Budapest turisztikai vonzereje öt éve töretlen

Budapest turisztikai vonzereje az elmúlt öt évben folyamatosan növekedett. Ezt a tendenciát csak a gazdasági világválság vetette vissza némileg - írja a KSH a főváros 2006-2010. közötti turisztikai teljesítményét feltáró jelentésében.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A jelentésből kiderül: Budapestre az esetek többségében több napra látogatnak a külföldiek. Ezek 1-3 napos, vagy 4 illetve annál több napos tartózkodások. Az ilyen időtartamú ittlétek száma 2007 kivételével mind az öt vizsgált évben emelkedett. A 2006-os mintegy 3,5 millió látogató száma 2010-re 4 millióra dagadt, mintegy 14%-os növekedéssel.

A turisták 9/10-e

érkezik turisztikai céllal, ők elsősroban a 4 vagy annál több napot Budapesten töltők táborából kerültek ki. Az így itt lévők meghatározó része vett részt városnézésen. 1-3 napot jelentős mértékben üzleti célból töltöttek itt. Küldőpiacok tekintetében Európa vezet; a Budapestre látogató külföldiek 8/10-e érkezett az öreg kontinens, főleg az uniós országaiból. Európán belül pedig Németország, Egyesült Királyság viszik a prímet. A vizsgált időszak utolsó évében Európát Amerika követte 12 százalékos részesedésével, majd jött Ázsia 6,9, Ausztrália 1,5, Afrika 0,5 százalékkal.

Az érkezések száma nőtt, de

nőtt a szálláshelyi kapacitás is; kisebb arányban, mint az érkezések száma. 2010-ben 244 kereskedelmi és 1059 egyéb (2009-ig magán-) szálláshely várta a pihenésre vágyókat, 28-cal, illetve 374-gyel több, mint öt évvel korábban. Bár a magánszálláshelyek férőhelyeinek száma öt év alatt a kereskedelmi szálláshelyekénél kétszer nagyobb mértékben bővült, a szálláshelykínálat egészét tekintve részarányuk még mindig elég csekély. Szállodából 2010-ben 165 működött Budapesten, 32-vel több, mint öt évvel korábban. Ezen fejlesztések kivitelezésével a fővárosi szálláshelykínálat 3212 szállodai férőhellyel bővült 38212-re. A szállodák számának növekedése meghaladta a külföldi érkezésének növekedési ütemét, ugyanakkor a férőhelynövekedés allatt maradt annak.

A gyógyszállodák száma az elmúlt öt évben nem változott - állapítja meg a jelentés. Nem úgy a wellness szállodák száma, mely a kereslet bővülésével 2006-ról 2010-re 4-ről 8-ra nőtt, férőhelyeinek száma pedig megháromszorozódott. Szintén nőtt az apartmanszállók száma az elmúlt 5 évben 10-ről 15-re. Szállodák számát tekintve az V. VII. és I. kerület vezet.

Fájv sztár rúlz

A kereskedelmi szálláshelyek vendégforgalmának 4/5-ét adják a külföldiek, akik legnagyobb arányban az ötcsillagos kategóriát választják, ennek mértéke közel 50%, míg a négycsillagosban 27%-uk szállt meg, 24%-os a háromcsillagosok aránya. Ennek a vendéglétszámnak a 8/10-e európai, míg 11% ázsiai. Innen különösen Japán, Izrael, Kína és a Koreai Köztársaság számított kiemelt partnernek. Európából itt is a németek vezetnek, de jelentős a francia, spanyol, olasz és 2007-től a román vendégek száma. Amerika 9%-ot képvisel, 1-1%-ot Afrika és Ausztrália. Szállodai vendégforgalom tekintetében 2008-ról 2009-re az európai országok közül a legjobban a Németországból, az Egyesült Királyságból és Olaszországból érkező vendégek száma esett vissza, de jelentős forgalomcsökkenés következett be az Egyesült Államok és Japán esetében is. A 2010-es adatok ismét a vendégforgalom élénküléséről tanúskodnak, de a vendégek száma – Japán kivételével – egyik említett ország esetében sem érte el a válság előtti, 2008-as szintet - olvasható.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.