Az MSZSZ a szállodai csillagozásról

A TurizmusOnline.hu megjelent  Szállodák és csillagok Mi lesz azokkal a hotelekkel, amelyek nem lépnek be a Hotelstars rendszerébe? című cikkünkre reagálva az alábbi közleményt juttata el a Magyar Szállodaszövetség. Keretes írásunkban az eredeti cikk szerzőjének hozzáfűzését olvashatja. 

A Magyar Szállodaszövetség elnöksége megdöbbenve fogadta a Turizmus Trend 2011. március 21-i on-line kiadásában a „Szállodák és csillagok” című cikket. Az a véleményünk, hogy egy, a turizmus, a szállodaipar kérdéseivel is foglalkozó szakmai lapban egy ilyen aktuális témáról megjelenő cikk esetében szükséges lett volna a Hotelstars minősítési rendszert működtető Magyar Szállodaszövetséget véleményét is kikérni.

Bár a www.hotelstars.hu honlapon, úgy gondoljuk, minden lényeges információt transzparens módon összefoglaltunk, s bemutatunk a szállodák minősítése iránt érdeklődő vendégeknek, s a rendszerről ismereteket szerezni, vagy ahhoz csatlakozni kívánó szakmabelieknek, mégis az alábbiakban szeretnénk tájékoztatást adni a cikkben felvetett néhány kérdéssel, észrevétellel kapcsolatban.

A szerző válaszol

A MSZSZ elnöksége által megdöbbenéssel fogadott írásunk nem azzal foglalkozott, hogy miért indokolt, mennyire nagyszerű dolog egy közös minősítési rendszer működtetése. Ezzel, illetve a Magyar Szálloda Szövetség minősítési rendszer kialakításával kapcsolatos terveivel, munkájával szerkesztőségünk korábban már foglalkozott.

Mostani írásunk ötletét azok, a sajtóban február elején megjelent írások adták, amelyek egyértelműen állították, hogy a jövőben a szállodák minőségét csak az MSZSZ által bevezetett minősítési rendszerben lehet csillagokkal jelölni. Tájékozódásunk alapján rá kellett jönnünk, hogy az állítást nem az újságírók találták ki, az így szerepel az MSZSZ, illetve a minősítéshez létrehozott vállalkozásának anyagaiban.

Közben több közismert vidéki szállodavezetőt is megkérdeztünk az MSZSZ rendszeréről, akik a szövetség tagjaként névvel nem kívántak szerepelni, de szívesen elmondták véleményüket. Ilyen előzmények után cikkünk megírásánál az egyik fő kérdés az volt, mi lesz azokkal a szállodákkal, amik július 1. után is a régi rendszer szerint jelzik minőségüket. Emellett alapvetően azt szerettük volna kideríteni, megfelelő jogalappal állítja-e az  MSZSZ, illetve a minősítéshez létrehozott vállalkozása, hogy kizárólagos jogot kapott a csillagok osztására. Az ügyben érintett hivatalos szervek válaszát cikkünkben olvashatják.

