hirdetés
hirdetés

Észrevételek a második Széchenyi Terv vitairatához

A Turisztikai Tanácsadók Szövetségében (TUTSZ) elindult a második Széchenyi terv vitairatának véleményezése.

hirdetés

A TUTSZ egyik tagja, Karsai Árpád, az S.O.S. Idegenforgalmi Tanácsadó Iroda vezetője a közös szövetségi álláspont megjelenése előtt saját véleményét, észrevételeit foglalta össze lapunk számára.

Az anyag iránti minden lelkesedés ellenére a megújuló Magyarországról alkotott jövőképem alapján további átfogó és további ágazati cél kitűzéseket és ebből adódó operatív következtetéseket tartanék elengedhetetlenül szükségesnek.

Ismerve a tervezők szándékát, miszerint a 4 +3 cél csak a fő kitörési pontokat jelenti, s a gazdaság-társadalom fejlesztésére vonatkozóan nyilvánvalóan az élet további területein is vannak elképzeléseik, mégis lényeges további kitörési pontnak tekintem ágazati célként a turizmusfejlesztést, átfogó célként pedig a vidékfejlesztést. Az egészségipar s azon belül az egészségturizmus kitörési pontként tételezését két okból nem tekintem a turizmus körében elégséges csúcságazatként meghatározni és támogatni:

Ad1 a turizmus komplex iparágként lehet gazdasági motor és sikeres jövedelemtermelő és munkahelyteremtő.

A kulturális és örökségturizmus továbbá a hivatásturizmus attrakció–, termék- és szuprastruktúrafejlesztése is igazolt jövedelemtermelő hatásokkal bír. A kulturális turizmus gazdasági motorszerepe, a kongresszusi infrastruktúrafejlesztés hozamai közgazdasági axióma szinten igazolhatók. A turizmus e területei fejlesztésének az egészségturizmushoz kapcsolódó szinergiái is azt indokolják, hogy ne maradjon el e pillérek fejlesztése sem. A turizmus termékpalettája mozaikot alkot, a kereslet, a motiváció is többkomponensű. A további (átfogó) kitörési pontnak „ajánlott” vidékfejlesztés pedig nagyon erős szinergiával kapcsolódik a kulturális és örökségturizmushoz (népi hagyományok, események-rendezvények, hungarikumok!).

Ad2 hiszek az egészségipar kitörési pozíciójának indokoltságában, azonban azon belül az hazai egészségturizmus konjunkturális helyzete, nemzetközi piaci helyzettel összefüggő, trendekkel összefüggő és előre nem látható vismaiorokkal összefüggő kockázatokkal bír.

Az NDM-1 (New Delhi Metallo-Beta-Lactamase-1) enzimfertőzött baktériumok híre sokkolta a fejlett országokból Délkelet-Ázsiába irányuló tömeges egészségturisztikai fogyasztókat (és fogja majd az utazási dilemma előtt állókat). Egy-egy ilyen helyzet (mint a vulkán is) egészen új helyzetet eredményezhet, amiből persze hazánk, mint árelőnyben remek, epidemiás kockázattól mentes európai „medical destination” profitálhat is. Ugyanennek ellenkezője is történhet, s a hazai turizmusipar lehetőségszféráját (vendég, vendégéjszaka, költés, tovagyűrűző hatások stb.) nem szűkíteném le, és a kiemelt támogatási preferenciákat nem osztanám kifejezetten az egészségturizmusra.

A hiányolt átfogó további cél továbbá a vidékfejlesztés. Az világos, hogy a nem jó hozzáadottértéket realizáló mezőgazdasági termelés nem a korszerű gazdaságfejlesztés iránya, azonban a vidékfejlesztés és a gazdaságfejlesztéshez sürgető területfejlesztési kényszerek e dimenziót nélkülözhetetlenné teszik. Nem véletlenül találjuk meg a sikernemzetgazdaságokban a regional development és rural economy témáját a kiemelt célok és befektetési stratégia célok között.

Az én jövőképemben szerepel a gazdag vidék is, állami segítséggel sikeres társulásokon keresztül tollasodó gazdákkal, akik helyi nyersanyagokból helyben állítják elő a terméket és adják el . Hungaricumok tucatja kap piacot a hazai lakosság és az ideáramló belföldi és külföldi vendégben. A több közvetítésen átment multinacionális termék helyett a vertikális beszerzési lánc minden szinten itt maradó jövedelmet fial. A vidékfejlesztés révén bátorodó helyi termelés (bioélelmiszer-, kozmetika-, ajándék) és az egészségturizmus is itt ér össze.

A turizmusipar fejlesztését nem csak egy lapra (prioritásra) feltevő, de több pilléren való dinamizálása, az egész beszállítószektorát üzleti helyzetbe hozó vendéglátással és további korszerű fogadóképességgel, továbbá a turizmusmenedzseléshez szükséges tovább nem odázott végre korszerű (TDM) szervezetrendszeri hátterével, önálló ágazati kitörési pontként kezelendő és támogatandó.

A magam részéről ekképp egészíteném ki a Széchényi Terv II-t. (Az egyszerű diagramok nem fejezik ki jól az összefüggéseket, csak mintegy átlátható felsorolásként szolgálnak.)

Karsai Árpád turisztikai tanácsadó. This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

hirdetés

Címkék

Olvasói vélemény: 0.0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Pályázzon és nyerjen!

Meghosszabbított jelentkezési határidő: szeptember 30.!
Legyen részese Magyarország nemzetközi szinten is elismert szálloda- és vendéglátóipari designversenyének, a Klasszis TopDesign 2022-nek, ahol egyedül az számít, mennyire szép, különleges és egyedi az a kisebb-nagyobb szálláshely, vendéglátóegység, irodai vendéglátóhely, borászat, pincészet vagy a Horeca-szegmenst megcélzó digitális platform, innováció vagy más beszállítói termék, amely az Ön tulajdonában van vagy Ön üzemelteti. További információ és a pályázat beadása
: ITT

hirdetés
hirdetés

Megjelent a Pont itt Magazin!

Friss lapszámunk fókuszában a szezonnyitás és a fenntarthatóság áll.

Találkozzunk a Facebookon!

Partnerünk