Átfogó Balaton kutatás: jó, jó, de miért zöld a tó vize?

Olyan nagyszabású és részletes Balaton kutatást végzett a nemzeti turisztikai marketingszervezet (MT Zrt) a Balatoni Regionális TDM Szövetséggel karöltve, amelyre a közelmúltban nem volt példa. Halassy Emőke, a cég Kutatási Irodájának mb. irodavezetője ma ismertette a tavaly nyáron végzett, majd ősszel kiértékelt kutatás eredményeit Almádiban, a Ramada Hotel & Resort Lake Balatonban.

Szakmai mélyinterjúkat végeztek 30 szakemberrel, a hazai és külföldi turisták körében a főszezon idején elégedettségi vizsgálatokat folytattak, és online kérdőíves módszerrel is megkeresték a tóhoz látogatókat.

 

A kutatásvezető először a legfrissebb KSH-statisztikákat ismertette – vendégek, vendégéjszakák száma emelkedett tavaly 2011-hez képest: + 11,5 százalékkal -, majd a hosszabb távú tendenciák kapcsán megjegyezte, hogy 2010 óta egyértelműen visszatértek honfitársaink a tóhoz, nőtt a belföldi üdülési kedv- 10 év alatt 35,5 százalékról 61 százalékra kúszott fel a magyar tengerhez érkező belföldi nyaralók száma.

Külfölddel kapcsolatban elhangzott, még mindig a német küldőpiac a vezető, az osztrák stagnál, a holland viszont kissé visszaesett – köszönhetően a tó körüli kempingfejlesztések elmaradásának, és az ottani nem egyszer retro kort idéző állapotoknak. Bár mi, magyarok szívesebben megyünk a tóhoz, mint korábban, azonban mára az is általánossá vált, hogy rövidülnek a szabadságok, inkább egy-egy hosszabb hétvégét töltenek el honfitársaink a tó partján.

2600 fős minta alapján végezték az elégedettség kutatást, és mint kiderült, ez vizsgálati mintának óriási szám (egy országos mintavétel alapja általában 1000 fő).

Töltse le a kutatás prezentációját >>>

1300 hazai és ugyanannyi külföldi nyaralót kérdeztek 35 tókörnyéki településen, és egy kérdőív kitöltése több mint félórát vett el a nyaralók pihenésének idejéből. A megkérdezettek 90 százaléka elégedett volt a helyválasztással, a körülményekkel, az elégedettségi mutató alapján a régió teljesítménye a „nagyon jó” minőségi kategóriára pozícionálható.

Azonban most az következzék, amivel elégedetlenek a vízparthoz érkezők. Az északi parton sokan a szabadstrand lehetőséget hiányolják, úgy általában mindenütt a szükséges illemhelyek kevés számát (és ha van – a tisztaságát is, tegyük hozzá), alacsonyabb árakat szeretnének a hazai nyaralók, a külföldiek pedig több ATM pénzkiadó automatát.

Érdekes még, hogy a magyaroknak jóval magasabb az elvárási szintje, mint a határon túlról érkezőknek, és az is, hogy mindkét kérdezett csoport számára a turisztikai vonzerők csak negyed-ötödleges célt jelentenek, szinte eltörpülnek a pihenés, a fürdés, a jó idő, a buli, kikapcsolódás igénye mellett.

A gyerekprogramok választékával alapvetően senki sem túlságosan elégedett, a külföldiek közül többen a nyelvtudás hiányát is megemlítették. Gond még számukra a közlekedés, a parkolás, és az, hogy egy-egy településen belül szinte elvesznek, mert nincsenek megfelelő útbaigazító táblák.

Az ár/érték arányt említették még a kutatás kapcsán: a Balaton-környéki kereskedelemben és a strandokon ez a nyaralók számára gondot jelent. És végül még egy érdekes „zavaró tényező”: sok külföldről érkező említette, hogy a víz (számunkra csodaszép) mélyzöld színe zavarja, mert szerinte ez nem tiszta fürdővizet jelez.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.