Az újságírás szabályai szerint lehetőséget akartunk adni az MSZSZ-nek is, hogy álláspontját alátámassza. Erdei János megkeresésekor arra kért, hogy forduljak Kovács István főtitkárhoz a Hotelstars Union ügyben, mert ő a téma gazdája.
Amikor az anyag előkészítésével odáig jutottunk, meg is kerestük Kovács Istvánt. Elektronikus levélben az alábbiakra kértünk tőle választ:
"milyen jogszabály, melyik pontja alapján állítják, hogy:
- a szállodai kategóriák csillaggal való jelölése 2011. július 1-től kizárólag a Hotelstars rendszerben minősített szállodák esetében lehetséges
- a jövőben a nemzetközi gyakorlatban a szállodák kategóriájának kifejezésére szolgáló "csillagokat" csak azok a szállodák használhatják, melyek csatlakoznak a Hotelstars Union-hoz. (a kérdésnek ez a része nem a bejegyzett logóra vonatkozik, hanem arra, amit állításukban foglalnak, általában a csillagok használatára.)"
A kérdésekre Kovács István az alábbiakat válaszolta:
"A Hotelstars minősítéssel kapcsolatos minden információ megtalálható a www.hotelstars. hu honlapon. A csillagok használatával kapcsolatos tudnivalók a jogi háttér részben, melyben benne van az a rendelet, amely a korábbi szállodai minősítés használatát 2011 július 1.-ig engedélyezte, valamint a Szellemi Termék Nemzeti  Hivatal igazolása az MSZSZ által védjegyeztetett "szálloda csillaggal" logóról."
Mivel a válaszban a jogalapot biztosító konkrét jogszabályi pontot nem jelölte meg, újabb kísérletet tettünk annak tisztázására, konkrétan mi alapján állítják, hogy "a szállodai kategóriák csillaggal való jelölése 2011. július 1-től kizárólag a Hotelstars rendszerben minősített szállodák esetében lehetséges".
Kovács István erre az alábbiakat válaszolta:
"A fent idézett rendelet szüntette meg minden kereskedelmi szálláshelynél azok kötelező minősítését. Tehát már a rendelet megjelenése - 2009 októbere - óta a minősítés önkéntes lett. Sajnos a rendelet a szokásos - nem jogászok részére - rendkívül nehezen olvasható, nehezen  értelmezhető Ez nekünk is gondot okozott, s mi is egy idegenforgalmi szakjogászt ... kértünk meg, hogy segítsen az értelmezésben. A rendelet 17 paragrafusa határozza meg, hogy 2011 július 1. az határidő, ameddig a korábbi besorolást használni lehet."
Mivel a válaszban semmi olyant nem találtunk, ami alátámasztotta volna állításukat vagy cáfolta volna az érintett hatóságok álláspontját, nem láttuk értelmét annak, hogy írásunkat ezzel tovább nyújtsuk.
A fentiek alapján úgy véljük, hogy az adott kérdéskört korrekt módon mutattuk be. Az MSZSZ-nek a többi vitás kérdést nem velünk, hanem a szállodákkal és az érintett hatóságokkal kell tisztázni.

Győrffy Árpád

Mi tette lehetővé, és szükségessé a szállodaminősítések új rendszerének bevezetését?

Az európai jogharmonizáció keretében döntött úgy a Kormány a 239/2009. (X.20.) sz. rendeletében, hogy a kereskedelmi szálláshelyek – panziók, kempingek, falusi szálláshelyek, szállodák, stb. – korábbi kötelező minősítését önkéntessé teszi, s az egyes kereskedelmi szálláshelyek szövetségeit jogosítja fel az adott szálláshelytípus minősítési követelményeinek kidolgozására, a minősítési rendszerek működtetésére. Ennek megfelelően a szállodák minősítési rendszerének kidolgozásával a Magyar Szállodaszövetséget bízta meg a kormányrendelet és Szövetségünk e felhatalmazás birtokában csatlakozott alapító tagként 2009 decemberében a Hotelstars Unionhoz. Ezt követően az új minősítési rendszer előkészítése során az MSZSZ, mint a Hotelstars Union alapító tagja, s Magyarországon kizárólagos képviselője, a Szellemi Termék Nemzeti Hivatalánál kezdeményezte a „szálloda csillaggal Hotelstars - logo” védjegyeztetését.

Mi a Hotelstars Union?

Az Európai Unió tagországaiban eltérő követelmények alapján, s eltérő módszerekkel történt évek óta a szállodák minősítése. A tagállamok többségében a nemzeti szállodaszövetségek dolgozták ki általában 1-5*-ig az egyes kategóriák minőségi kritériumait, s végezték az esetek többségében önkéntességen alapuló szállodai osztálybasorolást. Ugyanakkor vannak olyan országok – kisebbségben -, ahol az állam turisztikai hatóságai önállóan, másutt a szakmai szövetségekkel együttműködve határozzák meg az egyes kategóriák besorolásának szempontjait, végzik a tényleges kategorizálást. Miután az EU-ban fogyasztóvédelmi oldalról az utóbbi években egyre inkább erősödik a szállodás szakmával szemben az az igény, hogy az egyes tagországok szállodái minősítése közérthető legyen, a HOTREC (az EU tagországok szálloda- és vendéglátó szövetségeinek ernyőszervezete, amelynek az MSZSZ is tagja) arra ösztönözte tagszövetségeit, hogy harmonizálják a szállodai osztálybasorolási rendszereket. Ilyen előzmények után döntött úgy 7 EU tagország – Ausztria, Csehország, Hollandia, Magyarország, Németország, Svájc, Svédország -, hogy alapvetően a német minősítési rendszer adaptálásával teljesen egységes követelmények, s minősítési eljárás alapján fogják a 7 országban található 17.000 szálloda osztályba sorolását végezni. Ezek a követelmények, az eljárási rend közérthető módon megtalálhatók a www.hotelstars.hu honlapon.

