Az állatkertek mint témaparkok

A komplex, helyileg koncentrált programok egyre kedveltebbek a turisztikai piacon, ezek egyfajta megjelenési formái a „klasszikus” témaparkok. Jelenleg Magyarországon néhány történeti park tekinthető országos, illetve regionális jelentőségű témaparknak, emellett említhetők még az aquaparkok mint tematikus parkok, ezek azonban többnyire nem önállóak, hanem gyógyfürdőhöz kapcsolódnak. Az állatkertek napjainkban tervezett turisztikai fejlesztései viszont éppen ezt az egészen egyedi ágazatot, a tematikus park jellegű ismeretterjesztő turizmust célozzák meg.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

'

Évente 600 millió ember, a Föld lakosságának egytizede látogat el állatkertbe. Magyarországon több mint egy tucat különböző állatkert, vadaspark és állatbemutató park működik, melyek az elmúlt évben 3,5 millió látogatót fogadtak. Ez a szám az ország lakosságának több mint egyharmada, ami akkor is igen jelentős, ha figyelembe vesszük, hogy a parkok látogatói az országhatárokon túlról is érkezhettek.

A fenti számok arra a fontos tényre hívják fel a figyelmet, hogy az állatkertek napjainkban is jelentős turisztikai szereppel rendelkeznek, igen kedvelt célpontjai a kisgyerekes családoknak és iskolás csoportoknak, emellett önállóan is képesek egy-egy térség, település vonzerejét meghatározni. Fejlesztésük hosszú távon még számtalan kedvező lehetőséget nyújthat, hiszen az idegenforgalom általános fellendülésével, a természeti környezet iránti elvárás fokozódásával és az életszínvonal várható emelkedésével, további jelentős turisztikai igényekkel lehet számolni.

Ahhoz azonban, hogy Nyugat-Európa színvonalas, sokszínű szolgáltatásokat nyújtó állatkertjeivel lépést tarthassunk, állandó újítások szükségesek. Témapark jellegű bemutatókertekben nem elég csupán az állatlétszám folyamatos emelése és színesítése, hanem olyan turisztikai attrakciók, programok nyújtása is fontos, amelyekkel a park többszöri meglátogatására ösztönözhetők a látogatók. „Témát” szolgáltathat maga az állatkert vagy a térség, település hagyományai (például Ludas Matyi Park, Böbe világa stb.), de lehet mindig más tárgykört is kiemelni (új fejlesztést vagy adott időben közismert mesét). A lényeg az, hogy az állatok bemutatásán túl maga a bemutatás „mikéntje” (műszikla, függőhidakon vezetett dzsungeltúra, üvegfenekű tó stb.) is önálló turisztikai attrakcióvá váljék, ami akár önmagában képes rá, hogy az állatkert-látogatás célját képezze. Fontos, hogy a kiegészítő szolgáltatások, a vendéglátóegységek, esetleg a szálláshelyek megjelenésükben, küllemükben is illeszkedjenek a park miliőjéhez.

Jelenleg állatkertjeink kihasználtsága szezonális, amin a zárt, időjárástól függetlenül is látogatható létesítmények fejlesztésével lehetne segíteni. Az állatkertek elképzeléseiben ilyen igény szinte kivétel nélkül szerepel. Emellett nagyon sok múlik a marketingeszközökön, hiszen a zárt térben lévő állatok, programok télen is látogathatók, csak erre fel kell hívni a figyelmet.

A lehetséges fejlesztési irányok tekintetében a nagy látogatottságú, az élmény-, az aktív és az ismeretterjesztő turizmust egyaránt kiszolgáló híres európai állatkertek járhatnak elöl jó példával, amelyek jelentős nemzetközi vonzerőt is képviselnek.

Az elképzelések latolgatása során nem szabad figyelmen kívül hagyni azokat a pozitív externáliákat, amelyeket a projekt megvalósulása a konkrét gazdasági haszonszerzésen kívül jelent: ezek a turisztikai fejlesztések pozitívan hatnak a helyi munkaerő foglalkoztatására, a kiegészítő szolgáltatások által a helyi népesség gyarapodásának lehetőségére, a teljes társadalmi spektrum életminőségének javítására és a népességmegtartásra.

Az állatkerti fejlesztések megvalósítása tehát nem csak turisztikai szempontból indokolt. E létesítmények egyrészt környezeti nevelés, tudományos kutatás színterei, a szabadidő hasznos eltöltésének helyszínei, másrészt közösségi terek is az adott település életében, amelyekből oly nagy hiány van. Az állatkerti fejlesztések komplexitása megköveteli, hogy a beruházások megvalósítása, a létrejött létesítmények és programok működtetése mind szélesebb összefogással valósuljon meg. Így szükséges, de egyben lehetőség is a különböző szintű önkormányzatok, a vállalkozók és civil szervezetek bevonása a fejlesztésekbe és azok üzemeltetésébe.

Az állatkertek mint igen különleges és egyedi vonzerővel rendelkező, kulturális értékeket közvetítő tematikus parkok kiemelt szerepet kell, hogy kapjanak az elkövetkező tervezési időszak turisztikai projektjei között. Megfelelő támogatások nyújtásával olyan, Nyugat-Európában már elfogadott, különleges élményeket jelentő látványosságok létrehozására kerülhet sor, amelyek összeegyeztethetőek a park közcélú tevékenységével, és tovább színesítik annak kínálatát. A témaparkok a szabadidő eltöltésének egészen rendkívüli módját kínálják biztonságos keretek között, minden korosztály számára jól bejárható módon, ezért is olyan kedvelt az állatkertek látogatása a legtöbb korosztály számára évente akár több alkalommal is.

'

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.