a Norvégiát Izlanddal kombináló túra. Az a 24, illetve 35 napos útjuk is izgalmasnak ígérkezik, amely Európából a Szuezi-csatornán keresztül egyiptomi, ománi, indiai és thaiföldi pihenők után Szingapúrban ér véget. A Princess Cruises 670-személyes Pacific Princess hajója szeptember 16- én indult 27 napos útjára Délkelet-Ázsiából, amelynek során érinti a srí lankai Colombót, Chennait Indiában, a Seychelles-szigeteket, Kenyát, Zanzibárt és Durbant Dél-Afrikában. A Holland America Rotterdam nevű hajója idén télen az Atlanti-óceán déli részén szeli a habokat Rio de Janeiro és Lisszabon között, útba ejtve olyan luxushajós utak során szokatlannak számító kikötőket, mint a Kanári-szigetek, Gambia, Szenegál vagy Marokkó.

A legnagyobb hajó (pillanatnyilag)

Augusztus 22-én a szárazdokkból a nedves dokkba került a Royal Caribbean International legújabb, 158 ezer tonnás hajója, a Freedom of the Seas, így jelenleg ez a társaság mondhatja a magáénak a világ legnagyobb luxus-óceánjáró hajóját. A 3634 férőhelyes Freedom súlyát tekintve túltesz a Queen Mary 2-n, utaskapacitása pedig nagyobb lesz, mint a jelenlegi világelső Voyager of the Seasé. A hajón az utolsó simításokat a turkui Aker Finnyards hajógyárban végzik, és 2006 májusában bocsátják vízre. A fedélzeten egyebek mellett gyerekbarát vízi vidámpark, óriási mászófal, könyvesbolt és pizzéria is helyet kap. A hajó a karibi térségben teljesít majd szolgálatot. További újítás, hogy az utasok beszállás előtt, még otthonról online módon is bejelentkezhetnek a hajóra, így akár 30 másodperc alatt végezhetnek a becsekkolással.

Márkák egy kézben

Amikor 2003. április 17-én összeolvadt a világ két vezető hajóstársasága, a Carnival Corporation és a P&O Princess Cruises, létrejött a jelenlegi legnagyobb luxushajós birodalom. A piacon jelenleg fellelhető, a laikus számára versenytársnak számító márkák jelentős része ehhez a vállalatcsoporthoz tartozik: a Carnival Cruise Lines, a Holland America Line, a Princess Cruises, a Seabourn Cruise Line, a Windstar Cruises, az AIDA Costa Cruises, a Cunard Line, a P&O Cruises, az Ocean Village, a Swan Hellenic és a P&O Cruises Australia. Ezek a márkák együttesen 77 hajót üzemeltettek 2004 végén, és további 9 új hajó épült akkor számukra. A Carnival Cruise Linest Ted Arison alapította 1972-ben, a társaság 1987-ben tőzsdére ment, a befolyt összegből felvásárlásokba kezdett. 1989-ben megvásárolta a Holland America Line-t, a hozzá tartozó Windstar Cruisesszel együtt, 1992-ben bekebelezte a Seabourn Cruise Line-t, 1997-ben felfalta az akkori Európa vezető hajóstársaságát, a Costa Cruisest. 1998-ban a Cunard Line került sorra. A P&O Princess is összeolvadások és felvásárlások sorozataként jött létre. A P&O Princess mögött 150 éves múlt áll, a társaság az 1970-80-as években vásárolta fel a Princess Cruisest. A P&O Princess 1999-ben, illetve 2000-ben felvásárolta az AIDA Cruisest. Ekkor létrejött a világ legnagyobb szabadidős turisztikai vállalata, amely az integráció mellett meghagyta az egyes márkák autonómiáját, így azok saját értékesítési, marketing és foglalási irodákkal rendelkeznek.

'

Szántód, Tihany, Tomaj és Balaton szolgálatba állt

Szántód, Tihany, Tomaj és Balaton szolgálatba állt 

A BAHART négy új hajóval gazdagodott: a két-két kompot és katamaránt március 28-án, Balatonfüreden, a hajózási szezon kezdetén avatták.
Megszólalt a hitelminősítő a Boeing-ügyben

Megszólalt a hitelminősítő a Boeing-ügyben 

A Moody's hitelminősítő közölte, hogy fontolóra veszi a Boeing minősítésének lerontását.
Különleges jármű futott be Szentendrére - érdemes megnézni!

Különleges jármű futott be Szentendrére - érdemes megnézni! 

Az április 1-jén, hétfőn újra megnyitó szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeum legújabb kiállítási darabja egy egykori Margitszigeti Sétajárat.
Útlezárások a reptér felé április 2-től

Útlezárások a reptér felé április 2-től 

A Budapest Airport Zrt. tájékoztatása az április 2-án kezdődő útfelújítások kapcsán.
A Stadler lenyúlná a spanyol vonatgyártót a magyarok elől

A Stadler lenyúlná a spanyol vonatgyártót a magyarok elől 

A háttérben a madridi kormány állhat, amely a magyar konzorciumtól félti a Talgo vonatgyártót.
Személyi változás a Budapest Airportnál

Személyi változás a Budapest Airportnál 

Az általános és fejlesztési vezérigazgató-helyettes 17 év után, március 31-én távozik a vállalattól.
Guiness-rekorder a Flirt H2 motorvonat

Guiness-rekorder a Flirt H2 motorvonat 

A világrekorder vonat részben a Stadler szolnoki kocsiszekrény-üzemében készült.
Távozik posztjáról a Boeing vezérigazgatója

Távozik posztjáról a Boeing vezérigazgatója 

Dave Calhoun 2020 elején vette át a vezérigazgatói tisztséget, miután az elődjét, Dennis Muilenburgot leváltották.
A Lufthansa Technik tovább növekedne

A Lufthansa Technik tovább növekedne 

A Lufthansa Technik Budapest ügyvezető igazgatója áttekintést adott a magyar leánycég tavalyi teljesítményéről és idei terveiről.
Boeing-elkerülő weboldal indult

Boeing-elkerülő weboldal indult 

Pár kattintással kideríthető, hogy egy repülőjáratot pontosan milyen géptípussal teljesít majd a légitársaság.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.