Miben különbözik a korábbi hazai szállodai minősítési rendszertől és gyakorlattól a Hotelstars Union rendszere?

Magyarországon a korábbi szállodai minősítések gyakorlatát az 54/2003. (VIII.29.) GKM rendelet szabályozta. Eszerint csak akkor lehet egy szállodát működtetni, ha elvégezték annak kötelező osztályba sorolását. Ez önértékeléssel történt, olyan formában, hogy a szálloda az adott osztályra vonatkozó követelmények szerint értékelte magát, ezt az önértékelést továbbította a Kereskedelmi Engedélyezési Hivatalnak, ahol erről mindennemű ellenőrzés nélkül egy igazolást kiadtak, amit 5 évente meg kellett ismételni. Ez az eljárás a szálloda részére díjmentes volt. Bár fenti rendelet ellenőrzési jogosultságot biztosított a hotelek osztályba sorolását illetően a területi jegyzőnek és a Fogyasztóvédelmi Hatóságnak, mégis tárgyszerűen megállapítható, hogy ezzel az érintettek kapacitás és kellő szakmai hozzáértés hiányában, érdemben nem tudtak foglalkozni. Erre utal az is, hogy az elmúlt években számos olyan „.. *-os szállodáról” tudunk úgy a Fővárosban, mint vidéken, amikor pl. egy sokemeletes ház egy-kettő lakószintjén lakások átalakításával, vagy egyéb módon alakítottak ki „szállodákat”, amelyek aztán különböző szobafoglalási rendszerekben, mint hotelek jelentek meg, s amelyek közel sem teljesítették az adott kategória követelményeit. Ezzel az egész magyar szállodaipar, turizmus hírnevének súlyos károkat okoztak.

A Hotelstars Union a vendégek megkérdezése alapján kialakított követelményrendszer szerint minősíti a szállodákat. A csatlakozás önkéntes, a jelentkezés után itt is önértékelésre kerül sor, de a nagy különbség, hogy az MSZSZ gyakorló szakemberekkel leellenőrzi, hogy az önértékelés a valóságnak megfelel-e. Ellenőrzés nélkül tehát csatlakozó szálloda nem használhatja a „csillagokat”. A követelményeket teljesítő szállodával 4 évre szóló ún. „védjegyhasználati szerződés” megkötésére kerül sor, ami tartalmazza a szálloda jogait és kötelezettségeit. Eszerint a szálloda jogosult a besorolást jelző „csillagok” használatára, s felelős a követelmények folyamatos betartásáért a 4 éves időszak alatt. Ezt a minősítési eljárást 4 évente meg kell ismételni, mivel a követelményeket is – a vendégigények, a szállodai technológiák változásával – ilyen időközönként felülvizsgálják. A Hotelstars Unionhoz való csatlakozásnak a szálloda nagyságától és kategóriájától függően kialakított tarifája van, ami tartalmazza a minősítést végzők, a védjegytábla, s az egész rendszer működésének költségeit.

Miért előnyös a Hotelstars Union rendszerhez való csatlakozás?

A Hotelstars Union 2009 decemberi megalakítása óta tagjainak száma 7-ről 11-re emelkedett a Balti országok – Észtország, Lettország, Litvánia és Luxemburg- csatlakozásával, jelezte belépési szándékát Szlovákia is, de érdeklődés mutatkozik az Európai Unión kívülről, pl. Szerbia, Törökország, Izrael részéről is. A már csatlakozott országokban 180 millió fős piac számára harmonizálódik egy fontos fogyasztóvédelmi szempont: a szállodák minőségét meghatározó kritériumrendszer. A Hotelstars Union tagjainak az a szándéka, hogy elsősorban az Európai Unióban kívánják bővíteni tagjaik számát, szeretnék elterjeszteni az egységes szállodai minősítési rendszert. AZ MSZSZ álláspontja szerint a hazai csatlakozó szállodák számára ez azért előnyös, mert így a magyar szállodák is a európai nemzetközi szállodaüzemelési, szolgáltatási trendekhez alkalmazkodnak, így javul minőségük. Emellett a beutazó turizmusunk szempontjából meghatározó piacokról – osztrák, svájci, német, cseh, holland – nagy számban érkező vendégek nyilvánvalóan előnyben részesítik azokat a szállodákat, amelyek az otthon is megszokott minőséget kifejező logoval jelennek meg, tehát a vendég tudja, hogy mire számíthat. Emellett a Hotelstars Union tagjai a csatlakozó szállodákból közös adatbázis hoznak létre, s tárgyalásokat kezdtek a nagyobb on-line travel agentekkel (HRS, Expedia, Tripadvisor, stb.), hogy azok is vegyék át a Hotelstars logo használatát az együttműködő partnerszállodák minősítésének jelzésére. Ez további előnyt jelent szállodáink részére.

