Az ügyvéd válaszol

A szerkesztőséghez eljuttatott panaszos levél írója aggodalmát fejezte ki amiatt, hogy az utazásközvetítő irodához forduló utas és az utazásközvetítő iroda által közvetített szolgáltatást nyújtó utazásszervező utazási iroda közvetlen kapcsolatba kerül.

Az aggodalom alapja minden – más területen dolgozó – közvetítő kereskedőben is ugyanaz. Attól tartanak, hogy a közvetlen kapcsolatfelvétel bármely mozzanat tekintetében a közvetítő kiiktatását eredményezi, és az ilyen megnyilvánulást a közvetítő jellemzően erőfölénnyel visszaélésként, tisztességtelen magatartásként éli meg.

Kérdés azonban, hogy ez az utazásközvetítő irodák esetében valóban az alább ismertetésre kerülő jogszabályhely szerint minősülő tisztességtelen piaci magatartás-e a kérdéses gyakorlat.

Előre kell bocsátani, hogy az a tendencia, hogy a közvetítést végző piaci szereplők aránya hogyan alakul, nem elsősorban jogkérdés. Az adott piac változásának egyik vonása, hogy a piac a közvetítő kereskedők lehetséges szerepét, arányát tekintve hogyan alakul. Ezek gazdasági folyamatok, amelyek során az adott magatartás csak konkrét esetben és a tényleges visszaélést jelentő – jobbára szélsőséges megnyilvánulás esetén – lenne versenyjogilag elmarasztalóan értékelhető.

A tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló 1996. évi LVII. törvény 21. §-a szerint tilos a gazdasági erőfölénnyel visszaélni, majd egy példálódzó felsorolásban az a) pont alatt az alábbi tiltott magatartás szerepel: „az üzleti kapcsolatokban – ideértve az általános szerződési feltételek alkalmazásának esetét is – tisztességtelenül vételi vagy eladási árakat megállapítani, vagy más módon indokolatlan előnyt kikötni, vagy hátrányos feltételek elfogadását kikényszeríteni.”

A fenti törvényhelyhez fűzött indokolásból az alábbiakat érdemes kiemelni:

„A javaslat a gazdasági erőfölény tekintetében változatlanul a visszaélési elvet követi: nem önmagában a piacuralmi helyzetet, hanem az azzal való visszaélést tiltja. Megőrzi továbbá a Tpt.-nek (ez volt a korábbi jogszabály – a szerző) – az EGK szerződés 86. cikkéhez is igazodó – szabályozási módszerét, amely az általános tilalomhoz az erőfölénnyel való visszaélés jellegzetes eseteinek példálózó felsorolását társítja.

 ... Fontos eltérés a Tpt.-hez képest, hogy a gazdasági erőfölény fogalmát a javaslat nem köti számszerűen megjelölt piaci részesedéshez, hanem azt kizárólag a piaci helyzetből, illetve a vállalkozás piaci „viselkedéséből” levezethető, érdemi ismérvek alapján határozza meg. A törvényi szinten megállapított arányok, mértékek szükségképpeni merevségén, rugalmatlanságán kívül a számszerűsítés ellen szóltak a gyakorlatban az eddigiekben tapasztalt – főként bizonyítási - problémák is.”

Az utazásszervező és -közvetítő tevékenységről szóló 213/1996. (XII. 23.) korm. rendelet 1. § (2) bekezdésében a következő meghatározásokat találjuk:

a) utazásszervező az, aki saját szervezésű vagy egyedi megrendelés szerint összeállított utazást belföldről belföldre, belföldről külföldre, illetőleg külföldről belföldre közvetlenül vagy közvetítő útján értékesít (...),

b) utazásközvetítő az, aki az utazási szerződést a belföldi utazásszervező megbízottjaként, illetve a külföldi utazásszervező bizományosaként köti meg,

A két meghatározásból látszik, hogy olyan hárompólusú jogviszonykomplexumról van szó, amelynek tartalma – a három póluson elhelyezkedő felek jogai és kötelezettségei – eleve nem teljesíthetőek, illetve gyakorolhatóak anélkül, hogy közvetlen kapcsolat létre ne jönne az utazásszervező és az utas között, még ha utazásközvetítőn keresztül is jön létre a szerződés. Az utazásközvetítő iroda aggodalmát illetően azt kell látni, hogy önmagában olyan szerződéses konstrukció megajánlása és bevezetése, amelynek keretében bizonyos mozzanatok az utas és az utazásszervező iroda közvetlen kapcsolatfelvételét jelentik, önmagukban nem jelenthetnek a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló törvény fogalomrendszere szerinti erőfölénnyel való visszaélést.

Az előzőekben hivatkozott „viszszaélési elvet” figyelembe véve a tisztességtelen piaci magatartás csak akkor valósul meg, ha viszszaélésre kerül sor valóban, azaz a célszerűen és a teljesítés érdekében indokoltan létrejövő kapcsolattal visszaélve az utazásszervező tendenciózusan valóban az utazásközvetítő általában való kiiktatására, tönkretételére használná az utassal létrejövő kapcsolatát.

Az, hogy a helyzet a visszaélésre úgy általában alkalmat teremt, és ez aggodalommal tölti el az utazásközvetítőt, önmagában még nem ad alapot versenyhivatali eljárás kezdeményezésére, csak ha tényleges visszaélés történik, és ez bizonyítható.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.