Az alacsony ár a legfőbb vonzerőája

A korábbi meredek felfutás után tavaly már visszaesett a budapesti fapados járatok forgalma. 2005 őszéhez viszonyítva 2006-ban 4,9%-kal csökkent a diszkont-légitársaságokkal közlekedő utasok száma, 2006 októberében összesen 191 497 low cost utast regisztrált a Budapest Airport Rt. A tendenciák megértése érdekében készített felmérést a fapadosutasok motivációiról, utazási szokásairól a Budapesti Turisztikai Szolgáltató Kht. (BTH) megbízásából a Xellum Tanácsadó Kft. és Szemrédi József idegenforgalmi szakértő.

A kutatást a 2005 augusztusa és 2006 júliusa közötti időszakban végezték, 4800 fő megkérdezésével. A tanulmányból egyértelműen kitűnik, hogy a fő küldőországokban Magyarországon Budapest a legismertebb és legvonzóbb, sőt például az angolok, olaszok vagy norvégok szemében Budapest=Magyarország és Magyarország= Budapest.

A diszkont-légitársaságok ráadásul igen kevés vagy nagyon leegyszerűsített („utazz olcsón, egyél-igyál olcsón!”) desztinációspecifikus üzenetet kommunikálnak járataik népszerűsítésére. Érdekes, hogy az egyes szezonokban másmás szegmens képviselői érkeznek diszkontjáratokkal. Fővárosunkat túlnyomórészt a 31–40 éves korosztály kereste fel, bár augusztusban és szeptemberben a 21–30 évesek érkeztek a legnagyobb számban. A vizsgált időszakban minden ötödik ideutazó 41–50 év közötti. Az együtt utazók leginkább kettesével vagy hármasával érkeznek. Egyedül leggyakrabban a franciák és a németek fordultak meg Budapesten, társasággal pedig a britek és a dánok.

Tavasszal a fapados társaságokat évente 1-2 alkalommal igénybe vevők, míg nyáron és őszszel a rendszeresen diszkontjáratokkal utazók látogattak Budapestre.

A baráti, illetve rokoni ajánlás (a megkérdezettek 17%-a) mellett az ár (31%) volt a legdöntőbb tényező az úti cél kiválasztásában. Ez utóbbi nemcsak az olcsó repülőjegyre vonatkozik, hanem a feltételezett alacsonyabb magyarországi életszínvonalra is. További motivációt jelentettek: a kulturális örökségek (10%), az útifilmek, beszámolók (10%), üzleti utazás (9%), régóta tervezett cél (8%), visszatérő vendég (8%), illetve rokonlátogatás, wellnessút, egyéb (8-8%). A járatok indulási időpontja, valamint a repülőtér megközelíthetősége is egyre fontosabb szerepet játszik a célország kiválasztásakor, különösen a holland, brit, német, spanyol és svájci területekről érkezők számára – derült ki a felmérésből. Egyre inkább jellemző továbbá a látogatók impulzusjellegű döntése, vagyis az utazást nem előzi meg részletes információgyűjtés Budapestre vonatkozólag. Egyre kevesebbet és kevesebb forrásból tájékozódnak az utazás előtt.

A budapesti tartózkodás során kevésbé játszanak szerepet a város vonzerői – a fürdők, a gasztronómia, a kulturális értékek. Az igénybe vett szálláshelyek tekintetében elmondható, hogy leginkább a szállodákat, azon belül is a maximum 3 csillagos kategóriát részesítik előnyben. A 4 és 5 csillagos hotelekben a britek, németek és olaszok aránya a domináló. A jellemző tartózkodási idő 2-3 nap, amely során átlagosan 300 eurót költöttek, igaz, egyes brit, norvég vagy svájci turisták akár 400-800 eurót is itt hagynak ugyanezen időszak alatt.

Budapestet a low-cost turisták döntő többsége izgalmas, barátságos városnak tartja, ugyanakkor kissé ódivatúnak is. Ennek ellenére előzetes elvárásaikhoz képest pozitívan csalódtak fővárosunkban. A fapados társaságok kommunikációinak hatékonysága javítható lenne, ha a légitársasági üzenetek és az itthonról indított Budapest- és Magyarország-specifikus üzenetek és kampányok harmonizálnának egymással.

A kutatás teljes anyaga megtekinthető a BTH honlapján.

Kapcsolódó statisztikák:

Budapesti tartózkodás során végzett tevékenységek (nemzetiségek szerint)

A repülőjegy vásárlásának módja


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?