Fentiek mellett az MSZSZ felvette a kapcsolatot az MT Zrt-vel, hogy az honlapjain, kiadványaiban ugyancsak megkülönböztetve szerepeltesse a Hotelstars rendszerben minősített szállodákat.

A Hotelstars Union szállodai minősítési rendszer elismertségét igazolja, hogy azt 2011. március 4-én az Európa Parlamentben a rendszer alapítóinak lehetősége volt bemutatni az EU képviselőknek, akik azt támogatólag fogadták, s arra ösztönözték a szállodás szakma képviselőit, hogy további EU tagországok is vegyék át ezt a rendszert.

Ki kell e dobni prospektusokat, evőeszközöket, törülközőket, ágyneműt stb.  a Hotelstars minősítés miatt?

Ha egy minősítésre jelentkező szálloda megfelel korábbi, s az elérni kívánt kategória követelményeinek, tovább üzemel változatlanul, ugyanazokkal az eszközökkel, anyagokkal. A Hotelstars logoval ellátott új táblát – melynek ára benne van a névjegyhasználati díjban – kell elhelyeznie a szálloda bejáratánál. Mikor az új prospektusait, egyéb nyomtatványait  megrendeli - ha a korábbiak kifogynak – akkor ajánlatos a Hotelstars logot azokon, a honlapján, különféle nyomtatványain megjeleníteni, hiszen ez a hotel érdeke, annak marketing értéke van. A cikkben levő azon megjegyzés, amely szerint „evőeszközöket, ágyneműt, a fürdőszobába bekészített szappant stb. ki kellene dobni” – egy szakember, egy gyakorlott szállodaüzemeltető számára – nem életszerű, hozzá nem értésről tanúskodik.

Sokba kerül a Hotelstars minősítésben levő részvétel ?

A korábbi rendszerhez képest, mikor a szállodák osztályba sorolása egy önminősítésen alapuló bejelentés alapján történt, s díjmentes volt, az új rendszerhez való csatlakozás természetesen  többe kerül. Ugyanakkor úgy gondoljuk, hogy a megállapított díjak  - melyek kialakításánál figyelemmel voltunk  a szállodák minőségére és szobaszámára – nem túlzottak. Különösen, ha azt is figyelembe vesszük, hogy ezek a díjak 4 évre szólnak, hogy a 4 év múlva esedékes 2. minősítésnél a díj már csökken a tábla költségével. Az első minősítésnél a legalacsonyabb díj 145.000.- Ft + ÁFA 4 évre, egy 100 szobánál nem nagyobb 1-3* csillagos szálloda esetében. Tehát egy évre nettó 36.000.- Ft azon szállodáknak, melyek nem tagjai az MSZSZ-nek. A tagszállodák ebből 25 % kedvezményt kapnak.

Véleményünk szerint az eljárási díjak, tekintettel a Hotelstars vázolt előnyeire, az ellenőrzés biztosította minőségi garanciára  - nem tekinthetők túlzottnak.

Azt is látni kell, hogy a Magyar Szállodaszövetség a minősítések végzésével egy korábban az állam által ellátott feladatot vállalta át, hogy annak minden előkészítési, jogi, a szükséges informatikai rendszer elkészítésének, karbantartásának, a minősítést végzők utazási és munkabér, az egész minősítési rendszer működtetésének költségeit fedeznie kell. Erre pedig nincs más forrása, mint a szállodák által befizetett minősítési díjak. Álláspontunk szerint a minősítési rendszer transzparens módon működik, amit a Magyar Szállodaszövetség felügyelete biztosít.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.